Opret Log ind
cadiaN med massiv kritik af tidligere North-stjerne - "Jeg blev meget overrasket, da jeg hørte det"
Det blev til syv måneder i North for cadiaN, men den nuværende Heroic-stjerne var slet ikke tilfreds med tingenes tilstand dengang. Særligt én spiller bliver fremhævet.
Skrevet af: Sander    25. november 2020 10:01      

cadiaN kunne fra første sekund i North mærke, at det ikke kom til at fungere.

For at være ærlig, så er det ét af de værste hold, jeg nogensinde har spillet på.

Sådan lød det fra cadiaN om North i en udsendelse af HLTV Confirmed tidligere på måneden, hvor danskeren var med som gæst.

cadiaN, der spiller for Heroic lige nu, skiftede i september 2018 til North, hvor han skulle erstatte MSL som holdets ingame leader. Holdet havde kort forinden sensationelt vundet DreamHack Masters Stockholm, men en misset kvalifikation til Majoren fik bægeret til at flyde over.

MSL røg på porten, og ind kom cadiaN efter et succesfuldt år i Rogue.

Opholdet i North blev dog ikke en succes. Efter at være faldet fra 6. til 12. pladsen på verdensranglisten blev cadiaN allerede i maj 2019 skrottet igen.

Ingen var villige til at give de ekstra fem eller ti procent for holdet - ligegyldigt, om det gjaldt at ofre sig ved at hoppe forbi et hjørne, spille noget mere deathmatch, finde på nye taktikker eller at få humøret op når alting så sort ud. Der var slet ikke noget af det, fortæller cadiaN, der kort tid inde i opholdet overvejede at bede om at blive solgt.

valde ville væk

Særligt én spiller bliver fremhævet af cadiaN i HLTV Confirmed episoden, for ifølge den nuværende Heroic-spiller var valde næsten allerede mentalt videre, da cadiaN ankom til North.

Vi havde ikke særlig lang tid til at introducere mine principper, og valde var allerede utilfreds med holdet. Jeg tror, det skyldtes, at han havde nogle tilbud fra andre hold, som han gerne ville forfølge, men han fik ikke lov til at skifte, siger cadiaN.

cadiaN og valde ses her side om side, lige inden cadiaNs ophold i North sluttede. Kjaerbye, aizy og gade udgjorde de resterende spillere i startfemmeren.

Det stopper dog ikke der, for senere i programmet kommer det frem, at valde, ifølge cadiaN, slet ikke gjorde nok for, at North skulle få succes.

For at være ærlig, så føler jeg, at valde ødelagde stemningen på holdet. Han gjorde ikke rigtig noget for at blive en god holdkammerat - og jeg føler, at det ødelagde det - fordi han nød meget respekt fra resten af holdet, og det med rette, for han er en rigtig god spiller, har en god personlighed og har en god forståelse for spillet. Men han gav sig ikke nok for projektet, og det kostede en hel del.

cadiaN fortæller også, at et andet problem var den store forskel på hans og MSL's stil. North-spillerne var vant til en meget struktureret stil, hvor hvert et træk var styret af MSL, mens cadiaN sværger til i højere grad at reagere på det, der sker i løbet af runderne.

valde forstår ikke kritikken

Den nuværende OG-stjerne, valde, er slet ikke enig i cadiaNs udlægning af tingenes tilstand i North.

Generelt er jeg af den holdning, at offentligt, personligt mudderkast ikke hører nogen steder hjemme på den professionelle scene. Jeg stiller mig undrende overfor flere af de ting, der nævnes, da jeg på ingen måde er af samme opfattelse, siger valde, som også kritiserer cadiaN for at bringe det op i HLTV Confirmed, hvor modparten ikke kommer til orde.

valde vil ikke afsløre, om det er rigtigt, at der var bud på ham, allerede da cadiaN kom til i 2018, og den 25-årige dansker vil derfor heller ikke fortælle, hvorvidt han på daværende tidspunkt ville væk fra North.

North kan heller ikke svare på det, da de daværende ansvarlige ikke er der mere. Dust2.dk har forsøgt at få kontakt til Jonas "whimp" Svendsen, tidligere sportschef i North, men det er ikke lykkedes.

valde blev i 2018 kåret som verdens 20. bedste spiller.

Påtog sig rollen som ingame leader

Selvom valde ikke vil gå i dybden med den mulige interesse for danskeren, vil han gerne anfægte påstanden om, at han ødelagde stemningen og ikke gjorde noget for at være en god holdkammerat.

