Katowice-arrangør om laveste seertal i fem år: "Ikke noget at bekymre sig om"
Søndag løb en af årets helt store finaler af stablen, da Gambit og Virtus.pro bragede sammen til IEM Katowice.
Finalen endte med sejr til Gambit, hvor især Hobbit og sh1ro var storspillende. På grund af corona blev turneringen afholdt online, og det ser ikke ud til, at det har været godt for seertallene.
Analysesiden Esports Charts har opgjort seertallene for finalen, og her har blot 417.000 tunet ind på Twitch. Tallet er målt i såkaldte peak viewers, altså hvor mange der højst har set med samtidig i løbet af kampen, og de 417.000 er det laveste tal i fem år.
Men det giver ikke panderynker hos Michał 'Carmac' Blicharz, der er ESL's VP Pro Gaming. Han fortæller til Dust2.dk, at der er mange faktorer, der påvirker seertallene.
Fra min stol er der slet ikke noget at bekymre sig om. At bedømme en turnerings succes ud fra finalens seertal er mangelfuld, for seertallet for finalen er et lotteri, fortæller Carmac og peger på, hvad der ifølge ham spiller ind.
Er de to hold dem, folk håbede på at se i finalen? Store fanbaser giver også høje seertal. Er det en tværregional finale? Ser brasilianere, amerikanere og vesteuropæere med? Har de en af deres egne at følge og heppe på? Er det en lang finale, eller er det hurtigt overstået? Alle de ting har indflydelse på enhver kamp, men især på en finale, siger Carmac.
Foruden seertallene for finalen har Esports Charts også udarbejdet en samlet statistik over hvilke kampe til turneringen, der var de mest sete. Og her er finalen helt nede på en fjerdeplads.
Storholdene trækker læsset
Øverst er gruppefinalen mellem NaVi og Liquid med 596.000 seere, efterfulgt af semifinalen mellem Virtus.pro og Liquid med 445.000 seere. Tredjepladsen går til Astralis' gruppefinale mod Spirit, og derefter følger finalen mellem Gambit og Virtus.pro så. Og det er helt naturligt, at storholdene trækker flere seere, peger Carmac på.
Jeg tror heller ikke, du kan regne med, at en Champions League-finale har samme seertal, hvis det er Shakhtar Donetsk mod RB Leipzig, som hvis Real Madrid og Bayern München spiller. Jeg vil virkelig ikke læse for meget ind i det, siger han og tilføjer:
Hvis du følger tallene for en finale blindt, kan du konkludere, at Gambit og Virtus.pro ikke skulle have lov til at spille i turneringen, fordi de måske får en god turnering og ødelægger seertallene. Det er naturligvis en meget fejlbehæftet måde at se på tingene, siger Carmac.
Finalekamp | År | Peak seere |
Astralis vs FaZe | 2017 | 449.000 |
fnatic vs FaZe | 2018 | 534.000 |
ENCE vs Astralis | 2019 | 1.200.000 |
NaVi vs Virtus.pro Broken inline | 2020 | 1.000.000 |
Gambit vs Virtus.pro Broken inline | 2021 | 417.000 |
Når alt kommer til alt, er de derfor tilfredse med seertallene hos IEM. Carmac medgiver dog, at et fyldt Spodek Arena ville have lagt yderligere til oplevelsen.
Overordnet set var seertallet for turneringen som forventet, og det betyder, at vi er meget tilfredse med det. Men at have en arena og et publikum ville have forstærket det, som det altid gør. Det er bare en bedre oplevelse, siger Carmac.
Næste IEM-turnering er IEM Summer, der spilles til juni. På grund af coronapandemien spilles den også online.