Opret Log ind
Hvorfor giver organisationerne op på dansk CS:GO?
Op til flere organisationer har valgt at skille sig af med danske spillere, hvilket der nu gisnes om på de sociale medier.
Skrevet af: annemai    1. marts 2021 08:33      

MSL spillede for OpTic tilbage i 2019, indtil organisationen kastede håndklædet i ringen.

I går kunne mediet 1pv.fr berette, at MAD Lions har planer om at bænke to danske spillere og herefter opbygge et internationelt holdkort.

LÆS OGSÅ
Medie: MAD Lions bænker to

Dette sker umiddelbart som følge af, at holdet har mistet adskillige spillere samt en coach siden årsskiftet. I går kunne Rejin - som er Senior Manager for MAD Lions - ligeledes fortælle i et interview med Dust2.dk, at organisationen har planer om "at ændre måden, man traditionelt set bygger et CS:GO-hold på".

MAD Lions er dog langt fra den eneste organisation, der har givet op på dansk Counter-Strike. Det bemærkede medejer af Copenhagen Flames, vorborg, i går på Twitter.

Ifølge en rapport, så har x6tence, North og MAD Lions alle trukket stikket fra dansk CS:GO i løbet af én måned.

Vi (Copenhagen Flames, red.) vil blive ved med at øge vores engagement i forhold til den danske scene, og vi tror på, at vi kan blive ved med at opbygge en sund virksomhed samtidig, skriver vorborg på Twitter.

Som vorborg nævner, kan MAD Lions altså blive den tredje organisation, der giver op på dansk CS:GO inden for blot en måned.

I slutningen af januar var det x6tence, som skilte sig af med de tre resterende spillere, som alle var danske. Tidligere havde holdet solgt spillere til både MAD Lions og Copenhagen Flames, men nu valgte organisationen altså at gå over til at udvikle lokale talenter.

Også North måtte trække stikket i 2021, men her var det dog en noget anden sag, der gjorde sig gældende. Den danske organisation, som havde både FCK og Nordisk Film i baglandet, måtte se sig slået ud af problemer med økonomien, som altså i sidste ende gjorde, at de helt valgte at lukke ned.

LÆS OGSÅ
Officielt: North lukker

Turen er kommet til MAD Lions

Nu er det MAD Lions, der rygtes at skifte væk fra dansk CS:GO, og i stedet rette blikket mod et internationalt lineup. Tidligere har flere organisationer ligeledes givet op på dansk Counter-Strike, herunder Ambush, som nu spiller med et fransk holdkort, samt Fragsters, som valgte at sætte projektet på standby.

Også OpTic valgte at forlade CS:GO-scenen tilbage i 2019, og her var det også et dansk hold, der altså måtte søge andre veje.

Hvorfor flere organisationer har måttet trække stikket fra dansk CS:GO er ikke klart i alle henseender, men vorborg kommer med en potentiel årsag på Twitter.

Alt for mange klubber/organisationer investerer for meget i holdlønninger uden at investere i den kommercielle del af virksomheden. Det er ikke en klog forretningsplan at håbe, at man vinder en masse kampe - dét alene vil ikke tiltrække sponsorer, skriver vorborg.

Copenhagen Flames er altså én af de organisationer, der endnu klør på med dansk CS:GO. Organisationen har både et herre- og et kvindehold, som begge deltager i Elgiganten Ligaen samt i flere internationale turneringer.

Om flere organisationer har tænkt sig at droppe ud af dansk Counter-Strike kan vi kun gisne om, men indtil da er der i hvert fald adskillige danske talenter at vælge imellem, hvis man skulle ønske at opbygge et dansk lineup.

LÆS OGSÅ
Skiller sig af med dansk hold

LÆS OGSÅ
OpTic-spillerne kaster håndklædet i ringen

#1 QPR
2021-03-01 08:38
Vi bliver nød til at høre om GuardiaN har et bud på en forklaring :)
#2 Martin
2021-03-01 08:39
De er vel blevet for dyre.
#13 majez
2021-03-01 09:39
Enig. Kræver for meget, præsterer for lidt. Simple as that.
#18 kREZ
2021-03-01 10:17
Spot on. Typisk dansk mentalitet
#3 BehinD
2021-03-01 08:40
"Det er ikke en klog forretningsplan at håbe, at man vinder en masse kampe"

