Opret Log ind
Seertal: Konkurrenterne sætter Flashpoint til vægs
Flashpoint når ikke ESL og BLAST til sokkeholderne, hvis man kigger på seertallene.
Skrevet af: JSand    23. marts 2020 22:00      

Thorin kan langt fra være tilfreds med seertallene efter første dag.

Da Flashpoint blev annonceret, lovede ligaen en unik seeroplevelse med inspiration hentet fra WWE og UFC.

Disse løfter har dog slet ikke formået at munde ud i boomende seertal, da nye resultater fra ESCHARTS viser, at Flashpoint slet ikke kan følge med konkurrenterne fra BLAST og ESL, som det ser ud lige nu. 

ESCHARTS lavede analyser på baggrund af blandt andet det maksimale seertal såvel antal seere i gennemsnit - alt baseret på statistikker fra førstedagen til de respektive turneringer.

Her ses det tydeligt, at Flashpoint langt fra kan konkurrere med de to andre events. Flashpoints peak seertal lå på 43.000 seere, hvorimod det var 149.000 for ESL Pro League, mens BLAST kan glæde sig over at have haft hele 227.000 seere på et tidspunkt.

Også på de gennemsnitligere seere halter Flashpoint bagefter med "kun" 27.000 seere i gennemsnit. Til sammenligning havde ESL Pro League 90.000, mens BLAST havde 122.000.

Kilde: ESCHARTS

Kilde: ESCHARTS

Hvordan statistikkerne sidenhen har udviklet sig vides ikke, men baseret på seertallene fra den første dag til turneringen, ser det ikke ud til, at Flashpoint har levet op til forventningerne.

#1 Luffe-
2020-03-23 22:07
Man kan vel lave nok så meget fedt content. Men når alt komme til alt, så vil seerne jo se de bedste hold spille, og de er bare ikke i FP :)
#10 Martin
2020-03-23 23:46
Præcis.
#2 Badefar
2020-03-23 22:25
Historien er vel i ligeså høj grad her, at EPL får tæv af Blast. At Flashpoint har væsentligt lavere seertal er jo givet, når man ser på holdene, men EPL har da ikke nogen undskyldning for ikke at kunne følge med Blast.
#4 whitebear22
2020-03-23 23:10
Og dog.

Blast er vel en mere “eksklusiv” turnering, forstået på den måde, at der ikke er så mange forskellige hold med, og derfor også flere topkampe.

Derudover foregik Blast jo på LAN, så deres produkt har indtil nu ikke lidt under, at det er tvunget online, som ESL jo som bekendt blev fra dag 1 :)
#5 arseface
2020-03-23 23:16
Plus at blast løber over to dage, med 5 simultane bo1ere mens Esl over masser dage med en masse bo3 der bliver afviklet enkeltvis. Hvis man ser på hvor mange timer de forskellige seere brugeru bruger er jeg ret sikker på at Esl ligger langt højere. Som i 10x mindst.
#9 Badefar
2020-03-23 23:34
Det har du fået helt galt i halsen det der. Blast Premier er slet ikke det samme som Blast Pro Series. Blast Premier er BO3 kampe spillet i et studie, som fungerer som kvalifikation til nogle finaler der oprindeligt skulle spilles til juni. Altså det fuldstændigt samme som EPL, mere eller mindre.
#12 Tyze
2020-03-24 00:23
Blast Pro Series findes ikke længere.
#7 Badefar
2020-03-23 23:31
Det kan man måske argumentere for i en bred betragtning, men den holder vidst ikke helt på det her tynde datagrundlag. Nu er det her jo kun baseret på første dag, så det vi reelt sammenligner med er:

Blast: FaZe vs. NiP & Liquid vs. MIBR
EPL: Ence vs. Spirit & Vitality vs. Godsent & Astralis vs. NiP
Flashpoint: ML vs. Havu & C0ntact vs. Flames.

Den interessante opdagelse her kan umuligt være, at Liquid vs. MIBR & Astralis vs. NiP trækker flere seere end MAD Lions vs. Havu, med mindre man er debil. Den interessante info må da være, at de 3-dobbelte forsvarende Major-vindere Astralis vs. den legendariske organisation NiP, åbenbart kun kan trække 2/3 af peak-antallet af seere til en kamp som ikke en gang involverer nogle top 3-hold i verden.

Og jeg køber ikke, at det bare handler om, at EPL er online. De har også den fordel, at mange mennesker er hjemme fra skole og arbejde nu, og dermed har mere tid til bl.a. at se CS.
#15 whitebear22
2020-03-24 08:34
Det er selvfølgelig rigtigt nok - jeg havde nok ikke helt taget højde for, at data alene er på baggrund af den første dag i de respektive turneringer.

Flashpoint har ikke de mest sexede matchups på dag 1, så det kan være en forklaring.

