Astralis-medejer giver status på majoren og afslutningen på året.

Astralis-medejer sætter ord på majoren og holdets sæsonafslutning

Den ene af Astralis' nye medejere, Jonas Gundersen, har været ved tasterne på LinkedIn efter Astralis' major-exit tirsdag.

Astralis' major-eventyr sluttede tirsdag i Budapest, hvor holdet røg ud med 2-3 i andet stadie. Men det var et øjeblik væk fra serveren, der for alvor satte sig fast.

I et opslag på LinkedIn fremhæver Jonas Gundersen, leder i Fusion Esports Group og en af de nye ejere af Astralis, et billede af Astralis' træner, ruggah, der trøster sin søn efter nederlaget til Liquid. Et øjeblik, der ifølge Gundersen "siger mere end tusind ord om Astralisø major-run i år".

Gundersen minder om, at spillerne bag skærmen først og fremmest er mennesker med familier, relationer og et liv uden for de store scener:

Et øjeblik af ren hjertesorg, fokuseret kun på det vigtigste lige foran dig. Smukt, skriver han.

Øjeblikket, der ifølge Gundersen "siger mere end tusind ord om Astralisø major-run i år", blev fanget af HLTV og kan ses herunder.

Et følelsesladet øjeblik for ruggah. Foto: HLTV.

Den giftige tone er hård

I opslaget adresserer Gundersen også den toksicitet og de voldsomme reaktioner, som spillere og trænere udsættes for online efter skuffende resultater.

Ifølge ham rammer det ekstra hårdt i esport, hvor afstanden mellem fans og profiler er meget kortere end i traditionelle sportsgrene.

Jeg vil aldrig vænne mig til den hårde og til tider abusive tone på sociale medier. De fortjener det ikke, fastslår han og peger på, at der endda tidligere har været døds­trusler mod spillere i CS-scenen.

Han understreger samtidig, at støtten til Astralis er vokset markant de seneste måneder, i takt med at organisationen har fået ny energi og nye ejere.

Ny og robust fundament

Gundersen bekræfter også, at majoren var Astralis' sidste turnering i år. Nederlaget til Liquid lukkede sæsonen, og fokus er nu på at bygge videre frem mod 2026, hvor organisationen ifølge Gundersen står på en "robust og ny fundament".

Arbejdet mod de næste 10 år af Astralis-historien er allerede begyndt, slutter Gundersen.

Fusion Esports Group - en dansk investorgruppe, der købte Astralis i september - er nu rygraden bag holdet. Gruppen ledes af Jonas Gundersen og Jakob Lund Kristensen. Sidstnævnte var med til at stifte både Astralis og BLAST.

Hele Jonas Gundersens opslag på LinkedIn kan læses i sin fulde længde her.

#1(Med 5 svar)
4. december 2025 kl. 14:16
RasmusRoev
Fandme os et stærkt billede! Viser jo bare, at der er mennesker bagved. Og det glemmer vi (os jeg), når vi sidder herinde og kæfter op <3
#3(Med 2 svar)
4. december 2025 kl. 14:42
Hunt
Well det ligner det er et problem med dødtrusler, hvilket jeg tænker ikke er nogen af os herfra. Men mere folk som har bettet og nu er sure.
#7(Med 1 svar)
4. december 2025 kl. 15:10
RasmusRoev
Der er generelt et problem med internettet når vi debatere. Det har du af alle været vidne til herinde (også dig og mig, dog aldrig personligt - tak for det!)
Folk er virkelig grimme online, om det er fans eller ingame, hele kulturen er jo smadret i henhold til at snakke sammen.
#10(Med 0 svar)
4. december 2025 kl. 15:22
Gr1bben
Ja jeg giver dig 100% ret, og det sjove i alt det her er, når man så ser på de selvsamme fans ude til lans, er der intet ondt i dem, de kunne ikke slå en flue ud af kurs, det er bare nemt at sidde foran tasterne og spille internet kriger - det er faktisk rigtig sørgeligt.
Billedet illustrere så smukt at vi alle sammen bare er mennesker.
#6(Med 1 svar)
4. december 2025 kl. 14:52
Spække
Helt enig! Og det er fuldstændig rigtigt, at der er langt kortere mellem fans og udøvere i esport end i almindelig sport, og det er værd at have i tankerne, inden man flyver til tastaturet og udgyder sin harme.
#8(Med 0 svar)
4. december 2025 kl. 15:17
RasmusRoev
Præcis. Og jeg skal da være den første til at indrømme, at jeg har været efter HUNDEN, i den skandale der var omkring ham, og når manden så svare en herinde på d2, det giver da stof til eftertanke. :)
Så vi er bare meget tættere på, og den snak har man haft i årevis.
#2(Med 3 svar)
4. december 2025 kl. 14:32
bimse
Synes fandme han siger en masse - uden rigtig at sige noget om, hvor Astralis står. Ligner desuden også et pisse AI genereret opslag.

