Opret Log ind
oBo bænker sig selv i Complexity
Den 17-årige spiller har taget beslutningen om at træde tilbage fra Complexity.
Skrevet af: JSand    22. september 2020 19:18      

Jason Lake må sige farvel til det 17-årige stortalent, som har valgt at træde tilbage fra Complexity.

Tidligere i dag kom det frem som lidt af et chok, at Complexity ville gøre brug af deres coach i stedet for oBo i den lukkede kvalifikation til DreamHack Open Fall, og dette satte hurtigt gang i rygterne.

Nu er der endelig kommet afklaring på situationen, da organisationens CEO, Jason Lake, netop har annonceret, at oBo har valgt at bænke sig selv og rejse tilbage til USA to uger før, det ellers var planlagt.

I spillerpausen udtrykte oBo bekymringer om at vende tilbage til Europa. Han rejste dog med holdet, indtil han for 24 timer siden besluttede at rejse tilbage til USA efter slutspillet i ESL Pro League.

I går var vi derfor i gang med at finde ud af, hvordan vi kom videre derfra. Meget tidligt i morges informerede han dog holdet om, at han var i lufthavnen og var på vej tilbage til USA, fortæller Jason Lake i pressekonferencen.

Beslutningen om at rejse tilbage til USA indebærer, at Complexity gør brug af deres coach, keita,  i DreamHack Open Fall-kvalifikationen. Jason Lake afslørede dog, at de har i sinde at finde en rigtig spiller inden EPL fortsætter.

Til slut sagde Jason Lake, at Complexity vil forsøge at finde et nyt nordamerikansk hold til oBo, mens han løftede sløret for, at han selv var begyndt at kigge efter nye spillere til Complexity.

Her sagde CEO'en dog, at frikøbsklausulerne er 'lidt latterlige' i øjeblikket, hvorfor organisationen ikke vil blive afpresset af hold, som forsøger at udnytte Complexitys situation, men at de i stedet vil forsøge at finde den bedste spiller muligt til holdet.

Complexity består nu af:

  • dk blameF
  • us RUSH
  • dk k0nfig
  • bg poizon
     
  • uk keita
  • us oBo (bænket)
#1 Martin
2020-09-22 19:30
Øv. Håber de finder en god erstatning. En dansker kunne være fedt.
#2 cellar32k
2020-09-22 19:31
Det virker heller ikke særlig holdbart at være plantet alene i Europa, uden daglig fysisk gang med teamet måske med undtagelse af Rush?
#3 fLix8
2020-09-22 19:33
Trist at se. Men jeg kan godt lide den måde Jason Lake melder det ud på. Det lader til, at han oprigtigt er ked af det både på holdet, men i særdeleshed også oBo's vegne. Håber de kan finde en fed 5. spiller til holdet!
#4 unclejakes
2020-09-22 19:36
Stærk måde at kommunikere på fra J.Lake.

Super ærgerligt og frustrerende for de andre i coL, at de nok ikke en gang kommer til næste RMR turnering pga det her. Lige som det så ud til at de måske havde en lille, lille åbning for at kunne komme til Majoren, så bliver den lukket i igen.
#5 rALF
2020-09-22 19:43
Man forstår sku godt, at en 16-17 årige knægt, der er placeret i Europa under hele lockdown, at han savner tætte venner og familie. Rush er sikkert en mega god fyr, men han er lige de år ældre, så mon ikke de mest har været kollegaer fremfor "venner" :-)?

Synes det er fedt at CoL er kravlet op af ranglisten, så jeg er spændt på at se hvem der kommer ind.

Er der nogle, som har et godt bud på en 5. spiller?
#17 BehinD
2020-09-22 20:51
For mig kommer det an på om de vil have en nord amerikansk spiller eller en EU. Fra NA ser jeg floppy som nr 1. target og xeppaa som nr 2. I EU ville Styko være et godt bud da han har bevist sig i tier 1 mange gange.
#20 Lemmy
2020-09-22 21:12
Er helt enig i floppy, virkelig spændende talent og kunne helt sikkert udvikle sig meget!

