Kan esport organisationer tjene penge?
12. januar 2019 kl. 22:15
dtzw
Guld Sæsonkort Sæson 15
Sølv Sæsonkort Sæson 15
Jeg har fulgt professionel Counter-Strike i mange år efterhånden, og det har været fantastisk at være vidne til. Det er vildt at tænke på, hvordan scenen så ud for 15 år siden, kontra hvad den er i dag.

En ting jeg dog har lagt mærke til på det seneste er økonomien for esport organisationer. Det lader til at være et problem, eller i hvert fald en udfordring, for en lang række organisationer, uanset om man har spillere på fuldtid eller deltid.

Lurppis, som jeg antager har et realistisk indblik i scenen, udtaler:

”The numbers just need to work. Currently, I think every Counter-Strike team is just burning loads of money. The higher the salary, the more they're burning. It's very hard to recoup the kind of money that these top players are getting paid. You hear the rumors about, say, Virtus.pro getting paid $25,000 a month. You do the math. That's a lot of money over a year - $300,000 a player and you have a coach as well - that's almost 2 million dollars right there. You'd need a lot of sponsors to make 2 million, so I'm not sure if that's currently reasonable. I think, realistically, you probably need to have other avenues of monetizing your fans. And frankly, I think it's a really interesting challenge because no-one really in esports has found a way to monetize fans.” (citeret fra hltv.org/news/24001/immortals-gm-lurppis-no-one-in..

Jeg kan finde mange artikler med eksempler på organisationer der bløder økonomisk, men ovenstående citat tror jeg er meget sigende for problemstillingen.

Derfor kunne jeg godt tænke mig at høre dig, hvorfor kan esport organisationer ikke tjene penge? Findes der esport organisationer der tjener penge? Har du en idé til, hvordan organisationer kan tjene penge? Evt. forslag til forretningsmodeller? Er det et problem med organisationernes manglende evner, eller ligger udfordringen i virkeligheden i omkostningerne – kan vi f.eks. være i retning mod en bobbel for esport-atleters lønninger?
#1(Med 6 svar)
12. januar 2019 kl. 22:32
walle
Støttet Dust2.dk med 1 julekugle i 2019
Problemstillingen ligger sådan set i at der ikke er nok revenue drivers/indtægtskilder, og de der er der, har ikke en høj nok volumen.

Samlignet med fodboldklubber eksempelvis, så har de utallige af indtægtskilder, for at nævne få; billetsalg, sponsorater, præmiepenge, stadion tours, sæsonkort, merchandise og mange flere endnu.

Så mange indtægtskilder ser vi ikke ved esports organisationer. De små foreninger i Danmark opkræver kontingent af unge drenge der skal “gå til esport” og det er én måde at gøre det på, som måske kunne være interessant for store organisationer som virtus.pro m.f.

Fnatic har “fnatic gear”, som er en yderst genial strategi for at øge volumen af en revenue driver som ikke alle organisationer har. Og det er bare én måde at gøre det på.

Det er en spændende snak, og der er meget mere at snakke om, det skal lige blive fyraften først :D
#3(Med 5 svar)
13. januar 2019 kl. 11:32
dtzw
Guld Sæsonkort Sæson 15
Sølv Sæsonkort Sæson 15
Men er det så fordi, at organisationer ikke er gode eller kreative nok til at finde frem til indtægtskilder? Der findes rigtig mange muligheder, men alligevel virker det som om, at mange organisationer vælger de samme få, som så ofte giver de samme tvivlsomme resultater.

Gear og merchandise er et udmærket eksempel og i mine øjne burde alle store organisationer forsøge sig med det. Men det er måske kun relevant for store brands/organisationer. Jeg tvivler på, det ville være en succes for semipro hold.
#10(Med 4 svar)
13. januar 2019 kl. 14:33
walle
Støttet Dust2.dk med 1 julekugle i 2019
Jeg tror helt sikkert at organisationerne har i mente at deres forretning ikke er rentabel, men løsningerne de tyr til bare ikke er de rigtige, eller så er det måden hvorpå de bliver implementeret den er gal med.

Der skal noget Donald Trump over det - de skal lære at drive det som det egentlig er, en virksomhed. Astralis har "lige" indgået et samarbejde med maikaicph.com/ som laver "high-end merchandise and esports gear.".

