Opret Log ind
Hungry takeaways: 3 ting vi lærte af ESL Pro League
Er Heroic Danmarks bedste hold, og skal alle finaler fremover være bo5?
Skrevet af: Sander    14. april 2021 12:34      

Dette er en klumme bragt til dig i samarbejde med Hungry. Klummen er udelukkende et udtryk for forfatterens personlige holdning baseret på den pågældende turnerings resultater.

Hungry takeaways er en artikelserie, hvor Dust2.dk i samarbejde med Hungry samler op på tre udvalgte ting efter de største turneringer.

Heroic er Danmarks bedste hold

Det er uden tvivl en holdning, der skiller vandene, og på både vores egen rangliste og på verdensranglisten er Astralis foran Heroic. På verdensranglisten er det dog kun 73 point, som adskiller de to hold.

Astralis' spil i ESL Pro League vidner dog ikke om et hold i totalt harmoni, og det er tydeligt at se i kampene, at den magiske eliksir i Astralis' guldopskrift er væk. Det er endda på trods af, at Astralis var turneringens bedste hold i pistolrunder med hele 68,8% vundet.

LÆS OGSÅ
Heroic bedste T-hold i Pro League: "Et dagligt samtaleemne"

Til sammenligning vandt Heroic blot 43,2% af sine pistolrunder.

I CS:GO handler det jo om at nå først til 16 runder, og der er derfor langt flere runder med våben end pistolrunder. Derfor er Heroics pistolrunde-statistik ikke katastrofal, og det vidner om et hold, der formår at vinde kampe, selvom de kommer skidt fra start.

Heroic var også blandt holdene i ESL Pro League, som var bedst til at vende 4v5 runder til sejr. Det skete i 31,8% af runder, mens Astralis ligger på 25%.

Det er en egenskab, der ikke må undervurderes!

Heroic har også en stærk og virkelig sulten leder i cadiaN, mens det forlyder, at både stavn og refrezh byder ind med rigtig meget under kampene. Krydret med en god portion selvtillid, et rigtig skarpt aim hos alle spillerne og et hold i balance i forhold til rollerne er Heroic Danmarks bedste hold lige nu - de ting er i hvert fald svære at sige om Astralis her og nu.

CIS-scenen kommer ikke til at dominere CS:GO

Den seneste tid har peget i en retning af, at CIS-holdene for alvor skulle begynde at dominere CS:GO-scenen, men ESL Pro League viste, at de langt fra er uovervindelige.

Det kommer vi tilbage til, for først skal vi lige se på vinderne af 2021's store turneringer frem til ESL Pro Leagues start:

  • BLAST Premier Global Final: ru NaVi
  • cs_summit 7: cis Virtus.pro
  • DreamHack Open January: ru Spirit
  • IEM Katowice: ru Gambit

Samme resultat har vist sig på verdensranglisten, hvor CIS-holdene har indtaget mange af de allerøverste pladser. Lige nu indtages tre af de fem øverste pladser af hold fra CIS-regionen, som tæller blandt andet Rusland, Ukraine og Kazakhstan.

NaVi skuffede virkelig i ESL Pro League.

ESL Pro League viste dog, at CIS-holdene er ved at finde tilbage til regionens normale niveau, hvor de ikke er totalt dominerende.

Der kan intet tages fra Gambit, som blev nummer to, men både NaVi og Virtus.pro skuffede. Sådan sluttede CIS-holdene ESL Pro League:

  • 2. plads - ru Gambit
  • 7.-8. plads - cis Virtus.pro
  • 9.-12. plads - ru NaVi

Der kan ske rigtig meget for et hold, når modstanderne begynder at fokusere på dets spil i forberedelserne op til en turnering, og det er formentlig det, vi ser resultatet af nu. NaVi har der naturligvis altid været fokus på, men med opblomstringen fra de andre CIS-hold, har favoritterne været nødt til at tage dem meget seriøst.

ESL Pro League blev startskuddet til, at CIS-holdene falder lidt i niveau i forhold til starten af 2021.

5 maps er for meget

Indrømmet! Det her har jeg ikke lært af ESL Pro League, for jeg har længe været imod bo5-kampe, men jeg blev i finalen i den grad mindet om, hvorfor jeg hader bo5.

7 timer. Hvem kan dedikere sig til 7 timers CS:GO i streg?!

Der er selvfølgelig nogle forretningsmæssige forhold, man skal tænke ind i det her. Tesen fra ESL's side er nok, at jo længere kampen er, jo flere sete minutter og jo flere unikke seere kan der måles. Det bruges naturligvis i forhandlingerne med sponsorer og TV-stationer.

