phzy forlader 9INE for anden gang.

Stor handel under opsejling: Svensk AWP'er købes fri

En unavngiven køber har købt phzy fri af kontrakten med 9INE, som dermed igen står over for at skulle finde en ny AWP'er.

Det skulle heller ikke være denne gang, at danskerholdet 9INE og den svenske AWP'er phzy skulle forblive forenet i længere tid. Den 23-årige svensker er nemlig blevet købt fri af sin kontrakt.

Det annoncerede raalz og kraghens arbejdsgiver tidligt torsdag aften i et opslag på X.

Dermed forlader phzy 9INE for anden gang. Han sluttede sig første gang til raalz og kraghens mandskab i slutningen af juli, hvor han erstattede mantuu. Opholdet blev dog kort, da han ikke nåede at tørne ud for holdet i meget mere end en måned, før Wildcard kaldte ham tilbage.

Kort efter sin tilbagekomst til Wildcard blev hele holdet - inklusive phzy - henvist til bænken. Dermed var vejen banet for endnu et skifte til 9INE, hvilket også blev en realitet i begyndelsen af december, hvor han erstattede MoDo.

Også denne gang blev opholdet dog kortvarigt. Efter blot omkring en måned som holdkammerat med raalz og kraghen er phzy nu på vej videre i karrieren, efter et endnu unavngivent hold har aktiveret hans frikøbsklausul og købt ham fri af kontrakten med danskerholdet.

At phzy endnu en gang forlader 9INE betyder samtidig, at BERRY igen skal på jagt efter en ny AWPer til at flankere raalz, kraghen og holdets to polske spillere.

9INE består nu af:

  • Danmark raalz

  • Danmark kraghen

  • cej0t

  • bnox

  • Danmark BERRY (Coach)
    --

  • faveN (Bænket)

Den store nyhed betyder naturligvis også, at 9INE er rejst til Miami uden phzy, hvor de i weekenden deltager ved Fragadelphia Miami 2026. I stedet stiller de op med den lettiske AWP'er shield, der til daglig spiller for Fire Flux.

#1(Med 25 svar)
1. januar 2026 kl. 21:24
bimse
Kunne det være Astralis?
#2(Med 24 svar)
1. januar 2026 kl. 21:38
Hunt
Var også min første tanke, men så ville jeg hellere være gået med nicoodoz
#3(Med 21 svar)
1. januar 2026 kl. 21:50
weKz
Støttet Dust2.dk med 1 julekugle i 2019
Phzy har da set langt mere lovende ud end nicodooz, han har virkelig set god ud op t2 scenen sidste år
#4(Med 0 svar)
1. januar 2026 kl. 21:58
WitaCasts
Dust2.dk Caster
Dust2 fantasy vinder
En skam at nicoodoz keder sig for meget når han er dedikeret riffel for tror virkeligt at det ville løfte hans stock at gå over til at spille riffel primary.
#6(Med 19 svar)
1. januar 2026 kl. 22:00
Hunt
hltv.org/matches/2382296/complexity-vs-og-blasttv-..

Den her kamp er mere end hvad phzy har vist i hele 2025 tilsammen

Plus han snakker dansk.

Men min pointe går mere på at det er dumt hvis astralis går over til engelsk hvis det er phzy og en random dude de får ind. Så havde en nicoodoz og sirah været lige så godt/bedre, og man var forblevet dansk.
#10(Med 10 svar)
1. januar 2026 kl. 22:37
weKz
Støttet Dust2.dk med 1 julekugle i 2019
Har personligt ingen fidus til nicodooz, han har haft chancen og vist gentagende gange han ikke har niveauet til fast at ligge og spille t1 turneringer.
#11(Med 9 svar)
1. januar 2026 kl. 22:44
Hunt
Forventer heller ikke han går ind og løfer dem op i top 5, det tror jeg heller ikke på phzy gør. Tror han ville kunne gøre det "fint" og det tror jeg også phzy vil, men ingen af dem hverken mere eller mindre.

Men den ene kræver man skifter til engelsk og den anden gør ikke. Både ift at snakke inde på serveren men mindst lige så meget når den danske org astralis ikke har et fuldt dansk hold mere.

