Opret Log ind
Katowice-arrangør om laveste seertal i fem år: "Ikke noget at bekymre sig om"
Seertallene til IEM Katowice-finalen var det laveste i fem år. Men det bekymrer ikke arrangørerne.
Skrevet af: rask    3. marts 2021 09:45      

Majorfinalen i Katowice i 2019 er stadig den finale til IEM turneringerne i Katowice, der har mønstret flest seere.

Søndag løb en af årets helt store finaler af stablen, da Gambit og Virtus.pro bragede sammen til IEM Katowice.

Finalen endte med sejr til Gambit, hvor især Hobbit og sh1ro var storspillende. På grund af corona blev turneringen afholdt online, og det ser ikke ud til, at det har været godt for seertallene.

Analysesiden Esports Charts har opgjort seertallene for finalen, og her har blot 417.000 tunet ind på Twitch. Tallet er målt i såkaldte peak viewers, altså hvor mange der højst har set med samtidig i løbet af kampen, og de 417.000 er det laveste tal i fem år.

Men det giver ikke panderynker hos Michał 'Carmac' Blicharz, der er ESL's VP Pro Gaming. Han fortæller til Dust2.dk, at der er mange faktorer, der påvirker seertallene.

Fra min stol er der slet ikke noget at bekymre sig om. At bedømme en turnerings succes ud fra finalens seertal er mangelfuld, for seertallet for finalen er et lotteri, fortæller Carmac og peger på, hvad der ifølge ham spiller ind.

Er de to hold dem, folk håbede på at se i finalen? Store fanbaser giver også høje seertal. Er det en tværregional finale? Ser brasilianere, amerikanere og vesteuropæere med? Har de en af deres egne at følge og heppe på? Er det en lang finale, eller er det hurtigt overstået? Alle de ting har indflydelse på enhver kamp, men især på en finale, siger Carmac.

Foruden seertallene for finalen har Esports Charts også udarbejdet en samlet statistik over hvilke kampe til turneringen, der var de mest sete. Og her er finalen helt nede på en fjerdeplads.

De lave seertal til dette års finale i Katowice bekymrer ikke Carmac.

Storholdene trækker læsset

Øverst er gruppefinalen mellem NaVi og Liquid med 596.000 seere, efterfulgt af semifinalen mellem Virtus.pro og Liquid med 445.000 seere. Tredjepladsen går til Astralis' gruppefinale mod Spirit, og derefter følger finalen mellem Gambit og Virtus.pro så. Og det er helt naturligt, at storholdene trækker flere seere, peger Carmac på.

Jeg tror heller ikke, du kan regne med, at en Champions League-finale har samme seertal, hvis det er Shakhtar Donetsk mod RB Leipzig, som hvis Real Madrid og Bayern München spiller. Jeg vil virkelig ikke læse for meget ind i det, siger han og tilføjer:

Hvis du følger tallene for en finale blindt, kan du konkludere, at Gambit og Virtus.pro ikke skulle have lov til at spille i turneringen, fordi de måske får en god turnering og ødelægger seertallene. Det er naturligvis en meget fejlbehæftet måde at se på tingene, siger Carmac.

Finalekamp År Peak seere
dk Astralis vs FaZe eu 2017 449.000
se fnatic vs FaZe eu 2018 534.000
fi ENCE vs Astralis dk 2019 1.200.000
ru NaVi vs Virtus.pro cis 2020 1.000.000
ru Gambit vs Virtus.pro cis 2021 417.000

Når alt kommer til alt, er de derfor tilfredse med seertallene hos IEM. Carmac medgiver dog, at et fyldt Spodek Arena ville have lagt yderligere til oplevelsen.

Overordnet set var seertallet for turneringen som forventet, og det betyder, at vi er meget tilfredse med det. Men at have en arena og et publikum ville have forstærket det, som det altid gør. Det er bare en bedre oplevelse, siger Carmac.

Næste IEM-turnering er IEM Summer, der spilles til juni. På grund af coronapandemien spilles den også online.

#1 DH_JanLund
2021-03-03 09:54
Markedet er mættet. Alt for mange turneringer. Vi ser jo ligefrem hvordan de forskellige hold prioriter dhver deres tuirnering.
#2 Hateville
2021-03-03 09:56
Hvis man ikke bekymrer sig, når ens seertal dykker med næsten 60%, så skal man slet ikke drive forretning.
#6 Tyze
2021-03-03 10:46
Men alt hva Carmac siger i artiklen giver jo mening.
Som sagt gruppefinalen mellem Navi og Liquid havde 180.000 flere seere end finalen. Den kamp havde ikke en gang noget på spil. Begge hold var kvallet til play-offs man skulle bare finde ud af om det var semi eller kvart.
#8 Hateville
2021-03-03 11:22
Selvfølgelig :) Jeg er bare en talmand :D
#9 Tyze
2021-03-03 11:34
Fair nok! Det er også et voldsomt fald, men jeg ville nok først være bekymret hvis det fortsætter sådan her. Glæder mig allerede til Cologne og forhåbentlig noget LAN!!
#24 yez
2021-03-03 17:42
Cologne bliver så ikke LAN...
#31 Tyze
2021-03-04 00:00
Det er nu altså planen.
https://afkgaming.com/articles/csgo/News/6400-esl-..
#10 antuzul
2021-03-03 11:40
Jeg tænkte præcis det samme. Selvom det giver mening hvad han skriver, så må seertallet jo i høj grad påvirke ens nuværende reklameindtægter (hvis de tjener noget per seertal) og ellers helt sikkert i forhold til fremtidige aftaler :D Så mon ikke de alligevel er mere bekymret end hvad de gør udtryk for i interviewet.
#3 Martin
2021-03-03 10:01
2019 var en Major finale som jeg husker det?
#11 Daffestah
2021-03-03 11:56
Ja det var det :)
#19 Martin
2021-03-03 13:31
Må også lige lidt boost.
#4 YungArving
2021-03-03 10:31
Jeg så personligt ikke finalen, da jeg var ligeglad med hvem der vandt. For min skyld kunne det lige så godt have været vp
#5 zEden
2021-03-03 10:40
Giver jo god mening at finalen har et lavt seeretal når det er i cs verden 2 hold som ikke har så storefan baser (især ikke med disse lineups)
#7 weKz
2021-03-03 11:14
Personligt så så jeg ingen af kampene, af den grund at de ikke blev sendt via YouTube os, kunne forestille mig det os har noget med seere tallet afgøre.
#29 Buhl
2021-03-03 20:33
Undret mig også over at der ikke var et YouTube stream. 👎
#12 zaioh
2021-03-03 12:10
En underdog historie plejer ellers altid at give seere, men må indrømme jeg også sprang finalen over. Det er dog godt nok noget af et fald. Jeg tænker man har løftet foden fra pedalen hvad angår marketing og tænkt, at det hele kommer af sig selv. Hvad gør man for at promovere sådan en finale, og hvilke kanaler gør man det på?
#14 whitebear22
2021-03-03 12:37
Underdog-stories bliver jo gode af, at David vinder over Goliath.

