cadiaN blev hevet ind som nødudskiftning, men det var ikke efter bogen.

ESIC slår fast: Astralis' cadiaN-manøvre havde ikke indflydelse på turneringen

Esportsvagthunden er nu kommet med sin afgørelse i sagen om Astralis' nødudskiftning til BLAST Premier Fall Final.

*Opdateret klokken 11:30: Astralis har nu kommenteret på ESICs afgørelse.

Der blev begået fejl, da BLAST i september tillod Astralis at hive cadiaN med som nødudskiftning til BLAST Premier Fall Final i København, men udskiftningen havde ikke indflydelse på turneringen.

Det er blevet slået fast af ESIC, der onsdag formiddag fremlagde sin rapport for sagen, hvor br0 ifølge Astralis var for syg til at spille turneringen og i stedet måtte vige pladsen til fordel for cadiaN, der stod til at debutere i Astralis-trøjen til turneringen.

Astralis slipper dog ikke helt uden straf.

Dels har de fået en bøde på 106.000 kroner, som skal doneres til velgørenhed, og desuden skal Astralis frasige sig de knap 71.000 kroner, som sidstepladsen ved BLAST Premier Fall Final indbragte den danske organisation i præmiepenge.

Heftig kritik

Sagen begyndte at rulle i dagene inden BLAST Premier Fall Final, da der blev sået tvivl om, hvorvidt br0 rent faktisk var for syg til at stille til start. Dette blev afvist af br0s agent, der på X var ude og slå fast, at br0 var fit for fight.

Det fik flere af holdkaptajnerne til at boykotte mediedagen til turneringen, og i et åbent brev fra samtlige syv kaptajner slog de fast, at ruggah efter deres opfattelse burde spille turneringen, hvis br0 ikke var i stand til at spille.

Det endte som bekendt med, at Astralis stillede til start med cadiaN og bragede ud af turneringen blandt andet med et 'æg' fra Vitality.

Procedurefejl

Ifølge ESICs redegørelse, som onsdag er blevet fremlagt, så skete der procedurefejl fra BLASTs side, da de godkendte Astralis' anmodning om en udskiftning uden at tjekke ordentligt efter.

Ifølge esportsvagthunden førte procedurefejlen til en miskommunikation, hvor BLAST annoncerede, at udskiftningen var medicinsk begrundet, selvom det ikke var tilfældet.

Astralis nød dog godt af fejlen, da de dermed kunne stille med cadiaN, og de rettede ikke BLASTs udmelding.

Dette var i strid med ESICs integritetskodeks, da organisationen dermed ikke levede op til den gennemsigtighed, der forventes af et professionelt esportshold.

ESIC slår dog samtidig også fast, at Astralis' manøvre ikke havde den store indvirkning på turneringen, eftersom Astralis sluttede sidst.

Selvom Astralis’ handlinger ikke påvirkede de konkurrencemæssige resultater, understreger manglen på integritet i deres adfærd vigtigheden af solid styring inden for esport. ESIC forbliver engageret i at sikre retfærdighed, gennemsigtighed og ansvarlighed i branchen, skriver ESIC i deres afgørelse.

Astralis: Vi er skuffede

Astralis har på sin hjemmeside kommenteret på ESICs udmelding, og her fastholder organisationen, at de har holdt sig til danske love og regler.

Vi tager afgørelsen til efterretning, men vi fastholder, at vores handlinger var i overensstemmelse med gældende dansk ansættelseslovgivning. Vi er skuffede over, at ESIC's afgørelse og beslutning ikke inkluderer arbejdsgiverens juridiske forpligtelse til at beskytte sine ansatte i en følsom situation, skriver Astralis.

Desuden oplyser organisationen, at de har doneret de godt 106.000 kroner til Psykiatrifonden.

#1(Med 3 svar)
27. november 2024 kl. 11:13
Th3c4p0
#5(Med 2 svar)
27. november 2024 kl. 11:29
cleMeNz0
Støttet Dust2.dk med 1 julekugle i 2019
Guld Sæsonkort Sæson 16
Synes det er fint de donere 15000$
#8(Med 1 svar)
27. november 2024 kl. 11:58
birdycantswim
Det er jo noget ESIC har pålagt dem, og ikke noget de gør af fri vilje.
#10(Med 0 svar)
27. november 2024 kl. 12:03
cleMeNz0
Støttet Dust2.dk med 1 julekugle i 2019
Guld Sæsonkort Sæson 16
Min fejl læste ikke at bøden var donationen
#2(Med 3 svar)
27. november 2024 kl. 11:17
xone
Alligevel underligt at Astralis dømmes til at betale bøde + frasige sig sine præmiepenge, når ESIC ligger skylden ved Blast.
#6(Med 0 svar)
27. november 2024 kl. 11:44
Daffestah
Guld Sæsonkort Sæson 16
Guld Sæsonkort Sæson 17
Guld Sæsonkort Sæson 18
Enig!
#12(Med 1 svar)
27. november 2024 kl. 12:15
JakobHelms
ESIC siger jo, at Astralis burde have meldt tilbage til BLAST, at der var sket en misforståelse, i stedet for stiltiende at lukrere på den misforståelse.
#31(Med 0 svar)
27. november 2024 kl. 13:50
xone
Tjoooh tjaaaah, men så er man ude i noget moralsk.

