Opret Log ind
Status på Jamppis sag mod Valve: Den forkerte virksomhed er blevet stævnet
I stedet for at gå efter Valve Corporation har Jamppis advokat stævnet et tysk datterselskab, som intet har med software eller CS:GO at gøre.
Skrevet af: Sander    17. juni 2020 14:06      

Her ses stortalentet, som er udelukket fra Majors (Foto: ENCE)

Der bliver lavet en del sjov med Jamppis sag mod Valve for tiden, da det er kommet frem via et finsk medie, at den 18-årige spillers advokat har stævnet den forkerte virksomhed.

I slutningen af marts kom det frem, at Jamppi via en advokat var i gang med at forberede et sagsanlæg mod Valve for det VAC ban, den 18-årige spiller angiveligt fik tilbage i 2015.

Jamppi påstår selv, at han lavede en account og købte CS:GO for en ven, så de kunne spille sammen, og accounten blev senere solgt videre. På et tidspunkt herefter blev den VAC bannet, og det er altså dette ban, som Valve har koblet til Jamppi.

Grundet denne forbindelse til det gamle VAC ban kan Jamppi altså ikke deltage til Majors, og det var angiveligt dette, der fik OG til at droppe planerne om at signe stortalentet.

Datterselskab i Tyskland stævnet

Jamppi var i efteråret 2019 i dialog med Valve om det pågældende VAC ban, men Valve stoppede med at svare i oktober. Også Jamppis forespørgsel om at få sagen afgjort ved voldgift svarede Valve aldrig på.

Derfor er det endt med, at Jamppis advokat har stævnet Valve - eller i hvert fald forsøgt på det.

Det store finske medie Ilta-Sanomat er nemlig kommet i besiddelse af Valves svar, hvor det fremgår, at Valve GmbH ønsker sagsanlægget afvist, da firmaet udvikler hardware og ikke software og derfor heller ikke ejer licensen til CS:GO.

Sådan ser Jamppis imponerende stats for de seneste 12 måneder ud (Kilde: HLTV)

Jammpis advokat har altså stævnet den forkerte virksomhed; et tysk datterselskab, der intet har med Jamppis udelukkelse at gøre. Det er i stedet det amerikanske moderselskab Valve Corporation, som skal stævnes.

Og det er så her, sagen er strandet lige nu, og det er uvist, hvad næste skridt er.

Udover at kræve sit VAC ban ophævet og dermed tilladelse til at deltage til Majors, ønsker Jamppi også en erstatning på knap 2 millioner kroner, da skiftet til OG gik i vasken.

18-årige Jamppi er blandt de absolut største talenter i CS:GO, og i april fik han en kontrakt med ENCE, hvor han er en del af organisationens 6-mands hold. Her forventets ENCE at bruge ham i alle turneringer udover Majors.

#1 whitebear22
2020-06-17 14:11
Det er godt nok amatøragtigt.

Det står på side 1 i lærebogen til civilproces, at stævning skal udtages mod den rette person/virksomhed...
#2 cleansation
2020-06-17 14:13
Haha ikke lige den bedste start der...

Men håber virkelig han bliver unbanned. Synes klart spillere som snyder osv skal straffes. Men at udelukke en for altid, da han var en bette dreng er sku lige i overkanten...
#20 sirr
2020-06-17 22:00
Det store spørgsmål er vel hvor grænsen går. De her talenter bliver yngre og yngre og hvornår er det nok? Synes det er vanvittigt med perm ban, uanset, men er også glad for at der er en hård straf så alle/ mange ikke forsøger at snyde sig op til et givent niveau.
#21 whitebear22
2020-06-17 23:47
Man kunne starte med at kigge på under hvilke omstændigheder kontoen er blevet vac-banned.

Er det eksempelvis på en 1.6 FFA fun server, der er anvendt cheat, så er det selvfølgelig noget andet end hvis man har modtaget sit vac-ban efter at have snydt i en turneringskamp.

Det her med, at alle vac-bans bedømmes ens, svarer jo til, at man får nøjagtigt den samme bøde uanset om man kører 1 km/t eller 100 km/t for hurtigt i sin bil.
#22 sirr
2020-06-18 08:04
Ja, jeg er enig i at der er forskel på at snyde på en surf_højhus_1_12årgammel only, og så en scrim/ pcw/ m.m. - Jeg forestiller mig dog at det ville kræve enorme ressourcer. Tænk på hvor mange der får VAC bans, og hvor mange der ville kræve at få deres løftet - fordi det bare var for sjov.