Organisationerne i USA har været rigtig gode til at gøre ting som disse. Man har meget længe kunne købe sådan nogle små covers til de dengang populære ASTRO headsets, hvor organisationer som EnVyUs og Cloud9 så muligheden i det.

Virtus.pro er igang med noget rebranding, og hvem ved hvad det bringer med sig, men jeg synes ikke man kan blive ved med at snakke om hvad der skal ske med scenen om "3-4 år", for nu er vi ved at være der, og virksomheder som RFRSH har stadig en afkastningsgrad på -101%.

Synes den aktive indsats fra organisationerne skal sættes ind nu, og det skal ske med en gennemslagskræft der sparker røv! :-)
#14(Med 3 svar)
13. januar 2019 kl. 17:08
dtzw
Guld Sæsonkort Sæson 15
Sølv Sæsonkort Sæson 15
Måske ligger en del af løsningen også i, at man tænker at skære i omkostninger frem for at hæve indtægter? Jeg må indrømme, at jeg ikke kender til hverken semipro eller pro kontrakter, men jeg kan f.eks. godt li' ideen om et gamerhus. Det behøver ikke koste mere end 5-10.000 om måneden at drive et hus, men hvis spillerne før boede alene, så sparer det dem måske i nærheden af 5-10.000 per mand. Altså en total besparelse/værdi på 50k. som er langt billigere end at skulle lægge 50k i lønninger om måneden.

Hvis jeg som virksomhed skal investere i et CS-hold, så vil det være med en klar forventning om, at det vil give et afkast. Derfor vil jeg sætte krav til, at hver enkelt spiller skal kunne forsvare sin løn på den ene eller den anden måde. Nogle spillere bidrager udelukkende til at vinde kampe, hvor andre spillere også bidrager med personlig branding, omtale eller lignende. Sidstnævnte er ofte det der er mest interessant, når det kommer til stykket.

Naturligvis vil jeg så have gjort mig nogle tanker om, hvordan jeg har tænkt mig at profitere af spillerne. Om det er ren sponsorering, om det er reklameværdi, affiliate-aftaler eller whatever. Så længe jeg ender ud med et plus på kontoen.

Jeg kan godt li' tanken om merchandise, men igen så er det sandsynligvis kun aktuelt for de helt store hold. Hvad så med dem der ikke er populære nok til merchandise?
#21(Med 2 svar)
13. januar 2019 kl. 18:04
walle
Støttet Dust2.dk med 1 julekugle i 2019
Følgende kan både være en løsning for de helt store orgs, såvel som de mindre orgs - at nå ud til bredden. FC Barcelona har eksempelvis nogle ungdomsrækker (La Masia, tror jeg det hedder), som dybest set er en fodboldklub som vi kender det herhjemme, men hvor der er noget fedt over at spille i FCB's farver og klubemblem, mod ét beløb som er kontingent.

Man vil altså kunne spille for Astralis U16, hvis man så betaler 1.200 om måneden. Vi kender forretningsmodellen, alle sportsforeninger i Danmark bruger den. Den gennemsnitlige fodboldtræner i Danmark modtager ikke engang som sådan løn - det er noget trænertøj/fodboldstøvler også honorar fra tid til anden - så hvor omkostningstungt kan det i virkeligheden være? - Det behøver sågar ikke engang være under navnet Astralis, hvis de ville passe på deres brand - opkøb HYDR også er der en passiv indkomst hver måned hos RFRSH, det hele er allerede klar hos en organisation som HYDR.

Jeg tror simpelthen ikke på at et counter-strike hold som North, alene kan hente omsætning/præmiepenge/sponsorater til at dække de tårnhøje månedlige omkostninger de har - der skal bare mere til.

HYDR er et udemærket eksempel på en organisation der ikke er stor eller populær nok til merchandise, og de ved hvor de kan hente deres penge - de havde et hold som klarede sig godt, kom i boblerne, så vidt jeg husker sponsorerede de også pre-Imperial til et dansk lan og nu er de ude og hente pengene ved bredden.
#26(Med 1 svar)
13. januar 2019 kl. 20:40
dtzw
Guld Sæsonkort Sæson 15
Sølv Sæsonkort Sæson 15
Jeg tror, du har fat i noget mht. konceptet om passiv indkomst - det er jo enhver virksomheds drøm. Det er en god idé - for brands som Astralis. Men det bliver svært at gennemføre for mindre brands og organisationer.