Det er Blast der laver fejlen, men det er astralis der bliver straffet. Det finder jeg underligt.
#3(Med 1 svar)
27. november 2024 kl. 11:18
DOMINA7HOR
Når det også er en procedure fejl fra BLASTs side, tænker jeg ligeledes en bøde til dem havde været på sin plads.
#4(Med 0 svar)
27. november 2024 kl. 11:26
b1ng0_o
Guld Sæsonkort Sæson 16
Guld Sæsonkort Sæson 18
Ja eller først og fremmest til dem.. :P
#7(Med 15 svar)
27. november 2024 kl. 11:56
Hunt
Hvis man snyder og man alligevel er lort, all good

Hvis man snyder og man derfra gør det godt, så er det et problem?

Det skal jo ikke have effekt på om man vinder eller taber, reglerne er blevet brudt/bøjet tilpas meget for at give en fordel til lige blastralis... Fuck det er latterligt.. men desværre også forventet...

Håber blast går konkurs asap, lorte TO

Både astralis, esic og blast er en stor joke..
#33(Med 14 svar)
27. november 2024 kl. 13:58
Vinther
Selvom man snød og var lort blev Heroic straffet (eller Hunden gjorde, fordi han åbenbart var den eneste af de 6 involverede der havde nosser til at indrømme det)
#42(Med 12 svar)
27. november 2024 kl. 14:33
Hunt
Find gerne beviserne frem?

Forklar gerne hvorfor det jeg siger i #7 er forkert?
#50(Med 9 svar)
27. november 2024 kl. 16:32
Vinther
Hvad ønsker du beviser for?
#56(Med 8 svar)
27. november 2024 kl. 17:21
Hunt
Det du påstår
#59(Med 7 svar)
27. november 2024 kl. 18:54
Vinther
At andre end Hunden vidste til coach buggen?

“ Ifølge ESIC’s rapport er der beviser for, at cadiaN, niko, stavn og HUNDEN efter kampen har siddet på TeamSpeak, og at niko her har hævdet, at HUNDEN havde brugt coach-buggen under kampen.”

“ Denne samtale mellem spillerne og HUNDEN blev dog aldrig fortalt til Heroic-ledelsen, og de involverede spillere skøjtede ifølge rapporten let henover det.”

Link: dust2.dk/nyheder/26297/niko-kendes-skyldig-men-sli..
#61(Med 6 svar)
27. november 2024 kl. 19:44
Hunt
Hvem har udtalt det?
#62(Med 5 svar)
27. november 2024 kl. 20:08
Vinther
Så kører Hunt smøren igen.

Dumme kommentarer hver gang du bliver konfronteret med din barnlige tilgang og enerverende papegøjesnak om Blastralis bla bla bla.

Læs artiklen kære Hunt.
#63(Med 4 svar)
27. november 2024 kl. 20:10
Hunt
Det er et legit spørgsmål, kan du ikke svare på det?

Hvem har udtalt det du nævner ovenover? Har du en kilde?
#64(Med 3 svar)
27. november 2024 kl. 20:30
Vinther
Hunden har nævnt at flere spillere har vidst det, men vil ikke smide dem under bussen, Esic konkludere i deres rapport at Cadian, Stavn, niko og Hunden har sidder i TeamSpeak, hvor niko har fortalt de andre det, uden at de altså vælger at gøre noget ved det.

Det havde du også kunnet læse dig frem til selv, ved at klikke artiklerne igennem, men igen vælger du den barnlige provokerende spejl attitude, fordi det giver dig ståpik.

Du skal nok blive til noget min dreng.

God aften
#65(Med 2 svar)
27. november 2024 kl. 20:32
Hunt
Så altså hunden der forsøger at redde egen røv ved at hive folk under bussen, men uden helt rigtig at gøre det.

Sure, den kilde har lidt problemer ift hvor meget vi kan stole på den.

Hvis kilden var god nok, så var der nok også dømt nogen i sagen udover hunden selv. (og whatever niko skulle).

Har du en legit kilde, til det du påstår?
#67(Med 1 svar)
27. november 2024 kl. 21:06
Vinther
Nej, eftersom du miskrediterer Esics rapport, så giver jeg op.

Du får ret
#68(Med 0 svar)
27. november 2024 kl. 21:13
Hunt
Jeg med god grund, miskrediterer alt der kommer ud fra esic.
#53(Med 1 svar)
27. november 2024 kl. 16:50
Kristja
Skal jeg se om jeg kan få xxxx til at indrømme det hele igen på en video til dig personligt? Det koster nok en kasse booze og en god aften i byen 🤪
#57(Med 0 svar)
27. november 2024 kl. 17:22
Hunt
Det lyder billigt, men oh well borup er vel uden løn pt.. :)
#52(Med 0 svar)
27. november 2024 kl. 16:49
Kristja
Kæmpe +1 😂
#9(Med 28 svar)
27. november 2024 kl. 12:00
Sander
DPL Admin
Støttet Dust2.dk med 24 julekugler i 2019
Guld Sæsonkort Sæson 15
Guld Sæsonkort Sæson 16
Guld Sæsonkort Sæson 17
Ret vildt turneringens resultat lige bruges så argument 😂 Det bliver de jo så også nødt til at kigge på ved cheat og matchfixing. Hold kæft mand…
#13(Med 0 svar)
27. november 2024 kl. 12:17
birdycantswim
Det havde været interessant hvis de havde brugt det argument i coach bug-sagerne, og havde givet mildere/hårdere straffe alt efter om holdet endte med at vinde eller tabe de pågældende kampe :D
#14(Med 8 svar)
27. november 2024 kl. 12:17
Hunt
Det er jo fint at snyde hvis ikke man vinder, det ved alle :)
#58(Med 7 svar)
27. november 2024 kl. 17:46
AwF
De fik da i det mindste en straf. Jeg kender mindst 5 som er gået fri fra en langt mere alvorlig sag om snyd..
#60(Med 6 svar)
27. november 2024 kl. 19:43
Hunt
Men hvis de ikke vandt, sø behøver de jo ikke straf..