Jeg kan også godt forstå, at man for alt i verden vil undgå en hurtig 2-0'er, for det er et skidt produkt. Men jeg mener ikke, at man taler til en bred målgruppe, når man sender 7 timers finale. Det har snarere den modsatte effekt.

Hvem husker tilbage og tænker, at lige den bo5-finale kunne ikke have været en bo3? Lad os nu bare tage Heroic-Gambit-finalen fra Pro League. Hvorfor kunne Train, der blev 28-26, ikke have afsluttet den finale?

Da Astralis vandt sin første Major i 2017 var det en meget tæt finale, der blev afgjort over tre maps.

Hvem husker ikke Major-finalen i 2017, hvor Astralis slog Virtus.pro 2-1? Den finale står for mig som en af de vildeste nogensinde, og det var jo netop tæt til det sidste, selvom det kun var bo3.

I år har også DreamHack Open January og IEM Katowice brugt bo5-finaler, og det er altså ingen garanti for tætte kampe. I førstnævnte turnering blev finalen 3-0 med store sejre på alle maps. I Katowice blev finalen 3-1, hvoraf to maps blev 16-4 og 16-6.

Alt i alt håber jeg bare, at man fremover tænker mere på at maksimere seere i en kortere tidsperiode i stedet for at lave finaler, der varer op til 7 timer. Kun få kan dedikere så lang tid foran skærmen, og helt ærligt.. Første og til dels andet map tæller jo nærmest ikke rigtig. Jeg får i hvert fald følelsen af, at jeg ser opvarmning.

#1 rask
2021-04-14 13:02
bo5 er AAAAAAAAALT for lange..
#2 Tyze
2021-04-14 13:04
Uden B05 havde vi ikke fået Cadians Clutch. Af den grund kan jeg aldrig nogensinde blive imod det❤️
#3 whitebear22
2021-04-14 13:15
Til gengæld havde du haft meget højere puls og indlevelse i Train med 59x overtime (ca.) :)
#4 whitebear22
2021-04-14 13:18
Jeg er enig i, at Heroic er DKs bedste hold. Astralis er det største danske hold nogensinde, og der er et stykke vej derop for Heroic. Men lige nu er der ingen andre danske hold, der kan følge med Cadian & co.

Jeg er ikke modstander af BO5, hvis man gør noget ved OT-reglerne, så et enkelt map i gennemsnit varer omkring eller lige under 1 time. Hvis man fastholder den nuværende OT bør man ikke spillere mere end maksimalt 3 maps i en kamp. Det taktiske aspekt af vetoen bliver også udvandet lidt af, at man potentielt spiller 5 ud af de 7 maps i poolen.
#5 Bestiarium
2021-04-14 13:45
Man kunne for min skyld godt sige, at det kun er decideren, der kan gå i overtime, hvis det er der du vil gå hen med OT-reglerne. Men for mig bliver det stadig for langt. Derudover, så synes jeg, at det er sportsligt mærkeligt, at man finder de to bedste bo3-hold og så beder dem om at spille bo5. Hvem siger, at det netop er disse to hold der er bedst i det format? Lad dem afgøre det i det de har vist sig at være de bedste til: bo3.
#7 whitebear22
2021-04-14 20:08
Det er en rigtigt god pointe, som jeg ikke selv havde tænkt over.

Jeg ser helst BO3, men er ikke modstander af BO5. BO3 eller BO5, hvor det ene hold er foran fra start er jeg til gengæld kæmpe modstander af. Så hellere 7 timers cs i streg!
#8 Bestiarium
2021-04-14 22:39
Det sidste punkt er vi helt enige om. Tavlen må være ren når de mødes. Ellers må man gå bort fra double elimination og gøre som i tennis. Men jeg kan nu meget godt lide, at der er plads til en svipser.
#9 whitebear22
2021-04-14 22:51
Det kan jeg også. Men fordelen er for stor, og der ødelægger ofte spændingen i en finale.
#6 unclejakes
2021-04-14 15:06
Man kan finde mange gode grunde til hvorfor bo5 er en god ting, men helt lavpraktisk, så er det bare aaalt for lang tid for størstedelen af seere.

Jeg tog et taktisk valg og skippede overpass, fordi jeg var ret sikker på at gambit ville vinde mappet og jeg godt kunne se at det simpelthen var for mange timers CS i streg. Jeg mister simpelthen koncentrationen og hypen når det bliver så langtrukkent.
Og nå ja, så var kæresten da heller ikke helt tilfreds med at hele søndagen blev brugt med at se CS, hvilket jeg egentlig måtte erklære mig enig i.
Log ind eller opret en bruger for at kunne kommentere