Opret Log ind
Tophold får bøde efter stream-snipe sag
Esportens vagthund svinger hammeren over verdens nummer to, der har brudt ESICs regelsæt.
Skrevet af: Amalie    23. januar 2021 16:35      

Vitalitys ZywOo er blevet kåret som verdens bedste spiller to år i træk.

Franske Vitality, der i øjeblikket er rangeret som verdens andenbedste hold, er nu blevet tildelt en bøde på lidt mere end 60.000 kroner af Esports Integrity Commission, der svinger hammeren med en dom om stream-sniping.

Det skriver esportens vagthund på Twitter.

Vitality spillede torsdag mod Liquid i BLAST Premier Global Final, og her kørte streamen på deres igangværende kamp bag det franske mandskab, hvilket falder ind under kategorien ghosting i ESICs regelsæt. 

ESIC har efter gennemgang at videomateriale og holdets kommunikation vurderet at spillerne ikke fik nogen information eller dragede fordel af streamen, og at overtrædelsen skyldes det omkringværende personales uagtsomhed.

Udelukkelse af spillerne blev derfor dømt uretfærdigt, hvorfor straffen istedet tager form af en bøde til organisationen, som de har accepteret.

Et fjernsyn blev set vise livestreamen af vores kamp bag vores holdet, mens de spillede. Dette fjernsyn er placeret i en lounge og bliver brugt af besøgende til at se kampe. 

Selvom det ikke var af ond intention, er vi enige i at placeringen er kontroversiel. Dette var en stor fejl fra vores side, og vi accepterer bøden. Så snart, vi blev gjort opmærksom på problemet, gav vi myndighederne (ESIC og BLAST, red.) værktøjerne til at undersøge episoden, udtaler Vitalitys CEO Nicolsa Maurer i ESICs pressemeddelelse, hvor han samtidig undskylder.

I december indførte ESIC en nultolerence overfor stream-sniping efter en større undersøgelse, der ikke endte med at få konsekvenser for de involverede grundet sagernes kompleksitet, samt at det var svært at løfte bevisbyrden.

LÆS OGSÅ
Snyd får ikke konsekvenser

I den forbindelse skrev vagthunden at "alle overtrædelser af denne regel (om ghosting, red.) vil fra i dag og fremad blive kraftigt forfulgt, og den størst mulige sanktion vil søges, hvis spilleren, træneren eller holdet bliver fundet skyldig". 

I ESICs regelsæt er ghosting defineret som "Erhverve øvrig information om spillet, typisk modstanderen, fra en tredjepart såsom stream, seere eller puplikum". Ghosting hører under snyd i regelsættet, der skelner mellem en level tre og fire overtrædelse afhængig af graden og alvoren.

Episoden under BLAST Premier Global Finals hører under ghosting, som ses på shox' playercam under en taktisk timeout i kampen mod Liquid:

#1 DamiX
2021-01-23 16:39
Fair
#2 Bertelsen
2021-01-23 16:59
Forstår ikke man kan streamsnipe. Er der ikke delay på? Føler ofte man ser folk tweete at de har vundet mens kampen stadig er igang på stream
#3 stenvang
2021-01-23 17:07
Jo der er delay på. Nogen vil sige det er en principsag. Andre vil sige at du kan få info. selv om der er 2min+ delay
#4 Iceyyy
2021-01-23 17:17
Jo 3 min
#6 SNAZ
2021-01-23 17:53
Tror mere den ligger i, at man kan se hvor mange penge hvert enkelte spillere har m.m.
#8 Kristja
2021-01-23 18:15
Du kan jo i princippet taget en timeout.vente 3-5 min og så har du din modstanders økonomi :)
#5 Martin
2021-01-23 17:37
Erh... de er sgu lidt all over the place pt.
#7 wake
2021-01-23 18:07
Også latterligt.
Det burde vitality have fikset.
De burde sku vide esic er igang med at undersøge netop stream sniping...🤦‍♂️
#9 Wasin
2021-01-23 18:19
Eller så er der nogle andre der gjort dem opmærksomme på det, og når reglerne nu engang er som de er, så er de nødt til at handle.