Derudover også crazy at sige, at arbejdet mod de næste 10 år er begyndt, når man har været ejere i 2.5 måned og lønnen glipper i den 3. måned.
#4(Med 2 svar)
4. december 2025 kl. 14:44
Hunt
Enig, han siger ikke noget. Det er ren buzzwords udover linkedin..
#5(Med 1 svar)
4. december 2025 kl. 14:48
Martin
Dust2 fantasy vinder
Støttet Dust2.dk med 24 julekugler i 2019
Dust2TV sub
Guld Sæsonkort Sæson 15
Guld Sæsonkort Sæson 16
Guld Sæsonkort Sæson 17
Jonas har alle dage været kongen af linked posts.
#9(Med 0 svar)
4. december 2025 kl. 15:18
RasmusRoev
Man kan jo ikke blame manden. Det jo en virksomhed, hvad skal han sige :) Lad os nu lige tage de "voksne" op i helicopter brillerne på,
#11(Med 0 svar)
4. december 2025 kl. 19:11
whitebear22
Støttet Dust2.dk med 1 julekugle i 2019
Guld Sæsonkort Sæson 15
Guld Sæsonkort Sæson 16
Guld Sæsonkort Sæson 17
Guld Sæsonkort Sæson 18
Der er et “sæson” for meget i overskriften.

Det er forhåbentlig snart tid til at hive det plaster af.
#12(Med 9 svar)
4. december 2025 kl. 23:22
panzerlas
Hmmm, han ligger et billede op hvor træneren trøster sin søn og kalder det smukt! Skal vi så have medlidenhed med Astralis nu de tabte? Og må vi så ikke længere kritisere dårligt spil fra hold, træner eller enkeltpersoner?
Jeg ville personligt finde det mere problematisk at min arbejdsgiver lagde sådan et billede op end at fans rettede kritik efter en offentlig kamp jeg blev betalt for.

Og hvad siger det billede om deres major run i år? At de er demoraliserede og knuste, uden selvtilid og på grådens rand? Det er de ord jeg tænker efter at have set dem spille til mojoren! Men jeg tor ikke at det var det han ville formidle.

Som en af mine ynglingspersoner siger "livet er hårdt, tag en hjelm på". Eller hold dig væk fra offentlighedens søgelys hvis du er for skrøbelig.

Jeg er jo nok helt galt på den, men at overtage en sportslig organisation og så som det første lægge vægt på atleternes privatliv uden for scenen virker mærkeligt.
Så kunne man nok købe et lokalt bingohold noget billigere, hvor man så kunne sidde og holde i hånd hver onsdag aften og trøste hinanden.
#13(Med 8 svar)
5. december 2025 kl. 00:19
Unifite
1. Jeg er 99% sikker på at det billede er clearet med Ruggah - om ikke andet er det et billede der allerede var spredt vidt på nettet.

2. Jeg tror bestemt ikke vi skal have medlidenhed, men en appel til at tale pænt er vel okay? Aldrig før som nu hvor betting er så stort oplever atleter dødstrusler, skal forholde sig til "vi ved hvor du bor", "vi ses snart" osv osv. fordi nogle individer har sat flere penge end de kunne tåle at tabe.
-Og nej, svaret er ikke at spillerne bare skal lade være med at læse beskeder. De har sgu ret til liv som alle andre.

3. Du har da en pointe i at det at overtage en org. og så lave et sådan indlæg som det første - hvis det er det første - er lidt akavet. Især når man lige har været i mediemøllen for manglende løn efter kort tid som ejere.

Astralis er en arbejdsplads, og ja den er i medierne, men derfor er det sgu helt okay med ejere og ledere der går ud og siger "Nok er nok" til omverdenen hvis de føler det er nødvendigt.

Jeg er sikker på at Astralis er lydhøre over for rimelig kritik - men der er verden til forskel på at skrive på deres instagram profils opslag: "hold kæft det var dårligt", til at skrive i spillerens PB´er med dødstrusler. Det ligner intet, og intelligensen vi mødes på bliver alt for lav fordi skærmen er blevet et skjold.
#14(Med 1 svar)
5. december 2025 kl. 00:24
Hunt
"but I will never get used to the harsh and toxic tone that exists towards the players and coaches in high level competition on social media."

Der står bare intet om dødstrusler i opslaget, det er rigtig dårligt oversat af dust2.

I det opslag siger de en masse buzzwords der er fede på uni og på kontoret, men det er bare en masse varm luft det ikke siger noget reelt.

Og det er sagt fra en som sidder på et kontor og arbejder i en verden, hvor buzzwords bare er fedt.
#15(Med 0 svar)
5. december 2025 kl. 00:28
Unifite
Wauv - har man virkelig selv smidt ordet dødstrusler ind? Nej nej nej. Det på grænsen til forkert journalist etik.

