For første gang siden IEM Katowice 2020 blev en af de større turneringer spillet på LAN. Foto: Viola Schuldner, ESL

Cologne-arrangør: "Vi har god grund til at være stolte"

Dust2.dk har fået en snak med chefen for Pro Gaming hos ESL om det første LAN i næsten halvandet år.

I weekenden løb slutspillet i IEM Cologne af stablen, og efter 3-0-sejren over G2 kunne NaVi træde ud i Kølns aftensol, løfte pokalen og efterfølgende fejre sejren med champagnesprøjt side om side med G2-mandskabet og med Kølns domkirke i baggrunden.

For første gang siden IEM Katowice 2020 var CS:GO tilbage på LAN, og foruden at glæde fans og spillere, så er der naturligt nok også smil at spore hos ESL, der stod som arrangør af eventet.

Michał 'Carmac' Blicharz, der er ESL's VP for Pro Gaming, fortæller til Dust2.dk, at hovedmålet var at holde spillere og alle andre omkring eventet coronafrie - og det lykkedes.

Overordnet var eventet en succes for os. Med både spillere og staff havde vi næsten 200 mennesker samlet på hotellet, og vi gjorde, hvad vi kunne for at sikre, at alle var covid-negative. Det var målsætningen for eventet, siger Carmac og uddyber:

Alt andet var bonus, og hvilken bonus det var. Gode kampe, fantastiske individuelle præstationer af stjernespillerne, resultater der overraskede, rekordstore seertal og en god stemning omkring hele eventet.

Ifølge analysesiden Esports Charts, der har opgjort seertallene for finalen, så hele 843.000 med, da NaVi og G2 krydsede klinger søndag aften i finalen. Tallet er målt i såkaldte peakviewers, der dækker over, hvor mange der er tunet ind samtidig i løbet af kampen.

Ifølge ESL blev hele IEM Cologne den næstmest sete turnering efter IEM Katowice 2020, hvis man ser bort fra majors. 

De fem mest sete kampe til IEM Cologne 2021 var:

  1. NaVi vs. G2 ~ 843.000 seere - Finalen
  2. Astralis vs. G2 ~ 541.000 seere - Semifinalen
  3. FaZe vs. NaVi ~ 505.000 seere - Semifinalen
  4. G2 vs. Gambit ~ 368.000 seere - Gruppefinale
  5. Astralis vs. Virtus.pro ~ 343.000 seere - Kvartfinale

På vej mod normale tilstande

Turneringen blev tidligere på året annonceret som et LAN i klassisk forstand med fyldt arena og det hele, men efterhånden som månederne gik, måtte arrangørerne sande, at det ikke blev muligt med tilskuere. Det blev dog stadig til en turnering på LAN, og det har krævet et stort stykke arbejde, lyder det fra Carmac, der sender roser til mandskabet bag i Køln.

Det var en enorm indsats fra holdet i Køln. Tæt på fire uger før første kamp skulle de pakke udstyret på Malta, hvor vi oprindeligt ville holde eventet, og så sende det til Køln. Desuden skulle de planlægge alle de forskellige områder og redesigne alt ud fra et sundheds- og sikkerhedsmæssigt perspektiv, siger Carmac og uddyber:

Alle de behov, spillerne normalt selv tager sig af til events, var overladt til holdet, der tog sig spilleradministration, så de arbejdede særligt hårdt. Jeg er glad for, at spillerne havde forståelse for situationen på trods af karantæne og andre justeringer til den normale procedure

Er der alligevel plads til forbedring, som du ser det?

Der er altid noget, du kan gøre bedre til et event, der er så komplekst som et LAN med 24 hold. Alt i alt er det et fantastisk stykke arbejde fra holdet bag. Jeg ville ønske, at omgivelserne var mere glamourøse end indersiden af et hotel. Vi havde et par PC-udskiftninger mere, end vi plejede, men overordnet, hvis du også læser tilbagemeldingerne fra spillerne, så var det en god turnering, og vi har god grund til at være stolte.

Carmac har siden 2015 været øverste chef for ESL's pro gaming.

"Det gør en stor forskel"

Det var en brødbetynget Carmac, der i IEM Katowice-studiet i februar sidste år kunne fortælle, at turneringen ville blive spillet uden tilskuere, efter påbud fra de lokale myndigheder i Polen.

Der skulle efterfølgende gå næsten 500 dage med onlineturneringer, før spillerne igen kunne sætte sig til rette på LAN, og selv om publikum må vente lidt endnu, så var det alligevel godt at være tilbage, slår Carmac fast.

Det var et følelsesladet øjeblik, fordi jeg forstår, hvad det betyder for fans at spare op og komme til et event som Katowice. Det er unge mennesker, og for de fleste er det at komme til et event en drøm, der går i opfyldelse. Nogle af dem brugte deres hårdt tjente penge på fly fra andre kontinenter.

At se spillerne konkurrere på LAN er desværre kun den halve fornøjelse. Men det gør en stor forskel. Du kan ikke komme uden om, at alle, holdet bag, spillerne og fansene lever sig mere ind i det og er mere investerede på LAN, siger Carmac.

Oprindeligt skulle næste ESL-turnering ESL Pro League sæson 14 været spillet på LAN på Malta, men ESL valgte i denne uge at skrotte planerne på grund af Delta-varianten af coronavirus.

#1(Med 0 svar)
21. juli 2021 kl. 17:43
Bergizzle
Perfekt event, virkelig god produktion. Jeg sad og så det hele dagen til kvartfinalerne. Og det var lannngt med 3 ot, plus VP stilen, men også underholdende
#2(Med 0 svar)
21. juli 2021 kl. 21:47
DOMINA7HOR
Er egentlig lidt overrasket, om end positivt, over de gode seertal. Det er stærkt. Synes også det overordnet set var en god produktion. Og stærkt arbejde af hele holdet bag. Det er et kæmpe arbejde de har leveret, især i lyset af den nuværende situation.
Det var vel kun et par gange det lige svipsede med nogle kampe der blev spillet lige sent nok. En lille ting, men stadig noget at arbejde på.
Snakker de vrøvl på internettet? Har de behov for dit indspark? Login eller opret en bruger for at kunne kommentere.