Hungry takeaways: 3 ting vi lærte af ESL Pro League
Dette er en klumme bragt til dig i samarbejde med Hungry. Klummen er udelukkende et udtryk for forfatterens personlige holdning baseret på den pågældende turnerings resultater.
Hungry takeaways er en artikelserie, hvor Dust2.dk i samarbejde med Hungry samler op på tre udvalgte ting efter de største turneringer.
Heroic er Danmarks bedste hold
Det er uden tvivl en holdning, der skiller vandene, og på både vores egen rangliste og på verdensranglisten er Astralis foran Heroic. På verdensranglisten er det dog kun 73 point, som adskiller de to hold.
Astralis' spil i ESL Pro League vidner dog ikke om et hold i totalt harmoni, og det er tydeligt at se i kampene, at den magiske eliksir i Astralis' guldopskrift er væk. Det er endda på trods af, at Astralis var turneringens bedste hold i pistolrunder med hele 68,8% vundet.
Til sammenligning vandt Heroic blot 43,2% af sine pistolrunder.
I CS:GO handler det jo om at nå først til 16 runder, og der er derfor langt flere runder med våben end pistolrunder. Derfor er Heroics pistolrunde-statistik ikke katastrofal, og det vidner om et hold, der formår at vinde kampe, selvom de kommer skidt fra start.
Heroic var også blandt holdene i ESL Pro League, som var bedst til at vende 4v5 runder til sejr. Det skete i 31,8% af runder, mens Astralis ligger på 25%.
Det er en egenskab, der ikke må undervurderes!
Heroic har også en stærk og virkelig sulten leder i cadiaN, mens det forlyder, at både stavn og refrezh byder ind med rigtig meget under kampene. Krydret med en god portion selvtillid, et rigtig skarpt aim hos alle spillerne og et hold i balance i forhold til rollerne er Heroic Danmarks bedste hold lige nu - de ting er i hvert fald svære at sige om Astralis her og nu.
CIS-scenen kommer ikke til at dominere CS:GO
Den seneste tid har peget i en retning af, at CIS-holdene for alvor skulle begynde at dominere CS:GO-scenen, men ESL Pro League viste, at de langt fra er uovervindelige.
Det kommer vi tilbage til, for først skal vi lige se på vinderne af 2021's store turneringer frem til ESL Pro Leagues start:
- BLAST Premier Global Final: NaVi
- cs_summit 7: Broken inline Virtus.pro
- DreamHack Open January: Spirit
- IEM Katowice: Gambit
Samme resultat har vist sig på verdensranglisten, hvor CIS-holdene har indtaget mange af de allerøverste pladser. Lige nu indtages tre af de fem øverste pladser af hold fra CIS-regionen, som tæller blandt andet Rusland, Ukraine og Kazakhstan.
ESL Pro League viste dog, at CIS-holdene er ved at finde tilbage til regionens normale niveau, hvor de ikke er totalt dominerende.
Der kan intet tages fra Gambit, som blev nummer to, men både NaVi og Virtus.pro skuffede. Sådan sluttede CIS-holdene ESL Pro League:
- 2. plads - Gambit
- 7.-8. plads - Broken inline Virtus.pro
- 9.-12. plads - NaVi
Der kan ske rigtig meget for et hold, når modstanderne begynder at fokusere på dets spil i forberedelserne op til en turnering, og det er formentlig det, vi ser resultatet af nu. NaVi har der naturligvis altid været fokus på, men med opblomstringen fra de andre CIS-hold, har favoritterne været nødt til at tage dem meget seriøst.
ESL Pro League blev startskuddet til, at CIS-holdene falder lidt i niveau i forhold til starten af 2021.
5 maps er for meget
Indrømmet! Det her har jeg ikke lært af ESL Pro League, for jeg har længe været imod bo5-kampe, men jeg blev i finalen i den grad mindet om, hvorfor jeg hader bo5.
7 timer. Hvem kan dedikere sig til 7 timers CS:GO i streg?!
Der er selvfølgelig nogle forretningsmæssige forhold, man skal tænke ind i det her. Tesen fra ESL's side er nok, at jo længere kampen er, jo flere sete minutter og jo flere unikke seere kan der måles. Det bruges naturligvis i forhandlingerne med sponsorer og TV-stationer.
Jeg kan også godt forstå, at man for alt i verden vil undgå en hurtig 2-0'er, for det er et skidt produkt. Men jeg mener ikke, at man taler til en bred målgruppe, når man sender 7 timers finale. Det har snarere den modsatte effekt.
Hvem husker tilbage og tænker, at lige den bo5-finale kunne ikke have været en bo3? Lad os nu bare tage Heroic-Gambit-finalen fra Pro League. Hvorfor kunne Train, der blev 28-26, ikke have afsluttet den finale?
Hvem husker ikke Major-finalen i 2017, hvor Astralis slog Virtus.pro 2-1? Den finale står for mig som en af de vildeste nogensinde, og det var jo netop tæt til det sidste, selvom det kun var bo3.
I år har også DreamHack Open January og IEM Katowice brugt bo5-finaler, og det er altså ingen garanti for tætte kampe. I førstnævnte turnering blev finalen 3-0 med store sejre på alle maps. I Katowice blev finalen 3-1, hvoraf to maps blev 16-4 og 16-6.
Alt i alt håber jeg bare, at man fremover tænker mere på at maksimere seere i en kortere tidsperiode i stedet for at lave finaler, der varer op til 7 timer. Kun få kan dedikere så lang tid foran skærmen, og helt ærligt.. Første og til dels andet map tæller jo nærmest ikke rigtig. Jeg får i hvert fald følelsen af, at jeg ser opvarmning.