
Manden bag dansk eSport?
Sui er kendt af alle på den danske scene og med sin meget personlige tilgang til gaming, deler han vandene i Danmark. Kom tættere på ham og lær manden bag Sui at kende.
Fortæl om din egen baggrund? Har du været med i større projekter/hold i 1.6 og CSS?
Har haft nogle stykker.
SLAP.dk og SLAP LIVE
Startede ud med SLAP.dk i 1999/2000, som var et større CS 1.6 turneringssted. Faktisk hidtil Danmarks største turnering, som løb hele året rundt. Så begyndt vi at lave SLAP LIVE 3 gange om året. Påske, sommer og efterår. Vi har været et hav af steder i landet. jeg havde f.eks. aldrig sat mine ben i Sinding(lidt uden for Herning) eller Kværndrup på Fyn, hvis ikke jeg havde lavet eSport.
Med tiden blev det også til CSS - især til vores events. Men CSS var kun lige ved at slå igennem hos os, da Valve smed CSGO på bordet, og så gik det hele lidt død. Vi satte online delen af SLAP på pause i 2012, da communitiet og holdene var væk.
COPENHAGEN GAMES
I 2010 tog vi SLAP LIVE påske og byggede den om til Copenhagen Games, og har afviklet den siden hvert år.
SPIRIT OF AMIGA (SOA)
Undervejs var jeg også manager for SoA. SoA var et fedt projekt som startede længe inden jeg kom til. Det var Danmarks første “professionelle hold”, og det første hold der kom ud i den store verden og dyste imod internationale tophold. SoA havde en enorm både national og international fanskare.
Det holdt i 2 år inden jeg blev træt af de evindelige spiller udskiftninger, og netop spillernes konstante udskiftninger dræbte min lyst til at arbejde med hold. Første år hentede jeg samlet set 200.000 om året til SoA og der var flere større sponsorater på vej, men jeg turde ikke sætte det i værk, fordi spillerne blev ved med udskiftninger, trekantsdramaer osv., og på grund af al den ballade udeblev resultaterne.
Men vi fik masser af gode ture sammen, med mange gode oplevelser.
ESPORT.DK
Da vi skulle starte op igen med SLAP, tænkte jeg at tiden var moden til bruge eSport.dk i stedet for.
Så lige nu er vi i gang med at prøve at bygge eSport.dk op for CSGO som SLAP var for CS 1.6 - men det er ikke nemt, og kommer til at tage tid. Jeg kan se nøjagtig de samme udfordringer som da vi begyndte at bygge SLAP op i sin tid.
eSport.dk bliver landets store eSports portal med meget forskelligt indhold.
SLAP.dk, er blevet vores hjemsted for al mandskab. Det er i virkeligheden SLAP som står bag eSport.dk, Copenhagen Games, Helsingør NetParty osv.
Dansk eSport - Facebook
Jeg har søsat Facebook gruppen “Dansk eSport”, fordi jeg følte at der manglede sted hvor brugerne/spillerne kunne snakke om eSport generelt, uden at der var nogle redaktører og lign. der bestemmer hvad der kommer op til overfladen.
Foreningen eSport København
Jeg har søsat en forening der får til huse i Nørrebrohallen. Vi har købt 23 nye gaming computere, møbler og vi har fået midler til ombygning af lokaler. Desværre er processen gået lidt i stå, fordi der er opstået store uenigheder blandt de eksisterende foreninger om hvem der skal have hvilket lokale. Vi afventer.
MANGE ANDRE AKTIVITETER
Derudover laver vi et hav af mindre og mellemstore aktiviteter, som f.eks. juleeventen, Helsingør NetParty, DR frit spil i koncerthuset og Comic Con som jeg også personligt er en del af.
Hvilke nuværende projekter står du i spidsen for?
SLAP.dk, eSport.dk, Copenhagen Games, Helsingør NetParty, CPH NetParty(jule event) og noget andet nyt som er på vej til efteråret. Og er som sagt også en del af Comic Con Copenhagen.
Beskriv en typisk arbejdsdag fra morgen til aften.
Jeg står op kl 06.30 - 07.00 ca. hver morgen, og efter de indledende øvelser hvor jeg styrker mave- og andre muskler, får en kop te osv. så sætter jeg mig ved maskinen.
