Twistzz og Liquid røg ud af majorens tredje stadie.

Twistzz: Derfor er majoren årets værste turnering

Liquid-stjernen kritiserer CS2’s økonomi og MR12-formatet efter skuffende major-exit.

Den tidligere majorvinder og nuværende Liquid-rifler, Twistzz, har givet udtryk for sine bekymringer på X om MR12-systemet, og hvordan økonomien fungerer i CS2.

Kommentarerne kommer efter, at Liquid røg ud af majorens tredje stadie med 0-3.

Twistzz håber på en ny map pool, men han mener, at det vigtigste lige nu er, at økonomisystemet justeres, og at MR12-formatet bliver revurderet.

Før der sker ændringer i map-poolen, burde MR12 og økonomien reevalueres. Man kunne gøre Galil dyrere eller tilføje en femte tabsbonus på $3900–4000 for at balancere tingene.

Min personlige mening er, at MR15 var bedre, og nu har de fundet ud af, hvad der virkelig fungerede.

Kritik af BO1 og majorens format

MR12 står for "Max Round 12". Det repræsenterer det maksimale antal runder, et hold kan spille, før der skiftes side i CS2.

I CS:GO var alle kampe MR15, hvilket betød at man spillede til 16, ligesom man i CS2 vinder, hvis man når 13 runder. Uden overtid selvfølgelig.

Twistzz langer også ud efter brugen af BO1-kampe i vigtige turneringer, og kalder det nuværende majorformat for det værste blandt årets store turneringer, hvilket ifølge ham går ud over turneringens prestige.

Inden skiftet til MR12 i CS2, var der diskussioner blandt de professionelle spillere om at kampene var for lang, og det kunne blive kedeligt eller langtrukkent for seerne. Men det mener Twistzz ikke.

Som spiller har jeg aldrig følt, at MR15 var for langt. Men som seer er der langt flere overlegne sejre end tidligere, og vi ser oftere maps gå i overtid.

En 16-8-sejr i CS:GO svarer nu til 13-3 eller 13-4 i CS2, typisk fordi et hold har vundet begge pistolrunder.

#1(Med 0 svar)
23. juni 2025 kl. 22:32
PhilK
Det er skægt med det MR12 der.
Personligt så kan jeg fint leve med at spille MR12 på faceit og i premier.
Men jeg hader at kigge på det til majors osv, der ville jeg foretrække at få MR15 igen.
#2(Med 1 svar)
23. juni 2025 kl. 22:48
whitebear22
Støttet Dust2.dk med 1 julekugle i 2019
Guld Sæsonkort Sæson 15
Guld Sæsonkort Sæson 16
Guld Sæsonkort Sæson 17
Guld Sæsonkort Sæson 18
Jeg kan godt lide at man spiller BO1 indtil man kan enten avancere eller ryge ud. Det giver noget spænding.

Han har en pointe med MR12, når man ikke har fundet en økonomi, der passer til den.
#14(Med 0 svar)
24. juni 2025 kl. 13:49
larzN
Enig, det er også BO1 kampene jeg ser mest frem til i gruppespillet, også synes jeg som du også skriver at det er fint at det så er bo3 hvis man kan avancere eller ryge ud
#3(Med 2 svar)
23. juni 2025 kl. 23:38
weKz
Støttet Dust2.dk med 1 julekugle i 2019
Efter mr12 burde det legit være et krav at ALLE finaler var bo5
#4(Med 1 svar)
24. juni 2025 kl. 00:01
Johan0306
Ved sgu ikke , potentielt en finale på 5 timer er lidt voldsomt , jeg gad sgu ikke se en fodboldkamp på 5 timer
#6(Med 0 svar)
24. juni 2025 kl. 07:44
Nuke
Bo5 viser jo netop forskellen på holdets udholdenhed og krav til at kunne de 5 maps de kunne komme ud på fuldstændig. Jeg syntes det er det fedeste når de kommer ud på alle 5 maps istedet for at det rigtig gode hold bare vinder de første 2 i bo3.
#5(Med 2 svar)
24. juni 2025 kl. 02:10
Lynet
BO5 finaler er langt mere spændende end BO3 finaler imo. Det giver både modstanderholdet en reel chance for at komme tilbage og eventuelt vinde finalen hvis de er bagud med f.eks 2 maps, og det er væsenligt mere fylde på.

