
Skæbnedag i EPL
ESL Pro League Season 15 har indtil videre været en turnering fyldt med upsets, og vi skal allerede efter de to første grupper sige farvel til tre af de ti bedste hold i verden.
I gruppe A gik G2 ud på en skuffende 5. plads, mens vi i gruppe B må nøjes med én af FaZe, Vitality og Outsiders i slutspillet.
Dagen starter med de to ubesejrede hold FURIA og ENCE. Her spiller begge hold om at tage førstepladsen i gruppen og dermed en direkte billet til kvartfinalen i slutspillet.
K - D | +/- | ADR | KAST | Rating 2.0 | |
---|---|---|---|---|---|
![]() |
55 - 54 | +1 | 79.7 | 65.1% | 1.06 |
![]() |
55 - 64 | -9 | 73.0 | 66.3% | 1.01 |
![]() |
54 - 53 | +1 | 75.0 | 68.7% | 0.99 |
![]() |
51 - 59 | -8 | 68.3 | 66.3% | 0.98 |
![]() |
49 - 49 | +0 | 61.4 | 68.7% | 0.93 |
K - D | +/- | ADR | KAST | Rating 2.0 | |
---|---|---|---|---|---|
![]() |
58 - 57 | +1 | 86.3 | 71.1% | 1.16 |
![]() |
59 - 46 | +13 | 71.9 | 77.1% | 1.16 |
![]() |
63 - 55 | +8 | 78.4 | 72.3% | 1.07 |
![]() |
55 - 52 | +3 | 72.0 | 69.9% | 1.02 |
![]() |
44 - 54 | -10 | 60.5 | 65.1% | 0.91 |
Derefter møder BERRY's drenge fra Sprout de skræmmende spillere fra Outsiders.
Sprout har med tre nederlag ud af tre kampe ikke længere mulighed for at gå videre, men en sejr over Outsiders vil stadig give et boost på selvtilliden. Danske Staehr er Sprout's bedste spiller ved turneringen, mens raalz har leveret flere usandsynlige clutches på Inferno.
Outsiders' skæbne bliver ikke afgjort i dag, da de uanset kampens udfald stadig både kan gå videre eller ryge ud i gruppespillet.


![]() |
K - D | +/- | ADR | KAST | Rating 2.0 |
---|---|---|---|---|---|
![]() |
72 - 36 | +36 | 81.1 | 75.0% | 1.43 |
![]() |
51 - 38 | +13 | 69.8 | 70.0% | 1.17 |
![]() |
55 - 50 | +5 | 76.1 | 77.5% | 1.16 |
![]() |
56 - 53 | +3 | 76.5 | 70.0% | 1.15 |
![]() |
45 - 46 | -1 | 69.1 | 72.5% | 1.03 |
K - D | +/- | ADR | KAST | Rating 2.0 | |
---|---|---|---|---|---|
![]() |
55 - 52 | +3 | 75.2 | 65.0% | 1.04 |
![]() |
51 - 57 | -6 | 72.2 | 61.3% | 0.91 |
![]() |
42 - 53 | -11 | 58.5 | 65.0% | 0.83 |
![]() |
42 - 60 | -18 | 66.3 | 57.5% | 0.76 |
![]() |
32 - 59 | -27 | 49.5 | 61.3% | 0.65 |














Aftenens sidste kamp står mellem Vitality og FaZe.
Begge mandskaber har ikke levet op til forventningerne, da de kun har formået at slå Sprout i løbet af deres tre første kampe.
Vitality vil stadig have en spinkel chance for at gå videre i tilfælde af nederlag, mens FaZe definitivt er ude, hvis de ikke får point med i aften.
Det vil være noget af en skuffelse for holdet, der lige har vundet IEM Katowice 2022 med en stand-in. Et positivt tegn for FaZe er, at Katowice's MVP, broky, har fortsat sit gode spil i modsætning til ZywOo, der ikke er brændt igennem, som han plejer, endnu.