Den her finale var nærmest David vs. David, og så er det pludselig knap så spændende :)

Havde det været VP/Gambit/Spirit mod Na’Vi/Astralis/FaZe, så havde seertallet været noget helt andet, og så ville du også have en stærkere cinderella-storyline :)
#18 Kristja
2021-03-03 13:03
+1 Finalen skulle have været Gambit mod Astralis 🥳
#22 zaioh
2021-03-03 15:17
Det har du selvfølgelig ret i. Det var ligesom med Porto vs Monaco i CL finalen :D
#13 zaecole
2021-03-03 12:32
Er det lave seertal kun for finalen?

Er det ikke mere sigende at kigge på total seertal for hele turneringen
#15 cellar32k
2021-03-03 12:40
Det var jo ikke anderledes end en Home Sweet Home cup finale, eller hvad de ellers hedder de tier 2 turneringer, inkl holdene. Desværre ikke nemt at skille sig ud som turneringsarrangør pt. Online cs er bare ikke det samme.
#16 Del337ed
2021-03-03 12:40
Det er kun fordi det ikke er LAN turneringer. Alle online turneringer føles ens, trods deres titel. Det er desværre synd
#20 whitebear22
2021-03-03 13:33
Det synes jeg ikke var tilfældet i starten af online-æraen. Jeg er dog enig i, at det er sådan nu. Hvorfor det forholder sig sådan aner jeg ikke 🤷🏼‍♂️
#17 Hani
2021-03-03 12:54
Hvis dette kun er tallene fra twitch ser det jo som sådan ikke lige så slemt ud.
Mit bud er at en del af seerne er rykket over på nationale tv kanaler, hvor at ESL så kan sælge rettighederne og så få indtægt den vej i stedet.
#21 Tyze
2021-03-03 14:27
Så vidt jeg ved er det de totale tal, sådan nogenlunde i hvert fald.
Jeg var inde på streamen et par gange på twitch og så højest 140.000 seere på én gang.
#25 yez
2021-03-03 17:44
tror ikke ESL sælger deres rettigheder til ret mange nationale tv kanaler. Kan kun komme i tanke om TV2 i Danmark og Norge.
#27 Pimp
2021-03-03 18:00
+ 35 rettighedstagere
#28 yez
2021-03-03 19:11
Kunne være spændende hvis TV2 lagde deres tal ud offentligt, så vi kunne se om de også var gået ned i seertal, på grund af to CIS hold i finalen.
#32 munkefar
2021-03-04 08:04
Vores tal er faktisk ikke hemmelige, men der var vist en fejl i systemet, der registrerer seertal, for søndagen, så tallene derfra er upræcise.

Men jeg ville ikke være overrasket, hvis tallene var lavere end de tidligere års Katowice. Vi er lidt følsomme for udsving, når danskerne ikke er med længere. Heldigvis har vi en fast skare, der ikke kan få nok, så der er da altid en vis mængde, der kigger med.

Men forstår ikke, at man kun kigger på peak tallet her. Det er unuanceret. For os er share ofte vigtigere end det samlede seertal, fordi det siger noget om, hvordan vi klarer os i konkurrencen.

Eksempel: Hvis vores seertal halveres, fordi der spilles en vigtig fodboldlandskamp samtidig, så er vi ikke nødvendigvis bundulykkelige. Mindes vi sidste år havde en kamp, hvor analysen bagefter var, at vi CS:GO faktisk var relativt 'fodbold-resistent'.
#23 mesterslagter
2021-03-03 16:55
Jeg er ude i at det var for mange cis hold der blev inviteret med til kvallen, selvom at de er på et højere niveau end mange internationale hold osv og bare spiller bedre CS i øjeblikket. Fire hold fra samme region er lige meget hvad for meget i en turn. Flere internationale hold er vejen frem
#26 yez
2021-03-03 17:45
vi kunne godt have brugt et asiatisk hold i den turnering
#33 BamseF
2021-03-04 08:57
Det var oprigtigt meningen, at Tyloo skulle være i play-in.
#30 PillerPaller
2021-03-03 21:35
De må have det hårdt de organisationer der har bygget deres forretning op omkring CS:GO : )