
"Vi forsøgte at lave et spil, der kunne konkurrere med CS:GO"
Dust2.dks amerikanske søsterside, Dust2.us, har taget en længere snak med Counter-Strikes medskaber, Minh "Gooseman" Le. Det er der kommet et stort interview ud af.
Første del af det lange og todelte interview kom ud natten til søndag. I del et går snakken primært på Goosemans tidlige år som spiludvikler, hans første tid hos Valve og skabelsen af Counter-Strike.
Undervejs i interviewet fortæller 47-årige Gooseman ligeledes om nogle af de andre spil og mods, som har været inde over og med til at udvikle i årenes løb.
Et af de spil, han var med til at udvikle på - fra 2007 til 2012 - var Tactical Intervention, som var udset til at skulle konkurrere med CS:GO. Men Gooseman, og resten af holdet af spiludviklere bag Tactical Intervention, havde bare ikke ressourcerne til at gøre det.
Det afslørede Gooseman blandt andet undervejs i interviewet, som et del af et svar på spørgsmålet om hvorfor han forlod Valve:
Så fra 2007 til 2012 arbejdede jeg på et spil, der hed Tactical Intervention. Jeg lavede dette spil med et lille hold i Korea. Det viste sig at være en meget vanskelig proces, fordi mange af de mennesker, jeg arbejdede sammen med, ikke havde megen erfaring med at lave spil. Det var et meget lille hold, og det var et meget uerfarent hold. Vi forsøgte at lave et spil, der kunne konkurrere med CS:GO, men vi havde bare ikke ressourcerne til det.
Tactical Intervention blev ikke rigtig et godt spil. Det var lidt af en fiasko. Jeg forlod projektet i 2012, og så kom jeg med i et firma, der hedder Facepunch Studios. De er berømte for Garry's Mod, og de ville have mig til at arbejde på et spil, der hed Rust, så jeg arbejdede på det fra 2012 til 2017, tror jeg. Det var et fantastisk projekt, jeg nød virkelig at arbejde på det.
Udover at have været med til at udvikle spil som blandt andet Counter-Strike, Tactical Intervention og Rust, så har Gooseman også arbejdet på og været med til at udvikle andre spil såsom Day of Defeat, Plan 8 og Alpha Response.
Gooseman har også tidligere lavet mods til både Doom og Quake. Det seneste spil, han har været med til at udvikle, er Alpha Response.
Der kan dog næppe herske nogen tvivl om, at Counter-Strike uden sammenligning er spiludviklerens største succeshistorie. Gooseman arbejdede i øvrigt sammen med Jess Cliffe i skabelsen af CS.
Del et af Dust2.us' interview med Gooseman kan findes og læses i sin fulde længde her.