Er mindre enig med styko, synes ikke rigtig at han har bevist det helt store i tier1. Solid spiller no doubt, men ikke en xfactor og hans talent er vel også meget begrænset i forhold til sin karriere.
#6 saks
2020-09-22 19:44
Forstår stadig ikke man kan bænke sig selv?
#16 BehinD
2020-09-22 20:49
#12
#7 Krak4334
2020-09-22 19:46
Gad vide om det er hjemve, corona relateret, de 2 kombineret eller noget helt andet der har fået ham til at rejse hjem igen.

Håber lidt han kommer til c9, hvis de fortsat vil være amerikansk baseret, både ift udvikling, men også ift at spille med i toppen ligesom med complexity.
#8 whitebear22
2020-09-22 19:52
Jeg tror, de henter en ung amerikaner, og så tror jeg, at oBo ender i Cloud9s nye projekt.

Hvem, der ender med at blive femte mand i Complexity er et godt spørgsmål. Grim havde været det bedste bud, hvis ikke han var røget til Liquid.
#19 sirr
2020-09-22 20:57
Tænker også c9 må følge spændt med - omvendt tænker jeg at en spiller som oBo må være dyr og jeg kender ikke til c9 budgettet. Tænker det kan være risky at hente en meget (dvs. ekstraordinært) dyr spiller når de spiller med åbne kort budgetwise.
#22 Sheru
2020-09-23 00:09
Du “tænker” meget hva ;)
#26 whitebear22
2020-09-23 06:51
Jeg er ikke sikker på han er så dyr, hvis Complexity hurtigt finder en 6. mand. Hans buyot ligger vel i samme leje som woxic - og han blev jo købt ud :)

Complexity har ingen planer om seksmands-lineup, så på bænken sidder oBo bare og koster dem penge.
#21 RAVN
2020-09-22 23:54
Ender han så ikke bare med at skulle spille fra EU igen? :-)
#25 whitebear22
2020-09-23 06:48
Det ved jeg ikke rigtigt.

Complexity har jo også base i USA, og spiller der fra, når der ikke er tale om turneringer og når det ikke er corona-tilstande. Jeg forestiller mig, at C9 kommer til at køre med et lignende setup.

Turneringerne skal han jo rejse rundt til uanset.
#9 ziGa
2020-09-22 19:52
Fcking joke at man bare kan bænke sig selv.
#12 Bubski
2020-09-22 20:03
Det jo ikke fordi man "bænker" sig selv. Det fungerer jo på præcis samme måde i Fodboldsverden, hvis man ikke har motivationen eller lysten til at forsætte det sted man er endt så kan man have en dialog med holdet og træneren om at man ønsker ikke at være her længere, de fleste trænere tager det som om de skal sælges. Obo ryger jo på transferlisten så de kan finde et bedre noget der passer bedre til ham

Mesut Ozil fra Arsenal har heller ikke "bænket" sig selv, men han har signaleret at han ikke er interesseret i at give sig 100% til at spille for det pågældende hold, så har man jo også indirekte bænket sig selv. Fordi træneren eller klubben vinder intet ved at have en spiller på holdet som bevidst kan tabe en kamp for dig, bare fordi han vil gøre alt for at komme væk

Derfor giver det sjældent mening at force til spillere som vil væk og "bænkes" at de stadig skal spille for deres klub. Det præcist på samme måde i alle sportsgrene hvor man spiller for et hold
#23 d0kz
2020-09-23 00:11
Bare se på Gareth Bale situationen i Real Madrid, som hellere ville spille golf end at møde til træning :D Der kan man snakke om at bænke sig selv
#24 donfrankie
2020-09-23 01:02
Ud over Øzil faktisk ikke ville sælges, da han ikke vil tage en lønnedgang i den størrelsesorden som det vil kræve. Han spiller ikke fordi han er for doven og alt for meget en luksus spiller i forhold til hvor Arsenal er lige nu.