Især ikke når man glemmer svarer turnerings arrangørerne så ens hold ikke har spillet officials i 2021
#21 wake
2021-03-01 10:53
Fuck hvor er det dumt altså og nu får de så ikke invites mere 🤦‍♂️🤦‍♂️
#58 Arize
2021-03-01 17:44
Kan jeg få din sidste sætning uddybet? :D
#60 BehinD
2021-03-01 18:02
"Det har været en fejl i kommunikationen, som har gjort, at vi ikke har spillet i nogen turneringer."

https://www.dust2.dk/Nyheder/14355-slr-fast-quotma..
#4 Hippi
2021-03-01 08:44
Danske spillere er ikke billige eftersom nogle organisationer har været rundhåndet med lønningerne.
#5 fremilyset
2021-03-01 08:57
Uha så kan hltv snart lave en "the rise and fall of danish counter strike"
#6 Seneberg
2021-03-01 08:58
Som jeg har skrevet tidligere, Scenen ødelægger sig selv. Ved at spillere forventer de her kæmpe lønninger, så er det virkelig ikke særligt lokkende for nye investorer at hoppe med på bølgen. i min verden er det helt fuldstændigt hul i hovedet at vi er på et niveau hvor de bedste for 200k i måneden. Det er meget få der lykkedes med at gøre det til en sund forretning. Så ved jeg godt man kan sige man er det værd som organisationen nu kan tjene på dig.
Hvis vi som helhed skal kunne skabe bedre hold, bliver man også nød til at sætte sine forventninger ned som spiller. I
#7 Apnemt
2021-03-01 09:06
Men holder den overhovedet? At Org tjener på deres spillere? Altså ikke engang astralis er kommet ud med + tværtimod
Om der så er nogle andre orgs som har tjent på deres spillere skal jeg ikke kunne udtale mig om, spørg af ren intresse
#8 Seneberg
2021-03-01 09:11
Jeg kender ikke resultaterne på de bedste hold ud over Astralis. Men jeg har svært ved at se hvordan det kører rundt på den lange bane for de her hold.
Og især de danske spillere tror jeg er rigtig grådige, også fordi vi er fra et samfund hvor du ikke kommer langt for 20.000 om
Måneden hvis du skal leve af det.
Er helt sikker på en russisk knægt på 18 ser det som en klasse løn, kontra hvad en dansk spiller vil.
#9 Apnemt
2021-03-01 09:15
Det er jeg enig i! Jeg tror også det skyldes grådighed helt klart! Også kan man spekulere i on north projektet har indflydelse her med de lønninger og kæmpe mislykkes
#10 fLix8
2021-03-01 09:16
Hvis vi nu ser bort fra den her periode, hvor LANs er lukket ned, så synes jeg egentlig ikke at 200k om måneden er i overkanten for verdens bedste. Overvej hvor sygt mange rejsedage en pro CSGO spiller har.
#11 RAVN
2021-03-01 09:23
Du kan sgu da ikke begrunde deres løn med hvor mange rejsedage de har.
#12 Nordby
2021-03-01 09:34
Siger ikke at fordi de rejser meget at så passer 200k, men nu er det jo de absolut bedste indenfor deres felt og rejser verdenen rundt flere uger om året end ikke. Så jo det skal vel have en betydning, hvor stor aner jeg dog ikke.
#14 RAVN
2021-03-01 09:47
Jeg siger jo heller ikke at det ikke skal have en betydning men man har også selv valgt et erhverv hvor det er en del af det og ingen tvinger dem til det.
#15 Nordby
2021-03-01 09:58
Det gør man ikke nej, men de fleste almene jobs plejer også at give enten mere løn eller andre fordele når man har mange rejsedage.
#43 bat
2021-03-01 13:04
Nej. Det er jo ikke korrekt. Naturligvis giver et rejsende job ikke automatisk mere end et ikke-rejsende job. Det vil fremgå i et stillingsopslag hvor mange rejsedage en kan forvente og så må den enkelte tage stilling til om hvorvidt det er acceptabelt.