Plus at kalde det dee for en straf er jo ingenting.. de burde have mistet deres spot til world finals og slet ikke spillet med cadian overhovedet til fall final.
#76(Med 5 svar)
28. november 2024 kl. 11:14
AwF
Så Astralis fik ikke en straf mens dine retfærdighedensryttere gik fri for noget langt mere alvorligt?
#77(Med 4 svar)
28. november 2024 kl. 11:23
Hunt
Men heroic tabte jo den kamp til astralis alligevel = ingen straf?

Blastralis regler her...
#78(Med 3 svar)
28. november 2024 kl. 11:26
AwF
Dit elskede Blastralis har jo netop fået en straf? Hvor hårdt slog du hovedet i morges siden det flyver forbi dig?
#79(Med 2 svar)
28. november 2024 kl. 11:29
Hunt
"Straf" lol

De fik mere ud af at snyde, hvis det ikke var for de ulovlige kampe til blast world final, astralis ville ligge under top 30 og 2025 var done for.. Men nu med snyd holder de sig i top 20 og komme til katowice.

Hvilken straf?????
#80(Med 1 svar)
28. november 2024 kl. 17:16
AwF
At du er for evnesvag til at læse artiklen kan jeg ikke arbejde med.
#81(Med 0 svar)
28. november 2024 kl. 17:21
Hunt
Sejt svar
#15(Med 7 svar)
27. november 2024 kl. 12:47
JakobHelms
Det er vel ret fornuftigt at kigge på turneringens resultat, når man vil undersøge hvorvidt at det havde en mærkbar effekt på resultatet af turneringen?
#16(Med 1 svar)
27. november 2024 kl. 12:51
grand
Støttet Dust2.dk med 24 julekugler i 2019
Så det okay at sidde og snyde, bare man taber kampen, da det jo ikke havde nogen effekt? Kan du ikke selv høre, det lyder lidt tåbeligt?
#18(Med 0 svar)
27. november 2024 kl. 12:53
JakobHelms
Prøv at læse hvad jeg skriver, i stedet for at komme med stråmænd.
#21(Med 4 svar)
27. november 2024 kl. 13:11
Sander
DPL Admin
Støttet Dust2.dk med 24 julekugler i 2019
Guld Sæsonkort Sæson 15
Guld Sæsonkort Sæson 16
Guld Sæsonkort Sæson 17
Det er bare fuldstændig ligegyldigt, om det havde en mærkbar effekt på resultatet eller ej. Det bliver jo en ekstrem glidebane, hvis det er den slags, man kigger på, når man afsiger domme. Så kan vi jo også gå ind og vurdere på det ene map, Astralis vandt. Havde de vundet det uden cadiaN? Hvis ikke, betød det så, at Spirit fik vist nogle af deres setups og taktikker på Mirage, som G2 så kunne bruge til at slå Spirit på netop Mirage i kvartfinalen?

Det åbner simpelthen bare op for et hav af spekulationer og hvis'er, og det synes jeg aldrig nogensinde man bør have med i overvejelserne, når man afsiger dom i sager. Er det lidt okay at snyde, hvis man ikke får noget ud af det? Det synes jeg jo ikke.

Som birdycantswim også skriver, de brugte jo netop ikke det her i coach-bug-sagerne. Der blev du straffet for hvor meget du havde snydt og ikke baseret på hvor mange kampe/runder, du vandt. Jeg savner virkelig en klar rød tråd i ESIC's beslutninger og procedurer, og for mig er det ret klart, at enten kigger vi altid på resultatet som regelbruddet medførte, eller også gør vi aldrig.
#32(Med 0 svar)
27. november 2024 kl. 13:51
sanimand
Det underminimere i hvert fald deres rolle som juridisk vagthund.
Man kan ikke have en organisation som ikke har deres grundprincipper i orden i forhold til sådan noget. Man kan slet ikke begrunde en formildende omstændighed blot fordi de ikke fik noget ud af det.

"I skal ikke straffes, da i var virkelig dårlige til at snyde. Vi ønsker ikke en dobbeltstraf for jer".
Jeg forestiller mig en spiller installere cheat, hvor holdet taber. De kan ikke slippe med en formildende straf, blot fordi, det ikke påvirkede udkommet.
Det kan godt være, at det er termer, der bliver brugt for at forhandle en straf i retten, men udmeldingen er noget uheldig.
#34(Med 2 svar)
27. november 2024 kl. 13:59
Nordby
Guld Sæsonkort Sæson 15
Guld Sæsonkort Sæson 16
Esic har vel undersøgt om Blast's fuckup ved ikke at have ordentlig kommunikation, og Astralis' shady tilgang til ikke at rette dem har skadet nogen. Det har de vurderet det ikke har fordi de stadig fik tæsk. Det er jo ikke en spiller der er dukket op med cheats, og så man bare siger, når det er okay fordi de fik tæsk. Kan vi ikke blive enige om der er forskel på en shady udnyttelse af en dårlig blast admin, til direkte at sidde med cheats på fulde drøn?