Et hold som North tror jeg heller ikke har den mest spændende bundlinje. Selvfølgelig får de også lidt præmiepenge løbende og penge for klistermærker, men deres personlige brands er ikke synderligt imponerende (no offense).

På Astralis har de 'Verdens bedste clutcher', en ingame leder der mod alle odds skyder næsten lige så mange som sine medspillere samt en ny fyr på holdet der råber, skriger og viser følelser. Nå ja og så har de også Verdens nummer 1 (eller 2) samt Dupreeh der går ind og afløser Device, og leverer nogle runder med AWP, som er fuldstændig vanvittige. Sidstnævnte bidrager med en historie om, at han står på kanten til at blive smidt af holdet til at levere fuldt ud og uden tvivl sidder sikkert i stolen på nuværende tidspunkt.

Om North vinder de næste 5 kampe over Astralis, så er det sandsynligvis stadig Astralis, jeg ville følge.

Jeg tror, at personlig branding er langt vigtigere, end man skulle tro. Og selvom man spiller for et top 10 hold i Danmark, så bør man have dette i mente. Og det skal opbygges og plejes nu - ikke først når man får chancen på et dansk top 3 hold.
#35(Med 0 svar)
13. januar 2019 kl. 23:59
walle
Støttet Dust2.dk med 1 julekugle i 2019
Vil givet dig ret her, det kan være svært for mindre brands - i hvert fald på den ovennævnte metode. Det handler om at være kreativ, ikke noget med at tænke ud af boksen, eller ved siden af boksen - der er slet ikke nogen boks.

Storytelling og personlig branding kan sagtens være én måde hvorpå man kan hente en god og solid passiv indkomst, uden tvivl!
#2(Med 10 svar)
12. januar 2019 kl. 23:20
Hani
Kage fra Dust2s 1års fødselsdag
Guld Sæsonkort Sæson 15
Guld Sæsonkort Sæson 16
Umiddelbart kan de ikke tjene penge på nuværende tidspunkt nej.

Spiller lønninger er pumpet kunstigt op pga at de største alle har investorer ikke ryggen der betaler for hvad scenen er værd om 4-5 år, og ikke hvad den er værd på nuværende tidspunkt (Ikke hvad gælder sponsorater i hvert fald). Dog skal det siges at jeg synes at esport stadig er ret undervurderet hos virksomheder og sponsorer.

Og når først toppen har skruet op for prisen så giver det generelt højere krav ned gennem hele scenen.
Hvis bare du kigger på den Danske scene alene, er der umiddelbart ikke nogen der har overskud eller tjener penge på nuværende tidspunkt.
Alle holdene med organisation i ryggen på top 10 har en investorer i ryggen og laver højst sandsynligt ikke overskud, men lever stadig af kapital indskud.
#4(Med 9 svar)
13. januar 2019 kl. 11:51
dtzw
Guld Sæsonkort Sæson 15
Sølv Sæsonkort Sæson 15
Hvor mener du så, problemet ligger? Er det organisationerne, der ikke er gode nok til at "udnytte" deres spillere, således de rent faktisk genererer nok omsætning til at ende med et overskud? Eller ligger ansvaret hos spillerne, som ikke er gode nok til at generere værdi, således fans/supportere har lyst til at smide penge efter dem?

Jeg tænker også, hvis jeg som seer/fan har lyst til at bidrage med en form for økonomisk support til et top 5-10 hold i Danmark, hvor har jeg så mulighed for at gøre det? I fodbold kan jeg lægge penge i indgang helt nede i nogle af de laveste rækker, men i CS føler jeg ikke rigtig, jeg har mulighed for det.

Nu tog jeg lige et hurtigt kig, og Fragsters og Copenhagen Flames sælger faktisk merchandise, men jeg tænker, at på deres niveau er det nok mest relevant for hardcore fans der har i sinde at deltage fysisk til events/turneringer for at støtte dem. Jeg savner lidt nogle muligheder for skabsfans/plastikfans, som har lyst til at støtte dem i deres gode perioder.
#5(Med 4 svar)
13. januar 2019 kl. 12:52
RAVN
Det er vel også de færreste klubber i 1 og 2 division (i fodbold) som har andet end hardcore fans? Når nu du bruger fodbold som sammenligning.