Ift. fordele så ved jeg ikke præcist hvad du tænker på, men den eneste generelle “fordel” er et skattefradrag. Resten afgøres så af arbejdsgivers interne politikker ift. rejsemiddel, logi/kost, tillæg, arbejdstid mv.
#50 Nordby
2021-03-01 13:45
Nu har jeg forældre der har aftalt sig til højere lønninger, firma betalt internet og andre ting på grund af deres mange rejsedage, så jo det jeg skriver passer ud fra mine oplevelser med det :D
#63 bat
2021-03-01 18:26
Fair nok. Vil dog mene det i højere graf er en refleksion af hvorfor de rejser fremfor det faktum at de rejser :)
#24 whitebear22
2021-03-01 11:28
Men hvis man er absolut bedst inden for et felt, hvor økonomien ikke kan holde til, at lønnen er 200k, så er den stadig for høj.

Jeg er da sikker på, at verdens suverænt bedste kinaskakspiller ikke tjener 200k pr. måned, ganske simpelthen fordi produktet ikke har værdi nok på markedet.

At man er verdens bedste kan ikke i sig selv begrunde en abnormt høj løn.
#31 Nordby
2021-03-01 12:27
Nej nej selvfølgelig ikke, og mit er jo bare ønsketænkning. Ved godt at markedet generelt ikke er til det, men tænker f.eks. ikke at det for astralis som har været top 5 i nærmest 4 år straight. Hvor andre ønsker for høj løn.
#51 whitebear22
2021-03-01 14:14
På den måde. Så er vi nok enige, trods alt :)
#67 fLix8
2021-03-02 14:48
Måske jeg skulle have formuleret den anderledes. Hvis økonomien ikke kan holde til, at man får en løn på 200k om måneden, så skal man selvfølgelig ikke have så høj en løn. Lønnen bliver tilpasset efter branchen og hvor meget værdi du skaber for din virksomhed eller i dette tilfælde organisation. Det er jo så organisationerne som må tage stilling til om spillerne er den løn værd. Hvis de ikke kan konkurrere med de andre organisationers lønsætning på en bæredygtig måde, så må organisationen finde en anden branche at beskæftige sig med.
#69 whitebear22
2021-03-02 16:26
Helt sikkert. Det gode gamle “tæring efter næring”-princip er stadig en rigtig god tommelfingerregel for at opnå en bæredygtig forretning :)
#72 noche
2021-03-04 06:47
Måske ikke en anden branche, men måske blot en anden strategi. Fx langvarige kontrakter med unge talenter fra billigere lønnede lande.
#29 Hateville
2021-03-01 12:03
Det kan man da.
#46 bat
2021-03-01 13:10
Nope. Hvis én ikke kan lide at rejse så må vedkommende jo blot søge en anden karrierevej hvor dette ikke er påkrævet. Det er ikke en løftestang til ens løn da det blot er en del af jobbet.
#49 Hateville
2021-03-01 13:24
Okay, så lader jeg som om, at jeg ikke ved noget om det. God dag <3
#55 tromlereN
2021-03-01 15:08
Men ved du noget? Udover at være mavesur.

Hilsen tromlereN
#61 bat
2021-03-01 18:20
Perfekt. Det lyder også sådan.
#52 whitebear22
2021-03-01 14:16
Da vel ikke udelukkende?

Jo, man kan selvfølgelig have det som argument for, at man skal have mere i posen, når man forhandler løn med sin arbejdsgiver, men det er da langt fra sikkert, at man får det :)
#57 Hateville
2021-03-01 15:57
Nej nej, bestemt ikke. En hvilken som helst seriøs arbejdsgiver har eller vil tage det i betragtning.
#62 bat
2021-03-01 18:24
Næppe. Grunden til at man måske får mere i løn som “rejsende” er jo ikke grundet det faktum at man rejser, men nærmere en afspejling af hvorfor du rejser dvs. hvilke jobfunktion du varetager. Back-Office vs. Front-Office.
#65 Hateville
2021-03-02 12:54
Okay, så du giver mig ret?
#66 bat
2021-03-02 13:41
Læs igen.
#64 RAVN
2021-03-01 20:23
Mon ikke der også er andre ting der spiller ind end lige rejsedage.
#68 fLix8
2021-03-02 14:57
Nah, måske ikke. Men for hver gang de er ude at rejse, laver de noget kommercielt, som gerne skulle være værdiskabende for organisationen. Jeg er ret sikker på, at de er langt mere værdiskabende, når de er ude og rejse end når de sidder derhjemme og spiller online. Ydermere så ville du nok også have lidt mere i løn, hvis du skulle rejse så mange dage om året.

