Opret Log ind
Tyveri i Astralis Nexus: Bar PC ud i IKEA-pose
Ifølge Astralis efterlod manden en tom kasse på Nexus, men forlod netcaféen med en fyldt Ikeapose.
Skrevet af: Amalie    13. september 2021 21:15      

Astralis Nexus har søndag mistet en PC (Foto: Astralis Group)

*Opdatering, 21:19: Astralis har nu slettet det omtalte Facebookopslag.

Søndag aften blev Astralis Nexus en PC fattigere, da der er blevet stjålet en computer fra en af netcaféens streaming-hubs.

Det skriver Astralis på Facebook.

Ifølge Astralis' Facebookopslag forlod gerningsmanden Nexus med en fyldt Ikeapose,  og efterlod en tom hvid kasse, som han ellers havde med i posen, da han ankom.

Med opslaget følger desuden et billede fra et overvågningenskamera af den formodede tyv, der bærer IKEA-posen med den kasse, som Astralis altså nu står tilbage med.

I opslaget skriver Astralis blandt andet følgende:

Tyveriet er anmeldt, og har du relevante oplysninger, må du meget gerne give disse informationer til politiet.

Er du selv i besiddelse af computeren eller kender du manden på billedet, vil det naturligvis være optimalt at sørge for, den blev leveret tilbage omgående - eller at sætte manden i kontakt med politiet.

Vi vil meget gerne beholde Astralis Nexus så åben og tilgængelig som mulig, så hjælp os meget gerne med al relevant information - og ved at dele dette indlæg.

Efterlysningsopslaget kom hurtigt i modvind i kommentarsporet for selvtægt ved offenligt at dele overvågningsbilledet af en privatperson. Som regel er det dog den krænkede selv, der skal anmelde sagen.

LÆS OGSÅ
Astralis rykker ind i Tivoli

#1 DH_JanLund
2021-09-13 21:40
Vi må gå ud fra de har indhentet tilladelse fra Politiet når de offentliggøre billedet :)
#4 PtrsN
2021-09-13 22:22
Det er der ikke noget der hedder
#5 PillerPaller
2021-09-13 22:37
Det er Astralis - har de nogensinde haft styr på noget som helst...
#7 whitebear22
2021-09-13 23:19
Kun politiet kan lovligt offentliggøre overvågningsmateriale, hvor personer kan identificeres ud fra (når der er tale om personer, som er mistænkt for noget strafbart).

Den korrekte fremgangsmåde, rent juridisk, havde været at overdrage overvågningen til politiet, der så kunne beslutte at offentliggøre materialet, hvis de ikke kan finde frem til rette person uden en offentliggørelse.

På den her måde risikerer Astralis Nexus at rende ind i en bøde, som formentligt koster mere end computeren eller selvrisikoen gør.
#9 DH_JanLund
2021-09-14 07:00
Man må da næsten også forventet at overdragelsen var sket. Når politiet er inde over.

Vi har hørt om mange sager de seneste år om folk der har fået bøder for selv at dele billeder.

Men Astralis bliver ved med at overraske. Så nu er opslaget slettet 😂
#12 whitebear22
2021-09-14 09:47
Om den var sket før eller efter de delte opslaget er irrelevant. De kan ikke lovligt dele det, uden personen på billedet har samtykket 🤷🏼‍♂️

Og ja, det er jo ikke ligefrem første gang, nogen dummer sig med den slags 🤦🏻‍♂️
#13 Rubel
2021-09-14 15:16
Jeg elsker simpelthen hvordan dansk lovgivning er sat sammen. "Lad os beskytte de kriminelle og gøre ofrene til værre kriminelle!" Jeg brækker mig :D
#14 whitebear22
2021-09-14 16:19
Jeg kan sagtens forstå, at det kan opfattes sådan. Men det er ikke for at beskytte de kriminelle.

Et tænkt eksempel: Poul ser sig sur på Frank, og lægger noget tilfældigt overvågning op, som han har af Frank med teksten “Hjælp mig med at finde den her person - han er voldtægtsmand”. Hvilken situation sætter det Frank i?

Det er ikke holdbart, at gud og hver mand kan offentliggøre billeder og beskyldninger, for så ender vi i det vilde vesten.

Retssikkerhed er ikke kun, at skyldige bliver dømt. Det er ligeså meget at uskyldige ikke dømmes, eller i det her tilfælde mistænkeliggøres unødigt. Det betyder desværre, at man i visse situationer kan opleve, at de kriminelle beskyttes, men det er jo ikke tilfældet: det skal bare igennem politiet før det kan offentliggøres, så man ikke får hængt uskyldige unødvendigt ud.

Hvis der slet ikke var mulighed for at offentliggøre video/billeder havde du en pointe. Men vi har kollektivt besluttet, at politiet tager sig af den slags, så alle får en ensartet behandling og sikkerhed.
#16 Rubel
4d 6t 35m
Jo, men nu handler sådanne sager her jo aldrig om at Poul og Frank "bare" er uvenner og prøver at fælde hinanden. Det er jo altid butikker eller lignende, som har tydelig overvågning af en gerningsmand. At sådanne optagelser ikke må offentliggøres er udelukkende for at beskytte kriminelle.
#17 whitebear22
3d 7t 40m
Nej, reglerne er til for at beskytte personfølsomme oplysninger. Desværre har både kriminelle og hr/fru Danmark den slags oplysninger, og alle har samme krav på beskyttelse.

De kan jo netop offentliggøres gennem politiet, så der er ingen beskyttelse? Det skal bare omkring ordensmagten. Så er problemet i din bog, at selvtægt ikke er lovligt?

Hvordan har du forestillet dig, at reglerne skal differentiere? I hvilke tilfælde, skal man kunne offentliggøre den slags ting uden om politiet?
#2 Narky
2021-09-13 21:42
Er der virkelig ikke mere sikkerhed der inde end at dette kan ske? ingen vagter eller noget?

....Ikke engang en kensington lås i kabinettet?
#3 Mrnobody
2021-09-13 21:45
What the fuck :D
#6 diOnysos
2021-09-13 23:04
Håber ikke det var deres antistrats.

pun intended.
#8 whitebear22
2021-09-13 23:20
Hvorfor i himlens navn har Astralis ikke rådført sig med en advokat og/eller politiet, før de lægger den slags op?
Undskyld mig, men det decideret amatøragtigt det her...
#10 Seneberg
2021-09-14 08:17
Og så burde det efterhånden være allemands viden at man ikke må det. Det har været fremme SÅÅÅÅÅÅÅ mange gange X_x
#15 whitebear22