Ansøgning til POWER Ligaen åbner
23D : 05T : 05M : 07S
IEM Katowices slutspil starter fredag.

3 ting vi lærte af gruppespillet i Katowice

Slutspillet er meget tæt på os, og vi tager os derfor gennem tre ting fra grundspillet, man kan holde øje med i slutspillet.

IEM Katowice er nået til slutspillet efter fire dage med gruppespil, hvor vi lærte en hel masse om holdene.

16 hold blev til seks, og det var nok ikke de seks hold, mange havde spået til at gå videre, da der har været nogle overraskelser iblandt.

Dust2.dk har derfor taget et kig på tre ting, vi lærte af gruppespillet, som vi kan tage med over til slutspillet og holde øje med der.

donk er vanvittig

Man kan næsten kun starte ét sted, og det er hos den 17-årige russiske riffelstjerne donk.

Inden turneringen var der mange spørgsmålstegn ved stjernen, da IEM Katowice er hans debut til en stor turnering, og mens han har brændt tier 2 og tier 3 af, så var der mange, der ikke troede, han kunne gøre det samme mod de bedste hold i verden.

Og det har han virkelig bevist, at han kan.

Indtil videre har han leveret en rating på 1.62, hvilket er uhørt. Det er den med længder bedste præstation til turneringen her, hvor m0NESY er nærmeste forfølger med en rating på 1.39, mens det også er blandt de bedste nogensinde.

Siden Katowice i 2016 skiftede til det nuværende format med seks hold i slutspillet er donk den bedste nogensinde og kun NiKo har været tæt på i 2016 og 2018 med ratings på 1.51.

donk har dog langt fra 'baitet' sig til sine stats. Han er både den spiller med flest kills per runde i gennemsnit, men også flest åbningskills per runde.

Russeren har nydt godt af CS2 og den 'peeker's advantage', der har været siden spillets udgivelse. Det bliver derfor spændende at se, hvordan det kommer til at påvirke ham, at Valve har gjort den mindre med den seneste store opdatering, som landede onsdag, og som bliver taget i brug til slutspillet.

Grafik: HLTV

Inferno er død

I CS:GO var Inferno konsekvent blandt de mest spillede baner til de store turneringer og var karakteristisk for ofte at være tredjemap i Bo3-kampe, da få hold valgte at banne den.

Det er der blevet lavet fuldstændig om på til IEM Katowice, hvor mappet er det med længder mindst spillede indtil videre. Faktisk er Inferno kun blevet spillet én gang i hele gruppespillet, mens de næstmindst spillede maps, Vertigo og Overpass, er blevet hevet frem ni gange hver.

I podcasten Talking Counter snakkede danske gla1ve om netop Inferno, og hvorfor det på ingen måde er lige så populært i CS2, og her kom danskeren med sit bud.

Det er for småt, fortalte gla1ve på podcasten og uddybede.

Alt er for smalt. Smokes og molotovs kan blokere for meget, og det føles bare underligt. Det er så sjovt at sammenligne med 1.6, fordi dengang var det et meget bredt map, og alle elskede det.

Indtil videre til IEM Katowice har Inferno været meget upopulært, men også generelt på scenen. I februar har Inferno, ifølge HLTV, stået for blot 6,19% af spillede maps på LAN, og man kan derfor formentligt ikke forvente at se det spillet specielt meget i slutspillet.

Hjemmebanedrømmen lever

Inden IEM Katowice var ENCE et holdt fyldt med spørgsmålstegn og var modsat tidligere ikke et sikkert hold til hovedturneringen.

gla1ves polske hold skulle gennem Play-In, og allerede her var holdet fyldt med spørgsmålstegn, for hvor gode ville det nye hold egentligt være, og kunne de overhovedet gå videre til hovedturneringen?

Det startede da også skidt ud med et nederlag til BIG, men siden fandt gla1ve og resten af holdet deres fodfæste, bankede Astralis hjem fra Polen og gik videre efter en sejr over TheMongolz.

Selvom de gik videre, var ENCE spået til en hurtig hjemsendelse. Holdet gik ind til hovedturneringen som det næstværst rangerede hold, kun bedre end landsmændene fra Rebels Gaming.

Derfor fik de også et svært draw, da de mødte verdensetteren Vitality i åbningskampen, men mod alles forventninger, viste gla1ve, at man ikke skal undervurdere ham og polakkerne. Først slog de Vitality, inden de meget sikkert også slog nummer seks i verden, G2.

ENCE gik fra at være et stort spørgsmålstegn til pludselig at være kvalificeret til slutspillet i Spodek Arena og et hold, der kunne være dark horse til at tage trofæet.

Mod MOUZ i gruppespilsfinalen blev ENCE dog ydmyget. 3-13 og 5-13 lød scoren, og lige så højt, som de fløj, lige så dybt faldt de, da MOUZ var modstanderen.

Derfor starter de nu i kvartfinalen i slutspillet, hvor de senere fredag møder Falcons. ENCE er stadig en sjov størrelse, som har slået topholdene i verden, men også er blevet gennembanket.

Man skal dog ikke undervurdere, hvor meget det kan gøre, når de fire polske ENCE-spillere kommer ind i en propfyldt Spodek Arena med publikum i ryggen, og kan de bruge den energi godt, kan de med lidt held og godt spil gå hele vejen.

Samtidig er det værd at bemærke, at ENCE er det første polske hold i hele otte år, som er gået videre til Spodek Arena, hvilket blot gør gla1ves præstation med ENCE endnu vildere.

Snakker de vrøvl på internettet? Har de behov for dit indspark? Login eller opret en bruger for at kunne kommentere.