Medmindre der er møder, som der er mange af lige nu, så er morgen timerne frem til ca. kl. 10.00 ret meget værd, for her kan jeg få skrevet tekster, besvaret e-mails, betale regninger, sende fakturaer osv.
Typisk går jeg derefter over til mødeaktiviteter, og jeg har ofte 2-3 møder hver dag, som jeg kører ud til. Det kan handle om eSport.dk, Copenhagen Games eller det kan være møde med politikere eller andre hvor det mere er min “branche kasket” jeg har på. Jeg kører faktisk utroligt meget i løbet af ugen efterhånden.
Eftermiddagstid, kan ofte ende med at bruges på f.eks. indkøb, forældremøder og hvad der nu ellers er af kedelige ikke-eSports forpligtelser.
Sent eftermiddag, plejer jeg at ende på pinden igen, og så endnu engang, skriverier, besvarer e-mails, sammensætter projekter, laver beskrivelser og præsentationer, sammensætter og sender tilbud, vurderer hvad andre i gruppen har lavet, tager en snak med alle vore forskellige grupper i SLAP, og senere efter aftensmaden handler det mere om community. En masse dialoger på hjemmesider, facebook osv. Det er ret vigtigt at tage dialoger med spillerne og brugerne, for ellers mister man hurtig fornemmelsen af præcis hvad de ønsker sig.
Aftenerne er efterhånden også rigtig meget snak via Skype, og det kan som regel køre frem til tæt på midnat.
Især omkring event tidspunkter kører jeg 3 mdr. på denne måde i døgndrift - også i weekenderne hvor jeg ofte først ser dyner omkring 3-4 stykker.

Du gaber over rigtig mange ting. Har du overvejet af skære ned på antallet af projekter og gå efter kvalitet frem for kvantitet?
Absolut. Det er alt for meget, og jeg kan godt mærke at jeg har brug for mere tid personligt og sammen med familie. Min dagligdag er at tage til møder, salgsarbejde, sponsorjagt osv. i dagtimerne og om aftenen sidder jeg ved pinden og arbejder med community og vores mandskab. I store træk sker det samme i weekenderne også. På 10 år har jeg haft ferie 2 gange. En gang tog vi til USA med min brødre og en anden gang med hustruen til England.
Desuden er tiden også moden nu til at lægge mere vægt på udvalgte opgaver, løfte dem og sikre en meget bedre kvalitet.
For mig bliver 2016 året, hvor jeg skal afgøre præcis, hvilke projekter vi fortsætter med - resten kommer jeg til at outsource, give væk eller skære fra på anden vis.
Kan du allerede nu løfte sløret for, hvilke dele som bliver skåret fra?
Ikke helt. Jeg inde i en fase nu, hvor der er investeringer på vej, og hvor der er større aktiviteter på vej. Jeg har brug for 2016 til at finde ud af hvad det er jeg skal prioritere og i øvrigt også sammensætte individuelle og selvstændige arbejdsgruppe omkring de projekter som jeg ikke kan håndtere personligt, men som giver mening for vores netværk.
Jeg får rigtige mange nye henvendelser med nye projekter, og her er jeg begyndt at blive meget forsigtig med hvordan det vælges eller om jeg skal hjælpe projekter videre til andre som kan hjælpe med løfte opgaverne.
Hvordan vurderer du årets Copenhagen Games?
Det var en lidt blandet oplevelse for mig.
Rent afviklingsmæssigt er jeg ganske godt tilfreds, og vi havde både flere hold og udstillere som vi måtte takke nej til, fordi der ganske enkelt ikke var mere plads.
Jeg synes hele vores hold, som fortsat er frivillig funderet har gjort et kæmpe stort arbejde og virkelig fået alle dele af møllen til at spille sammen meget bedre.
Det er klart at der er mange bumps undervejs - vi er jo trods alt ikke professionelle eventmagere, men vi er til gengæld rigtige gode til at løse ting.
Men vi manglede jo tier 1 holdene i år. Det var første gang, at de ikke var med til Copenhagen Games. Så selvom der var proppet med hold alle mulige steder fra, og i år havde vi f.eks. også et hold fra Sydafrika, så kunne vi godt mærke, at tier 1 holdene manglede.
Føler du Astralis burde tage et ansvar for dansk CS:GO og stille til de store danske events?
