
BLAST forklarer omdiskuteret beslutning
Den danske turneringsarrangør BLAST annoncerede for nylig, at gruppespillet ved BLAST Open London 2025 bliver spillet online - ikke på LAN.
Efterfølgende har BLAST modtaget en del kritik for den kontroversielle beslutning, men kritikken preller af på turneringsarrangøren. Til HLTV udtaler BLAST, at det var en nødvendig beslutning som følge af tilpasning til en i forvejen presset kalender.
Over for HLTV har BLAST forklaret, hvorfor turneringens gruppespil spilles på LAN:
Denne ændring er drevet af udfordringerne i 2025-eventkalenderen. At flytte den første etape online reducerer rejsebelastningen og bør lette det logistiske pres for de deltagende hold.
Den primære årsag til kritikken af beslutningen er, at den har en betydelig indvirkning på, hvordan gruppespillet vægtes i VRS-sammenhæng. Gruppespillet fungerer nu i praksis som en lukket kvalifikation til slutspillet, der afvikles på LAN i London.
Hvilken reel indvirkning beslutningen har i VRS-sammenhæng, har Dust2.dk- og X-brugeren Udknud blandt andet forklaret i dette opslag på X, som direkte svar på HLTVs nyhed om BLASTs forklaring på beslutningen.
Ved den forrige BLAST Open-turnering, BLAST Open Lissabon, blev gruppespillet afviklet på LAN i BLASTs studie i København.
Gruppespillet ved BLAST Open London 2025 afvikles online fra den 27. til den 31. august. LAN-finalerne spilles i London i OVO Arena Wembley fra den 5. til den 7. september.
Ligesom ved den forrige BLAST Open-turnering i Lissabon deltager 16 hold i BLAST Open London. 12 af holdene inviteres via Valves rangliste, mens de sidste fire kvalificerer sig gennem BLASTs regionale Rising-turneringer.
BLAST Rising-turneringerne afvikles i Europa, Nordamerika, Sydamerika og Asien.