Dansk EU-politiker vil gøre skin-kasser forbudt

Ifølge Christel Schaldemose skal EU indføre stærke regler over for såkaldte 'loot boxes', der i Counter-Strike er kendt som 'cases'.

Center for Digital Pædagogik og Unicef Danmark har foretaget en undersøgelse med 1.785 børn i alderen fra 11-16 år, hvoraf over halvdelen har købt virtuelle 'loot boxes'.

Det skriver DR, som har spurgt en EU-politiker ind til undersøgelsen.

I den forbindelse fortæller det socialdemokratiske medlem af Europa-Parlamentet Christel Schaldemose, at der er behov for, at EU melder sig på banen og kommer med strengere regler.

Vi kan ikke blive ved med at lægge byrden på forældrene alene. De står over for nogle af verdens største tech- og spilvirksomheder, som har bygget forretningsmodeller på at få børn til at blive længere, klikke mere og betale igen og igen, skriver socialdemokraten til DR.

Christel Schaldemose understreger, at hun foretrækker et klart forbud mod loot boxes.

Derudover viser undersøgelsen ligeledes, at en tredjedel af børnene får lyst til at købe endnu en 'loot box', lige efter de har åbnet én.

Børn skal kunne spille, hygge sig og være en del af digitale fællesskaber uden at blive presset til at bruge flere penge gennem design, der minder om et digitalt casino, skriver Christel Schaldemose videre.

Det er ikke første gang, at Counter-Strike bliver sammenlignet med et digital casino. New Yorks justitsminister, Letitia James, gjorde nemlig det samme, da sagen mod Valve begyndte.

I flere EU-lande er det enten ikke muligt at købe skin-kasser, eller så er mekanismen i stedet blevet ændret, så det ikke minder om gambling.