Jeg synes så stadig det er til grin som du selv siger at de vurderer det så meget på case by case. Jeg synes dog virkelig bare der er stor forskel på bug abusing, eller cheating til det her som bare er en shady org i mine øjne
#37(Med 0 svar)
27. november 2024 kl. 14:05
Sander
DPL Admin
Støttet Dust2.dk med 24 julekugler i 2019
Guld Sæsonkort Sæson 15
Guld Sæsonkort Sæson 16
Guld Sæsonkort Sæson 17
Selvfølgelig er der forskel på de to scenarier, men jeg synes bare ikke ESIC bør gå ind og vurdere på baggrund af det. Det spiller jo ingen rolle for om man har snydt, udnyttet en bug eller lignende, om man fik noget ud af det. Enten er reglerne blevet brudt eller også er de ikke.

Og så vil jeg igen henvise til coach-buggen. Det var jo netop en bug, så hvorfor vurderede ESIC det ikke på samme måde der? Det bliver helt vildt spekulativt, og principielt er der jo ikke forskel på, om det er cheat eller en bug, hvis man ved, at man bryder reglerne. Det bliver simpelthen for tilfældigt, at ESIC kan sidde og vælge, hvornår de straffer ud fra X-parametre og hvornår det er ud fra Y-parametre.
#51(Med 0 svar)
27. november 2024 kl. 16:36
birdycantswim
Et andet argument er jo så at ESIC normalvist straffer “second time offenders” hårdere end hvis det er første gang man overtræder en regel. Det har de intet problem haft med at pådutte andre, feks enkeltpersoner, men ESIC har jo så ikke valgt at gøre det i dette tilfælde, selvom det ikke er første gang inden for nyere tid, at Astralis er under ESIC’s lup, og det er blevet konkluderet at de har overtrådt reglerne. Bare endnu et argument der gør at det er svært ikke at føle at astralis (endnu engang) slipper utrolig nemt fra “straf”. Jeg synes også vi bliver nødt til at have i mente at det er en stor, etableret organisation, og at man godt kan forlange at de er i stand til at følge reglerne… om ikke andet første gang, så i hvert fald anden gang, tredje gang, etc…
#71(Med 9 svar)
27. november 2024 kl. 23:58
Udknud
Har du læst hele redegørelsen Sander?

Jeg kan ikke se at der står nogen steder at turneringens resultat bruges som argument for strafudmålingen eller skyldsspørgsmålet?

Det har blot været et led i undersøgelsen, om Astralis drog sportslig fordel af at regelbruddet, hvilket vel er naturligt at "undersøge" for ESIC i alle sager om snyd (en meget nem analyse i det her tilfælde må man sige 😊)

Tværtimod står der som jeg læser det, at selvom redegørelsen har vist at Astralis ikke fik nogen fordel af regelbruddet, så skal de alligevel straffes pga. omstændighederne omkring regelbruddet med en bøde på 15.000.
Så omvendt af din og mange andres påstand vil jeg sige.

Vi skal vel heller ikke gøre ESIC værre end de er.

Her er passagen fra redegørelsen:
While the actions of Astralis did not ultimately impact the competitive outcomes of the
BLAST Premier Fall Final, as they did not advance past the group stage, the
circumstances surrounding this substitution request and the delay in providing clarity
necessitate this response to uphold the reputation and standards of competitive
esports.

"necessitate this response" er nøgleordene her, altså at de må fastholde at Astralis skal have en bøde selvom de ikke drog sportslig fordel af udskiftningen.
#73(Med 8 svar)
28. november 2024 kl. 07:11
Sander
DPL Admin
Støttet Dust2.dk med 24 julekugler i 2019
Guld Sæsonkort Sæson 15
Guld Sæsonkort Sæson 16
Guld Sæsonkort Sæson 17
Jeg læser det klart som, at ESIC nærmest undskylder på forhånd, og siger, at selvom Astralis ikke vandt turneringen, så skal de straffes. Det er kernen af, hvorfor jeg har et problem med det. Det spiller for mig ingen rolle om de vandt 0, 1, 2, 3 eller 4 kampe. Hvis man har brudt reglerne, skal man straffes, og de bør derfor helt udelade overhovedet at nævne det som en del af begrundelsen for, at der skal falde en straf. Jeg sidder som bruger tilbage med en følelse af, at ESIC ikke har taget det specielt seriøst, fordi Astralis jo så ikke gik videre fra gruppespillet, og så er det ikke rigtig særlig alvorligt.

Og det står jo desuden flere steder:
"3.4.3 Conclusion
Due to Astralis’ failure to win a single match during the BLAST event, it cannot be said that the emergency substitution provided any material advantage to Astralis and therefore had no impact on the outcome of the BLAST event."