Hvis en spiller bevist spiller dårligt, så burde han/hun i det øjeblik holde op med at være professionel. Eller holdet burde kunne spærre spilleren i resten af kontraktperioden uden løn.
#27 whitebear22
2020-09-23 06:53
Dit sidste forslag minder mest af alt om noget, man kan læse i nationens kommentarspor 🤷🏼‍♂️
#36 donfrankie
2020-09-23 13:06
Så en spiller der ikke gider yde, skal han så bare kunne bare sidde og hive en løncheck hjem hver måned?
Det gør det jo heller ikke nemmere at sende en spiller til et nyt hold når de bare bænker sig selv. Så bliver alternativerne jo at sælge billigt fordi alle andre ved han ikke gider spille for dig mere eller lade ham rådne op og smide penge ud af vinduet hver måned som man intet får for.

Nu synes jeg personligt oBo sagen er lidt speciel pga hans unge alder samt at han har været i Europa så længe pga covid-19. Det ser dog ikke særligt pænt ud at man skriver når man står i lufthavnen.
#38 whitebear22
2020-09-23 13:14
Jeg forstår godt problematikken. Men at give en organisation den magt over en spiller, at de kan bænke dem uden løn, fordi de “bevidst spiller dårligt” er ikke vejen at gå.

Hvornår er det bevidst, og hvornår er det fordi, man spiller dårligt pga. manglende motivation?
Hvordan kan man bevise, at det er med vilje?
Hvor meget dårligere kan man spille, før det koster lønnen?

Juridisk og bevismæssigt er det en farlig vej at gå. Forslaget er ikke synderligt gennemtænkt. Det var såmænd bare min pointe :)
#30 JawBreaker
2020-09-23 09:51
Forskellen er bare at i fodbold har de andre spillere at bruge, sådan som CS er lige nu kan man ikke lave den sammenligning.

CS holdene bliver, så vidt jeg ved, straffet hvis de har over 5 spillere. Så mister de point mm, er det ikke korrekt?

Så hvis CS skal tage det sidste skridt op, for at blive taget seriøst, så skal de have lov til at have mere end 5 spillere på holdet.
#10 Wasin
2020-09-22 19:59
Der er noget helt galt med kontrakterne i csgo siden man bare uden videre kan bænke sig selv, med det sagt har coL selvfølgelig ingen interesse i at have en utilfreds spiller på holdet. Men det burde være deres beslutning og ikke hans.

Det lugter lidt en stor posepenge fra cloud9 med kombinationen af at kunne komme hjem igen :)
#11 Jigsaw
2020-09-22 20:01
Kan du også i fodbold og alle andre sports.
#14 Tyze
2020-09-22 20:34
Se #12
#13 weKz
2020-09-22 20:11
Fanme træls, kunne satme godt lide obo på det hold. Spændende at se hvem de hiver inde. Kunne der være nogle danske muligheder?
#15 Madsen
2020-09-22 20:35
Håber det bliver en dansker men hvem skulle det være?
#18 sirr
2020-09-22 20:55
Øv - ellers en vanvittig spiller der virkede til at passe perfekt ind, men det kan næsten kun være den store omvæltning covid-19 har givet ham og RUSH som har gjort han er endt med at tage tilbage. Til de der har set "Through the smoke" virkede det også lidt besynderligt at ham og RUSH blev placeret alene ved HYDR (som jeg forstod det) mens de 3 andre spillede hjemmefra - så må man godt nok føle sig som Palle alene i verden som 16/17 årig knægt, i et nyt land og med de samme 2 (3 med media-guy) mennesker omkring sit henover 2 (3?) måneder.

