
BLAST ændrer betalingsstruktur i 2026 for at tilgodese VRS
Der er hård konkurrence blandt de store turneringsarrangører om at lokke de største og bedste hold til.
Senest har vi hørt om en indædt kamp mellem PGL og ESL, der har events klods op og ned af hinanden, men netop nu bliver der spillet både FISSURE Playground 2 og StarLader StarSeries Fall 2025, hvor nogle hold kan vælge og vrage blandt events.
For de store hold betyder prestige en hel del, og man kan ikke forestille sig nogle vælge for eksempel IEM Cologne fra.
Men herefter er potentielle VRS-point og præmiepenge nok en stor faktor, når der skal vælges til og fra, og de to ting hænger også uløseligt sammen.
Det har BLAST måtte erfare i 2025, hvor flere af deres events har lidt under af have online gruppespil og kun noget af den samlede udbetaling har talt med i Valves rangeringssystem (VRS).
Det bliver der rettet op på i 2026, fortæller den danske turneringsarrangør til mediet Esports Insider.
I øjeblikket er BLASTs VRS-udbud ikke attraktivt for hold, hvor vores holdudbetaling ikke tæller med i VRS.
Vi har lavet ændringer i vores events for 2026, så holdbetalingsstrukturen også tæller med i VRS, skriver BLAST til Esports Insider.
Vi tror, vores tilbud med holdoplevelse, deltagergage og vores lange historie på scenen sætter os højere op i hakkeordenen.
I 2024 blev organisationer i BLASTs events belønnet udfra deres placering på verdensranglisten, og hvis man deltager i flere events, venter der en bonus i slutningen af året. Ingen af delene har en positiv påvirkning på turneringernes VRS-værdi i modsætning til strukturen hos for eksempel PGL- og ESL-events.