Og synes det er svært at sætte det op på samme måde, da hvert hold i CS jo som sådan ikke høre til noget sted og ikke spiller kampe mod de andre hold, sådan som vi ser det i fodbold - derfor vil man jo ikke kunne ligge penge i nogen indgang.

Og kan det betale sig for de små organisationer at have merch? Hvem vil købe det hvis man ikke har noget navn. Så er det jo netop som de nævner, kun se hardcore fans - men er det så en indtægt for orgen?
#16(Med 3 svar)
13. januar 2019 kl. 17:14
dtzw
Guld Sæsonkort Sæson 15
Sølv Sæsonkort Sæson 15
Men hvad kan semipro hold så tilbyde, som den almene ikke-hardcore fan vil betale penge for? For hvis der ikke er efterspørgsel på noget af det, de kan tilbyde, hvordan kan de så nogensinde kræve nogen form for løn?

Er det virkelig kun sponsor-penge og reklame for partnere diverse steder? Fordi så tænker jeg, at som tingene er nu, så kan de forskellige gaming gear brands få væsentligt mere for pengene andre steder end på ryggen af et semipro holds t-shirts.
#22(Med 2 svar)
13. januar 2019 kl. 18:19
RAVN
Jamen de kan vel tilbyde en form for branding på deres egen stream og via deltagelse til LAN/events. Hvad de ellers kan tilbyde har jeg ingen idé om og det er vel også der problemet er.

Ja det tænker jeg. Hvor skal pengene ellers komme fra?
#27(Med 1 svar)
13. januar 2019 kl. 21:06
dtzw
Guld Sæsonkort Sæson 15
Sølv Sæsonkort Sæson 15
Jeg tror simpelthen, det bliver for tyndt. Personligt er jeg pænt ligeglad med, hvilket slags gear topspillerne bruger, så jeg køber ikke specielle brands, bare fordi nogle af de gode spillere bruger dem.

Branding på stream og deltagelse i events er sindssygt svært at måle værdien af, så organisationer vil ikke kunne sige, at de har tjent så og så mange penge på et givent event, og det tror jeg er et problem. Så ville jeg da langt hellere investere i reklamer på Facebook, Twitter og Youtube, hvor jeg kan se præcist, hvor mange penge jeg får ud af min investering.

Desværre har jeg ikke et svar på, hvor pengene ellers skal komme fra, men måske vi kommer tættere på en løsning, hvis problemet bliver konkretiseret og italesat. Det er i hvert fald en del af målet med denne tråd.

Måske skal de semipro hold (eller de enkelte spillere) lære, hvordan de øger deres værdi. Jeg tænker, at der må ligge nogle muligheder i at sælge indhold, som f.eks. kunne være svar på:

Hvordan ser deres hverdag ud? Hvordan forbereder de sig til en turnering? Hvordan lyder deres TeamSpeak under en kamp? Hvad gør de for at træne individuelt? Hvad er vigtigt for dem for at yde optimalt? Hvilke tanker har de om fremtiden? Osv. osv. Hvis et hold som Fragsters f.eks. (før de splittede op) lavede den slags indhold, og gav svar på de ting, som jeg udefra ikke ved noget om, så kunne jeg sagtens være tilbøjelig til at smide en 50'er efter dem en gang om måneden.

Hvis man som hold f.eks. bruger 1 time hver eller hver anden uge på den slags indhold, så ville det betyde værdifuldt indhold, som jeg og måske 99 andre gerne vil smide 50 kr. efter hver måned, og så genererer de 5000 kr. på 2-4 timers arbejde.

Tag Twitch som eksempel hvor mange tusind mennesker hver månedet smider 5 USD i bytte for en håndfuld premium smileys, de kan få lov til at bruge i chatten. Hvis streamere kan sælge smileys, så kan et semipro CS hold også sælge spillergenereret indhold.