Kan bare se på hvor ligeglad jeg er med heroic nu, kontra deres danske hold. Siger ikke det vil ske i samme grad, da det maks er 1-2 spillere og der stadig er et dansk flag ud for på hltv/dansk core. Men jeg sidder da med det samme og tænker "meh" endnu et random eu mix hold, og endda et i samme niveau som heroic og GL, der tager de rester som vitality, g2, navi ikke lige gider have og hvis ens spillere så gør det godt nok, så kommer vitality og co og vil hente dem.

Så synes bare ikke der er meget rigtigt at vinde på ikke at være fuld dansk, ser dem ikke gå højere op end de er pt. Så hvorfor?
#12(Med 8 svar)
1. januar 2026 kl. 22:52
weKz
Støttet Dust2.dk med 1 julekugle i 2019
Astralis hype i Danmark er også dødt for længst, alt andet end at gå international ville være dumt, med et internationalt hold bliver der bare åbnet så mange flere døre op, sikkert også rent sponsormæssigt
#13(Med 7 svar)
1. januar 2026 kl. 23:43
Hunt
Igen både med spillere og sponsor er astralis ikke første valg for nogen og lige så snart noget bedre kommer så er de væk. De ender i samme meh liga som GL og Heroic.

Mens de også kunne være omkring 11 og 25 med et fuldt dansk hold.
#16(Med 6 svar)
1. januar 2026 kl. 23:56
weKz
Støttet Dust2.dk med 1 julekugle i 2019
Det er en meget flot forudsigelse, taget i betragtning af du ikke engang kender deres fulde line up endnu, det er lidt svært at tage seriøst synes jeg.
#19(Med 5 svar)
2. januar 2026 kl. 00:13
Hunt
Sponsor: Du er en stor sponsor i cs, vil du helst være med hos vitality eller astralis? Hvad giver mest? Vitality tager den store sponsor, g2 den næste og så er der whatever tilbage til astralis.

Spillere: Samme her, astralis ender et sted i fødekæden sammen med GL og heroic. Hvis pzhy gør det rigtig godt og g2 ser et upgrade ift sunpayus, så henter de ham og astralis skal starte halvt forfra.

Det her er jo ren logik og noget selv du burde kunne se og tage seriøst. Tror du helst phzy vil til g2 eller astralis hvis han fik begge muligheder?
#22(Med 4 svar)
2. januar 2026 kl. 09:02
weKz
Støttet Dust2.dk med 1 julekugle i 2019
Jamen igen så sidder du og gætter og basere hele din kommentar på “tror” man kan bare ikke bruge det til så meget. Der kan sagtens åbnes op for store svenske investorer/sponsore hvis Astralis ender med at gå med to svenskere, og du aner jo ikke om spillere hellere vil det ene eller det andet sted hen, kan sagtens være du sidder med to svenske spillere som hellere vil spille for Astralis fordi de har base tæt på deres hjemland.

Uanset hvordan du vender og drejer den så ender Astralis aldrig samme sted i fødekæden som Heroic og GL, jo rent spillermæssigt kan det sagtens være, men de bliver aldrig et hold som de andre hold bare kan plukke fra hvis de har lyst.
#24(Med 3 svar)
2. januar 2026 kl. 13:35
Hunt
Gætter ikke, det er logik for dig og mig hvis vi tænker os om 5min.

Det kan godt være de ender stykket over heroic, men de ender samme sted som GL. Hvis vitality synes de skal skifte ud, så har de frit valg hos både gl og astralis.
#26(Med 2 svar)
2. januar 2026 kl. 13:50
weKz
Støttet Dust2.dk med 1 julekugle i 2019
Du gætter jo.
Hvis Astralis potentielt set ender med en spiller der har niveauet til vitality, så ender Astralis nok også med netop at spille op med hold som Vitality, det jo ikke andre end zywoo der er niveauer over Astralis Jabbi og staehr, man kan måske argumentere for ropz, men det er ikke en spiller der kan afgøre kampene for dem alene.
Astralis kunne heller ikke bare tage spillere fra andre hold fordi de var verdens bedste dengang.
#30(Med 1 svar)
2. januar 2026 kl. 17:51
Hunt
Det er jo ikke gæt, det er ren logik.
#34(Med 0 svar)
2. januar 2026 kl. 18:57
weKz
Støttet Dust2.dk med 1 julekugle i 2019
Det et gæt og det også fair nok.
#14(Med 7 svar)
1. januar 2026 kl. 23:52
Kristja
Også et vildt lineup har har livs i mod. Nicodooze er simpelthen så overrated, og det siger vel sig selv når han ikke har kunne lande stabilt på et hold siden Flames.