Fed respons fra Jason Lake der generelt virker oprigtig og cool.
#28 c0bb
2020-09-23 09:36
Hvad er det “fede” Jason Lake har sagt her? Understreger han ikke bare hvad der står i nyheden? En spiller ville hjem til USA, efter isolation i Europa. Timingen kunne have været bedre, holdet skal finde en rigtig måde at komme videre på. Hvad er det, alle skriver, er så fedt ved det?
#29 JawBreaker
2020-09-23 09:49
Det er pinligt af oBo. Vil han det her, eller vil han det ikke? Det bare ikke godt nok hvis man vil være professionel idrætsudøver.
#31 DamiX
2020-09-23 11:13
Han er 17, han ved ikke engang hvem han selv er endnu. Han har været i EU i lang tid nu, uden at se hans familie derhjemme, og det nok ikke fordi han kommer hjem lige foreløbig hvis han fortsætter på Complexity. Han har nok bare behov for at få ro i hovedet og slappe af med dem han har nær i stedet for at være alene i et land han ikke kender.
#32 JawBreaker
2020-09-23 11:17
Du godt klar over hvor mange fodboldspillere på 15 og 16 der flytter fra vante rammer for at forfølge drømmen om at blive pro ik?

oBo har tydeligvis ikke det som skal til, sørgeligt men sandt.
#33 NamrepuS
2020-09-23 11:27
Lad os nu være ærlige.... oBo havde nok ikke lavet dette move hvis ikke der var en gulerod på den anden side. Ja han er kun 17år, og self er det en hårdere situation er blive shipped til EU lang fra familie og venner. MEN!! Han har helt sikkert allerede en aftale med C9 eller lign. der har været tipping point på det er lettere at tage beslutningen om at komme hjem.
#37 donfrankie
2020-09-23 13:10
Så er det da et endnu større douche bag move.
Er det bare fordi en 17 årig dreng har hjemve, så fair nok.
Er det fordi han hellere ville spille i C9, så er han bare en idiot. Så bør Complexity virkelig skrue prisen helt op for ham.
#35 DamiX
2020-09-23 11:39
Jo det er jeg klar over, men der er også mange der ikke gør eller mange som vender tilbage. oBo er dygtig, og selv de stærkeste 17 årige kan savne deres familie. Vi kender intet til hans personlige liv, så at sige han ikke har det det der skal til, er bare for hurtigt at sige om en 17 årig.
#39 rALF
2020-09-23 22:32
De 16 årige som ryger til Ajax Amsterdam eksempelvis, de bliver placeret i værtsfamilier, der tager sig godt af dem - typisk med en anden holdkammerat på samme alder. Fodboldklubberne har et decideret akademi for de unge, hvor de går meget om i deres ve og vel.

oBo på 16 år, ryger til Europa i en lejlighed med RUSH på 26 og vidst en anden medie-dude fra Col - under covid-19. Der er da ikke mærkeligt, eller uprofessionelt at han ikke trives i sådan et miljø over længere tid.

Jeg tror han har en lys karrierer foran sig, da han allerede har spillet og leveret på aller øverste niveau.

Det vil være MEGET mærkeligt, hvis han ryger til Cloud9, eftersom de skal bo i EU indtil livet på et tidspunkt går sin normale gang igen, - og så først der rykke til LA.
#34 MadsFJ
2020-09-23 11:27
Nu ved vi ikke om der er mere bag sagen end vi egentlig ved, han har nok truffet beslutningen som han selv føler for der ville jo heller ikke være meget i det hvis han som udøver ikke føler han kan udøve sit bedste i den nuværende situation. Det er hans første store gennembrud i cs scenen og han bliver ældre med tiden.
#40 sekke
2020-09-24 01:09
Jeg kan ikke andet end at have ondt af oBo, 16-17år og "tvunget" til at bo i på et andet kontinent, under en pandemi, for at udleve sin drøm. Jeg ville ønske at oBo's bænkning kun var midlertidig, men i og med at pandemien ikke ser ud til at stoppe foreløbigt, så bliver coL nok i eu.