Så kan man være nok så uenig i det, men regler er regler :)
#17 wake
2021-01-24 11:40
Har du læst min kommentar forkert?
Skriver det er latterligt gjort af g2 når de godt VED esic var igang med en undersøgelse omkring det.

De har været ude at sige før de er igang med at kigge efter streamsniping, hvis man så helt åbenlyst har en skærm kørende bag sig, så er man fandme også for dum!
#18 Wasin
2021-01-24 13:22
Vitality**

Jeg tolkede din kommentar forkert, jeg troede det var et forsøg på at være slemt ironisk.

My bad :)
#21 wake
2021-01-24 14:58
Det var det bestemt ikke.

og ja vitality.
Det var lige en brainfart g2 har også gjort det haha :D
#10 Famous
2021-01-23 18:21
Coachen har mulighed for konstant at kigge på modstandernes spots, rotations osv. det giver uden tvivl en fordel. Synes faktisk straffen er lav.
#11 Sheru
2021-01-23 18:38
+1
#12 FlaskeN
2021-01-23 18:57
+1
#13 Sander
2021-01-23 19:44
10k er intet for Vitality. Shit det klinger hult, når man har meldt ud, at der er nultolerance....
#14 DH_JanLund
2021-01-23 19:47
Umulig regel at efterkomme i online turneringer. Drop den.
#15 unclejakes
2021-01-23 20:41
Det er fandme så underligt det hele, fordi hvis der er nogen, som har lyst til at snyde her i online games, så kan man godt sætte det op, specielt med sådan noget som streamsniping.

Så i mine øjne handler det mest om, at det bare ikke er noget man har lyst til at vise tilskuerne, fordi det skader illusionen om integritet og validitet af kampene.

Og jeg siger ikke at holdene snyder, og tænker også, at ESIC nok har gennemgået video og comms materiale for at afgøre, at der i det mindste ikke blev kommunikeret nogle oplysninger de kunne have fået fra streamen.

Hvis man gerne ville skræmme holdene fra at snyde, så skulle man have diskvalificeret Vitality. Det er også derfor, at det her virker mest som om det er for tilskuernes skyld.
Det ville jo også trække nogle helt andre headlines, hvis #2 hold og turneringsfavoritten blev diskvalificeret fra et af årets største turneringer. Så er det altså ikke kun noget man kan læse om på reddit/hltv/dust2.
#16 HumanIC
2021-01-24 00:15
Hvorfor dog skræmme holdene? Det er tydeligvis bare nogle som ikke har været særlig opmærksomme
#19 unclejakes
2021-01-24 13:33
jeg fik nok formuleret mig lidt dårligt, for jeg synes straffen er helt fin ift. hvad ESIC har meldt ud. Det eneste problem for dem er deres tidligere udsagn om nul-tolerance.

Min pointe er nok mest, at nu råber folk vagt i gevær fordi der er en stream i et andet rum og fordi der er mange mennesker i lokalet sammen med spillerne, men helt ærligt, så stoler jeg mere på et lokale fyldt med mennesker, end spillere der sidder alene derhjemme foran deres egen pc, med deres eget webcam setup.

Det virker bare lidt hysterisk for mig i det her tilfælde. Altså NiKo sidder jo konstant og tjekker sin smartphone mellem runderne, Bubzkji sidder og tweeter mens kampen stadig er i gang.
Nu er det Vitality der får en bøde, fordi der var en SoMe fyr som fuckede up og ikke tænkte på at de havde glasvægge, men helt ærligt, så virker det for mig mest, som om at man vil opretholde illussionen om fair play, simpelthen fordi at logistikken slet ikke er til at man kan kontrollere det på nogen ordentlig måde.

Og det skal ikke forstås sådan, at jeg tror NiKo og bubzkji sidder og snyder, det var bare et eksempel.
#20 xone
2021-01-24 13:40
Straffen er jo komplet til grin.

1/3 af én spillers løn til organisationen for at udnytte at man kan streamsnipe og dermed få brugbar information.

Der burde have været en 0 mere på.