Stabilitet og motivation
13. juni 2019 kl. 11:10
Avaricia
Jeg har I nogen tid ønsket og skrive et indlæg til diskussion omkring stabilitet og motivation hos spillere og deres teams. Hvorvidt stedet er det rigtige for en mere teoretisk diskussion omkring esport, er jeg usikker på. Jeg er dog ret sikker på, at timingen er den helt rette. Da flere danske hold (Maknitude, GoldenGitte & Vantage osv.) netop er ramt på deres stabilitet og sammenhængskraft.

Jeg ønsker derfor, at kommet med et bud på årsagen til, hvorfor det ofte er svært, at skabe den stabilitet i et team som de fleste ønsker. Jeg vil med garanti bekræfte nogen i noget de allerede ved i forvejen, men måske også give anledning til nye tanker eller forståelse af, hvad der skaber et effektivt team med en god levedygtighed. Jeg håber, at kunne blive klogere gennem den efterfølgende diskussion.

Motivation
Blot en hurtig begrebsafklaring så I er bevidste om min forståelse af begreberne ”indre motivation” og ”ydre motivation”.

Ydre motivation – Kan forstås som det gamle princip om ”pisk og gulerod”, vi motiveres af de ydre faktorer som giver os en belønning – mad, penge, ros og klapsalver osv. ”Jeg gør det godt, fordi jeg gerne vil være kendt og tjene mange penge”

Indre motivation – Man gør det der har værdi i sig selv, noget der giver mening, er interessant eller spændende. Man føler sig engageret, spændt eller fordybet. ”Jeg synes det er spændende, og jeg er interesseret i at vide så meget som muligt – det giver mening for mig”

Jeg tænker, spillerne er som andre mennesker drevet af både den indre og ydre motivation. I de seneste dage, har jeg bl.a. her på siden læst om de danske hold der er splittet op, og efterfølgende læst brugernes kommentarerne herpå. Mange centrer omkring, at enkelte eller flere spillere, vil have penge eller ser sit snit til at hoppe til et bedre hold i bedre omstændigheder. Det er altså udtryk for, at spillerne hovedsagligt skulle være drevet af den ydre motivation. Hvilket ikke nødvendigvis er forkert. Det giver blot en masse ustabilitet blandt de danske teams, når spillerne hopper efter det sted, hvor græsset er grønnest.

For de af os der har været nogle år på arbejdsmarkedet(eller i esporten), har vi måske oplevet, at der kan være vigtigere ting end cifrene på lønsedlen eller frynsegoderne. Det at man faktisk har det sjovt, er glad eller kan se en udvikling i sig selv eller sine omgivelser giver glæde og tilfredshed i livet. (indre motivation)

Problematikken opstår i det spændingsfelt, at vi som mennesker gerne vil have begge dele – Det glade meningsfulde arbejde og de ydre faktorer som god løn og en fed firmabil. Vi må antager, at det er de samme mekanismer, der er i spil for de mennesker, som spiller på den danske sub-top/top scene – For de er vel mennesker?

Man kan jo dårligt fortænkte nogen i, at søge en drøm om at komme på et hold, der faktisk kan udbetale en løn, og muliggøre livet som professionel. Problemet er bare, at vi gennem ualmindelig meget forskning ved, at ydre motivation ikke er bæredygtigt. Ingen ønsker gennem længere tid, at være i en situation, hvor de tjener meget, men har det af helvede til og ingen mening ser med det de laver. Omvendt kan de fleste være i at tjene meget lidt(intet), hvis det de laver er meningsfuldt og føler en udvikling.

Min påstand er, at f.eks. spillerne fra GoldenGitte i lang tid har været drevet af denne indre motivation. Velvidende at det kunne have været rart for dem, med et rygstød iform af en pose penge, som en anerkendelse på deres gode arbejde, og som den nødvendighed det er at tage det næste skridt på scenen.

Ikke desto mindre antager jeg at flere af spillerne gennem lang tid(i CS-forstand) været drevet af den indre motivation, som førte dem langt frem i DK og samtidig nærmede sig et interessant internationalt niveau. Tænk om de kunne have beholdt deres ”bedste lineup” igennem hele perioden, hvad kunne det så være blevet til? Samt tænk over hvor langt de kom, i modsætning til andre teams der både har lokaler, støtte og coaches til rådighed?

Den indre motivation er et bedre brandstof end økonomi såfremt man vil nå langt. Velvidende at der er grænser for, hvor langt man kan nå uden økonomisk støtte.

Den anerkendte professor Michael A. West, der forsker i teams har opgjort, at man kan opdele teams i 4 grundkategorier.

1. Koldt effektive team – Høj effektivitet, dårlig psykisk trivsel, moderat innovationsniveau, højt konfliktniveau = Kort levetid
2. Dysfunktionelt team – Lav effektivitet, dårlig psykisk trivsel, lavt innovationsniveau, højt konfliktniveau = Kort levetid
3. Velfungerende team – Høj effektivitet, god psykisk trivsel, højt innovationsniveau, lavt konfliktniveau = Lang levetid
4. Hyggeligt team – Lav effektivitet, gennemsnitligt psykisk trivsel, lavt innovationsniveau, lavt konfliktniveau =Kort levetid

Min hypotese er, at der i esport er overvejende kolde effektive teams og hyggelige teams. De få teams der formår at skabe et velfungerende team, er dem der kommer til toppen. Nogle gange på kort tid, andre over længere tid.
Det er derfor organisationens vigtigste prioritet, at skabe rammerne for et velfungerende team, såfremt man vil have et team med lang levetid, der også får de bedste muligheder for at skabe resultater.