Først vil jeg gerne gøre det tydeligt, at det er cadiaNs udlægning og oplevelse. Jeg er ikke af samme opfattelse, hvorfor jeg heller ikke kan svare direkte på spørgsmålet, der insinuerer at denne udlægning er korrekt. Jeg kan dog sige, at min indstilling til det at være professionel generelt indebærer, at jeg altid giver alt, jeg har, for det givne hold jeg spiller på, indtil min underskrift er sat et andet sted, siger valde.

Da cadiaN blev sendt på porten den 2. maj i 2019, og JUGi overtog hans plads, blev der samtidig skiftet ingame leader. Det var nu valde, der skulle styre slagets gang.

Netop det, synes valde selv, beviser, at han forsøgte at rette op på tingene.

Hvis jeg ikke lagde kræfter i projektet og ikke var en god holdkammerat, ville jeg aldrig have påtaget mig rollen som ingame leader, der som bekendt ofte indebærer både en større arbejdsindsats omkring holdet som helhed, men også potentielt kræver sit offer på det individuelle plan. Det, synes jeg, taler for sig selv, i forhold til anklagen cadiaN kommer med. Jeg synes, det er indlysende, at det at potentielt devaluere sig selv som spiller, ved at påtage sig en rolle man ikke er komfortabel med, ikke giver mening, hvis man er på vej væk.

valde skiftede sidste år fra North til OG.

cadiaNs ord om tiden i North kom bag på valde, der dog erkender, at der blev begået fejl i perioden. valde endte selv med at forlade North i oktober 2019 efter endnu en periode med svingende resultater.

Jeg må ærligt indrømme, at jeg blev meget overrasket, da jeg hørte cadiaNs interview. Vi begik alle sammen fejl i North, som man nu gør som mennesker, men et hold er et fælles ansvar, så jeg synes, det er ekstremt uærligt at lytte til et interview halvandet år efter, hvor pilen kun peger udad, og alt ansvar fralægges, siger valde, der slutter af med at rose cadiaN og Heroics bedrifter på det seneste.

cadiaN er nu at finde i Heroic, der er verdens 2. bedste hold, mens valde spiller for OG, der ligger nummer seks på ranglisten.

Du kan selv gense hele HLTV Confirmed med cadiaN, hvor danskeren også fortæller om det mulige skifte til FunPlus Phoenix og Heroics vej til toppen, ved at trykke her. cadiaN fortæller blandt andet også, at mindsettet var helt forkert i North, og så er det umuligt at få succes.

#1 JKN
2020-11-25 10:20
Classic cadian. Har ikke meget respekt for den mand. Og hele Heroic projektet, hvor en dømt snyder stadig er ansat...
#2 majez
2020-11-25 10:23
tror sgu cadiaN har ret :)
#3 Ztereo
2020-11-25 11:24
Jeg er nødt til at tage lidt parti med valde her. Jeg er virkelig enig i, at offentligt, personligt mudderkast ikke hører nogen steder hjemme på den professionelle scene.

Man kunne fra cadiaN's side have nøjes med at holde kritikken på et hold-plan, i stedet for bestemt at klantre én person.

Desuden var de jo i den periode holdkammerater, og jeg ved ikke rigtigt hvilken holdånd man har, hvis ikke man i fællesskab kan snakke om problemerne, om de så end er personlige eller holdrelaterede.

Vi har vel alle spillet på et hold (på det ene eller andet niveau :D), hvor der er ting man er uenige om.
#21 Ib1ng
2020-11-25 15:39
Og er det ikke ironisk at CadiaN mente, at Gla1ve skulle have DM’ed ham vedr. coach bug i stedet for at gå public på Twitter, hvorefter han så selv kører løs på alle fra North i HLTV confirmed.
#4 unclejakes
2020-11-25 11:24
Drrrrrrrama :) Synes det er fedt som tilskuer at have en som Cadian, der taler lidt mere frit, men kan samtidig godt forstå hvis Valde er frustreret over noget, der egentlig ligger bag begge spillere, lige pludselig bliver taget op halvandet år efter. Måske de 2 bare ikke passede sammen rent socialt? who knows.
#5 cleansation
2020-11-25 11:45
Det er rimelig tydeligt fra diverse north dokumentarer osv, at valde er noget tør og sætter sig selv først. Det viste han jo faktisk også i den gamle DR dokumentar hvor han ville skifte fra Heroic, og rfresh ledelsen var rimelig ophidsede.

