Er eSport en sport? (Krigen i Ukraine)
1. marts 2022 kl. 10:41
JawBreaker
Dette er et oplæg til debat.

- Hvor står ESL, BLAST m.fl. når vi snakker denne krig vi er i gang med?
- Hvorfor ser vi dem ikke udelukke russiske spillere og hold til diverse turneringer og kampe?

Esporten har i MANGE år kæmpet for at blive anerkendt som en 'rigtig' sport. Nu har man muligheden for at gå de andre sportsgrene i fodsporene og vise sig som en rigtig sport. Hvorfor sker der ikke noget? Hvorfor er det folk lige pludselig ikke vil have esport sammenlignet med rigtig sport, fordi der nu er krig?

Det har intet med at være politisk at gøre, den her krig har INTET med politik at gøre, det handler om at voksne mennesker ikke kan finde ud af at snakke sammen, krydret med en syg diktator.

Lad mig hører fra jer.
#1(Med 6 svar)
1. marts 2022 kl. 10:56
Nordby
Guld Sæsonkort Sæson 15
Guld Sæsonkort Sæson 16
Nu er jeg personligt generelt set ligeglad med om Esport bliver anerkendt som en reel sportsgren eller ej, selvfølgelig ville det være nice med de gode ting der ville komme med, men rent generelt. Derfor synes jeg personligt at man udelukker folk fra ting fordi de kommer fra et land, med en syg diktator som du selv skriver, kan bringe problemer. Der er mange forskellige ting man kan sammenligne med, at skal man køre alle over en kam bare fordi de er fra Rusland? Det ved jeg desværre ikke, jeg synes i hvert fald det er en svær ting generelt. Jeg forstår godt begge sider, men med kun basisk information omkring Rusland, og situationen som helhed, synes jeg personligt det ville være hårdt at udelukke alle russere fra alt.
#2(Med 0 svar)
1. marts 2022 kl. 10:59
JawBreaker
Men resten af verden er jo i fuld gang. Fifa, Uefa, IOC mfl. har jo allerede besluttet at alle russiske hold og atleter ikke må være med så længe krigen raser. Mener du ikke kun det fair at eSport også følger med?
#4(Med 4 svar)
1. marts 2022 kl. 11:00
BL0MM3H
+1 på den her. Synes også det lidt en skam at skulle udelukke alle, bare fordi de er fra Rusland.
#8(Med 3 svar)
1. marts 2022 kl. 11:13
JawBreaker
Det synes jeg skam også. Det tror jeg de fleste i verden synes. Men jeg synes det vigtigt man danner fælles front, for at presse Putin fra ALLE leder og kanter.
#9(Med 2 svar)
1. marts 2022 kl. 11:16
BL0MM3H
Kan forstå man udelukker "Rusland", altså dem som bor i Rusland, men synes sgu ikke vi pøs gå så langt, at man udelukker Russere som IKKE bor i Rusland.
#11(Med 1 svar)
1. marts 2022 kl. 11:38
JawBreaker
Men det gør vi jo på alle andre punkter. Så hvorfor ikke i eSport?
#12(Med 0 svar)
1. marts 2022 kl. 11:49
Nordby
Guld Sæsonkort Sæson 15
Guld Sæsonkort Sæson 16
Man kan sige, gør man det er man mere main stream, og der er nok nogle der vil se godt på det. Jeg sidder dog personligt bare med følelsen af at det ingen forskel kommer til at gøre, og da jeg personligt rigtig godt kan lide hold som Gambit, Entropiq og Navi synes jeg det ville være synd for Esport. De normale sportsgrene er netop et pres på grund af deres store del af vores samfund, hvor vi desværre i Esport bare må erkende at det er vi ikke. Jeg kender ikke svaret, ved blot at jeg synes det er synd at der skal gå politik i esport.
#5(Med 0 svar)
1. marts 2022 kl. 11:01
skjerK
Den første del af spørgsmålet kan jeg ikke svare på 100%, desværre.
Men det andet spørgsmål du stiller er interessant, fordi de russiske atleter, om de er tilknyttet sport eller esport, ikke har gjort noget som helst, ligesom de andre russiske civile der ikke støtter Putin og hans magtarrogance - De vil bare udøve deres sport på lige linje med andre atleter fra resten af verden.

I forlængelse af det, tror jeg mange lande, sportorganisationer- og foreninger trækker i land ift. russerne som et politisk spil mod netop Putin og ikke pga. den ene, den anden eller tredje sportsudøver er russer - Jeg tvivler på der er personlige årsager til at man "canceller" russere i den forstand, hvis de alligevel ikke støtter Putin og alt det der foregår i Ukraine.
Eksempelvis tvivler jeg på, at hverken de fire gutter fra Gambit eller de tre gutter fra Na'Vi (som er russere sjovt nok) vil have noget med en krig at gøre. Man kunne jo bare se på hele Na'Vi-holdet til Katowice, hvor påvirket ud de så grundet omstændighederne.
Problemet ligger i at Putin har trukket hele sin nation med, som nu har resulteret i at flere trækker i land, hvis du er russer eller har russiske investorer (HAAS i F1 som eks.).

Så ja; som sagt, så tror jeg det er en politisk strategi/spin man lægger mod Putin. Man kan jo bare se med de sanktioner man har lagt mod Rusland, for netop at påvirke deres økonomi og andet der kunne være med til at svække dem rent politisk og økonomisk.
#6(Med 1 svar)
1. marts 2022 kl. 11:03
Sander
DPL Admin
Støttet Dust2.dk med 24 julekugler i 2019
Guld Sæsonkort Sæson 15
Guld Sæsonkort Sæson 16
Guld Sæsonkort Sæson 17
Bare lige til info, så sendte vi i morges spørgsmål til ESL, BLAST, PGL, ELISA og Relog om deres standpunkt i forhold til deltagelse fra russiskejede hold og russiske spillere. Det er netop med afsæt i, at vi har set organisationer som UEFA og EHF udelukke russiske hold.

Så må vi jo se, om vi overhovedet får nogle svar, men så ved I i hvert fald, at vi er i gang med at undersøge, hvor de store CS-arrangører stiller sig i det her.
#7(Med 0 svar)
1. marts 2022 kl. 11:12
JawBreaker
Fedt, jeg var faktisk hellere ikke i tvivl om at i arbejde på sagen.

Jeg er spændt på hvad udfaldet ender med. Jeg har personligt intet imod den enkelt russer, og synes det er synd det skal komme så vidt. Men jeg synes også man bliver nødt til at danne fælles front.
Snakker de vrøvl på internettet? Har de behov for dit indspark? Login eller opret en bruger for at kunne kommentere.