MR12 virker squ ikke med økonomien, det må jeg gi ham ret i, så enden burde vi gå tilbage til MR15, eller så skal økonomien fikse prompte, der er ikke en anden vej udenom
#15(Med 1 svar)
24. juni 2025 kl. 15:29
Johan0306
Hvor mange gange har et hold vundet , der er nede med to maps 😉
#19(Med 0 svar)
24. juni 2025 kl. 18:32
Lynet
Jeg skrev det blot for at komme med et eksempel, det skrev jeg også i min forhenværende kommentar :D
#7(Med 4 svar)
24. juni 2025 kl. 08:47
JaapStam
Behold MR12 - fix økonomien, ingen bo1 i majoren og kun bo5 finaler.
Nemt.
#10(Med 0 svar)
24. juni 2025 kl. 11:25
aGk
Dust2TV sub
+1
#12(Med 0 svar)
24. juni 2025 kl. 12:52
resiarlleh
overraskende fint dansk af en tidligere hollandsk fodboldspiller at være ;-)
#13(Med 0 svar)
24. juni 2025 kl. 12:57
SlotsØl
Enig!
#16(Med 0 svar)
24. juni 2025 kl. 15:30
Johan0306
Jeg synes blanding af bo1 og 3 er en ganske fin og underholdende måde at gøre det på
#8(Med 0 svar)
24. juni 2025 kl. 09:34
PtrsN
Enig med Twistzz.
#9(Med 6 svar)
24. juni 2025 kl. 10:53
wake
Kage fra Dust2s 1års fødselsdag
Støttet Dust2.dk med 24 julekugler i 2019
Guld Sæsonkort Sæson 15
Guld Sæsonkort Sæson 16
NEJ TAK til bo5 finaler, hvis målet er at udbrede Esport og beholde seerne, så skal det kraftedme ikke tage 5 timer at spille en finale, det har ingen med familie eller arbejde tid til......
#11(Med 0 svar)
24. juni 2025 kl. 11:47
MoX
Præcis, bo5 er dræbende for sporten. Kun nørder gider bruge så lang tid på en kamp.
#17(Med 4 svar)
24. juni 2025 kl. 15:47
Bertelsen
Støttet Dust2.dk med 24 julekugler i 2019
Guld Sæsonkort Sæson 15
Guld Sæsonkort Sæson 16
Guld Sæsonkort Sæson 18
Det fungerer fint i både Valorant og League of Legends. Hvorfor skulle være en dårlig ting i cs? LoL har endda Bo5 kampe i hele slutspillet til Worlds/MSI.
Det er jo ikke noget hvor du skal sidde klistret til skærmen mens du ser det, det kan sagtens være noget der kører i baggrunden. Og så længe det kun er finalen der er bo5, som altid spilles om søndagen, kan du vel ikke rigtig bringe arbejde ind i dit argument?
#18(Med 3 svar)
24. juni 2025 kl. 18:24
wake
Kage fra Dust2s 1års fødselsdag
Støttet Dust2.dk med 24 julekugler i 2019
Guld Sæsonkort Sæson 15
Guld Sæsonkort Sæson 16
Selvfølgelig kan man det, når man endelig har fritid fra kone og børn samt arbejde, så sidder man sig ikke ned og kigger 5 timers cs....

Fair hvis du mener det gavner lol og valorant, jeg er i den opfattelse at valorant ikke når cs til sokkerne(deraf mit argument, dårlig for seer tal), og at lol er et spil der ikke kræver super meget opmærksomhed mens de farmer før casters siger der er fight....