Som jeg lige husker det, var Blast den første top-tier turnering i et godt stykke tid. Mon ikke det kan have lidt at sige også? Folk var vel sultne efter cs og ESL og Flashpoint er i konkurrence om seerne mere direkte end Blast var, da der ikke var noget alternativ dengang.
#16 Luffe-
2020-03-24 08:37
Lille eksperiment. Lav den bedste dag 1 matchups du kan. Ligemeget hvordan man vende og dreje det, så er det altså ikke særligt sexede. :D
#17 whitebear22
2020-03-24 08:52
Altså udelukkende med hold fra Flashpoint eller? :)
#18 Luffe-
2020-03-24 09:05
Jeps. Den er sgu svær ;)
#21 whitebear22
2020-03-24 11:18
Ja, egentlig. De fik slet ikke kløerne i bare en brøkdel af de hold, som kunne have gjort det til en topliga.
#8 fremilyset
2020-03-23 23:33
At blast foregik på lan er vel ikke en grund til flere seere. Der er trodsalt ikke mange sportsgrene at se lige nu, derfor er der rigeligt med seere til at kunne se esl
#14 whitebear22
2020-03-24 08:30
Det mener jeg nu godt, at det kan have. Alt andet end lige, er showet bedre med lys, ild og publikum.

Men vi er da enige i, at det ikke er mangel på mulige seerere, som ESL kan bruge som undskyldning ;)
#20 Rejin
2020-03-24 10:46
Det ene event foregik på lan det andet online ? Det mener du simpelthen ikke man kan bruge som "undskyldning" :D ?
#23 Badefar
2020-03-24 16:37
Tror du helt ærligt Allan, at der er mange der tænker: "Vi gider sgu ikke se Astralis spille, når det er online i stedet for i et studie"? Det tror jeg ærligt talt ikke. Jeg synes der er forskel på at se scenekampe fra et stor event, hvor man spiller om et trofæ, og så kvalifikation til et finaleevent, men om sidstnævnte spilles online eller i et studie, føler jeg mig ikke overbevist om gør underværker for seertallene, men jeg vil da heller ikke benægte, at det kan være tilfældet.

Lige nu ser EPL ikke ud til at blive straffet for at spille online. De har i hvert fald LANGT flere seere end de havde til gruppespillene i både sæson 9 og 10, der blev spillet på LAN, og som nævnt længere oppe, så selv hvis vi køber at der er markant forskel på online- og studiekampe, så bliver den forskel vel nu negeret af, at folk rundt omkring lige pludselig har fået rigtigt meget fritid og indetid på hænderne.
#27 Rejin
2020-03-24 17:17
100% det ville være anderledes seer tal hvis det var LAN og i en arena etc. Det kan du jo bare se på de "normale" ESL tal der er :)
#28 Badefar
2020-03-24 18:40
Jojo, det er vi helt enige i, men LAN i den her sammenhæng var jo mig bekendt planlagt at skulle foregå i et studie på Malta. Min pointe var sådan set bare, at jeg ikke føler mig overbevist om, at der er store grupper seere der vælger de indledende grupper fra, fordi at de spilles online og ikke i et studie på Malta.
#29 Rejin
2020-03-24 19:42
Reaktioner osv. er vigtige billeder at sende. Det får man ikke her på samme måde, som så gør produktion value dårligere. Så jeg vil stadig vurdere at de ville have højere tal hvis det var i et studie :)
#3 mamas
2020-03-23 22:30
Når man får muligheden for at se Havu-Contact eller NIP-Vitality, så ved jeg altså godt hvad jeg vælger, uanset om det hedder EPL, Flashpoint eller andet :-)
#6 Luffe-
2020-03-23 23:25
Enig. Hvem fanden gider se på svenskere eller franskmænd ? ;) ;)
#11 cellar32k
2020-03-24 00:17
Flashpoint havde gang i noget fedt i deres studie, som ikke fungerer online. Det er dog utroligt at de formår at samle så mange hold med standins og uden org.
#13 JawBreaker
2020-03-24 08:04
Det havde jeg ikke lige regnet med.. Om det er corona eller de nye formater, det gad jeg godt vide.
#19 MrFreeze
2020-03-24 10:27
Thorin = Tumbe.
Far tilfreds :)
#22 Jerry
2020-03-24 14:58
En turnering uden top holdene... Hvad havde man forventet? De kan have de bedste casters(har de dog ikke) og bedste content team, men uden de rigtige dygtige hold dur det ikke... I skal have fat i Astralis, Liquid, Navi, Mousesports osv... før det for alvor bliver noget der kan matche et ESL event :-)
#24 SoA_JustinSane
2020-03-24 16:58
De skal bare holde ved det de gør.. Flashpoint er et godt sted at følge med på semipro scenen synes jeg .. Jo flere turneringer hvor de unge nye upcomming talenter og hold kan få sat sit præg jo bedre! :D
#25 MrBlond
2020-03-24 17:11
+1 på den :D
#26 MrBlond
2020-03-24 17:12
Synes, det er fint til sådan nogle Semi Pro hold som der spiller. Men lad os nu se overall er det os en fin tunering med formatet og det hele. :)