Kan godt se, at jeg muligvis skød lidt over mål, da jeg valgte at sige 200k om måneden er passende for verdens bedste, det er jeg selvfølgelig ikke den rigtige til at vurdere.
#70 RAVN
2021-03-02 20:03
Selvfølgelig skaber de mere værdi når de er ude at rejse, det er klart. Jeg siger jo heller ikke at det ikke skal være nogen faktor for deres løn - det lød bare på dig at det kun var derfor at deres høj skulle være så høj. :-)

Det ved jeg nu ikke om du gjorde. Jeg hæftede mig mest ved at du begrundede det med at de havde mange rejsedage.
#19 Seneberg
2021-03-01 10:33
Kan fortælle dig håndboldspillere i den bedste danske liga ikke er i nærheden af 200k om
Måneden. Også de der hver anden uge rejser ud for at spille internationalt.

Det jeg siger er at jeg tror ikke på deres løn kan opretholdes og at de må æde en stor lønnedgang engang hvis vi forsat skal have professionel cs i det omfang vi har nu. Sponsorerne og pengefolk trækker sig på stribe. Så der er ingen til at betale gildet.
#22 weKz
2021-03-01 11:00
Cs er os meget større end dansk håndbold. Om man vil det eller ej.
#23 Seneberg
2021-03-01 11:27
Helt enig. Ikke noget der. Nu var det fordi han brugte rejsedage som en undskyldning for løn
#20 Django
2021-03-01 10:38
Enig, der ses også underskud/gæld i flere andre organisationer som gerne vil blande sig i toppen af dansk esport. Det kan selvfølgelig være kalkulerede investeringer, men intet kan vare evigt sådan. Vil ikke pege fingre af nogen, men simple søgninger på nogle cvr numre og kig på regnskaber, så er det desværre tydeligt pt. Dog har AGF holdt fast i deres opskrift og holder indtil videre på sorte tal, hvis man skal se på en positiv historie. Håber at der snart kan ses flere i den retning, for med North historien, så kan det jo tyde på i de kommende år at de negative historier vil fylde i hovedet på potentielle investorer.

Jeg krydser fingrene for at corona også bare spiller ind og tingene vender igen.
#16 wiLL
2021-03-01 10:01
Det ikke nogen hemmelighed at mange danskere er utrolig toxic og så smart de ikke får det som de vil have det springer de fra hold til hold. + At niveauet er faldet.


Jeg kan godt forstå at man ikke vil satse på nogen som ikke forstår at det er arbejdsgivere der bestemmer og man er heldig at være hvor man er. De betaler folk for deres hobby. Jeg tror at hvis flere begyndte at indse at med god opførsel og en ordentlig arbejdsmoral kommer man langt! Hvem gider betale i dyre domme for nogen som ikke levere det samme som ham du kan betale halvdelen, som også er nemmere at arbejde sammen med.
Blot en tanke
#17 zaioh
2021-03-01 10:04
Vorborg rammer hovedet på sømmet i sin udtalelse. Men det er vel desværre tilfældet hos mange elite sportshold - ikke bare i Counter-Strike. Utrolig mange kører for enten lånte penge eller en sugardaddy og forventer pengene strømmer ind, når man har vundet et par trofæer.

On that note, så er jeg spændt på det seneste regnskab fra Astralis Group og om de er ved at stable en sund forretning på benene!
#28 r1kke
2021-03-01 12:01
Ved du hvornår de har regnskab?
#30 arseface
2021-03-01 12:03
Astralis er en speciel case. De har på den ene side haft underskud på ca 5, 7 og 35 mio de sidste 3 år og kommer til at ramme et tocifret underskud igen i år. På den anden side er de blevet børsnoteret hvor de blev værdisat til 500 mio, og de hentede en hulens masse penge ind fra en masse privatinvestorer. Dem der har dækket de årlige underskud har cashet for vildt ind og er gået derfra med et gigangtisk overskud. Hvis jeg var ejer af Astralis tog jeg gerne et underskud hvert år sålænge værdien på firmaet er stigende med langt mere end underskudet.
#71 Mrnobody
2021-03-02 22:22
Lige indtil boblen springer så gad du ikke det mere. :)

Med mindre du selvfølgelig er ligeglad med en hjernedød stor gæld resten af livet, det skal selvfølgelig være op til dig.
#73 noche
2021-03-04 06:48
Det er sådan resten af samfundet lever...
#74 Mrnobody
2021-03-04 13:57
Resten snak for dig selv ven :D
#75 noche
2021-03-04 19:42
Det var nu ment i et makroperspektiv. Hele verdenen lever for lånte penge, og det rammer også på et lavere niveau i og med at vi må optage store lån for at kunne købe bolig.
#77 Mrnobody
2021-03-04 23:38
True men langt de fleste har en sund gæld og det har Astralis satme ikke lige meget hvordan man drejer den :)

De fleste kommer jo i nul før eller senere eller sælger og den manglede difference får banken jo så tilbage.
#78 noche
2021-03-05 09:01
Ja deres økonomi er på ingen måde sund.

