Ny opdatering til VRS-model

Tirsdag kom der en ny reglementsopdatering til VRS.

Nu tæller gruppespil og første stadie af turneringer mere i VRS end tidligere, og samtidig er der blevet udstukket en ny model i forhold til nye spillere på holdkortet, og hvornår de tæller med på et hold på VRS-ranglisten.

Opdateringen kom tirsdag aften med en besked fra en af udviklerne hos Valve.

Eventstadier, der kan forbindes til senere stadier (f.eks. kvalifikationer eller gruppespil), bidrager nu med en andel af præmiepuljen fra det afsluttende stadie til deres egen præmiepulje.

Der er tilføjet et minimumskrav om deltagelse (5 af de seneste 10 kampe), for at en spiller kan optræde på en aktiv holdopstilling i VRS. Bemærk, at nogle hold derfor muligvis ikke vil have fem spillere på deres aktive roster, lyder det i opdateringen.

Det betyder, at gruppespil og play-in-stadier nu får større betydning for VRS-ranglisten, så det ikke kun er holdene i slutspillet, der modtager alle point.

Faktaboks

VRS udregner point ud fra fire faktorer:

  • Bounty Collected

  • Bounty Offered

  • Opponent Network

  • Lan Factor

Et eksempel er IEM Cologne, der både har et første og et andet stadie. På HLTV var første stadie opført som et selvstændigt event uden en præmiepulje og har tidligere talt væsentligt mindre på VRS for de deltagende hold end slutspillet har gjort. De tidlige faser af turneringen havde mindre vægt i forhold til "Bounty Collected" og "Bounty Offered".

Det blev dog ændret senere således, at der var en mindre præmiepulje til første stadie af IEM Cologne 2025.

Nu får de indledende stadier større vægt i kraft af en andel af præmiepuljen, hvis de hænger sammen med slutspillet.

Derudover er der indført et minimumskrav for, hvor mange kampe en spiller skal have spillet for sit hold, før vedkommende tæller med på VRS-ranglisten. En spiller skal have deltaget i mindst fem af holdets seneste ti kampe.

Se hele opdateringen her.

#1(Med 0 svar)
5. august 2025 kl. 23:48
JakobHelms
Håbløs ændring. Der bør bare arbejdes med VRS-rosters der i større grad kan ændres. Det er sgu slapt at man forsøger at løse stand-in-problemet, når man så alligevel bliver ramt af problemet hvis man går 2-3 i et gruppespil. Det er jo ikke et fix.
#2(Med 1 svar)
6. august 2025 kl. 09:36
Udknud
Til gengæld er event weight ændringen kanon god.
Nu får Play-in og qualifiers endelig tillagt noget mere værdi for at vinde kampene i dem.

Før spillede man basalt set bare om at udveksle head to head adjustment point hvis ikke eventet var på LAN.
Nu får vinderen også rigtige ranking point for at vinde kampene hvilket er en rigtig positiv effekt i mine øjne. Vinderen skal helst vinde flere point end taberen mister, ellers udveksler man bare elo og måler kun hvor stort upset udfaldet af kampen var 👍
#3(Med 0 svar)
6. august 2025 kl. 10:15
BMT
Ved man noget om hvornår ændringen gælder fra? Her tænker jeg på fra hvilke turneringer (det er vel HLTV der "bestemmer" dette). For selve opdateringen træder vel bare i kraft med det samme i beregningsmodellen?
Snakker de vrøvl på internettet? Har de behov for dit indspark? Login eller opret en bruger for at kunne kommentere.