Phzy er da et super spændende bud, og hvis de går dansk/svensk så må det da også booste deres markedsværdi og give dem en større fanbase 🤷🏻‍♂️
#17(Med 6 svar)
2. januar 2026 kl. 00:16
Hunt
Igen, jeg siger ikke niccodoz er manden der går ind og løfter dem ind i top 5. Men det gør phzy heller ikke, synes ikke phzy er så meget bedre at man kan forsvare at gå til engelsk. Hvis han overhovedet er en upgrade.

Men ok, lad os se hvem den sidste spiller bliver. Synes bare ikke det giver mening at gå væk fra fuld dansk, hvis vi snakker et hold der alligevel ender op i top 15-20 ish som de er pt. Så vinder man ikke noget sportsligt, plus man mister sin identitet som fuld dansk hold/bedste danske hold.

Tror de mister flere danske fans end de får svenske. Der var godt nok mange som sprang fra heroic da de gik fra fuld dansk til 2 danskere. Ikke at det her er helt det samme, men der sidder helt sikkert 1 fan eller 5 der ikke synes astralis er dansk (nok?) eller hvad vi skal kalde det.
#23(Med 3 svar)
2. januar 2026 kl. 09:06
weKz
Støttet Dust2.dk med 1 julekugle i 2019
Læste en skrive at phzy er 7 højeste ratede awp’er mod top10 hold?
Heroic har aldrig haft fat i de danske fans, de eneste der holdt med Heroic var dem som synes det var sejt ikke at holde med Astralis jo. Selv da Heroic var i finaler var der ingen hype over dem i Danmark.
Uanset hvordan du vender og drejer det så er phzy en rimelig stor upgrade rent awp mæssigt hvis deres anden mulighed var nicodooz.
#25(Med 2 svar)
2. januar 2026 kl. 13:38
Hunt
Heroic havde fint med danske fans, sure minus hardcore astralis fans. Der var massere af hype. Nu lukker du bare lort ud.

At best en lille upgrade, samr minus fordi de skal skifte fra dansk til engelsk. Det vælger du bare at springe over.
#27(Med 1 svar)
2. januar 2026 kl. 13:56
weKz
Støttet Dust2.dk med 1 julekugle i 2019
Heroic har altid været fuldstændig ligegyldig i Danmark i det store billede jo, ja de har da haft fans, det klart.
Jamen du kan jo ikke kalde det en “lille upgrade” når du ikke kender deres sidste signing.
#31(Med 0 svar)
2. januar 2026 kl. 17:52
Hunt
Det er lort at lukke ud.

Har nævnt at den sidste signing skal godt nok være god, før jeg synes det er et upgrade at skifte til engelsk. Som 100% er en downgrade i comms fra dansk,
#29(Med 1 svar)
2. januar 2026 kl. 14:49
Kristja
Jeg er skam helt enig med dig i, at man lige så godt kunne forblive 5 danske, hvis man alligevel ikke får hentet noget helt vildt udenlands.

Omend synes jeg det her er en upgrade på papiret fra den ringe form, og dårlige mentalitet devve har lagt for dagen. Plus phzy har kun udviklet sig til det bedre igennem 2025. Så potentialet er der vel.

Håber de henter en dansker eller holder den skandinavisk i det mindste, så kan de da alle forstå hinandens calls uden at skulle kommunikere på engelsk eksempelvis.

Men ja de sidder nok også nogle fans der hopper fra nu da det ikke er fuld dansk.
#33(Med 0 svar)
2. januar 2026 kl. 17:56
Hunt
"Jeg er skam helt enig med dig i, at man lige så godt kunne forblive 5 danske, hvis man alligevel ikke får hentet noget helt vildt udenlands."