Lige præcis med mit elskede CS, er jeg egentligt tilhænger af at der kommer en relativt hård straf, hovedsageligt fordi jeg tror mange vil være for fristet til at prøve deres pågældende snyd i andet end poolday og surf games. Hvis man istedet indførte et 2 årigt ban, evt. med noget HW ban eller hvad ved jeg (ligesom faceit gør, tror jeg?), så ville mange formodentligt gemme den pågældende account istedet for blot at bruge 4 sekunder på at lave en ny.

Jeg synes det er et svært scenarie at finde den rette løsning til.
#23 whitebear22
2020-06-18 09:33
2 årigt vac- og hardware-ban lyder fornuftigt.

Og så kan man begynde at kigge på omstændighederne, hvis en person med et tidligere ban kvalificerer sig til en major. Så mange sager kan det heller ikke være, at Valve skal kigge ind i, hvis det kun er der :)
#25 cleansation
2020-06-18 12:52
Ja enig. 2 år ville være med til at afskrække folk, men heller ikke ødelægge en eventuel fremtid.
#27 sirr
2020-06-18 16:04
Vi er helt enige 👍
#28 whitebear22
2020-06-18 20:51
Du er et meget fornuftigt menneske ;)
#29 sirr
2020-06-18 21:37
Ring lige og sig det til min kone!

😬
#3 noche
2020-06-17 14:31
Lyder som en skarp advokat
#4 NiveK
2020-06-17 14:36
Mon ikke advokaten giver en omgang på den oplevelse.
#5 Kjasper
2020-06-17 14:37
FeelsBadMan
#6 Opal
2020-06-17 14:57
Det sjovt..
#7 Rubel
2020-06-17 15:11
Hold kæft hvor amatøragtigt. Hvordan er det overhovedet muligt?
#8 zyh
2020-06-17 15:11
LUL
#9 k4sper
2020-06-17 17:00
Jamppi.... Better call Saul?
#10 HumanIC
2020-06-17 17:07
Erstatning for 2 millioner? Arghh var,
#11 warwhale
2020-06-17 17:13
Hvad forstår du ikke i det?
#12 Rubel
2020-06-17 17:17
At det krav kan der ikke være hold i.. Det virker sgu lidt tyndt
#13 warwhale
2020-06-17 18:26
Mon ikke de har sat kravet lidt højt, men nu kender vi jo ikke den kontrakt han kunne have skrevet.
#14 xone
2020-06-17 18:40
Jeg mener at huske, at der var snak om en 2 årig kontrakt.

Så er det "kun" 5.5k euro om måneden, og egentlig ikke noget vildt i sportsverden :)
#16 Rubel
2020-06-17 19:06
Jo jo, jeg er godt klar over grundlaget for kravets størrelse. Tror bare det bliver svært at få den tabte kontrakt dækket, da det vac ban var i spil længe inden kontrakten, de kunne bare lade være at skrive den. Men jeg ved selvfølgelig ikke om domstolene er lige så blæste som advokaten :DD
#19 HumanIC
2020-06-17 21:40
Og ift han også får løn i ence tror jeg ikke han får den erstatning der
#15 Mrnobody
2020-06-17 18:53
Ayayayaayya
#17 MoX
2020-06-17 19:48
Hvorfor er man et stort talent når man er involveret i cheat ?
#18 Kristja
2020-06-17 21:23
Har du sat dig ind i sagen, eller kommenterer du bare for at kommenterer ? ^^
#31 MoX
2020-06-27 16:37
Havde du et svar? Eller kommenterer du også bare ?
#32 Kristja
2020-06-28 11:07
Kan da godt fortælle dig, at han ikke sidder og cheater nu. Og han er utrolig dygtig samt ung. Hvilket betegner ham som talentfuld?

Men det ændre stadig ikke på, at din kommentar virker lidt tankeløs!

Dog skal du have lov til at stille spørgsmålstegn ved dette.
God dag til dig :)
#26 cleansation
2020-06-18 13:18
slikker du på vinduer og trækker vejret igennem munden?
#24 SEVEN
2020-06-18 09:59
KEKW
#30 thebody1403
2020-06-19 20:04
Det er bare Valve's svar. Tydeligvis er Jamppi's advokat uenig i det.
#33 MoX
2020-06-30 20:44
Ville vel også være vildt hvis han var enig. :D