At han også så hurtigt ville droppe igl rollen igen, viser vel også han ikke havde hjertet med i det. Hvilket også er forståelig, for det er da top 1 hjernedøde beslutning af en lang perlerække i North, at gøre ens klart bedste spiller til igl.

Jeg tror også er fleste andre som har fulgt North tæt, har haft en fornemmelse af meget som cadian siger i det interview. Alt det med at mange af spillerne sad fast i den gamle måde at tænke på, og skulle sammenligne alt med MSL. og ellers for den sags skyld grinder det ekstra som skal til. Se på heroic og hvad de har opnået med unge sultne spillere, held og lykke med at få de north spillere dengang til bare noget som nærmer sig det arbejde.
#6 wake
2020-11-25 12:36
Kan godt være det lyder hårdt men north dokumentarerne bakker jo cadian fuldstændig op i hans udsagn, tror ikke cadian ville sidde og lyve halvandet år efter bare for at kaste mudder.
Valde er en sindssyg god spiller, men man må da om nogen forstå udefra at han var frustreret over det cirkus der var i north.
Nu har jeg selv snakket med ham og han forklarede mig da også nogle ting hvor jeg var ved at tabe kæben.
Godt både cadian og valde har fundet fodfæste i hver deres lejr! Ville dog ønske valde var på et dansk hold evt. complexity :(
#7 DH_JanLund
2020-11-25 12:49
cadiaN er en god fyr. Synd de sidder fast i en org med en snyder :/
#19 Ztereo
2020-11-25 15:20
Dør den her nogensinde?
#23 DH_JanLund
2020-11-25 15:57
nej ikke når du nævner du er dansk rundtom i cs verdenen. Trist repræsentant for dansk cs.
#25 Tyze
2020-11-25 16:17
Kan kun se dig og en håndfuld andre der holder den desperat i live.
#26 DH_JanLund
2020-11-25 16:40
okay prøv at kig i en twitch chat når heroic eller andre danske hold spiller :)
#30 Tyze
2020-11-25 22:17
Jeg gir ikke så meget for twitch chat, må jeg indrømme :)
#31 DH_JanLund
2020-11-25 22:28
Gør jeg som sådan heller ikke. Men ændre ikke på omdømmet
#27 mesterslagter
2020-11-25 16:47
Jeg tænker også, at du må se at komme videre. Det er sku da mere bekymrende at valve ikke kan finde ud af at fikse ting som disse i deres spil, selvom at det bliver reporteret ind lang tid før sagerne af forskellige coaches. Hunden er fanme stadig en boss, og en super analytiker og coach. Jeg ville sku til hver en tid hyre ham og skide på hvad andre mener.
#8 sirr
2020-11-25 13:03
Udefra virkede det ofte som om at der ikke blev lagt de timer i projektet (North) som der burde. Når det er sagt, er jeg helt enig med valde her - det er simpelthen bare dårlig stil at gå ud i HLTV Confirmed og lave den slags udtalelser.

Det er heller ikke første gang det er sket. Jeg har tidligere spillet på hold med Casper, og selvom der ikke kan drages en direkte parallel (ift. niveau, tiden det skete m.m.), så lavede han en lignende udtalelse om mig, hvor jeg fejlagtigt fik skylden for at være skyld i at han (og de andre på holdet) ikke fik indfriet potentialet. Realiteten var dog en helt anden, som han (desværre?) glemmer at komme ind på - noget jeg skulle høre på en del gange efterfølgende, da gamingdk dengang var et relativt velbesøgt site.

Det gamle interview (fra 2013) kan læses her: https://gaming.dk/articles/392-stort-interview-med..
#11 wake
2020-11-25 14:04
og det var daværende Immenso, hvorpå den nuværende über g33kz-spiller, dupreeh, slog sine folder ud. Det skal nok lige nævnes, at 1½ måned inden, havde n0rd sagt, at han ville være et klogt pickup. Vi tænkte dog lidt over ham og tænkte… "Ha, DUPREEH? Se lige det navn xD

Flækker

Men man kan ikke rigtig klandre Cadian for noget han sagde for 7 år siden da manden var 16-17 år gammel :D I ligner jo allesammen en flok hvalpe
#13 sirr
2020-11-25 14:06
Haha, jeg er ikke med på billedet - men er ganske sikker på jeg også lignede en hvalp.