Det her er hele min pointe jeg prøver at forklare wekz.

Hvis man kan finde 2 spillere som løfter astralis mere end de falder pga skifte til engelsk og den identitet de mister, så er det jo fair nok. Men synes ikke phzy alene er nok.

Men lad os se hvem den sidste spiller bliver, så kan vi jo sige a eller b.
#20(Med 1 svar)
2. januar 2026 kl. 00:15
Madsen
Han har jo fået adskillige chancer i T1 og brænder hver evig eneste gang så er Phzy sgu et bedre valg fordi han ikke er prøvet af i T1 på samme måde som nicoodoz
#21(Med 0 svar)
2. januar 2026 kl. 00:20
Hunt
Igen, jeg siger ikke niccodoz er manden der går ind og løfter dem ind i top 5. Men det gør phzy heller ikke, synes ikke phzy er så meget bedre at man kan forsvare at gå til engelsk. Hvis han overhovedet er en upgrade.

Lad os sige phzy er 10% bedre end nicoodoz, men holdet spiller 15% dårligere fordi deres comms nu er dårligere. Så er vi på -5%.

Tror ikke der sidder en masse svenskere klar til at være fans og astralis mister deres identitet som fuld dansk og det bedste danske hold. Det kommer der næppe flere danske fans eller sponsor af. Astralis som brand og som hold udenfor DK er ikke noget at råbe højt om, det er kun her i DK vi synes astralis stadig er fedt.
#5(Med 7 svar)
1. januar 2026 kl. 21:58
HrBoesen
Jeg så et rygte om at det kunne være Flyquest fordi der spekuleres i Regali til Astralis. Er det udelukket og bare endnu en "Astralis-vinkel" på historier?
#7(Med 6 svar)
1. januar 2026 kl. 22:00
weKz
Støttet Dust2.dk med 1 julekugle i 2019
Astralis går internationalt
#8(Med 5 svar)
1. januar 2026 kl. 22:02
HrBoesen
Regali er vel reelt også at gå International, da han er fra Rumænien. :D Jo jo, han snakker jo flydende dansk osv. men hvis man virkelig vil ;)
#9(Med 4 svar)
1. januar 2026 kl. 22:28
Hunt
Så længe man snakker dansk er det vel dansk, det er der den store forskel ligger.
#15(Med 3 svar)
1. januar 2026 kl. 23:54
Kristja
Så jeg er amerikaner eller brite fordi jeg kan snakke engelsk? Hvad er det dog du skriver 😂
#18(Med 2 svar)
2. januar 2026 kl. 00:10
Hunt
Ville ikke mene Flames gik internationalt da de fik regali ind, fordi de stadig var 5 det snakkede dansk.

For internt på holdet må grænsen vel gå alt efter om man kan beholde det danske sprog eller der skiftes til engelsk.
#28(Med 1 svar)
2. januar 2026 kl. 14:44
Kristja
Jeg forstår hvad du mener. Det gav bare ikke super meget mening da jeg læste som et svar til HrBoesen.

Er helt med på at man ikke vil kategorisere det som et internationalt lineup, hvis de alle sammen snakker flydende dansk.
#32(Med 0 svar)
2. januar 2026 kl. 17:53
Hunt
Måske også lidt dårligt forklaret, men du fik fat i hvad jeg mente alligevel :)
#35(Med 0 svar)
3. januar 2026 kl. 13:14
Danovitsj
Hunt gar fuldstændig ret. Det giver absolut ingen mening at internationalt hvis man henter spillere som ikke er bedre end de danske. Astralis mister fans og bliver mindre atraktive for danske OG nogle udenlandske sponsorer. Hvis der skal udenlandske spillere ind skal det være fordi at de vil kunne løfte holdet eller fordi man ser et stort talent, som man har mulighed for at signe og måske sælge senere med fortjeneste. Hvis man signer udenlandske ligegyldige spillere og samtidig bliver uinteressant for danske fans - ja, så bliver man bare uinteressant og ligegyldig.
Snakker de vrøvl på internettet? Har de behov for dit indspark? Login eller opret en bruger for at kunne kommentere.