Det er ikke for sjov jeg siger folk ikke gider se så lange kampe...

er man dedikeret nørd og selv, så synes man vel det er dejligt med flere kampe med flere maps, men for Hr og Fru Danmark, som jeg må sande jeg er blevet mere en del af, end en teenager der bruger alt min tid på cs. Er 5 timer altså fuldkommen absurd.
Vi har haft den diskussion herinde mange gange. Og vi er rigtig mange der slet ikke hverken har lyst til at se 5 timer lange kampe. ELLER tid... Eller i det hele taget lysten til at sætte SÅ lang tid af til det når man endelig har en fridag! Det bliver for mit vedkommende kun til at se sidste eller maks de sidste to maps. Og nogen gange helt misser kampene fordi de er ovre på 3 maps. Og det synes jeg er synd, målingerne siger også i bo5 at første 2 maps ofte er meget lavere seertal....
#20(Med 2 svar)
24. juni 2025 kl. 21:22
Bertelsen
Støttet Dust2.dk med 24 julekugler i 2019
Guld Sæsonkort Sæson 15
Guld Sæsonkort Sæson 16
Guld Sæsonkort Sæson 18
Altså jeg synes det er voldsomt at sige, at Valorant ikke når CS til sokkerne, når man kigger på seertal på de to tungeringer der var i weekenden. Det var den største tunering i CS, men ikke den største tunering i Valorant og alligevel havde begge tuneringer et solidt seerantal(Ved godt at CS's var højere)

Jeg gider i princippet ikke selv sidde og se en Bo5 fra start til slut. Har det kørende i baggrunden, og så følger med med når mappet er ved at være slut. Men derfor synes jeg stadig det er bedre for sporten, at finlen er en Bo5.

Derudover tror jeg ikke at Vavle targeter Hr og Fru Danmark. Det er sku nok mere folk der alligevel bruger tid foran computeren
#21(Med 1 svar)
24. juni 2025 kl. 21:49
wake
Kage fra Dust2s 1års fødselsdag
Støttet Dust2.dk med 24 julekugler i 2019
Guld Sæsonkort Sæson 15
Guld Sæsonkort Sæson 16
De Targetter flere folk, det er det der får sporten til at gro, Hr og Fru Danmark var et eksempel som er en af mange.
Cs's var højere ja, men udviklingen er jo bremset gevaldigt ift. Seertal. Vi burde være langt højere oppe.
Men hvis det kun var en bo3 som major finalen her, så havde du vel set det? Hvilket er min pointe.
At du synes det er bedre for sporten betyder jo ikke det er det. Det er jo fakta at hvis man skal bruge så mange timer på det, skærer man en hel del fra. Mens dem der ALLIGEVEL så en bo5 stadig ville se BO3s?
#22(Med 0 svar)
24. juni 2025 kl. 22:14
Bertelsen
Støttet Dust2.dk med 24 julekugler i 2019
Guld Sæsonkort Sæson 15
Guld Sæsonkort Sæson 16
Guld Sæsonkort Sæson 18
Altså nu har jeg fulgt cs i godt og vel 10 år, så jeg havde set finalen om det var en bo3 bo5 eller bo7. Når jeg skriver det er bedre for sporten, så mener jeg at der er større chance for man får den rigtige vinder i en bo5 fremfor en bo3..
Jeg kan også vende den om og sige, hvis det er en bo3 der tager 3 timer, har folk kun 3 timer til at se det, men hvis det er en bo5 der tager 5 timer, så kører streamen i længere tid og chancen for at flere forskellige kommer ind er større, som kan gøre at sporten groer
Og ja, de targettet folk der får scenen til at gro, men det er ikke hr og fru Danmark der får sporten til at gro.
Snakker de vrøvl på internettet? Har de behov for dit indspark? Login eller opret en bruger for at kunne kommentere.