Ovenstående er bare det første eksempel, jeg kommer i tanke om. Der ligger sikkert en lang række lignende eller lige så "nemme" muligheder, som bare skal udforskes.
#34(Med 0 svar)
13. januar 2019 kl. 23:58
RAVN
Nu siger du jo selv at du har fulgt scenen i 15 år, i hvert fald. Så jeg går udfra at du ligesom jeg selv, er lidt oppe i årene. Så “selvfølgelig” er det ikke vigtigt for dig hvad de professionelle bruger, men det er jeg ret overbevist om at den yngre generation ikke altid er. Hvis vi skal sammenligne med fodbold igen, så vil de unge jo også gerne have de fodboldstøvler som de ser de gode spillere bruger, det samme gør sig gældende her, så det tror jeg ikke helt du skal afskrive.

Derudover er jeg fuldstændig enig med dig og jeg synes dit eksempel virker som en god idé, som man sagtens kunne arbejde videre med og det er vel også i den retning man skal tænke.
#8(Med 3 svar)
13. januar 2019 kl. 13:50
Hani
Kage fra Dust2s 1års fødselsdag
Guld Sæsonkort Sæson 15
Guld Sæsonkort Sæson 16
Altså der er 2 ting der er afgørende som jeg ser det. Det ene er ikke nødvendigvis et problem, men blot et tegn på at vi er på et markedet med kæmpe potentiale. Netop som jeg også skriver at der kommer pengemænd ind og vil have de bedste af de bedste, derfor betaler de mere end alle andre. Dette presser jo så prisen op. Kig på et hold som astralis. De er klart de største, tjener mange præmiepenge, har virkelig mange fans og sælger meget merchandise. Men de har stadig haft underskud deres 2 første år. Dette er fordi at de får lønninger som om at scenen allerede var modnet.

Nr 2 er at nu når du sammenligner med fodbold, så er det forankret lokalt. Derfor har de en masse lokale der støtter op omkring dem. Også med de lidt mindre Hold. Hvor i esport kan man nærmere selv vælge, og derfor vælger de fleste jo klart det bedste hold. Derfor er det svært at være en mindre klub.
#18(Med 2 svar)
13. januar 2019 kl. 17:39
dtzw
Guld Sæsonkort Sæson 15
Sølv Sæsonkort Sæson 15
På den ene side er jeg enig, for hver enkel Astralis-spiller får vidst rigeligt med penge af hhv. pengepræmier og ingame klistermærker. De burde ikke mangle noget, men naturligvis fortjener de en månedlig løn, for alt det arbejde de lægger i holdet.

På den anden side så er jeg der, hvor 100k (eller hvad de nu får) i teorien godt kan forsvares per spiller. Alt merchandise Astralis sælger, det er pga. spillerne. Alle videoer på youtube bliver set på grund af spillerne. På grund af deres personlige og holdets samlet brand så får Astralis utrolig meget omtale og opmærksomhed, og det er med til at tiltrække kæmpe og seriøse sponsorer. 500k er mange penge at skulle generere hver måned på 5 spillere, men vi skal også huske på, at de har fans over hele Verden. De har mange tusind fans, og så er det altså ikke mange kroner, der skal hentes ind per fan.

Jeg kan huske, at Astralis spillede et Blast-event (måske i København?), hvor de ender som 3'er og skal vælge deres modstander til bronzekampen. Her vælger Device at udtale, at de har valgt det givne hold, da de så dem som den svageste modstander, og det derfor var den letteste vej til pengepræmien (husker ikke lige hans eksakte ord). Det synes jeg personligt er et meget tvivlsomt signal at sende. Men måske er det også et tegn på, at det er en udfordring selv for Verdens bedste spiller at skabe værdi og at brande sig selv. Jeg synes i hvert fald, at det i øjeblikket lød meget egoistisk og pengegrisk.
#24(Med 1 svar)
13. januar 2019 kl. 19:08
Hani
Kage fra Dust2s 1års fødselsdag
Guld Sæsonkort Sæson 15
Guld Sæsonkort Sæson 16
Som jeg skriver ser jeg det ikke nødvendigvis som negativt. Jeg bruger udelukkende argumentet at priserne er presset op hvor alle andre ikke kan følge med uden også at have store investorer i ryggen.

Og uanset om de er deres løn værd i opmærksomhed lige nu, er de det jo ikke på nuværende tidspunkt siden at de har overskud.
Men som jeg også nævner er det en fremtids investering og derfor gør det ikke noget at der er underskud på nuværende tidspunkt.