Jeg kunne bedre have forstået, hvis det kun havde stået som en del af begrundelsen for straffens størrelse/hårdhed, men det er jo ikke tilfældet. Og så igen, forestil dig hvis en spiller havde brugt cheat, og de her sætninger lige indgik i dommen. Jeg synes simpelthen Counter-Strike er for fedt til, at ESIC skal sidde og kegle rundt således, og jeg begriber ikke, at events fortsætter med at understøtte ESIC, men så slipper de selvfølgelig selv for at træffe beslutninger.
#84(Med 7 svar)
28. november 2024 kl. 20:52
Udknud
Men afsnit 3.4 er bare en standard del af en esic undersøgelse tænker jeg, som skal være der og afsnit 3.4.3 er alene konklusionen på afsnit 3.4, altså en helt selvstændig del af undersøgelsen.
Du må ikke læse 3.4.3 i relation til resten af rapporten. Det afdækker alene event impact ved forseelsen som undersøges.

Det er jo en ret grundig undersøgelse og afsnit 3.4 har vel sin berettigelse fordi det ikke altid er så simpelt om synderen har tabt sine kampe. Dog er konklusionen på 3.4 at Astralis ikke fik en event fordel ved denne forseelse.

Under alle omstændigheder så vil jeg mene at det er en subjektiv tolkning fra din side at konkludere at det har haft indflydelse på størrelsen af bøden eller dommen.
Det står der intet om i selve konklusionen på rapporten. Der står tværtimod at på trods af Astralis ikke drog en fordel af overtrædelsen i dette event, så skal de straffes alligevel og at bøden er 15.000.

Din tolkning stammer fra Luis Mira, tror jeg, og selv om han normalt er mega skarp har han skabt et falsk narrativ her synes jeg desværre, i form af forkert argument i form af afsnit 3.4.3 referencen som er ude af kontekst ift. påstanden han fremfører.

Jeg vil mene jeg læser rapporten mere objektivt, men det er klart at det her community leder efter håret i suppen ift Esic.
Men faktisk er den her rapport da et hæderligt forsøg på en grundig undersøgelse. Jeg kan simpelthen ikke læse den anderledes hvis man prøver at læse den objektivt.

Om man synes bøden på 15000 er passende ift forseelsen er selvfølgelig altid op til debat og det er fair nok.
#85(Med 6 svar)
28. november 2024 kl. 21:01
Sander
DPL Admin
Støttet Dust2.dk med 24 julekugler i 2019
Guld Sæsonkort Sæson 15
Guld Sæsonkort Sæson 16
Guld Sæsonkort Sæson 17
Men hvorfor så nævne det, hvis det ikke har haft indflydelse på konklusionen og straffen? Og hvorfor så ikke nævne det ved coach-bug dommene?

Jeg tolker det sådan, og det kan jeg jo læse, at mange andre også gør. Allerede der står ESIC jo med en elendig sag..
#86(Med 5 svar)
28. november 2024 kl. 22:03
Udknud
Jeg tænker de nævner det fordi det skal principielt skal undersøges og konkluderes explicit i sådan en sag, da alle må antage at det har været hele motivationen for at omgå reglerne fra Astralis' side.
Der var også meget vokale påstande fra de andre holds side om at Astralis kunne påvirke VRS point ved regel bruddet.

Derfor skal det vel indgå i en grundig undersøgelse, for ellers kunne man omvendt skyde dem i skoene at det ikke var undersøgt.

Problemet er måske at det så åbenlyst ikke blev nogen fordel at det var tydeligt for alle og enhver og nærmest ikke krævede formel undersøgelse.

På den måde giver jeg dig ret i at det kommer til at virke malplaceret.
Enhver kan jo se at Astralis ikke fik nogen fordel af regel bruddet da de røg ud på røv og albuer.
#87(Med 4 svar)
29. november 2024 kl. 08:26
Sander
DPL Admin
Støttet Dust2.dk med 24 julekugler i 2019
Guld Sæsonkort Sæson 15
Guld Sæsonkort Sæson 16
Guld Sæsonkort Sæson 17
Jeg tror simpelthen bare, vi er uenige. Og det skal der også være plads til! Jeg synes det er totalt unødvendigt at skrive det så tydeligt frem af dommen, hvis det alligevel ikke spiller en rolle, og derfor er jeg overbevist om, at det har været afgørende for ESIC. Havde Astralis nu vundet hele turneringen, er jeg sikker på, at ESIC var nået frem til en anden konklusion.

Men det hele er jo lidt gætværk.
#88(Med 0 svar)
29. november 2024 kl. 08:30
Udknud
Enig i at vi godt må være uenige 😊👍
#89(Med 2 svar)
29. november 2024 kl. 10:54
9600BAUD
Jeg bliver altså lidt nysgerrig på, hvordan du kan være sikker på at de var nået frem til en anden konklusion?
Jeg kan delvist forstå at du ‘tror’ det ene eller det andet, men at være sikker er noget helt andet. Hvad baserer du din sikkerhed på?

/baudie
#90(Med 1 svar)
29. november 2024 kl. 12:15
Sander
DPL Admin
Støttet Dust2.dk med 24 julekugler i 2019
Guld Sæsonkort Sæson 15
Guld Sæsonkort Sæson 16
Guld Sæsonkort Sæson 17
At de har skrevet resultatet så tydeligt flere steder. Hvis det ikke har indflydelse, så er det totalt overflødigt at nævne.
#91(Med 0 svar)
29. november 2024 kl. 14:15
9600BAUD
Okay, jeg var ret sikker :) på at du havde andet og mere til at bakke dit synspunkt op (fx tidligere lignende situationer eller anden intern information); for jeg har sjældent set et tyndere argument, og lidt tragikomisk at du på grundlag af dette yderst tvivlsomme spekulative ræsonnement er sikker på noget som helst.