![]() |
K - D | +/- | ADR | KAST | Rating 2.0 |
---|---|---|---|---|---|
![]() |
27 - 33 | -6 | 67.9 | 56.8% | 0.85 |
![]() |
23 - 37 | -14 | 63.9 | 56.8% | 0.75 |
![]() |
25 - 35 | -10 | 71.6 | 52.3% | 0.75 |
![]() |
15 - 35 | -20 | 40.1 | 50.0% | 0.56 |
![]() |
10 - 38 | -28 | 35.7 | 36.4% | 0.35 |
K - D | +/- | ADR | KAST | Rating 2.0 | |
---|---|---|---|---|---|
![]() |
37 - 22 | +15 | 89.8 | 81.8% | 1.45 |
![]() |
42 - 21 | +21 | 78.5 | 81.8% | 1.40 |
![]() |
32 - 17 | +15 | 81.1 | 86.4% | 1.39 |
![]() |
36 - 20 | +16 | 91.8 | 72.7% | 1.38 |
![]() |
29 - 21 | +8 | 81.5 | 77.3% | 1.22 |


Sådan ser stillingen ud efter de tre første runder:
-
FURIA - 9 point
-
ENCE - 9 point
-
Vitality - 3 point
-
Broken inline Outsiders - 3 point
-
FaZe - 3 point
-
Sprout - 0 point
Du kan se kampene på streamen herunder


Jeg må indrømme, at jeg forstår virkelig ikke, at Vitality som et nyt hold ikke har spillet flere officials, siden de blev bragt sammen. 21 maps på 3 måneder er altså ikke meget, når man kan se tydelige mangler i spillet.
Der er jo ingen tvivl om, at dupreeh og Magisk er kommet ind som en kæmpe opgradering individuelt ift. shox og kyojin, men alle de franske spillere er individuelt faldet fuldstændig igennem ift. sidste år.
Men endnu større problem virker jo til at være teamwork og map pool.
Astralis har spillet 32 maps de sidste 3 måneder. (14 maps vundet)
Giver dig helt ret i at det ikke er mange officielle kampe de har spillet. Men der har heller ikke været mange turneringer, da playerbreak ofte går langt ind i januar for tier1 hold. Spørgsmålet er vel om mere tid til at træne er bedre for holdet end flere kampdage med tier1 kampe. For nogen hold tror jeg, som du også mener, at det er en fordel at spille mange kampe.


Så forud for EPL havde Astralis 32 maps, mens Vitality kun havde spillet 15.
Det er helt klart en smagssag, og det er ikke til at vide på forhånd. G2 klarede det fint til BLAST og Katowice uden ekstra turneringer - også med 2 nye spillere og 1 ny coach.
Jeg er bare personligt af den overbevisning, at når man laver drastiske ændringer / (re)starter et nyt hold op, så er det bare med at få grindet nogle turneringer, fordi spillerne bliver nødt til at vænne sig til hinanden i live kampe.
Jeg tror, at der er en masse naturlig læring og udvikling som hold, der går tabt, hvis man ikke bliver kastet ud i de tilspidsede situationer med det samme.
Jeg tænker i hvert fald, at det er i den indledende fase, at der er mest energi og goodwill på holdet (honeymoon), så det er bare om at malke det maks og få løftet niveauet eksplosivt til at starte med.
Men altså, jeg er jo alligevel ikke arrogant nok til at tro, at jeg ved bedre end alle de professionelle, der har arbejdet med det her i mange år. Så det er jo bare min umiddelbare opfattelse af det.






Vitality så lovende ud efter deres gruppespil i BLAST Premier, men det så ærlig talt skidt ud til Katowice.
Jeg ved ikke om man efter sin første lan, bør starte alarmklokkerne? Så går der mouz i den.
Jeg vil dog på den anden side, så også sige at et hold som Heroic, har gjort, som jeg synes alle burde gøre, tage et tier3 event(online), og holde kampformen oppe. Du finder bare flere fejl igennem officielle kampe, og hvad er grunden til at Vitality ikke vil teste sig selv af inden pro league?
De havde 27 dage fra Katowice til Pro league. Er vi blevet klogere på, hvad de har arbejdet på imellem de to events? Ja, at Vitality stadigvæk kun vælger mellem Dust2/Inferno, selvom begge maps ser shaky ud.