Synes nu heller ikke er verdensøkonomien er sund. De er en del nationer i massive problemer - men vi printer selvfølgelig bare nogle penge og laver billige lån til dem, som de måske får betalt tilbage, ellers gentager vi bare successen med at printe og låne. Og ja, det går så udover min fremtidige gæld, der bliver så meget højere.
#25 byx
2021-03-01 11:30
Utallige gange har man i hvert fald oplevet hvor virkelighedsfjerne, forkælede og krævende danske hold og spillere er.

De forventer at blive fodret med tusind-krone sedler i stride strømme selvom de ikke er brudt igennem endnu og måske befinder sig i tier 3-4 eller lavere.

Jeg er helt enig i at den personlige moral og arbejdsmoralen skal tages heftigt op til overvejning for dem der gerne vil bryde igennem, men mener de skal have alt det de selv mener de "fortjener".
#26 arseface
2021-03-01 11:55
North har vel ødelagt mere end de har gavnet. De har blæst lønningerne op på et niveau hvor de slet ikke hører hjemme sammenlignet med indtjeningsgrundlaget, samt indført en kultur hvor det handler om at ligge få timer på serveren og lave en masse ligegyldigt udenomsgejl. Resultatet er at vi har en ordenlig røvfuld spillere der ikke ligger de timer det kræves samt forventer en urealistisk høj løn.

Spørg Shiro eller Yekindar om hvad deres form skyldes og de kommer ikke til at sige høj løn eller fitness. Det er bare sult og MANGE flere timer på serveren end aizy, kjærbye og co er i nærheden af at bruge. Hvis jeg havde en org ville jeg satse på unge talenter der endnu ikke var blevet ødelagt af "North modellen", som er sultne og som kan acceptere en resultataflønning efter sætte tæring efter næring modellen. Lidt som jeg forstår Flames gør det og som Heroic gjorde før opkøbet.
#27 vorborg
2021-03-01 11:59
Hvorfor er det at vi tror danske spillere er dyrere end andre spillere?
Det er bestemt ikke mit indtryk af scenen. North spillerne tjente selvfølgelig mere, end hvad de præsterede til, men det er de bestemt ikke ene om de sidste par år internationalt set.
#34 larzN
2021-03-01 12:40
Hvilke andre hold har du en fornemmelse af er blevet betalt mere end de har præsteret til?
#38 vorborg
2021-03-01 12:55
Jeg har selvfølgelig noget inside viden, ved at arbejde i scenen - og kan af gode grunde ikke dele hvad andre hold tjener.

Men set udefra er det nok et godt bud at kigge på hold som c0ntact, Envyus, Cloud9 (selvom de er tidligt i processen), Dignitas m.fl.
Der findes mange flere, hvor min personlige holdning er at klubberne har fået meget lidt retur, ift. de lønninger der er investeret, men som jeg ikke kan dele.
#47 larzN
2021-03-01 13:15
okay, tak for svar :) tænkte selv på Mibr, Fnatic og Cloud 9
#35 Sonny
2021-03-01 12:47
Var det ikke det Zouheir selv nævnte da der kom nyhed omkring deres nye main team fra Frankrig? De var jo i snak med et dansk hold som han mente krævede for meget og derfor tog de et fransk hold i stedet for, som faktisk lå fornuftigt på hltv. Hvis det danske hold de var i snak med krævede mere end det franske hold, så er det et ret tydeligt tegn på at den danske scene kræver for meget.
#36 vorborg
2021-03-01 12:50
Med alt ære og respekt for Zouheir og Ambush, så er det to forskellige verdener at snakke om hold som X6tence, Mad Lions og North med fuldtidsspillere, og så det niveau Ambush bevæger sig på.