Jeg vil mene at det ville være fuldstændig amatøragtigt ikke at beskrive både de reelle konsekvenser, samt worst case scenario i konklusionen - som naturligvis ikke bør have nogen som helst indflydelse på konsekvens eller straf. Vi kommer nok bare fra forskellige brancher tror jeg!

/baudie
#11(Med 0 svar)
27. november 2024 kl. 12:04
Djoerup
106.000 til psykiatrifonden er nok det bedste der kom ud af alt det her
#17(Med 0 svar)
27. november 2024 kl. 12:52
grand
Støttet Dust2.dk med 24 julekugler i 2019
Klap Klap til Psykiatrifonden
Kæmpe pil ned til alt andet
#19(Med 26 svar)
27. november 2024 kl. 12:55
Udknud
Hermed lige et lille opstød som har bygget sig op igennem længere tid 😊:

Der er forbavsende mange herinde, som lever af den danske CS scene (eller som har det som deres altoverskyggende fritids-interesse) som tilsyneladende har som højeste ønske at den danske scene dør ud eller bliver sat tilbage til stenalderen..
Uden Astralis (og til dels Blast) ingen dansk scene! Eller i hvert fald kun en niche-scene af de helt små...

Yes, de laver da fejl, men slap nu lige af og sæt det lidt i perspektiv ift. at de rent faktisk skaber nogle rigtige jobs i den her scene (og afledte jobs som f.eks. dust2-dk), ulig alle andre.

Den dag det lykkes jer at få jeres vådeste drøm om at Nyholm trækker sig ud af Astralis til at blive en realitet, så lukker klubben og den danske scene uddør med den vil jeg påstå.

Det er absolut ingen naturlov at der skal være et stort E-sports brand som Astralis i et land som Danmark. Det skyldes dygtigt og heldigt (ift. lige at ramme det gyldne lineup) arbejde af folkene bag samt villighed til at stille kapital til rådighed. Kapital som helt sikkert kunne være investeret med mindre risiko og større gevinst andre steder. Men de her folk har heldigvis også en brændende passion for at det bare skal lykkes at skabe en god forretning i E-sport scenen, hvor mange andre investorer nok var løbet skrigende bort.

Vi skal selvfølgelig ikke bare acceptere alle fejl Astralis og Blast laver som fans, og dust2-skribenter skal selvfølgelig rapportere kritisk om dem, men samtidig måske også lige anerkende alt det gode arbejde som de mange ansatte i Astralis og Blast gør for at CS-scenen i Danmark skal blive mere end blot en lille-bitte niche underholdning.

Det er så trættende at høre den fuldstændig unuancerede holdning om at Astralis og Blast er "scumbags", især fra landsmænd og skribenter som burde heppe på at det lykkes mod alle odds at skabe en bæredygtig scene som afføder danske jobs i E-sport fremover (som spillere, medarbejdere i orgs/ TO's, skribenter, analysts, casters, etc)

En opgave som fandeme ikke er nem i det her økonomiske øko-system hvor vi (seerne) nærmest ikke gider betale for det flotte produkt de leverer og hvor spillerne (langt de fleste) samtidig skal betales en løn som de slet slet slet slet ikke er bringer hjem igen i indtægter til klubberne.
#20(Med 15 svar)
27. november 2024 kl. 13:00
Hunt
Det betyder jo ikke der bare er frit spil for blastralis til at snyde ud over det hele...

Hvornår rammer blastralis et punkt hvor alt det lort de scumbags laver, er skidt for dansk cs?
#23(Med 5 svar)
27. november 2024 kl. 13:19
Udknud
Mht til dig Hunt så tænker jeg at din underbevidsthed godt ved at du burde bruge dit liv på noget andet end at sidde og være sur på Astralis og Blast, så jeg tænker at det er din vej ud af det her liv hvis Astralis og Blast lukker, så du kan få en anden og mere sund hobby i livet.. hehe (forsøg på at være morsom på din bekostning 😊)
Det må være forklaringen på at du ikke kan se at Astralis og Blast bidrager langt langt mere positivt til den danske CS Scene end negativt; at du altid kun kan se det negative.

Og mht mig, så må jeg falde i den kategori som også burde bruge min fritid på noget andet end at sidde naivt måned efter måned, år efter år (!!) og håbe på at Astralis igen vinder et eller andet.. lol
Måske min underbevidsthed også håber på en vej ud af det her spild af tid.. 😉

Ej, men kan vi ikke som danskere bare sende nogle positive vibes afsted til Astralis og Blast en gang imellem for at gøre en kæme indsats for at vi har noget at spilde vores fritid med 😊
#27(Med 4 svar)
27. november 2024 kl. 13:32
Hunt
Hvis blastralis gør noget godt, skal jeg nok komme og rose dem med det samme! Bare rolig, det har jeg også gjort de gange jeg mener de har haft gjort gode ting.