Men det med at de får så stor andel af præmie-penge er dog også helt skørt og uhørt i alle andre sportsgrene. Man ser nærmest ingen andre hold sportsgrene hvor klubberne tager alt den økonomiske risiko men intet udbytte får af succes.

Men det er jo ikke nødvendigvis spillerenes skyld, det er bare den måde prestige bliver målt på i esport, hvor at penge nærmest betyder mere end omdømme.
F.eks. har jeg ingen anelse om hvad præmie puljen er i Superbowl, men det gør det jo ikke mindre prestigefyldt.
#30(Med 0 svar)
13. januar 2019 kl. 21:21
dtzw
Guld Sæsonkort Sæson 15
Sølv Sæsonkort Sæson 15
Hvis det er en fremtidsinvestering, så skal pengene jo også komme på et tidspunkt, men hvor skal de komme fra, hvis de ikke allerede er der nu? De må vel alt andet lige få de største sponsoraftaler samt maximere deres (få) indtægtskilder her og nu, mens de er på toppen, for næste år og året efter kan næsten ikke andet end at blive ringere år for dem. Så det er vel nu, de skal tjene pengene og skumme fløden?

Jeg antager, at deres regnskab ser væsentligt bedre ud nu, end det gjorde for et halvt år siden, men bliver det ved med at gå i samme retning, når Astralis om lidt falder 5 pladser ned af ranglisten?
#6(Med 17 svar)
13. januar 2019 kl. 13:08
wake
Kage fra Dust2s 1års fødselsdag
Støttet Dust2.dk med 24 julekugler i 2019
Guld Sæsonkort Sæson 15
Guld Sæsonkort Sæson 16
Det hele ligger i at vi mangler en superliga inden for csgo der er tv dækket. Så vil klubberne / organisationer begynde at lave revenue og sælge mere. Se bare FIFA esport superligaen som ex. Hvor bla. Tricked klarer det godt.
Og nu snakker jeg udelukkende omkring top 5-15 i Danmark. Ikke astralis heroic etc.
#7(Med 7 svar)
13. januar 2019 kl. 13:49
zaecole
Støttet Dust2.dk med 1 julekugle i 2019
Sølv Sæsonkort Sæson 16
Jeg tror ikke seerantallet ville være stort nok. Du skal huske at E-sport er vokset op på internettet og bliver streamet på internettet. Heldigvis har E-sport ramt tv-kanalerne hvilket er et mere populært medie for reklame, så i den forstand kommer der mere fokus på nye indtægtskilder for organisationer
#9(Med 6 svar)
13. januar 2019 kl. 14:21
Sander
DPL Admin
Støttet Dust2.dk med 24 julekugler i 2019
Guld Sæsonkort Sæson 15
Guld Sæsonkort Sæson 16
Guld Sæsonkort Sæson 17
Men spørgsmålet er jo, hvad man forventer af seertallet. "Nok" er jo et begreb, der kan svinge mellem alt fra 10.000 til flere millioner.
#11(Med 5 svar)
13. januar 2019 kl. 15:48
zaecole
Støttet Dust2.dk med 1 julekugle i 2019
Sølv Sæsonkort Sæson 16
Selvfølgelig, men jeg tror en dansk superliga bliver for niche, ihvertfald i tv
#12(Med 4 svar)
13. januar 2019 kl. 16:01
Sander
DPL Admin
Støttet Dust2.dk med 24 julekugler i 2019
Guld Sæsonkort Sæson 15
Guld Sæsonkort Sæson 16
Guld Sæsonkort Sæson 17
Tror jeg ikke nødvendigvis, men det er klart, du kan ikke bare smække Ignite vs. Brutalis på TV og regne med mange seere. Det er efterhånden blevet så kliche, men der skal være noget story telling, du skal kunne følge med i spillernes forberedelser, personlige oplevelser gennem karrieren via fx dokumentarindslag osv.

