
Hungry takeaways: 3 ting vi lærte af DreamHack Masters Spring
Dette er en klumme bragt til dig i samarbejde med Hungry. Klummen er udelukkende et udtryk for forfatterens personlige holdning baseret på den pågældende turnerings resultater.
Hungry takeaways er en artikelserie, hvor Dust2.dk i samarbejde med Hungry samler op på tre udvalgte ting efter de største turneringer.
1. Lang vej igen for FaZe
Hvis du for tre år siden havde sagt, at coldzera, verdens bedste spiller i 2016 og 2017, ville spille for FaZe i 2021 havde mange nok kigget interesseret på dig og tænkt, at det kunne give mening.
Hvis du i sætningen efter havde påstået, at FaZe samtidig ville ligge nummer 19 på verdensranglisten, havde mange nok kaldt dig skør.
Det er dog realiteten i FaZe, der engang var blandt de absolut bedste i verden.
Holdet har været i store problemer længe, og i løbet af de seneste to år er det blot blevet til to guldmedaljer. FaZe har forsøgt sig med flere signinger for at rette op på resultaterne - heriblandt danske karrigan - men opskriften er endnu ikke fundet.
Det står klart efter DreamHack Masters Spring, hvor FaZe sluttede på sidstepladsen. Holdet vandt ikke en eneste kamp og var derfor ude efter nederlag til Virtus.pro og mousesports.

Uden at tage noget fra særligt mousesports, hvis forfatning også er skidt, er det altså et hold, som FaZe skal være i stand til at besejre i en bo3. Ellers er FaZe bare ikke et storhold mere, og det er vel egentlig også lang tid siden, at man har regnet FaZe som favorit i en stor turnering.
Det individuelle niveau hos spillerne er ikke højt nok, og taktisk mangler der stadig en del, før det er en velsmurt maskine, der bare kører for fuld fart i automatgear. Og så synes jeg også, at der mangler en stjerne, som holdet altid kan stole på er garant for at vinde et par runder på egen hånd.
Der går i hvert fald stadig lang tid, før vi kan regne med FaZe som et af verdens bedste hold igen.
2. Vitality er ikke i spil til titler
Ethvert hold, der har en spiller med en rating på 1,53 over en hel turnering, bør gå rigtig langt. Når det samtidig er verdens bedste spiller, der disker op med sådan et imponerende tal, forventer man jo nærmest, at holdet vandt turneringen.
Det er dog langt fra tilfældet for Vitality.
Du kan jo selv regne ud, at det er ZywOo, der sluttede som turneringens absolut bedst ratede spiller. 1,53 lød den på. Til sammenligning lå s1mple, hvis hold vandt DreamHack Masters Spring, på 1,41.

Vitality var slet ikke tæt på titlen. Det franske hold sluttede på en delt 7.-8. plads efter nederlag til Complexity og FURIA.
Det er tid til, at der er en sportsdirektør, som sætter sig ned og kigger på det hold. Med ZywOo i startfemmeren og mulighed for at tiltrække de bedste franske spillere bør Vitality kæmpe med om titlen hver gang.
Franskmændene har ikke vundet en turnering i 2021. DreamHack Masters Spring blev samtidig den femte turnering i træk uden Vitality i top 6.
Der skal kigges både på spillermaterialet og spillestilen, for individuelt mangler de fire andre nogle kvaliteter, men hensynet til ZywOo fylder måske også for meget. Gennem Astralis' lange periode som verdens bedste hold var det hele i hvert fald ikke bygget op om device - det bør Vitality tænke over.
3. 5 er bedre end 6
Jo flere jo bedre, er noget man hører i mange sammenhænge i livet. Sådan er det dog ikke nødvendigvis, og da slet ikke i Counter-Strike, hvilket også kom til udtryk i DreamHack Masters Spring.
Dette var nemlig første gang for NaVi, at B1T var fast femtemand og derfor spillede samtlige maps. Tilsyneladende var B1Ts tilstedeværelse også den manglende brik i puslesplittet, da NaVi som bekendt dominerede og endte som sejrherrer i turneringen.
Jeg synes ellers, at idéen om et seksmandshold, eller endda syvmandshold, som Astralis i en overgang kørte med, er god. Måske også rigtig god, hvis brugt korrekt.
Så har man spillere med forskellige kompetencer, som kan blive brugt i forskellige konstellationer og scenarier og derved gøre det rigtig svært for modstanderne at læse.
Samtidig skaber det vel også en form for konkurrence på et hold - ligesom i traditionelle sportsgrene - hvor man altid skal kæmpe for sin plads, for hvem ved, hvornår det måske er dig, som havner på bænken.

Holdene, der sidenhen har prøvet det af, har dog fejlet. Astralis fik aldrig brugt det udvidede holdkort, da Bubzkji simpelthen bare sad fast på bænken. Vitality valgte at droppe projektet ret hurtigt ved at smide Nivera på bænken, og senest var det NaVi, som altså sendte flamie til tælling.
Så selvom idéen var der, virkede det ikke helt efter hensigten i praksis. Nu kan man frygte, at det måske slet ikke kommer på tale at have et større holdkort, efter Valves regelændringer om udskiftninger mellem maps.
Men måske fungerer det bare ikke i Counter-Strike. NaVi så i hvert fald fuldstændig fænomenale ud efter deres reducering af holdkortet, og det vækker derfor tanken i mig om, hvorvidt det egentligt kan lykkes at have et seksmandshold i CS:GO.
Omvendt kan man pege på, at med en spiller på bænken, klar til at overtage din plads fra næste turnering presser spillerne til at være den bedste version af sig selv. Ved DreamHack Masters Spring var det i hvert fald klart, at NaVi er bedre med fem spillere til samme turnering.
Lige nu kan du som ny kunde hos Hungry for 25% rabat på din første bestilling. Brug koden p25dust2, når du betaler.