Sub Toppen lider
29. april 2025 kl. 22:14
zEden
Hej Dust2,

Hvis du er ligeglad med den danske sub-top og talentudvikling, vil jeg ikke spilde din tid – så kan du lige så godt hoppe videre.

Jeg kan simpelthen blive så sur over at se den danske sub-top blive ødelagt indefra, uden at nogen bliver stillet til ansvar. Det er for nemt at sige, at det kommer oppefra og give Astralis skylden for ikke at performe, og at det avler sig ned igennem scenen – men der er sgu mere bag! Jeg vil starte med at give mange af de nye spillere i gamet kæmpe cadeau for at prøve at gøre et godt job, som f.eks. WOPA, Prestige og det nye Tricked.

Men de gamle spillere og organisationer i gamet, som f.eks. Astralis Talent og Masonic, synes jeg simpelthen ikke, vi kan lade være at stille til ansvar for stop i talentudviklingen. Lad os starte med Masonic: Alle på dette forum ser dem som en stor spiller i talentudviklingen af nye spillere til de danske tophold – men ikke længere. Det er dybt pinligt, det de har gang i, og INGEN, som i INGEN, siger noget til det. Jeg kunne forstå det, hvis man var gået på kompromis med talentudviklingen for resultater – men det har de ikke engang. Lige nu har en af de vigtigste organisationer i gamet et dybt irrelevant hold uden noget potentiale for salg eller resultater.

Hvordan kan det ske? Kæmpe mismanagement! Og det ærgrer mig, at en så stor spiller som Blaq ikke har mere styr på scenen længere. Om han ikke har fingeren på pulsen længere, eller hvad det er, der gør, at det her kan ske, kan jeg ikke fortælle – men jeg kan komme med et opråb om, at det ikke er okay og er en stor del af grunden til, at den danske udvikling er stoppet.

Samme historie med det nye, lukkede Astralis Talent, som fra dag 1 blev mismanaged. At en så stor organisation kunne vælge VNG dengang var helt væk, og jeg kan stadig den dag i dag ikke se, hvorfor de ikke valgte Berry, Hunden eller Haste til at starte projektet og få en god start.

Men efter en million udskiftninger (og kickning af den eneste med talent) får de et godt hold, og de kommer videre på lidt forskellige måder. Og så – næsten som om de ikke har lært af deres fejl – signer de fejlcast efter fejlcast og lader en spiller som Kir sidde på holdet uden noget potentiale for salg eller lignende. Det er som om, hvem end der har haft ansvaret for det hold, slet ikke har kigget rundt på de andre akademihold i verden og set, hvad det er, der virker. Endnu et eksempel på et hold, der bliver fejlet af folk med ALT for meget ansvar uden forstand på CS.

Jeg synes, det er en sørgelig historie, der bliver fortalt herinde til tider, om at talentmassen bare er uddød i Danmark, når en stor del af udviklingsstoppet faktisk er vores egen skyld. Også fordi vi som scene ikke giver de rette personer chancen, men oftere vælger sine venner – eller tager den nemme løsning i stedet for at sætte sig ordentligt ind i, hvem der faktisk har noget at byde på.

Det var bare et surt opstød fra en, der faktisk kunne være ligeglad.

// zEden
#1(Med 1 svar)
29. april 2025 kl. 23:28
Sander
DPL Admin
Støttet Dust2.dk med 24 julekugler i 2019
Guld Sæsonkort Sæson 15
Guld Sæsonkort Sæson 16
Guld Sæsonkort Sæson 17
Jeg synes godt nok kritikken mod blaq er hård. De var nødt til at sadle om, da de ikke kunne få økonomien til at hænge sammen. Jeg har svært ved at se, hvad de skulle have gjort anderledes andet end at gå konkurs.

Den danske scene har simpelthen bare været forkælet af ildsjæle gennem rigtig rigtig mange år, men de tider er forbi. Økonomien er stukket af, og der er vel nærmest ikke et top 25 hold i Danmark som gider tage til LAN uden at få betalt transport, billetter og hotel? Det er for mig et godt billede på udviklingen, og det er jo heller ikke for sjov, at alle LANs er lukket eller har droppet en god CS-turnering. Krav til orgs blev for store, lønningerne blev for høje, og inden for et ret kort periode mistede vi orgs som North + North Acd, AGF, Tricked, Singularity og Flames - og man kan vel også smide Ambush og Maknitude med her - som alle var med til at investere i den danske scene og som sammen med resten af scenen skabte den naturlige fødekæde, hvor man hele tiden kunne tage et lille skridt op, og hvor talenter kunne få lidt løn, så de kunne passe skolen og have tid til at spille en masse, som der jo bare skal til. Derudover tærer det også hårdt på scenen at folk som haste og BERRY stopper som spillere. Totalt undervurderet hvor meget de to, og også et par andre, har betydet for at finde og forme talenter.

