Opret Log ind
Sådan kan LAN-turneringer vende tilbage
Der er nu blevet lavet en protokol, der skal sørge for spillernes sikkerhed ved fremtidige LAN-turneringer.
Skrevet af: annemai    21. januar 2021 22:55      

Der kommer højst sandsynligt ikke til at være flere tusinde fans til årets turneringer.

CSPPA, ESL og DreamHack er blevet enige om en såkaldt "Return to LAN"-protokol, som skal sikre spillernes sikkerhed ved fremtidige turneringer.

Det fortæller de involverede parter i en pressemeddelelse.

Protokollen skal især sikre, at spillerne i så høj grad som muligt undgår at risikere smitte med COVID-19. "Return to LAN"-protokollen inkluderer blandt andet disse forhold:

  • Test og andre tiltag før ankomst til events.
  • Rejse og ankomst ved indlogering.
  • At skabe et kontrolleret miljø omkring deltagere, medarbejdere og andre.
  • Løbende COVID-19 testprocedurer i løbet af opholdet.
  • At forberede handling i tilfælde af positive testresultater.
  • At forberede tiltag, så spillerne kan vende sikkert hjem igen.

Disse forhold vil blive opdateret løbende, så de stemmer overens med de restriktioner, der gælder i samfundet, samt de gældende restriktioner i de respektive lande, som turneringerne bliver afholdt i.

Direktøren for CSPPA, Mads Øland, udtaler yderligere:

Det er altafgørende for CSPPA at beskytte helbredet og sikkerheden for vores medlemmer. Spillerne er ivrige efter at spille LAN igen, men kun hvis det kan gøres på en sikker og ansvarlig måde baseret på klare protokoller, som er godkendt af spillerne selv. Med denne protokol på plads, rykker vi os nu ét skridt tættere på at kunne vende tilbage til LAN. Vi håber, at det ved hjælp af vejledningen igennem disse protokoller vil være muligt for spillerne at deltage på LAN i starten af 2021, udtaler Mads Øland i pressemeddelelsen. 

På Twitter kan ESL ligeledes uddybe, at størstedelen af turneringerne vil blive afholdt uden publikum, og i et "kontrolleret studiemiljø".

Den første turnering, der er planlagt til at blive afholdt som LAN, er ESL Pro League Sæson 13 Malta, som finder sted fra den 8. marts til den 11. april. Den første del af turneringen afholdes online, men fra slutspillet vil holdene altså skulle sidde i et studie og spille.

Herefter vil langt de fleste af ESL's turneringer altså blive afholdt fysisk, enten i et studie eller som live event, dog med den ovenstående protokol som vejledende element.

#1 whitebear22
2021-01-21 23:05
Hvorfor TO's gider at spilde deres tid på aftaler med CSPPA er mig en gåde - i bedste fald bliver de røvrendt med et uretfærdigt holdout, når Mads Øland får sin næste hjerneblødning...
#2 puffin
2021-01-21 23:16
Jeg savner en like knap
+1
#3 Wasin
2021-01-21 23:26
Hvad er det præcis CSPPA har gjort? Jeg ser ofte at de får ret mange klø her på dust2, og jeg har ikke selv fået sat mig ind i hvorfor.
#4 whitebear22
2021-01-21 23:36
Meget firkantet kan det siges, at medlemmer af CSPPA lavede holdout (da kampen mellem Vitality og Complexity) over et problem, som alle hold og Blast var enige om var løst et par uger tidligere.

Derudover er deres standardkontrakter mildest talt ikke i spillernes interesse (hvis de lækkede kontrakter altså stammer der fra!) og endelig har de haft svært ved at kende forskellen på spilleragent og fagforening....
#5 Wasin
2021-01-21 23:51
Når du siger de lavede holdout, er det så de spillere der er repræsenteret af CSPAA?
#10 whitebear22
2021-01-22 07:37
Ja. Spillerne fra Complexity og Vitality nægtede at møde op på TS før kampen. Som jeg har forstået det var CSPPA inde over den beslutning - til trods for at holdene og Blast havde løst disputsen omkring brug af voicecomms.
#6 Wasin
2021-01-21 23:57
og nu har jeg lige skimtet deres regulativer til minimums standarden til en spillerkontrakt og kan umiddelbart ikke se hvad der ikke skulle tilgodese spilleren. Kan du linke til det hvor du/andre mener det ikke er i deres interesse?

Beklager jeg stiller så mange spørgsmål og hvis det tager for langt tid så siger du selvfølgelig bare fra :)
#11 whitebear22
2021-01-22 07:38
https://www.theloadout.com/csgo/blast-premier-team..

Der er nævnt et tweet i den her - det er ikke umiddelbart et rimelig vilkår, at man uopsigeligt overdrager den slags rettigheder.
#12 Wasin
2021-01-22 09:24
Jeg kan sagtens se nogle af problemerne ved specielt CSPAA License delen. Det virker udelukkende som et økonomisk perspektiv og ikke noget der på nogen måde tilgodeser den enkelte spiller!
#13 whitebear22
2021-01-22 10:24
Nej. CSPPA hævder, at det er standard inden for øvrig elitesport, og den del er i hvertfald ikke korrekt!
#7 Narky
2021-01-22 00:15
Ses på lan.
#8 DH_JanLund
2021-01-22 01:00
Hehe præcis samme punkter som alle andre sportsgrene har lavet for over et halvt år siden... Godt arbejde Mads :)
#9 Hunt
2021-01-22 05:37
Hvordan kan det være gået så langsomt? Det er lidt et bevis på hvor langt bagud cs er som sport, alle andre sportsgrene har jo kørt en hel sæson igennem med protokoller på alt omkring corona. Er selv cykelrytter på lavt pro niveau og selv mine cykelløb har været justeret til siden i sommers.. (Her i en sport hvor jeg ikke får løn, men cs hvor der er så mange penge involveret kommer der først en løsning nu..)
#14 Wasin
2021-01-22 11:18
Er det ikke lidt som at sammenligne æbler og pærer? Du opererer altså med en sportsgren som cykling som ingenlunde nogensinde vil kunne fungere på nogen online platform, og counterstrike som er opstået og har sin base i online delen.

Ret beset er der jo ingen forskel på om et event er online eller på LAN for spillet i sig selv(more or less).