Jeg tror helt sikkert at der er forskelle på danske spillere, og andre nationaliteter, ift. hvor mange penge der f.eks. skal til før folk kan gå fuldtid, hvilket også handler meget om omkostningerne ved at leve i Danmark.
#48 Sonny
2021-03-01 13:16
Jo jo, enig. Vil bare også mene der er et problem med de mindre hold, hvor folk nærmest også kræver løn, inden de overhovedet har spillet en kamp. Det er måske det som starter problemet, hvis man allerede helt tidligt i folks karriere giver dem 4-5000kr i løn. Men ja x6tence, Mad Lions og North er noget helt andet. :)
#37 Rejin
2021-03-01 12:52
Man kunne se på CIS regionen, der er altså top hold som max tjener omkring 20-25.000 danske om måneden. Det vil du ikke se i DK.
#41 vorborg
2021-03-01 12:57
Man ser samtidig også i samme region at de spiller det klarer sig enormt godt, til 20-25.000 danske ofte er bundet op på helt vanvittige buyouts, hvilket jeg vil mene er en af grundene til de ikke er røget videre og tjene mere.
Det synes jeg ikke er en model man skal kigge på at imitere.

Men jeg tror bestemt at der skal mindre til i CIS regionen, før at spillere kan gå fuldtid.
#42 Rejin
2021-03-01 12:59
Men 25.000 er vel også nok til at gå fuldtid i DK? Altså jeg snakker af erfarring :D
#44 vorborg
2021-03-01 13:06
Ja, der er også spillere i Danmark der spiller fuldtid til 25.000 og mindre, jeg snakker også af erfaring :D

Vi har selv haft flere lineups fuldtid til mindre i snit, x6tence tror jeg også snittede deromkring eller lavere.

Jeg tror også sagtens at North og Mad Lions kunne have betalt mindre i løn end de gjorde, og have samme lineups.
Begge hold var i konkurrence om holdenes underskrift lige da de hentede dem, og ender derfor i den højere ende, men har haft muligheder løbende ift. rosterændringer til at sænke omkostningerne.

Vi havde så ikke bundet vores spillere op på synderlig høje buyouts, og derfor røg mange af dem også hurtigt videre til klubber der var klar til at betale mere.
#54 Rejin
2021-03-01 14:57
Helt sikkert, men prøv du at få fat i nogle af de spillere som folk nævner for de beløber der :D
#56 vorborg
2021-03-01 15:19
Det er klart, du kan ikke hente Niko, Kjaerbye, Aizy osv. til de lønninger, men jeg vil også blive overrasket hvis du kan hente internationale spillere med samme cv til 20-25k om måneden.

Men mange af de danske spillere, der måske før har tjent det dobbelte, kommer også til at sænke deres lønkrav, det er kun et spørgsmål om tid. Hvis der ingen arbejdsgivere er, så er det naturligt at lønningerne falder.
#40 Hani
2021-03-01 12:56
Jeg er enig og tænker heller ikke at det er tilfældet i toppen af scenen. De hold der spiller på et internationalt niveau, lønner nok deres spillere som man nu gør på et marked med udbud/efterspørgsel, personligt brand, forhandlingsstyrke forhold mm.
Der er selvfølgelig tilfælde hvor resultater gør at lønnen ikke er holdbar, men sådan er det ikke kun i esport eller Danmark.

Der hvor danske spillere er dyre er nok nærmere når man ser på et nationalt plan. Hvor at et top 10 hold i et land med små 6 mio, er dyrere end tilsvarende i de fleste andre lande - Ambush kunne være et eksempel på dette.

Personligt tror jeg ikke at organisationerne giver op på danske spillere, blot at dette er en del af de rokader nu der engang er løbende.
#32 Jerry
2021-03-01 12:34
Mit indtryk er at de fleste nye orgs som vil ind i fx. cs go, smider en kæmpe poise penge efter etablerede spillere og forgylder dem, da de ser det som en smutvej til præstationer... Problemet med den model er at man som ofte køber for dyrt og får down perioden efterfølgende... Vi har senest set det med Heroic, som blev købt noget nær toppen hvor ejer og spillerne kunne presse prisen( er mit bud) ekstra godt op. De er ligeledes dykket, fordi sulten måske er midnsket lidt for at sidde og give de ekstra timer på serevren som det kræves...

