
Ny opdatering til VRS-model
Nu tæller gruppespil og første stadie af turneringer mere i VRS end tidligere, og samtidig er der blevet udstukket en ny model i forhold til nye spillere på holdkortet, og hvornår de tæller med på et hold på VRS-ranglisten.
Opdateringen kom tirsdag aften med en besked fra en af udviklerne hos Valve.
Eventstadier, der kan forbindes til senere stadier (f.eks. kvalifikationer eller gruppespil), bidrager nu med en andel af præmiepuljen fra det afsluttende stadie til deres egen præmiepulje.
Der er tilføjet et minimumskrav om deltagelse (5 af de seneste 10 kampe), for at en spiller kan optræde på en aktiv holdopstilling i VRS. Bemærk, at nogle hold derfor muligvis ikke vil have fem spillere på deres aktive roster, lyder det i opdateringen.
Det betyder, at gruppespil og play-in-stadier nu får større betydning for VRS-ranglisten, så det ikke kun er holdene i slutspillet, der modtager alle point.
VRS udregner point ud fra fire faktorer:
-
Bounty Collected
-
Bounty Offered
-
Opponent Network
-
Lan Factor
Et eksempel er IEM Cologne, der både har et første og et andet stadie. På HLTV var første stadie opført som et selvstændigt event uden en præmiepulje og har tidligere talt væsentligt mindre på VRS for de deltagende hold end slutspillet har gjort. De tidlige faser af turneringen havde mindre vægt i forhold til "Bounty Collected" og "Bounty Offered".
Det blev dog ændret senere således, at der var en mindre præmiepulje til første stadie af IEM Cologne 2025.
Nu får de indledende stadier større vægt i kraft af en andel af præmiepuljen, hvis de hænger sammen med slutspillet.
Derudover er der indført et minimumskrav for, hvor mange kampe en spiller skal have spillet for sit hold, før vedkommende tæller med på VRS-ranglisten. En spiller skal have deltaget i mindst fem af holdets seneste ti kampe.
Se hele opdateringen her.