Altså jeg kan jo ikke kræve noget af nogen. Astralis har deres eget projekt, og deres eget ståsted i branchen som de naturligvis skal have fuld fokus på.
Jeg kan som sådan sagtens forstå deres valg lige nu. Med de sindssygt mange turneringer der nu er på international plan, er de ganske enkelt nødt til at vælge hvor de deltager, og de kan ikke være alle steder på samme tid. Det første kriterie for valg er helt naturligt økonomi.
Når det er sagt, så er jeg da naturligvis ærgerlig over at vi ikke havde Danmarks bedste hold til at være med ved Danmarks bedste eSports event. At de kommer til Meet & Greet er ganske fint, men som det største danske eSports event havde vi nok mere brug for at de spillede med.
Og så skal det siges, at med de aktiviteter jeg har gang i lige nu, så regner jeg med at se både Astralis og andre tier 1 hold tilbage til vores events.
I generelle termer og i en positiv ånd, vil jeg gerne opfordre alle de hold som enten er tophold nu, eller som er på vej til at blive det; At de skal huske hvor de kommer fra, at de skal huske det community som de er vokset op i, og at de skal huske at deres danske fanskare som er en betydelig del af deres fremtidige succes og økonomi gerne vil se dem spille live.
Hvad kan vi forvente til næste år af eventen?
Vi har jo 3 ben vi forsøger at bygge vores event op på. International eSport, gaming oplevelse for gæster og mulighed for at koble andet relevant content på.
Der er ingen tvivl om at vi har et issue i pladsmangel og tier 1 hold, som de primære ting vi skal kæmpe for.
Målet er at finde en løsning, hvor topholdene er tilbage, hvor vi generelt har mere plads til spillere samt at kunne være i stand til at byde flere udstillere indenfor dørene.

Er tiden på mange måder ikke løbet fra Copenhagen Games? Er det ikke blevet en mellemting mellem et hygge LAN og en seriøs turnering, som umuligt kan forenes? Forsøger du nu ikke igen, at favne over alt for mange mennesker?
Copenhagen Games er ved at være at af de få events tilbage hvor upcoming stars og topstjerner rent faktisk kan mødes og krydse klinger på lige vilkår. Det synes jeg er unikt og værd at kæmpe for. Jeg er sikker på at når økonomien bliver forbedret for os, så får vi det også til at lykkedes. Vi har kunnet gøre det i 7 år, og i år var første gang det ikke lykkedes. Men det er vigtigt at forstå at det handlede om økonomi, og om at Valve lige fandt det passende at smide en Major tæt på os.
Turneringsstrukturen for både tier 2/tier 3 og tier 1 hold kan jo sammensættes så det passer alle.
Derudover mener jeg også, at eventen sagtens kan bære at de flere og flere tilskuer der er til eSportens verden, også skal have en anden oplevelse end kun at se kampe, når de vælger at købe en billet til et eSports event. Det handler i virkeligheden om at skabe faciliteterne for både topspillerne og for gæster/tilskuere, og at give oplevelser til alle.
Det mener jeg godt vi kan, men vi mangler lige den sidste del af økonomien for at det kan ske.
Hvad er din rolle i eSport Danmark?
Jeg har ingen decideret rolle i eSport Danmark. Jeg var med til føde forbundet i sin tid, men trådte ud lidt efter. Jeg har for mange kasketter på, til at jeg kan være en betydende del af forbundet. Lige nu er jeg således et menig medlem i deres lan/event del.
Kan du forklare mere om starten på eSport Danmark? Har i ikke selv påkaldt retten til at være frontfigur for danske gamere?
Det er helt naturligt at landets første eSports forbund påkalder sig at være den enhed der skal samle branchen. Det er jo netop formålet med et forbund uanset hvilken branche man ser på.
Og det var i virkeligheden det der lå mig på sinde da jeg sprang med på den vogn.
Den fælles tanke var at forbundet skulle agere en slags fødselshjælper til foreninger rundt omkring i landet, og efterfølgende både fungere som en slags serviceorgan, og være en afvikler af forskellige eSports aktiviteter. Det kunne f.eks. være det officielle DM osv.
Derudover tænkte vi, at med et forbund kunne vi komme tættere på DIF for at få midler til at organisere branchen.
Sådan var der mange reelle tanker bag dannelsen af forbundet.