Køb spillerne på vej ned og ikke når de er på toppen, hvis man absolut skal hente etablerede spillere... Derudover så bør man altid indskrive performance regulerede klausuler op og ned, det er i alles interesse.

Mit gæt med North er igen - Samlede et brandvarmt hold op og fik lov til at betale kassen.
Storhedsvanvid kombineret med tvivlsom ledelse... :)
#33 rALF
2021-03-01 12:34
Generelt set, så synes jeg man kan sammenligne CS/eSports-organisation med fodboldklubber. Det er dårlige investeringer, hvis man kigger direkte på bundlinjen år efter år. Indtægterne fra merchandise, tilskuere, sponsorater mv. kan ikke følge med lønningerne, hvis man vil blande sig i den absolutte top. Der er kun nogle få klubber, som rent faktisk formår at have en god forretning - og de klubber vinder sjældent de store trofæer.

I moderne fodbold, der tror jeg mekanismen er startet med (eller forstærket af), at meget meget velhavende personer har købt fodboldklubber, som Abramovich har gjort i Chelsea eksempelvis. Han er ligeglad med, at han ikke tjener penge på Chelsea, men synes det er fedt når hans hold vinder PL og CHL. For at vinde trofæer, så kræver det de bedste spillere, og dem får man ved at tilbyde den bedste løn. Herfra, ja, så er lønningerne i moderne fodbold jo stukket fuldstændig af - og flere klubber er til trods for deres stærke brand, stadigvæk forretninger der kører med millionunderskud hvert år.

North havde vel en forhåbning om, at de kunne tjene penge på deres projekt, men måtte erkende, at det var en kæmpe underskudsforretning med ingen udsigter til noget bedre. Astralis har uden tvivl bygget et stærkt brand op, men derfra og så til et plus på bundlinjen, der er fandeme langt.

Jeg tror ikke, at det er en dansk-spiller tendens, men nærmere blot et udtryk for, at de folk eller organisationer, der troede, at de kunne bygge en god forretning op på det "nye" eSport-markedet, nu er ved at erkende, at det ikke er nogle guldkalv. De organisationer, som bliver ved med at betale de høje lønninger, de gør det pga. kærlighed til spillet (Complexity, Cloud9 etc.). De resterende organisationer må så finde en forretningsmodel, som er mere bæredygtig, og det kræver væsentligt lavere lønninger end tidligere. Jeg kunne derfor godt forestille mig, at på sigt, så bliver fødekæden endnu mere opdelt, hvor tier1 hiver boksen, og de øvrige tier2 - X får markant mindre - hvis ikke de allerede gør det nu.

Just my two pennies :-)
#39 cellar32k
2021-03-01 12:56
... og derfor skal man ikke investere i sportsklubber inkl. Astralis hvis man da regner med sin investering bliver mere værd.

Norths målsætning var klart at sætte sig som #1 i Danmark, og jeg tænker det var det der retfærdiggjorde investeringsbeløbet sammen med den udvikling e-Sport var i. Tydeligt at der ikke var kompetente mennesker inde over, en beslutning bygget på hype og manglende research.
#45 Jerry
2021-03-01 13:09
Man valgte i North at ansætte Whimp og venner af ham så vidt jeg husker på vitale pladser...
Det kan sagtens være at jeg husker forkert...
#53 cellar32k
2021-03-01 14:34
CV mæssigt var så det jo fornuftigt ud med whimp med både tier 1 cs erfaring og konsulent baggrund. Beslutningen om at hive ave ind tror jeg også var god, han virker dygtig.

Jeg tror ikke det var de 2 der gjorde udfaldet, men svært at gennemskue. I hvertfald tydeligt at der ikke blev taget nogle gode beslutninger når ting ikke fungerede, og når der blevet taget en for sent beslutning var den helt horribel.
#59 unclejakes
2021-03-01 17:53
Selvom 1 dansk fan måske er mere værd end 1 russisk eller brasiliansk fan, så er det sikkert en bedre investering at betale for internationale spillere, der kan ramme et specifikt marked, hvis ellers resultaterne er nogenlunde i samme boldgade, end det er at have det 3. Bedste danske hold, når Astralis ikke engang er en super forretning.
#76 maggieb
2021-03-04 20:22
Astralis havde en omsætning på 40 million kroner i 2019 og finansielle indtægter på næsten 9 millioner kroner og har et årets resultat på 3 millioner samt det er et voksende markedet. Astralis har lavede en super forretning.