
Hungry takeaways: 3 ting vi lærte af Flashpoint 3
Dette er en klumme bragt til dig i samarbejde med Hungry. Klummen er udelukkende et udtryk for forfatterens personlige holdning baseret på den pågældende turnerings resultater.
Hungry takeaways er en artikelserie, hvor Dust2.dk i samarbejde med Hungry samler op på tre udvalgte ting efter de største turneringer.
1. Flashpoint skal stramme op
Indrømmet; det er de lavthængende frugter, vi lægger ud med at plukke.
Men når man som turneringsarrangør kan være så eklatant ringe til så meget, så fortjener det at blive påpeget - flere gange. Og der er nok at tage fat på.
Vi kan starte med tidspunkterne for kampene. For hvordan det på nogen måde kan give mening, at en turnering, der kun tæller EU-hold, skal spille første kamp klokken 18 efterfulgt af en anden kamp, der med garanti bliver forsinket, er over min fatteevne.
Eksempelvis var Heroics kamp mod NIP først færdig sent om natten, og det samme var finalen mellem NIP og mousesports. Det kunne måske forsvares, hvis der var amerikanske hold med, men når det er på grund af Flashpoint, der sender ovre fra Los Angeles, så er det ganske enkelt for dårligt. Så må de enten stå tidligere op eller sende fra Europa.

Vi bliver ved Flashpoint-bashingen og vender blikket mod den åbenlyse skandale, der fandt sted for lidt over to uger siden, da NIP og Anonymo krydsede klinger.
Her blev NIP angiveligt presset til at spille kampen færdig, og efterfølgende blev Anonymo presset til at spille kampen - eller dele af den - om.
Hele sagen var en tabersag for alle involverede. Først stod NIP tilbage som de tilsyneladende dårlige tabere, der brokkede sig over packet loss, hvor især device foldede sig ud på Twitter.
Derefter gik Anonymo offentligt ud med spekulationer om, at NIP pressede FACEIT, der står for serverne, til at få kampen spillet om.
Og tilbage står Flashpoint som pædagogen, der ikke kan holde styr på de to grædende børn, der begge vil have deres vilje.
Foruden det, så var der også bøvl med de rigtige startbeløber i overtid og pauser mellem hvert map, blot for at nævne få ting.
Nu til noget, der allerede inden turneringen blev skudt i gang, var kritik af fra blandt andre cadiaN. Nok er turneringsarrangører ikke just kendte for rettidig omhu, men at noget så basalt som præmiepenge først bliver meldt ud dagen før første kamp, er slet ikke godt nok med tanke på turneringens størrelse.
Og når den samlede sum ovenikøbet er på lige over 300.000 kroner, heraf omkring 100.000 kroner til mousesports, der vandt turneringen, så er det i den lave ende for en turnering, hvor 12 hold fra top 30 deltog. Til sammenligning fik Complexity 120.000 kroner for deres sidsteplads til IEM Global Challenge i december sidste år.
Jeg er med på, at der er RMR-point på spil, men det er fedtet af Flashpoint.
Så kort sagt, Valve: Vælg en anden arrangør til RMR-events næste gang.
2. mousesports er tilbage
Vi iler videre til noget, der er en del mere opløftende at se på: mousesports.
Foruden ropz, som undertegnede altid har haft et soft spot for, så var mousesports en fornøjelse at se på serveren.
Med førstepladsen i Flashpoint 3 beviste mousesports, at det er et hold, der skal regnes blandt favoritterne, når de kommende turneringer løber af stablen.
Der var ellers ikke de store forventninger til mousesports, som på mange måder var blevet gjort til et projekt, som karrigan var hjernen bag. Da han skiftede til FaZe i februar og blev erstattet af dexter, var der en del kritiske reaktioner med henblik på mousesports’ niveau.
Man må dog bare lette på hatten for det arbejde, som dexter og mithR har lavet i mousesports siden karrigans afgang.
De har i hvert fald slået fast, at mousesports sagtens kan spille fremragende uden karrigan ved roret.
Udskiftningen af karrigan betød, at holdet røg fra 8. til 14. pladsen på verdensranglisten. mousesports har sågar været helt nede på 19. pladsen i flere uger i marts, så hvem havde lige regnet med, at de skulle vinde Flashpoint 3?
Ikke nok med, at mousesports vandt turneringen - det skete i overbevisende stil.
mousesports tabte blot et enkelt map i løbet af hele Flashpoint 3. mithR’s tropper slog blandt andre G2 og Astralis 2-0, som begge er top 5 hold i verden.
Hvis vi skal finde en lille tvivl frem, så er det, at mousesports ikke slog nogle top 3 hold. De mødte slet ikke Heroic, og Gambit og NaVi var ikke med i denne turnering, men det argument køber jeg ikke.
mousesports er tilbage, og vi kan regne med dem nu.
3. Et par færdige svenskere
Nogen, vi ikke kan regne med, er denne klummes sidste punkt.
For vi skal se på turneringens dårligste spiller, JW.
Svenskeren, der i sin karriere har vundet tre majors og er blevet MVP til den ene, har gennem årene til tider været et mareridt at dæmme op for, når modstanderne skulle i ilden mod fnatic.
Tre gange har han været i top 10 over de bedste spillere i verden, men de dage er dog efterhånden mange år siden. Og svenskerens præstationer til Flashpoint 3 var da heller ikke noget, der lige frem gjorde modstanderne bange.

JW endte med en rating på sølle 0.50 efter de fire maps, som fnatic nåede at spille. Det er næsten en bedrift i sig selv, og naturligvis spiller det ind, at han er skiftet rolle fra AWP'en for at gøre plads til Jackinho, men derfor gør det stadig ondt at se på.
Det var ikke kun JW, der sejlede rundt til Flashpoint 3. Turneringens næstdårligst ratede spiller var Golden, mens KRIMZ som den eneste fnatic-spiller sneg sig over 1.00 i rating.
Hvad fremtiden skal byde på for fnatic er svært at sige, men der skal ske noget, hvis svenskerne, der før i tiden var fast inventar i toppen, skal gøre sig forhåbninger om at løfte andet end deres mus og tastatur, når de igen igen pakker tidligt sammen til turneringer.