Det virker på mange måder som en lukket forening. Er der adgang for alle? Hvordan får man en plads i bestyrelsen?
Forbundet er jo demokratisk funderet, og kører fuldt ud efter reglerne og traditionerne for forenings- og forbunds verdenen.
Alle og enhver kan melde sig ind og deltage på lige fod med andre, og således også stille op til valg til de forskellige poster.
Det er jo ikke så lang tid siden, at forbundet rent faktisk opfordrede andre til at melde sig og deltage aktivt i udviklingen.

Mener du selv eSport Danmark er med til at samle den danske scene?
Det er jo ingen hemmelighed at, selvom intentionerne har været der, er det ikke lykkedes forbundet at samle hverken scenen eller styrke foreningsdannelsen.
Men det var jo et frivilligt projekt, og sådan er det jo desværre mange gange med frivilligt arbejde.
I samme hug bør nævnes, at forbundet jo nu har fået tilført nye kræfter i alle led af organisationen. Med både de nye og de gamle kræfter sammen, bliver det spændende at se hvor det ender hen det hele.
Uanset hvad man nu måtte mene om ideen med et eSports forbund er der ingen tvivl om at dansk eSport i dag mere end nogensinde har brug for en organisering.
Tit og ofte forsøger man at kopiere kendte ting fra andre brancher over til gaming. Fx klassisk ligastruktur, som også er en fiasko.
Pokerbranchen lavede deres helt eget setup. Hvorfor er det man partout satser på foreningstanken? Siden i startede i “sin tid” har i vel ikke løftet opgaven?
Traditionelle liga strukturer kan jo sagtens fungere, men jeg er helt enig i dine betragtninger omkring foreninger. Tanken om den traditionelle foreningsstruktur til eSporten er død. Det kan ikke lade sig gøre.
Men dermed ikke sagt at branchen ikke kan organiseres.
Jeg foreslog faktisk nogle folk hos DGI at de bør gentænke hele måden vi organiserer os på her i Danmark. Danmark er verdensmester i foreninger, men den århundrede gamle måde at lave foreninger på er outdated, når det kommer til de nye cyberspace generationer. Der er man nødt til at finde på en mere dynamisk og fleksible løsning, som tiltaler de unge nu om dage.
Hvad er i maj 2016 de 3 vigtigste ting for dansk CS:GO?
Money talks.
Alt har grundlag i økonomi i store træk, så vi har brug for at dansk erhvervsliv begynder at investere kraftigt i alle leder af dansk eSport. Jeg vil også vove at påstå at, uanset om det er som investering der skal give et afkast eller om det er sponsorat for at styrke et brand, produkt eller service inden for dansk eSport - så er det NU, man bør tage fat og være med fra start.
Og der ER altså meget at hente i denne branche, som er ved at eksplodere helt vildt. Det er NU, så kan man komme ind og komme i gang billigt.
Holdenes stabilitet og vilje til at gennemføre.
Indenfor branchen internt, er det allervigtigste at holdene begynder at udvise stabilitet og gennemføre de forskellige turneringer de deltager i.
At spillerne ikke kan finde ud at holde sammen, og gennemføre hvad de sætter i gang, rammer så katastrofalt hårdt på hele branchen at det næsten gør ondt. Jeg har oplevet sponsorer som har trukket sig alene fordi hold opløses hele tiden. De vil gerne bakke op, og de vil også gerne betale - men de gider ikke når spillerne ikke engang kan holde sammen igennem en sølle turnering. Så det er lidt ris til egen røv for os alle!
Arrangører af turneringer og events: Med respekt for den indbyrdes konkurrence, så bør vi gå sammen, i et samarbejde der handler om at ensarte regler, struktur og afvikling etc.
Vi har så meget at hente hvis vi kan se ud over vores egen næsetip.
Heldigvis er vi faktisk kommet langt med sådan et samarbejde på kryds og tværs af forskellige arrangører - det kommer der mere info om inden sommer vil jeg tro.
Men som arrangør skal vi også begynde at tænke mere kvalitet ind i det vi udtænker, og vi skal også begynde at tænke mere økonomi ind i det for alle parter.
Hvad tænker du vi skal gøre for at komme endnu længere?
Flere projekter
Flere eSports projekter som kommer fra græsrødderne/communitiet. Det gør ikke noget at et projekt fejler ind imellem, fordi jo flere der kommer i gang, jo flere successer vil der også være.