Nej, det er rigtigt, jeg er nok bare en smule indebrændt over efterfølgende at finde ud af hvad han havde udtalt offentligt, og uden at give mig en heads-up, på samme måde som jeg forestiller mig valde (og de andre spillere) har haft det. Det var en anden tid, og et helt, helt andet niveau - men i min verden er det "sjovt" at han gjorde det samme, allerede dengang.
#14 wake
2020-11-25 14:11
Men altså synes da ikke han siger noget specielt dårligt om dig? Han siger han elsker dig og at du er en god spiller.
Men bare at i ikke kunne pracce ligeså ofte, du havde vel arbejde eller andet der forhindrede det? Sådan jeg forstår det hvertfald :)
#17 sirr
2020-11-25 14:31
Det handler nok om hvordan man læser det. Jeg læser det som om at han giver mig skylden for nedsat pracc m.m. som jeg er lodret uenig i. Jeg er selvfølgelig glad for at han anerkender det arbejde jeg lagde i dem, som hold og de resultater vi fik i den relativt korte periode.

Få dage efter jeg kommer med (officielt) på holdet, får jeg af vide at en spiller skal i værnepligt, kort efter det LAN vi havde nogle uger efter. Dèt alene gjorde at flere på holdet ikke ønskede at spille 4-6 gange om ugen da de nu skulle lave 2. udskiftning inden for relativt kort tid, og selvom der blev lagt op til at spille mindst 4-5 gange om ugen, blev det oftest kun 2 gange.
#18 wake
2020-11-25 15:02
Fair men det kan man jo ikke se udefra :D
#24 sirr
2020-11-25 16:04
Det kan du have ret i. Nok bare en gammel indebrændt mand der skrev det oprindelig indlæg herover 😬
#12 DMGZ
2020-11-25 14:05
Det er 7 år siden... :D
#15 sirr
2020-11-25 14:17
Yeah, 7 år siden, men er det ikke samme mentalitet? Han går i medierne og "falder mig i ryggen" uden at jeg på nogen måde vidste noget, før det stod sort på hvidt. Hvis man har en smule anstændighed, hiver man da fat i gutterne og forklare hvad man har sagt og eventuelt hvorfor. Eller, det mener jeg da man burde.

Casper er en enormt dygtig spiller og dengang var han et enormt talent, men da jeg så ovenstående må jeg erkende at jeg så en kobling af attituden dengang og nu - det kan så sagtens være at det bare er mig.
#32 tromlereN
2020-11-26 12:18
Han var pisse dårlig dengang. Han skal være glad for han som ukendt fik lov at kommentere på esl (hvilket aldrig har givet mening) og på den måde blev han et kendt ansigt og havde SoME på plads. De sidste par år har han dog oppet sit game. Jeg synes ikke han fortjener det.

Hilsen tromlereN
#33 sirr
2020-11-26 13:02
Han var et stort talent dengang, på samme måde som dupreeh, konfig, dev1ce m.fl. også var - men i branchen handler det også meget om held, timing og meget andet for at ende de rigtige steder.

Kan ikke udtale mig om hans kommentering m.m. da jeg først så Casper kommentere på Zulu (tror jeg det var) - det var jeg personligt ikke fan af, men det handler jo om hvilken type caster man kan lide :-)
#9 nopze
2020-11-25 13:26
Typisk Cadian.
https://www.youtube.com/watch?v=Oh5JQc592bI :-)
#10 sirr
2020-11-25 13:38
Haha, shit hvor er det bare tiltet at høre på - ikke kun cadian, men dem alle. Jeg ville dø af at spille med dem!
#16 Luffe-
2020-11-25 14:21
Hahaha.
GADE!!!........ lang pause......hvorfor løber du ikke bare væk ?
Kæft det lød sjovt.
#28 QPR
2020-11-25 18:23
Shit der er dårlig stemning og blame game
#34 Mrnobody
2020-11-26 13:04
EKS D
#20 arseface
2020-11-25 15:37
Godt at vide at det ikke var cadians skyld, at han er historiens dårligste North IGL. På trods af at der virkelig er mange at vælge mellem.
#22 DOMINA7HOR
2020-11-25 15:41
Rød eller blå, disko eller tango, tom-a-to eller to-ma-to. Og så går livet nok videre.


SPUNJ og co. må invitere valde ind næste gang! ;-)
#29 TheSmilingGun
2020-11-25 21:12
Smider gerne en bondegård på at cadian også siger noget lort om heroic hvis han ryger ud.
#35 byx
2020-12-04 16:28
Hvor er det dog trist at cadiaN stadigvæk er den samme socialt-handikappede klaphat han også var fra 10 år siden. God bedring cadiaN.
#36 foolish_artist
2020-12-04 17:02
:D