#1(Med 0 svar)
8. maj 2026 kl. 09:57
zwank
Skulle fandeme også være på tide

Tænk at det her koncept har stået på i 13+- år, og det først er blevet et diskussionsemne for nyligt.
#2(Med 4 svar)
8. maj 2026 kl. 10:05
Djoerup13
Nyt lov forslag fra socialdemokraterne. SJOV SKAL FORBYDES.
#3(Med 3 svar)
8. maj 2026 kl. 11:02
Unifite
Jeg er alt andet end Socialdemokrat, og når folk er 18+ skal de sgu selv have lov til at styre sit liv. Men børn på 11,12,13 osv. skal ikke eksponeres/fristes af at kaste penge ned i et hul, og håbe på gevinst.
#4(Med 2 svar)
8. maj 2026 kl. 11:26
Djoerup13
Der er jo også en aldersgrænse på spil delen af cs så hvis forældre har et problem med “gambling” delen af cs kan de jo bare følge den aldersgrænse.
#5(Med 1 svar)
8. maj 2026 kl. 11:39
Bertelsen
Støttet Dust2.dk med 24 julekugler i 2019
Guld Sæsonkort Sæson 15
Guld Sæsonkort Sæson 16
Guld Sæsonkort Sæson 18
Det er vel bare en anbefaling at folk under 18 ikke må spille?
#9(Med 0 svar)
8. maj 2026 kl. 12:20
zwank
Korrekt, det er ikke en lov der kan håndhæves.
#6(Med 1 svar)
8. maj 2026 kl. 11:44
TubbyGold
Fint hvis Valve indirekte tvinges til at opkræve abonnement eller køb af spillet. Det burde alt andet lige reducere mængden af cheatere, hvis det rent faktisk koster noget at få bannet sin konto. Det kræver selvfølgelig, at gamblingindtægterne fra nøglerne udgør en væsentlig del af indtjeningen - men det gætter jeg også på at de gør. For derudover tjener de vel også på handlen med skins.
#7(Med 0 svar)
8. maj 2026 kl. 11:54
tinzuldateN
Helt helt enig, det kunne være med til at løse et andet problem samtidig! :)
#8(Med 5 svar)
8. maj 2026 kl. 12:02
wake
Kage fra Dust2s 1års fødselsdag
Støttet Dust2.dk med 24 julekugler i 2019
Guld Sæsonkort Sæson 15
Guld Sæsonkort Sæson 16
10 år for sent.
Kasser er jo allerede ved at blive udfaset af valve? Det er jo symbol politik så det gør noget.
#15(Med 4 svar)
8. maj 2026 kl. 22:53
Opal
Støttet Dust2.dk med 24 julekugler i 2019
Guld Sæsonkort Sæson 15
Hvordan det?
Er der ikke lige udkommet en ny, eller husker jeg skævt?
#19(Med 3 svar)
9. maj 2026 kl. 12:16
wake
Kage fra Dust2s 1års fødselsdag
Støttet Dust2.dk med 24 julekugler i 2019
Guld Sæsonkort Sæson 15
Guld Sæsonkort Sæson 16
Nej, de går over til terminals, som kræver du køber skinnet. Dvs hvis du ikke har nogle penge kan du ikke købe det, og det koster mere eller mindre det samme som på det frie markede. :) Den sidste kasse released i cs2 var fever case April 2025
#20(Med 2 svar)
9. maj 2026 kl. 12:27
Opal
Støttet Dust2.dk med 24 julekugler i 2019
Guld Sæsonkort Sæson 15
Nå for helvede… jeg har bare set “skin drops”, og tænkte at det betød kasser 😂
#21(Med 1 svar)
9. maj 2026 kl. 13:50
wake
Kage fra Dust2s 1års fødselsdag
Støttet Dust2.dk med 24 julekugler i 2019
Guld Sæsonkort Sæson 15
Guld Sæsonkort Sæson 16
Så igen, 10 år for sent :D
#22(Med 0 svar)
9. maj 2026 kl. 18:37
Opal
Støttet Dust2.dk med 24 julekugler i 2019
Guld Sæsonkort Sæson 15
Alderen er for alvor ved at ramme mig 😂
#10(Med 6 svar)
8. maj 2026 kl. 13:02
dtt
Så skal pokemon kort, fodbold kort og hvad børn ellers kan købe i butikker være forbudt. For det er præcis det samme.
#11(Med 0 svar)
8. maj 2026 kl. 13:35
PineAppleWithCanel
Det squ et meget godt argument - helt enig
#13(Med 3 svar)
8. maj 2026 kl. 17:09
Zeik
Det er ikke i nærheden af det samme hvis vi virkeligt skal sammenligne det. CS skins har en real værdi på et marked som Valve selv kører på deres egen platform. Byttekort som Pokemon har ikke sådan et marked, som bliver kontrolleret af f.eks. Gamefreak.
#14(Med 0 svar)
8. maj 2026 kl. 17:58
Bertelsen
Støttet Dust2.dk med 24 julekugler i 2019
Guld Sæsonkort Sæson 15
Guld Sæsonkort Sæson 16
Guld Sæsonkort Sæson 18
Hvis du vil spille det kort, så har cs skins heller ingen værdi fordi alt på steam ikke har værdi i den virkelige verden, du kan ikke trække penge ud fra steam og der står i deres TOS at man ikke må sælge skins på 3rd party sites
#27(Med 1 svar)
27. maj 2026 kl. 19:48
whitebear22
Støttet Dust2.dk med 1 julekugle i 2019
Guld Sæsonkort Sæson 15
Guld Sæsonkort Sæson 16
Guld Sæsonkort Sæson 17
Guld Sæsonkort Sæson 18
Byttekort er en gigantisk industri, hvor enkelte kort er mindst det samme værd som mange relativt dyre skins.

Byttekort med varierende værdi bør ryge i samme omgang da princippet er nøjagtigt det samme.
#28(Med 0 svar)
27. maj 2026 kl. 20:05
Zeik
Det er jo ligegyldigt hvor stort industrien med byttekort er og hvor meget gensælgere sætter priserne på kortene, der er ikke nogen fabrikant af byttekort som tilbyder et marked hvor folk kan gensælge deres kort, hvor de så tager en del af pengene, det er min pointe.
#16(Med 0 svar)
9. maj 2026 kl. 00:07
HorzaK
Når du siger præcis det samme, er det så baseret på data om samfundsmæssige konsekvenser, eller en generel konceptuel sammenligning?
#12(Med 6 svar)
8. maj 2026 kl. 13:37
bruja
Støttet Dust2.dk med 24 julekugler i 2019
Sølv Sæsonkort Sæson 15
Symbolpolitik fra socialkammeraterne. Fødevarechecks.. kan man få en skincheck til de yngste i samfundet. “Børnenes parti” *host host*
#17(Med 5 svar)
9. maj 2026 kl. 08:17
Dennis
“Symbolpolitik” - og nævner derefter noget håndgribeligt de har indført.