Mere konkurrence vil også højne kvaliteten
Flere investeringer.
Udover at vi ikke skal glemme græsrødderne, det kulturelle aspekt og community arbejdet, så er det vigtigt at vi også får koblet forretningsdelen på.
Kun med folk der tænker forretning kan vi fuldende cirklen og få dansk eSport op hvor det hører hjemme.
Det kan også sagtens være offentlig investeringer på forskelligt vis. Det giver f.eks. rigtig god mening for en kommune at bruge krudt på eSport, og det kan i sidste ende bane vej for både noget eSports-aktivitet og foreningsdannelse i den pågældende kommune
Efterskolerne har taget fat, og sat eSport på programmet på lige fod med andre fag, og jeg håber at andre uddannelsessteder også begynder at fatte interesse og giver eSporten lidt plads. De bliver overrasket over hvor stor interessen er fra eleverne.
De andre “klasser” har i hvert fald opnået fuldt hus på få dage.
Mere mediefokus, skaber mere opmærksomhed hos både hr. og fru Hansen og hos potentielle investorer og sponsorer.
Der er ikke den ide som er for lille eller for stor til dansk eSport, og der er enorm vækstmulighed i Dansk eSport som ikke kommer til at toppe de næste 10 år.
Myndigheder, organisationer, uddannelse skal integreres.
Processen er allerede i gang. Men vi har f.eks. brug for at nogle politikere dunker de der DIF folk i hovedet og prøver at få dem til at fatte hvor mange unge der er omkring eSport, så vi kan få frigivet nogle midler til branchens organisering. Det er mig en gåde at en organisation som DIF som er økonomisk offentlig funderet, kan have enkelte folk med så meget magt, at DE kan afgøre, hvor de offentlige midler bruges, baseret på personlige holdninger og manglende forståelse for en branche.
Vi kunne også bruge en kulturminister til at bære budskaberne rundt, ligesom erhvervsministeriet kunne have eSport med i kufferten til udlandet. osv.
Der er brug for politikere på både kommunal plan og Christiansborg der begynder at bakke op om det her. En af årsagen til f.eks. Copenhagen Games har været i stand til at udvikle sig internationalt er Kulturborgmester og Kultur & Fritid i Københavns kommune. Et andet eksempel er Wonderful Copenhagen som i den grad har styrket os med networking og sparring.

Igen, hvis man skæver til pokerbranchen, så tvivler jeg på, at de har fået mange skattekroner tilført. Er det ikke blot folk i gaming, som tænker forkert? Bør vi ikke nytænke i en ny verden?
Pokerbranchen har også været set som en “lyssky” branche, og mange har givet det prædikatet “Hasard”. Det kan du jo ikke sammenligne med eSport.
Copenhagen Games har kommunal økonomisk støtte. Helsingør NetParty er til dels med kommunal støtte. Se hvad der sker med Odense kommune.
Branchen SKAL dyrke de offentlige midler, både fordi de er der, og fordi det giver mening for det offentlige at være med omkring eSporten når vi nu har fået den størrelse vi har.
Det handler jo om unge, kultur, danske og udenlandske investeringer, fremtidig arbejdspladser, prestige for Danmark osv.
Sidst der skete noget nyt i Danmark i denne størrelse var da fodbold voksede sig stor. Siden da er der kommet nye aktiviteter. Men nu er det her.
Men det er klart at de offentlige midler kun er en lille del af den plan, man skal have for det økonomiske fundament.
Hvad er det næste skridt vi ser fra dig? Bliver det et skridt frem, til siden eller tilbage?
Det er vel altid lidt frem og lidt tilbage.
Uden at jeg kan løfte sløret for meget, så vil jeg sige at vi allerede er i fuld gang med både at løfte Copenhagen Games økonomisk og contentwise, samt at etablere et nyt event som kommer allerede efterår/vinter 2016.
Ellers har vi jo også Helsingør NetParty i Juli, som bliver mere end et slags netparty, dog med fokus på eSport.
Kaffekopperne er endnu en gang tomme og Sui har givet sit besyv med på dansk eSport. Om man er enig med tilgangen og eksekveringen eller ej, så er der ingen tvivl om, at Sui består af 100% eSport og at han vil Danmark det bedste.
Læs forrige portrætter