Men ja, altså jeg er personligt ikke ved at ringe alarmklokker endnu. Synes faktisk, at holdet har fået tilført nogle kvaliteter, som det slet ikke havde før.
Sidste år havde de kun ZywOo, der havde success med at gå ind og tage åbningsdueller på T siden. (20.9% attempts 54.0% success).
Nu går både Magisk og dupreeh ind og åbner rigtig mange runder for dem, uden at der bliver lagt super mange ressourcer i dem.
Jeg nægter at tro, at ZywOo ikke kan komme tilbage og præstere bedre end han har gjort ved Katowice og EPL. Måske han ikke får stats, der er ligeså sindssyge som de sidste tre år, men stadigvæk bedre end 1.10 fra Katowice og 1.03 fra EPL.
Mine alarmklokker ringer angående:
misutaa's individuelle niveau. Han virker udefra som en spiller, hvor det mentale har en kæmpe påvirkning på hans individuelle niveau.
apEX - kan han holde til, at holdet ikke kører som det skal? Nyt system, ny kultur, ny coach. Han slår mig slet ikke som typen, der giver op. Tror han er stædig nok til at arbejde sig igennem problemer uden for serveren, men på serveren kan det godt gå galt, når det ikke kører.
Ift. deres spil nu. Ja, map pool er helt ude og skide. Virker ideforladt på CT-siden og ikke god nok eksekvering af T sider.






Jeg synes der er både fordele og ulemper ved det nye lineup. Magisk og dupreeh er nogle ubehagelig entry fraggers, og det skal helt klart udnyttes til zywoo og apex fordel.
Jeg elskede bare apex aggressive spillestil førhen, og at han kunne sætte sig selv op til succes, og skabe plads til holdet. Nu skal Apex lære at lade de to andre gøre det beskidte arbejde, og apex skal afgøre runderne istedet.
Vi skal huske, at apex blev altså IGL på Vitality for første gang, han har ikke erfaring udover de små ændringer, de lavede under det franske Vitality, han er på dybt vand, men som du også rammer spot on, han er hårdt arbejdende, og jeg tvivler slet ikke på han nok skal komme i mål.
Det potentiale misutaa har er så stort! Jeg tror der er flere faktorer i det, han blev den næst bedste på det gamle lineup, men han skal falde på plads med de nye spillere + tale engelsk. Jeg tror han er den som er mest udfordret. Hvor længe vil de give ham? Det er et internationalt lineup, de har alverdens muligheder.
Deres problem er nok at systemet er nyt, alle skal finde hinanden. Jeg synes mange af de samme problemer er hos det nuværende Astralis, de 6 mand(med zonic), skal alle ud og lære et nyt system, og acceptere, at der altså findes andre måder at gå til tingene på. Det må være svært efter, de havde samme core i 7-8 år.
Hvem kommer mest levende igennem det her? Astralis eller Vitality?


Jeg tror stadig, at Vitality ender med at komme bedre ud på den anden side.
Selvom jeg personligt synes, at farlig er undervurderet, så er det skifte ikke helt nok til, at jeg med sikkerhed kan sige, at Astralis får vendt skuden.
Mest af alt er det fordi jeg tror Astralis har nogle problemer der er sværere at løse.
Som det ser ud nu, så er k0nfig deres vigtigste spiller, og det er et problem, fordi han ikke er en win condition man kan regne med i hver kamp i løbet af en hel turnering, ligesom man historisk har kunnet med spillere som s1mple, zywoo, device og NiKo.
Og så må jeg indrømme, at jeg har svært ved at se Xyp følge med på det individuelle plan overordnet set. Han har perioder, hvor han lægger et godt niveau, men det forsvinder hurtigt igen, og i mange kampe virker det som om holdene kan udnytte hans CT-positioner. Der er ikke meget multi-kill potentiale, og man sidder næsten og betegner det som en succes, hvis han tager bare 1 med i faldet eller forsinker det andet hold bare en smule, så han kan få noget backup.
Og for at det ikke bare skal være negativt, så tager jeg hatten af, for at han tager en masse roller og ændrer sin spillestil for at gøre plads til blameF, men Astralis har bare brug for en sjuush og ikke en refrezh, og Xyp prøver at spille som sjuush, selvom han nok passer bedre ind i refrezh rollen.
Det jeg er spændt på nu, er om trace kan gå ind og skære igennem i en lederrolle og få rettet til på nogle af de punkter, der måske kan gøre lidt ondt på spillerne.