Tilmelding til POWER Ligaen lukker
09D : 03T : 14M : 22S
Uden en blomstrende scene i USA kan Counter-Strike miste sponsorinteresse, mener Bubzkji.

Bubzkji: "CS2 har brug for Nordamerika"

Den danske tidligere professionelle spiller og analytiker, Bubzkji, advarer mod at undervurdere Nordamerikas betydning for CS2.

I et længere opslag på X slår Bubzkji fast, at det er en misforståelse at tro, at CS2 kan trives uden en stærk scene i Nordamerika - selvom regionen de seneste år har været præget af tilbagegang og organisationer, der har trukket sig ud af spillet.

Den opfattelse, som nogle har, at CS2 ikke har brug for NA og vil trives uden den førende underholdningsøkonomi (USA), er misvisende.

Den danske ekspert og tidligere professionelle spiller mener, at den professionelle scene fortsat har brug for nordamerikansk Counter-Strike og lister en række årsager:

Sponsorer er færre og mindre uden amerikansk tilstedeværelse, da reklamebudgetterne er markant højere i USA end andre steder.

Som eksempel fremhæver han, at USA i 2025 forventes at have et samlet medieannonceringsforbrug på 422 mia. dollars, mens Brasilien og Rusland kun står for henholdsvis 16 mia. og 12 mia. dollars.

HLTVs trafik viser, at 27% kommer fra lavværdimarkeder som Brasilien og Rusland, hvilket er af lav interesse for amerikanske sponsorer.

Amerikanske streaming- og tv-netværk har det største budget og betaler de højeste priser i verden for medierettigheder - men kun, hvis de også har nordamerikanske hold og historier at følge.

Helt kort betyder det ifølge Bubzkji, at hvis NA-organisationer forlader markedet, så forsvinder sponsorerne også.

Complexity som tegn på en bekymrende tendens

Med Complexitys afgang fra Counter-Strike er der endnu færre nordamerikanske organisationer, der konkurrerer på højeste niveau. NRG og M80 er blandt de få, der stadig har base i Nordamerika, spiller med nordamerikanske kerner og deltager i den regionale scene.

Selvom Liquid er en hollandsk organisation, har de i mange år været kendt som et af NA’s største hold. I nyere tid har de dog mistet deres nordamerikanske kerne og konkurrerer nu som et europæisk hold ifølge HLTV.

Ikke et eneste hold med fem nordamerikanske spillere ser lige nu ud til at skulle deltage til Starladder majoren i Budapest til december ifølge HLTV's VRS-invitations-rangliste.

Store nordamerikanske organisationer som Cloud9, 100 Thieves og Envy konkurrer slet ikke i CS2 længere. TSM, der engang var hjem til den gamle Astralis-kerne er også ude af billedet.

FaZe, der er den største nordamerikanske organisation, har også haltet for nyligt, og med afskedigelsen af EliGe kan man kun forvente, at den amerikanske seers interesse for holdet og dermed sponsoraterne falder.

Counter-Strike har dog siden Perfect World Majoren i Shanghai dog vakt stigende interesse i Asien og særligt i Kina, hvor man håber, at nye investorer vil træde ind i scenen på sigt.

#1(Med 6 svar)
23. august 2025 kl. 16:16
DOMINA7HOR
Vinder af Top 20-prediction på Dust2.dk
Som jeg også skrev på X, så er jeg fuldstændig enig. Og han har fuldstændig ret. Scenen har brug for NA og Asien - ikke mindst Kina.
#2(Med 4 svar)
23. august 2025 kl. 16:25
Bubski
Dust2 MVP
Støttet Dust2.dk med 1 julekugle i 2019
Min pointe, var netop også at snak om der er forskel på "vækst"

Det flot at vi slår viewer rekorder, player count etc. Og det et sundhedstegn, men hvis CS skal være #1 Esport i fremtiden, så bliver det bare ikke via eksplosiv vækst fra lande som Brasilien og Rusland.

Som du også skriver skal Kina eller US med, sådan rigtigt med
#3(Med 2 svar)
23. august 2025 kl. 17:08
bimse
Synes nu ellers de russiske bettingfirmaer bidrager forholdsvis meget. De er sgu næsten top sponsors på alle events og en del hold også - så det er lidt en fejl, at sige, det ikke bliver gennem vækst fra dem. Det betyder dog ikke, at jeg ikke er enig med din pointe :)
#5(Med 0 svar)
23. august 2025 kl. 17:11
Bantle
Jeg er langt fra ekspert på området, men jeg tænker at der er en del sanktioner mod Rusland, der gør det svært for de fleste hold at tage imod investeringer fra landet. Det er selvfølgelig forskelligt fra land til land, men nu er der jo 100+ danske virksomheder, der er blevet advaret mod at fortsætte handel med Rusland her for nyligt. Det er en risiko og sikkert svært at navigere i.
#6(Med 0 svar)
23. august 2025 kl. 17:34
Bubski
Dust2 MVP
Støttet Dust2.dk med 1 julekugle i 2019
Altså ja vækst lokalt fra Brasilien og Rusland, gør at betting selskaber i de respektive lande kommer til at smide penge i det. Det vi da enige om. 1XBet, GG Bet, BetBoom etc. Og det jo netop pointen, at det er "mindre" gambling / betting firmaer i mindre bevilligede regioner som driver væksten nu.

Du kommer bare aldrig til at lande sponsorater, eller blive den største esport, hvis de firmaer som nævnt før skal være primus motor for at CS bliver #1.

Det generelt bare ikke særlig attraktivt hvis du viser større brands at de kan får 30% eksponering russere og brasilianere i deres sponsorater.
#7(Med 0 svar)
23. august 2025 kl. 17:45
eyM
Hvis cs skal være #1 esport i fremtiden, så skal valve til at cater lidt mere til deres player base istedet for at tro på, hele læsset bliver reddet af pros.

Jeg vil æde min hat på, at et spil som cs lever og dør med menneskerne, der spiller det.
#4(Med 0 svar)
23. august 2025 kl. 17:09
Bantle
Det virker da til at der er fremskridt på det kinesiske markedet, ikke? Vi har post-covid haft en slev turneringer derovre og der er CAC og IEM Chengdu på vej. Men der er helt klart problemer med NA. Liquid er rykket længere væk fra deres Nordamerikanske rødder og de nye mindre CS-hold er ikke helt så kompetitive som man kunne tænke sig.

Man kunne måske drage en parallel mellem Danmark og USA, på den måde at de begge har haft et legendarisk CS-hold, der begge er faldet ned fra fortidens højder og som resultat er sponsore og medierne ikke interesseret i at investere på samme måde.

Nu har vi lige set Yalla gå konkurs, men det er mit indtryk at pengene generelt ikke flyder så stabilt som man kunne tænke sig i Esport. Det er svært for store firmaer at være sikre på at et stort reklamebeløb vil kunne betale sig, enten via en turnering eller en sponsorplads på en holdtrøje.
#8(Med 0 svar)
23. august 2025 kl. 18:18
warwhale
Støttet Dust2.dk med 24 julekugler i 2019
Guld Sæsonkort Sæson 15
Hvad skal vi med alle de tegneseriehold?
Snakker de vrøvl på internettet? Har de behov for dit indspark? Login eller opret en bruger for at kunne kommentere.