
"Nævn ét multiplayerspil, der ikke har et problem med snyd"
Dust2.dks amerikanske søsterside, Dust2.us, har taget en længere snak med Counter-Strikes medskaber, Minh "Gooseman" Le. Det er der kommet et længere interview ud af.
I del ét af det store interview, som Dust2.dk bragte et lille del af i søndags, gik snakken primært på Goosemans tidlige år som spiludvikler, hans første tid hos Valve og skabelsen af Counter-Strike.
I anden del af interviewet fortsætter snakken primært med emner som Counter-Strikes levetid og popularitet, CS2, anti-cheat og lukningen af det velkendte CS-mod, Classic Offensive.
Her bliver Gooseman blandt andet spurgt, hvad han mener CS2 mangler i øjeblikket - udover en ordentlig omgang anti-cheat - for at blive et endnu bedre spil, hvortil han svarer:
Én ting, jeg virkelig nød, var at spille nye maps. Da jeg spillede CS, spillede vi et nyt maps hver eller hver anden uge. Så jeg ville ønske, at der var flere maps derude. Men det er nok bare fordi, der ikke er nok folk, der laver maps, eller fordi Valve er meget strikse med at tilføje dem.
Det ville være fedt at have et system, hvor det var lidt nemmere at spille community-maps, selv om de ikke er særlig gode. For mig var det virkelig fedt at spille alle disse maps, fordi det fik spillet til at føles meget friskt, selv om nogle af dem var virkelig ubalancerede.
Inden han blev stillet det spørgsmål, svarede han på spørgsmål om anti-cheat. Her gav han et længere svar på den problematik:
Tro mig, jeg tror ikke, at Valve er dovne. For eksempel anti-cheat-tingen, det er noget, vi har forsøgt at løse siden 2002 eller 2003. Det var der, de virkelig begyndte at være opmærksomme på anti-cheat. Og jeg kan huske, at vi hyrede nogle virkelig kloge, talentfulde programmører, og vi prøvede at finde på en masse forskellige løsninger.
Men efter alle disse år føles det, som om der ikke er nogen rigtig, perfekt løsning på det. Der er andre spil, som for eksempel VALORANT, der har en meget invasiv anti-cheat, som involverer at gå gennem din kernel. Mange mennesker siger: »Åh, det er for meget, det er for stor en invasion af min computer«. Og nogle siger endda, at der stadig findes snyd til det spil, selvom snyderne ved, hvad de har med at gøre.
Så jeg kan godt forstå, hvorfor Valve tøver med at implementere noget lignende, for man ved jo godt, at man ikke kan stoppe al snyd. Der vil altid være noget snyd, der kan komme forbi systemet.
Så der er ikke noget lys for enden af tunnelen?
Jeg føler, at Valve og alle andre virksomheder har det svært. Nævn mig ét multiplayerspil, der ikke har et problem med snyd i spillet. Jeg tror ikke, det findes. Det eneste, de virkelig kan gøre, er at være konstant opmærksomme på det og altid banne folk.
Andre spil som PUBG annoncerer altid »Åh, i denne uge har vi bandlyst mange snydere« eller noget i den stil. Så jeg ved ikke, måske kunne Valve være mere proaktiv i den forstand. Det er svært for mig at sige, for jeg ved ikke rigtig, hvordan Valve laver deres anti-cheat-system, jeg er ikke sikker på, hvordan VAC fungerer.
Valve havde en god teknisk grund til ikke at gøre det. Men det, man ønsker at gøre, er at fange så mange snydere som muligt og forbyde dem i massevis. Man vil ikke banne dem hver uge.
Afslutningsvis bliver Gooseman også spurgt hvem han tror der vinder den igangværende major i Austin. Her kommer han ikke rigtig med noget klart svar, men han nævner turneringens helt store favorit, Vitality, samt en af outsiderne: danskerholdet Falcons.
Undrer man sig endvidere over hvad Goosemans yndlingshold er, så er svaret, at han elsker at se hold som FURIA og paiN spille, og han hepper altid på underdogs som TheMongolZ og Aurora.
Del to af Dust2.us' interview med Gooseman kan findes og læses i sin fulde længde her.