Så tror jeg sagtens man kan opbygge en stabil seerbase, men det skal selvfølgelig ikke være fokuseret gamere men ramme bredt.
#13(Med 2 svar)
13. januar 2019 kl. 16:33
zaecole
Støttet Dust2.dk med 1 julekugle i 2019
Sølv Sæsonkort Sæson 16
Hmm, føler bare CS ligger lidt for langt væk til at ramme bredt, selvfølgelig kan god produktion med storytelling trække nye seere, men jeg føler det segment der potentielt vil se CS, ikke gør brug af tv længere
#15(Med 1 svar)
13. januar 2019 kl. 17:09
Sander
DPL Admin
Støttet Dust2.dk med 24 julekugler i 2019
Guld Sæsonkort Sæson 15
Guld Sæsonkort Sæson 16
Guld Sæsonkort Sæson 17
Selvom fodbold bliver vist i tv kan det jo også streames ;-)

Jeg er godt nok uenig i den påstand, og det synes jeg da også seertallene fra DR og Zulu i 2018 samt TV2's køb af rettigheder til 25 events i 2019 viser.

Jeg vil faktisk sige, at FIFA segmentet nok er endnu yngre, og det har eftersigende performet rigtig godt på TV.
#17(Med 0 svar)
13. januar 2019 kl. 17:28
zaecole
Støttet Dust2.dk med 1 julekugle i 2019
Sølv Sæsonkort Sæson 16
Det kan godt være der er potentiale, men FIFA superligaen fik også massiv markedsføring eftersom de kan repræsentere klubber man allerede har kendt i lang tid. Kunne være fedt med CS Superliga , men det bliver svært
#20(Med 0 svar)
13. januar 2019 kl. 17:54
dtzw
Guld Sæsonkort Sæson 15
Sølv Sæsonkort Sæson 15
Spillernes forberedelser, personlige oplevelser og dokumentarindslag. Se dét synes jeg er en interessant tanke. Men hvem har så ansvaret for at producere indholdet? Når jeg lige hører begreberne, så vil min første tanke være TV-kanalerne, men er det i virkeligheden ikke organisationerne selv, der skal tage ansvar for den type indhold?

Jeg synes, det kunne være super spændende, at høre om hvordan semipro og professionelle hold forbereder sig til turneringer, hvordan de oplever turneringerne, behind the scenes, interviews omkring kampe osv. Men hvor kan jeg finde den slags indhold, hvis TV-kanalerne eller turneringerne selv ikke tager initiativ til det?

Det kunne også være med til at give inspiration til forventningsfulde og motiverede unge mennesker, og det kunne være med til at give et indblik for forældre, som måske på den måde ville kunne støtte sine børn mere/bedre. På den måde rammer det også bredere.
#19(Med 8 svar)
13. januar 2019 kl. 17:46
dtzw
Guld Sæsonkort Sæson 15
Sølv Sæsonkort Sæson 15
Men tror du virkelig, at pengene ligger i dem der ikke i forvejen ser CS? For jeg antager, at det er der, du vil hen?

Personligt tror jeg mere på, at pengene ligger i de nuværende seere, men at der ganske enkelt ikke er nok muligheder for at kaste penge i hovedet på holdene :-) Hvor og hvordan kan jeg lægge en 50'er i Fragsters lomme, hvis jeg ikke har interesse i deres merchandise?
#23(Med 7 svar)
13. januar 2019 kl. 18:44
wake
Kage fra Dust2s 1års fødselsdag
Støttet Dust2.dk med 24 julekugler i 2019
Guld Sæsonkort Sæson 15
Guld Sæsonkort Sæson 16
DPå dust2s stream er der mellem 400-500 seere på en kvalifikations kamp til ggw mellem 2 danske hold. Du skal ikke komme og sige til mig der kun er 500 mennesker der ville se sådan en kamp. Det tal ville klart blive 10 dobblet på en tv station. Og det er altså bare en kvalifikations kamp. Er sikker på der ville komme succes med en hel liga vist på tv. Hvis jeg blev kontaktet og fik mulighed for at opsøge spillerne lave interviews mm og ligge hele mit liv over i det ville jeg takke ja til det med det samme. Tror virkelig det ville sætte en positiv udvikling i gang
#25(Med 6 svar)
13. januar 2019 kl. 20:14
dtzw
Guld Sæsonkort Sæson 15
Sølv Sæsonkort Sæson 15
Jeg er helt enig i, at man bør kunne få mere end 500 seere (uanset om det er stream eller TV). Men lad os sige at der er 5000 stk. hr. og fru Danmark der tuner ind. Vil det øge organisationernes indtjening?