Min hobby er fint sund, så længe astralis er så dårlige, det bliver jo kun et problem hvis de fandt god form og vandt ting. :)

Men som sander siger, så skal der jo ikke være særbehandling fordi de er store. Hvor mange talenter skal astralis ødelægge før det bliver en negativ ting? Folk udenfor dk/dust2 rundkredsen synes det samme som mig, de griner af blastralis...
#35(Med 3 svar)
27. november 2024 kl. 14:01
Madsen
😂😂😂
#40(Med 2 svar)
27. november 2024 kl. 14:32
Hunt
+1 godt input igen fra din side!
#43(Med 1 svar)
27. november 2024 kl. 14:44
Madsen
Så du synes også selv du er til grin siden du skriver “+1”?
#44(Med 0 svar)
27. november 2024 kl. 15:01
Hunt
Ironisk ville nogen sige..

Emoji guy
#36(Med 8 svar)
27. november 2024 kl. 14:02
Vinther
Kan du ikke holde op med at skrive blastralis, det er simpelthen så barnligt.
#41(Med 7 svar)
27. november 2024 kl. 14:32
Hunt
Men sandt..
#46(Med 6 svar)
27. november 2024 kl. 15:52
9600BAUD
Jeg er vild med din nye selvindsigt!

/baudie
#47(Med 4 svar)
27. november 2024 kl. 16:22
Hunt
Det er sandt hvad jeg skriver om blastralis.

Beklager du misforstod hvad jeg skrev.
#48(Med 3 svar)
27. november 2024 kl. 16:28
9600BAUD
blastralis er et vrøvleord, der intet betyder, andet end en fuld afsløring af, at du ikke er en reel debattør og at du alene forsøger dig med infantile provokationer. Du har dog fået en reel konkurrent i kakkelborg om hvem der er mest barnlig. Tænker at du vinder på rutinen, men nyder kaffen til showet der nok bliver afgjort på målfoto!

God aften til dig og din fjollede kamp!

/baudie
#55(Med 2 svar)
27. november 2024 kl. 17:21
Hunt
Blastralis er astralis og blast, men i et ord.

Håber du forstår bedre nu.
#74(Med 1 svar)
28. november 2024 kl. 10:41
OleThestrup
Tror godt han fangede den første gang Tarzan.
#75(Med 0 svar)
28. november 2024 kl. 11:11
Hunt
Sikker?
#54(Med 0 svar)
27. november 2024 kl. 17:06
Kristja
Hahahaha du er seriøst en bølle 😂
#22(Med 6 svar)
27. november 2024 kl. 13:16
Sander
DPL Admin
Støttet Dust2.dk med 24 julekugler i 2019
Guld Sæsonkort Sæson 15
Guld Sæsonkort Sæson 16
Guld Sæsonkort Sæson 17
Jeg tror ikke du finder mange herinde, som gerne ser Astralis og BLAST dø. Nu kan jeg kun tale på vegne af Dust2.dk og ikke selve brugerne, men det er jo en katastrofe for os, at Astralis fx misser majoren. I vores budget koster det jo vildt meget at sende en mand til Kina i så mange dage, og så misser han ud på dem, der trækker rigtig mange views. Det er da mega trist. Men fordi Astralis og BLAST er store, så får de absolut ingen særbehandling, og de skal dækkes kritisk, ellers kan vi jo lige så godt bare skifte navn til Astralis2.dk og sidde og være en fanside.

Så når de taber og gør noget kritisk, dækker vi det, og når de vinder og gør noget godt, dækker vi det. Det er ret simpelt.
#25(Med 1 svar)
27. november 2024 kl. 13:25
Hunt
+1 for at skifte navn til astralis2.dk

wekz og co er bare klar!
#83(Med 0 svar)
28. november 2024 kl. 19:57
weKz
Støttet Dust2.dk med 1 julekugle i 2019
Hvad er jeg klar til? 🥲 trykkede bare på senest kommentar og så mit navn, har ikke lige læst med
#26(Med 3 svar)
27. november 2024 kl. 13:27
Udknud
Jeg syntes også at I er gode til at dække dem kritisk 😉

Forresten, min kommentar her er ikke affødt af artiklen her (som er meget sober), men mere af kommentarsporet, og måske nok skubbet ud over kanten af Hunt som bare gerne ser Blast dø snarest muligt..
Det er jo fuldstændig respektløst overfor alle de folk som har arbejdet hårdt i mange år på at skabe rigtige e-sport arbejdspladser i Danmark.
#28(Med 2 svar)
27. november 2024 kl. 13:37
Hunt
Det er jo fuldstændig respektløst overfor alle de orgs der også gerne vil stille med 5 spillere og ikke en coach..

Ville jeg sige til blastralis fik lov mens g2 og heroic ikke fik.. Men det jo blastralis, regler er jo til at blive bøjet til blastralis fordel hvis det lige passer dem.

Så ja, blast ser jeg gerne dø asap

Det er jo ikke en urealistisk ting at sige hvis heroic havde spillet med en spiller og ikke saw til blast groups, kunne heroic have spillet sig til det sidste spot blatralis "fik". Men oh well.. regler skal jo bøjes til blastralis fordel hvis muligt..

Det er en joke folk kan sidde her og forsvare det lort de scumbags fra blastralis hiver op af hatten gang på gang.. ALLE andre sidder og ser det, synes det er en fucking joke..
#69(Med 1 svar)
27. november 2024 kl. 22:00
Udknud
Hvad gør dig egentlig glad Hunt?
Du virker i umådeligt dårligt humør.. "dø", "lort", "scumbags", "fucking joke".. hvad sker der for sprogbruget? Det virker en anelse til den "negativt ladede" side..

