Ansøgning til POWER Ligaen åbner
22D : 23T : 18M : 47S
Professionel Counter Strike og fankultur
28. maj 2024 kl. 14:46
aGk
Dust2TV sub
Jeg er oprigtigt nysgerrig på at høre jeres overvejelser omkring fankulturen indenfor professionel Counter-Strike (og formentlig e-sport generelt).

I traditionel sport er fans dybt knyttet til deres klubber, både følelsesmæssigt og geografisk. Kærligheden til "sit hold" kommer fra generationel indoktrinering, den klub hvor du spillede i dine ungdomsår, eller det stadion hvor du drak din første fadøl. Dette betyder også, at fans følger deres hold i tykt og tyndt, engagerer sig og ikke mindst støtter op økonomisk gennem merchandise, billetsalg og diverse medlemskaber.

Dette er slet ikke min oplevelse indenfor CS, hvor holdkort er utroligt skiftende, og organisationerne bag holdene mangler en klar identitet, hvilket resulterer i, at de ikke har mange dedikerede fans til hold. Tendensen med internationale hold gør også at organisationer mangler den lokale forankring, og gør det svært at skabe en dybere forbindelse til holdende (se EU mixhold 1 til 256).

Mange traditionsklubber har jo mange mange år på bagen og det er muligt, at Counter-Strike-organisationer med tiden kan opnå en lignende status, men har dog svært ved at se det ske, med den nuværende tilgang og tendenser.

Er ovenstående noget som i ser som reelt problem? Holder det sporten tilbage og er det noget der kan/skal gøres noget ved?
#1(Med 0 svar)
28. maj 2024 kl. 14:48
aGk
Dust2TV sub
Lige mit eget take, som kommer som kommentar da jeg allerede har lavet en tekstmur.

Jeg har før i tiden set en del traditionel sport (fodbold), hvor man jo netop følger sit hold i tyk og tyndt. Jeg har lige siden at jeg startede med at følge lidt mere "seriøst" med i CS (2020-ish) haft utrolig svært ved at navigere i en fankultur som umiddelbart fremstår temmelig overfladisk.

Synes Cadian som person var super fed og fulgte ham i Heroic, og købte selvfølgelig en Heroic Jersey og kasket for at støtte op om holdet og vise min støtte. Så fløj Cadian mf. fra reden og Heroic blev til EU mixhold #257 og selvom det selvfølgelig er samme logo og et par af de samme ansigter, så er det jo overhovedet ikke det samme og kan ikke se nogen grund til hvorfor jeg skulle støtte dem fremadrettet.

Synes personligt at det er svært at navigere i som fan og har utrolig svært ved at bygge et reelt bånd til et hold. Det virker til de fleste seere "bare" er fan er CS, hvilket jo også er fint, men tror bare ikke det er holdbart for organisationerne.
Snakker de vrøvl på internettet? Har de behov for dit indspark? Login eller opret en bruger for at kunne kommentere.