Jeg ved ikke, hvad det er værd i sponsorpenge, men tilsvarende koster det ikke mange penge at lave en Facebookannonce og få 5000 til at se den - og så har den en væsentlig bedre specificeret demografi end TV'et har. Men selvfølgelig vil det have en positiv effekt.

Er helt enig i det sidste. Jeg kunne forestille mig, at der er mange som dig, der ville takke ja til et sådan tilbud. Desværre tror jeg bare, at organisationer holder sig tilbage med at investere den vej, fordi det ikke giver indtjening her og nu, og det er en skam. Men det ville være interessant indhold, såfremt det ikke bare er "How do you feel after winning this match?"-lignende spørgsmål. Dem er der rigeligt af.
#28(Med 0 svar)
13. januar 2019 kl. 21:11
wake
Kage fra Dust2s 1års fødselsdag
Støttet Dust2.dk med 24 julekugler i 2019
Guld Sæsonkort Sæson 15
Guld Sæsonkort Sæson 16
Det du bare skal tænke på er at tv stationerne betaler direkte til organisationerne via. Kontrakter mm. Så det er indirekte seere der betaler men faktisk reklamer der generer indtægten som esport derefter bliver en del af. Hvad angår dr1-3 er det jo licens penge der bliver givet ud af via. Kontrakt mæssige forhold.
#29(Med 4 svar)
13. januar 2019 kl. 21:15
wake
Kage fra Dust2s 1års fødselsdag
Støttet Dust2.dk med 24 julekugler i 2019
Guld Sæsonkort Sæson 15
Guld Sæsonkort Sæson 16
Tv2 får jo ikke penge af seere der ser eventet. Men penge af de seere der bliver og ser reklamerne.

Ligesom at cs hold ikke får penge af seertal. Men via. Allerede skrevet kontrakter fra tv2. :P
Jeg siger Self ikke at seertal er en ligegyldighed for Selvfølgelig er det ikke det. Hvis man ikke kan tiltrække folk kan man jo heller ikke klemme penge ud af reklame sponsorater.
#31(Med 3 svar)
13. januar 2019 kl. 21:43
dtzw
Guld Sæsonkort Sæson 15
Sølv Sæsonkort Sæson 15
Det er svært for mig at forholde mig til den slags kontrakter, når jeg ikke har en anelse om, hvordan økonomien ser ud, men det vægter da uden tvivl positivt. Har du evt. et indblik i tallene?

Jeg tvivler på, at det er nok med en TV-kontrakt for at holde et CS hold kørende, med mindre jeg totalt undervurderer dem :-) Men det må da være klart bedre kontra at blive streamet af eksempelvis Dust2, som vel giver dem lig 0 i kontrakt-penge.

Jeg er uden tvivl fan af en CS superliga, og det vil helt sikkert komme hele CS-scenen til gode, men om det gør den store økonomiske forskel for den enkelte organisation, er jeg i tvivl om.
#32(Med 2 svar)
13. januar 2019 kl. 22:25
wake
Kage fra Dust2s 1års fødselsdag
Støttet Dust2.dk med 24 julekugler i 2019
Guld Sæsonkort Sæson 15
Guld Sæsonkort Sæson 16
Jeg vil ikke kunne sige dig tallene da de aldrig er blevet offentliggjort fra hhv. Esportsuperligaen i FIFA. Som jo er det eneste der køre af ligaer lige pt.
Men ift. Danmarks radio. Tror jeg du undervurderer indtægten de har i licens penge :P
#33(Med 1 svar)
13. januar 2019 kl. 23:06
Hani
Kage fra Dust2s 1års fødselsdag
Guld Sæsonkort Sæson 15
Guld Sæsonkort Sæson 16
#36(Med 0 svar)
14. januar 2019 kl. 02:27
wake
Kage fra Dust2s 1års fødselsdag
Støttet Dust2.dk med 24 julekugler i 2019
Guld Sæsonkort Sæson 15
Guld Sæsonkort Sæson 16
Vi tænkte mere på lønningerne ift. Kontrakterne ikke seere :P
Snakker de vrøvl på internettet? Har de behov for dit indspark? Login eller opret en bruger for at kunne kommentere.