“Børnenes parti” - og nævner derefter endnu noget der rent faktisk bliver gjort, for at passe på børnene.

Skal man ikke oplyse om politisk reklame? Det lyder i hvert fald som om du er svært glad for Socialdemokratiet.
#18(Med 4 svar)
9. maj 2026 kl. 11:13
bruja
Støttet Dust2.dk med 24 julekugler i 2019
Sølv Sæsonkort Sæson 15
Børnenes parti er vidst op til overvejelse, eftersom Henrik Sass Larsens sag. Det var en joke, de går ind på at passe på vores børn og indfører den ene reform efter den anden der udhuler folkeskolerne.

Jeg stemmer blåt, nu du tror noget andet.
#23(Med 3 svar)
11. maj 2026 kl. 20:31
Dennis
Sass Larsen stoppede i Socialdemokratiet ca samme tid som Mette Frederiksen udtalte at hun ville være børnenes statsminister. Der er ingen der har udhulet folkeskolerne eller generelt velfærdsstaten, som højrefløjen. Hvad filan snakker du om? Har du slået hovedet?

At stemme på Socialdemokratiet er nu også ret blåt i 2026 - hvad er din pointe? Udover det, så behøver du ikke at fortælle at du stemmer blåt. Det er meget tydeligt for dine uintelligente kommentarer hvad du stemmer.
#24(Med 2 svar)
12. maj 2026 kl. 08:46
bruja
Støttet Dust2.dk med 24 julekugler i 2019
Sølv Sæsonkort Sæson 15
Sjovt som du igen, på hvad, en uge antager ting.

Den IQ test du pralede over, som angiveligt er løgn, virker endnu mere virkelighedsfjern end din selvopfattelse. Du er så sølle at høre på. Samtlige kommentarer herinde er en overhaling indenom, du er ligesom ham den gamle sure mand på vej til sit skodjob i morgentrafikken der bander og svovler.

Jeg er fuldstændig ligeglad med hvorfor du oprettede en profil herinde, men du skriver det var for at irettesætte Hunt og folk som mig. Ved du hvem DU minder om?


Mette F gør en dyd ud at fortælle de ikke er et borgerligt parti, bare lige for at vi har det på det rene. Ligesom dit postulat med folkeskolen også har huller.

Jeg stemte LA til det nyligt overståede valg. Jeg stemte Venstre før det. At du får ud af min kommentar herinde at jeg stemte S, er jo fuldstændig i modstrid med din påstand om du skulle være et begavet menneske. Præcis det samme som sidste gang du kom osende i en anden tråd. Du læser 5 ord og så hopper du til tasterne.

Køl af Dennis. Solen skinner og du har først en aftale på jobcenteret på mandag
#25(Med 1 svar)
12. maj 2026 kl. 19:42
FBizzy
Hele dit svar er personangreb, bruja. Hvis du havde et modargument om folkeskolen eller højrefløjen, ville det være mere overbevisende end jobcenter-vittigheder. Men det er måske nemmere at lave morgentrafiks-metaforer end at læse en stemmeliste.
#26(Med 0 svar)
12. maj 2026 kl. 19:48
bruja
Støttet Dust2.dk med 24 julekugler i 2019
Sølv Sæsonkort Sæson 15
På baggrund af de sidste 5 svar han har givet, synes jeg egentlig også godt jeg kan tillade mig det.

Han kommunikerer på præcis samme måde, så er det på sin plads den kommer retur i samme højde… Jeg har dog stadig til gode at skrive noget om hans mor :-).
Snakker de vrøvl på internettet? Har de behov for dit indspark? Login eller opret en bruger for at kunne kommentere.