Men ja, derfor står min kommentar stadig ved magt. Om det er dødstrusler eller andet skidt - hold "jer" fra deres indbakker med skrald.
#16(Med 5 svar)
5. december 2025 kl. 09:30
panzerlas
Ja en appel om god tone er da ok. Men når du overtager et hold som Astralis vil jeg som fan høre hvad du nu vil gøre for at blive verdens bedste igen og ikke et opslag hvor hjerteskærende det er for ruggah's søn at de tabte og at de har ret til det samme som hr. og fru almindelig.
Eller jo det har jeg det faktisk også ok med som en sidenote, men det skal i min bog bare være det sportslige der lægges vægt på- Og især fra de individer der lige har overtaget holdet.
Jeg tror faktisk at det er det der mest af alt har fået mig til tasterne.

Jeg ved ikke hvad folk har ret til! Men jeg ville ikke selv forvente at kunne leve som før hvis jeg var kendt og tror ikke at jeg ville føle det var min ret.
Og måske fordi jeg kun følger CS herfra og youtube ser jeg ikke dødstrusler eller "jeg ved hvor du bor" opslag.

Men, selvom jeg synes at opslaget var fuldstændigt tonedøvt og ude af sync med den situation Astralis befinder sig i, ifølge mit verdenssyn, er det naturligvis deres valg alene hvordan de vil drive Astralis videre.

Og mon ikke vi alle herinde godt er klar over at dødstrusler osv. bare er dumt! Så jeg tror vi grundlæggende er ret enige.
#17(Med 4 svar)
5. december 2025 kl. 12:28
Unifite
Jeg tænker at der kommer en større opdatering på Astralis projektet indenfor en måned eller 2. Nu skal de have løst 2-3 ting først.
De skal have afklaret hvad der skal ske med Stavn som det første.
Og hvad så med Magisk i det tilfælde.
Hvem satser de på for fremtiden?

Der er så mange ubesvaret, og det starter ved Stavn, så Ruggah og til dels Hooxi/Device.
De skifter selvføgelig max 2 på en gang.
Staehr er sikker, Hooxi er 90% sikker.
#18(Med 3 svar)
5. december 2025 kl. 14:08
panzerlas
Min egen lommeteori er at spillerne grundliggende ikke fejler noget, heller ikke den horde af spillere de har været igennem, men træning og taktikker er problemet. Måske den vinkel organisationen driver biksen fra?
Få hævet bundniveauet via hård træning og fokus på spillet, så skal selvtilliden og spektakulære øjeblikke nok komme tilbage.

Og personligt så jeg gerne at ingame leader bestemte meget mere end jeg tror er tilfældet i dag. Mere ansvar til ham og så må han have bredde nok skuldre til at klare det pres men samtidig kunne vælge hvem der er på holdkortet, indefor mulighedens rammer, og hvordan spillet skal udføres mens det foregår.
Men ok det er en anden snak.....
#19(Med 2 svar)
5. december 2025 kl. 15:21
Unifite
Vi ved jo ikke hvad der er bag det hele - hverken org eller spillere. Vi får bider af historierne udefra og kan selv brygge derfra.

Jeg tror problemet er at der ikke bliver lagt nok timer i det, godt understreget af Devices nylige interview hvor han mere eller mindre siger han ikke rigtig gider bruge tiden på at spille diverse facetter af spillet.

Problemet med Astralis er at man vil spille poleret CS i en tid hvor firepower slår strats oftere end før.
Så når du møder op med 5 timers DM og 5 faceit kampe på en måned, så vil de unge sultne på de andre hold med 50 timers DM og 50 faceit kampe på 14 dage næsten altid være bedre.

Der mangler sult og lyst til at ville det projekt, og det ser ud til at de f.eks. ofte spiller faceit hver for sig - istedet for at gøre det sammen mindst 2-3 mand dagligt. De bliver spist af dem der smider tiden i det, og det vil altid være problemet.
#20(Med 1 svar)
5. december 2025 kl. 18:29
panzerlas
Jeg er enig og jeg ved slet ikke hvordan de træner og hvor meget.
I mit sind ser jeg for mig at man møder ind hver dag og så træner næsten tidsmæssigt som et almindeligt job. Men det kan godt være det slet ikke er sådan.
#21(Med 0 svar)
5. december 2025 kl. 18:43
Unifite
Det jo lidt det utaknemmelige ved at vi andre kan se hvor meget de f.eks. spiller faceit, og dermed kan tvivle på hvor meget der bliver lagt i det.
De spiller jo også trænings kampe på lukkede servere.

Men hvis fodboldspillere kun træner med hinanden og lytter til taktik når de er på klubbens faciliteter - måske skyder lidt på mål, så rammer de aldrig en kampform. Jo, nogle få af dem som har basis i orden. Men det er få % af dem.
Snakker de vrøvl på internettet? Har de behov for dit indspark? Login eller opret en bruger for at kunne kommentere.