Jeg ved godt det er fy fy bare at spørge efter penge, men der mangler simpelthen nogle penge til subtoppen. Ikke så vi kan 10-15 fuldtidshold, men så en række orgs kan køre et nogenlunde bagland og have mulighed for at betale lidt løn, så man fx ikke behøver have et fritidsjob. Og så skal spillerne seriøst forstå, at det her er deres hobby og man jagter en drøm. Jeg ved ikke hvor mange spillere jeg har hørt sige, at de bruger over 37 timer på CS om ugen så det skal de betales for. Nej, det er en investering i din egen fremtid, og det kræver, at man ofrer sig for at blive pro.

Jeg ved ikke hvor pengene skal komme fra, men vi kunne jo starte med nogle tipsmidler, og så skal vi have flere store virksomheder med, men Danmark er et lille land, og når man ser seertallene på fx Gamebox så er det jo svært at forestille sig, at der pludselig skal vælte millioner ind, for interessen er bare for lille, så jeg ser det som en løsning, der skal ske på politisk niveau.
#3(Med 0 svar)
30. april 2025 kl. 00:50
brink
Helt e9. Når man ser på situationen med Astralis og andre e-sportshold, kan det jo sagtens være, at de bliver nødt til at skille sig af med både Astralis Women og Talent-holdet. Det kan skyldes, at de har misset mange majors, men det kan også handle om, at spillerlønningerne er alt for høje.

Det her er bare et eksempel, men lad os sige, at spillerne tjener 30.000 kr. mindre om måneden – så tror jeg ikke, det ville gøre den store forskel i forhold til, om de stadig kunne leve af det. Jeg er med på, at lønnen selvfølgelig skal være rimelig, men mange af dem tjener stadig nok til, at det ikke burde være et problem, hvis man reducerede lønnen en smule. Det vil give flere penge til selve organisationen.

Det gælder efter min mening generelt for alle, der får løn i e-sport.
#2(Med 0 svar)
30. april 2025 kl. 00:27
Boblashdk
Guld Sæsonkort Sæson 16
Sølv Sæsonkort Sæson 17
Det var da godt nok spændende læsning – og samtidig tror jeg at din post er et rigtig godt svar på, hvorfor sub toppen netop lider.

Jeg er i øvrigt meget nysgerrig på, hvor din kæmpe arrogance kommer fra, siden du mener du kan tillade dig at hænge folk som Blaq ud på den måde.
Han har jo netop forstået hvad der skal til for at drive en bæredygtig esportsorganisation, og ikke ende med at lukke ligesom mange af de eksempler Sander henviser til.

Mange spillere (heldigvis ikke alle) har som dig, travlt med at pege fingre ad andre uden overhovedet at have en forståelse for hvordan økosystemet fungerer.

Hold som Masonic og lig.n. klubber lider jo fordi der kommer større organisationer med større budgetter ind i ligaen. Hvilket jo skaber en kæmpe økonomisk ubalance.

Hver gang de store hold træder ind i ligaen stiller det jo mange af de mindre hold overfor et forfærdeligt ultimatum – Skal man investere yderligere og lave et endnu større underskud for at kunne følge med? Eller skal man acceptere man ikke kan følge med og dermed risikere at rykke ned?

Hermed ikke sagt at de større hold er et problem – for de er netop med til at skabe opmærksomhed på ligaen. Men det stiller altså ikke altid de mindre hold bedre af den grund.

Jeg ser i øvrigt ikke den danske talentmasse som værende død. Jeg synes faktisk vi ser flere interessante unge talenter i 13-15-årsalderen i divisionerne, for ikke at tale om et spændende Ølgod lineup som jeg håber bliver samlet op efter deres efterskoleophold ophøre.

Men jeg er igen enig med Sander. Typer som Berry gjorde en kæmpe forskel for udviklingen af talenter, det virker ikke til at vi har så mange af dem tilbage, hvilket er ærgerligt. Det bedste bud i dag er vel næsten wezx, og det er nok ikke engang den bedste sammenligning.

Jeg håber dit sure opstød har hjulpet dig med at komme af med nogle af dine frustrationer.
Snakker de vrøvl på internettet? Har de behov for dit indspark? Login eller opret en bruger for at kunne kommentere.