Man skulle tro at mens vi Astralis fans var i vores Esport-livs mørkeste vinter så burde du omvendt være på all-time high humør i fryd over det går så dårligt nu på fjerde år..

Men det virker sgu ikke som om Astralis-nedturen er den lykkepille for dig som man skulle have troet..

Er der mon en skabs-Astralis fan gemt i dig? Måske lider du ligesom os Astralis fans og lader frustrationerne få frit løb nu 😉
#82(Med 0 svar)
28. november 2024 kl. 19:40
AwF
Udknud for President.
#45(Med 2 svar)
27. november 2024 kl. 15:07
JustaRadom0ldDude
spændende tilgang du har... hvor går din grænse for overtrædelser af lovgivning, turneringsregler, moral og etik?

Har Brixtofte har rejst sig fra graven... eller har Fasar nu bevæget sig ind i e-sport.

Astralis har gjort meget godt og har levet længe på deres historie, men jeg beklager den tid har været slut længe - meget længe. de seneste 2 år har været et lavpunkt på alle fronter.
En sund virksomhed leverer sunde resultater... hvad kan man sige om Astralis
#66(Med 1 svar)
27. november 2024 kl. 20:44
Igno
At de solgte et LEC spot til en gevinst før skat på 153 mio. dkkr, og derfor har en rimelig stor kapital/sund forretning?
#72(Med 0 svar)
28. november 2024 kl. 06:20
JustaRadom0ldDude
Det gør dem aldrig til en sund forretning - at sælge ud er som at pisse i bukserne når det er koldt.
Hvordan er de investeret pengene er måske en undersøgelse værd…
#24(Med 0 svar)
27. november 2024 kl. 13:21
whitebear22
Støttet Dust2.dk med 1 julekugle i 2019
Guld Sæsonkort Sæson 15
Guld Sæsonkort Sæson 16
Guld Sæsonkort Sæson 17
Guld Sæsonkort Sæson 18
ESIC beviser jo endnu en gang, at de ikke er opgaven som esportens “vagthund” moden.

Sanktionen mod Astralis, fair nok.

Blast går fri.
#29(Med 1 svar)
27. november 2024 kl. 13:43
sanimand
Og hvis de så havde indflydelse på turneringen, skulle de så straffes hårdere?
ESIC er ikke fem flade øre værd. De har ingen principper eller kan tvinge nogen til at følge deres påbud 😅
Rent juridisk ligner det noget makværk.
#49(Med 0 svar)
27. november 2024 kl. 16:32
Mads_Miskat
De har ingen indflydelse over for Blast, de har indflydelse over for Astralis, eftersom deres grundlag er nok til at udelukke dem fra diverse turneringer
#30(Med 0 svar)
27. november 2024 kl. 13:47
glx0
Jeg ville rigtig gerne heppe på Astralis når de spiller, men gang på gang ødelægger de det for mig, med alle deres underlige uærlige beslutninger.
De går over stregen hvis de kan slippe afsted med det - så jeg håber fremover, at denne forretnings mentalitet ændre sig, men tror desværre ikke det sker.
Kunne være de skulle få sig en HR afdeling, måske det kunne hjælpe på deres image udadtil.
At BLAST slipper er mig en gåde.
#38(Med 1 svar)
27. november 2024 kl. 14:19
aGk
Dust2TV sub
Mængden af manglende integritet skal man lede længe efter (bestem selv om det er Astralis, Blast eller ESIC jeg mener)

Ingen tvivl om at Astralis har gjort dansk CS til hvad det er, men føler oprigtigt at de i disse tider gør mere skade end gavn for dansk CS fra et internationalt perspektiv.

Føler det er en oplagt chance for Sashi til at hyre en konsulent til markedsføring og få skubbet deres navn mere ud som det nye dansk flagskibshold (og måske et rebrand væk fra kødfløjten til noget lidt mere sexet 😅).
#70(Med 0 svar)
27. november 2024 kl. 23:34
Udknud
Og så måske en IGL som ikke har scenens værste opførsel og sidder og råber "Sut mig" til modstanderne (eller hvad det var sidst) på direkte stream.. tror ikke man skal vise de videoer til potentielle sponsor marketingschefer 🙄

Men bortset fra det så kommer det aldrig til at ske. Der er investeret kæmpe summer i Astralis og det lykkedes kun at skabe brandet pga. den perfekte storm med et hold med en helt uhørt succes der aldrig bliver gentaget.

Så det er Astralis eller ingenting.. det ville være bedre at håbe på at skandalernes tid er ovre nu for Astralis og frem for alt at der kommer noget sportslig succes igen.

Nu kan der vel for pokker snart heller ikke være flere skandaler at lave??
Så kom nu med noget sportslig succes.. altså efter majoren i 2025... suk 🙄
#39(Med 0 svar)
27. november 2024 kl. 14:16
JustaRadom0ldDude
Tænker at de formidlende omstændigheder for Blast var
- At det var Astralis som forsøgte at snyde Blast
- At det var Blast selv som gik til ESIC
Snakker de vrøvl på internettet? Har de behov for dit indspark? Login eller opret en bruger for at kunne kommentere.