Jeg oplever dog, at organisationerne sjældent har fokus på det overhovedet. De har øje for hvem der spiller godt, og skifter ud hvis de kan få en der er endnu bedre, der kan give dem bedre resultater. De er derfor på samme måde drevet af ydre motivation, hvilket oftest i bedste fald vil føre til et koldt effektivt team.

Jeg oplever, at i takt med at esport og CS er blevet mere professionelt, er teamets effektivitet blevet et vigtigere parameter end spillernes individuelle evner. En påstand er at et hold som ENCE ikke nødvendigvis rummer de bedste individuelle spillere, men pga. af deres fokus på at blive et velfungerende team, har de igennem en ”lang levetid” skabt gode resultater.

Min afsluttende pointe er derfor, at organisationer i esport, må fokusere langt mere på at skabe rammerne for det velfungerede team med stabilitet og lang levetid. En nødvendighed er den gode psykiske trivsel og høje innovationsniveau, der ikke nødvendigvis skabes ved at spille cs, men ved at have en struktureret organisation, der har fokus herpå og afsætter tid til møder, supervision og har fokus på mennesket bag skærmen.

Dertil er min opfordring til spillerne, at have mere is i maven med deres teams, og blive i noget der fungere for en, og blive der når det er svært, løs de bump der kommer på vejen i stedet for at flygte. Selvom nogle organisationer vinker med dollarsedler, så gransk dit sind for hvad der giver mening på den lange bane. Ofte er den hurtigste vej frem at gå langsomt.

I dette efterhånden alt for lange indlæg, har det ikke været min hensigt at pege fingre direkte af nogen, de eksempler jeg har nævnt, er blot for at sætte teorien i en kontekst, og på ingen måde for at anklage nogen for noget. Samtidig bygger disse eksempler på mine antagelser fra den sparsomme information jeg har, og ikke hvad der nødvendigvis er sket i den virkelige verden.

Jeg håber, at I alle vil hjælpe til at gøre mig og hinanden klogere ved at kommentere på dette indlæg.
Ulrik // Avaricia
#1(Med 2 svar)
15. juni 2019 kl. 08:11
c_hamborg
Desværre kan jeg ikke byde ind med meget andet end, at det er et virkeligt godt indlæg!
#2(Med 0 svar)
15. juni 2019 kl. 22:34
Avaricia
Tak for det :)
#6(Med 0 svar)
17. juni 2019 kl. 15:22
fLix8
+1
#3(Med 6 svar)
16. juni 2019 kl. 10:05
whitey
Kage fra Dust2s 1års fødselsdag
Først og fremmest rigtig godt indlæg, og bestemt noget som er relevant, både for organisationer og spillere. Måske endda specielt på den danske scene!

Men jeg syntes du mangler et vigtigt "ben på taburetten", nemlig påvirkninger på enkelte spillere, som kommer udefra. Dvs. Hvis en spiller får sit drømme job/studie og ikke har tid til cs længere, hvis der sker ting i ens personlige liv som påvirker, eller hvis man som person ikke har lysten/drivet til at tage sin karriere til næste niveau.

I de snart to år jeg har drevet organisation, har vi ikke mistet en spiller eller et hold, fordi græsset var grønnere. Vi har kun lavet udskiftninger grundet udefra kommende faktorer som har tvunget de resterende spillere og mig, til at bænke eller frigive spillere.

Man kan holde nok så mange workshops, team møder, 1 til 1, osv osv, men hvis man bliver ringet op af en spiller som ikke kan spille mere, grundet noget personligt, så er der ikke møjt at gøre for vedkommende - tilgengæld starter der et kæmpe arbejde med at overbevise resten af flokken om at vi skal videre, og ikke gå i stå :)
#7(Med 0 svar)
17. juni 2019 kl. 16:00
fLix8
Lige min tanke, især hvad angår holdene uden for top 5 i Danmark. Jeg tænker at det mange gange er tingene uden for holdet, som ender med at ødelægge det. Hvis man ikke tjener penge på at spille CS endnu, er man afhængig af at have et arbejde og de fleste mennesker har også et socialt liv ved siden af. Man ender i den situation, hvor 5 eller 6 mennesker skal koordinere arbejde, venner/kæreste og pracc. Vi er blevet så konkurrencedygtige i CS, at man skal ligge ekstremt meget tid og arbejde i det, for at man kan være i nærheden af top 10 i Danmark.
#8(Med 4 svar)
18. juni 2019 kl. 09:21
Avaricia
Super indspark og meget relevant

Jeg tænker, at min pointe om fokus på personen bag skærmen, kan være med til at man forbedrer stabiliteten og levetiden for organisationerne og spillerne i den. Hvis vi reducerer spilleren til blot at være "en spiller" på et hold, istedet for en person som man kender som menneske, tror jeg det bliver "nemt" at forlade organisationer og teammates.

Spillerne og organisationen skal være tættere i deres relation end blot et clantag og et gamernick.

Det at holde møder, hvor man reflekterer og evaluerer det faglige(cs), det sociale og personlige, tænker jeg gør, at man får en større sammenhængskraft(det velfungerede team). Det giver mulighed for at tage problemer i opløbet og blive bevidst om spillere der er på vej ud af holdet, så man kan gøre sine forberedelser inden man står med en mand i undertal og fire efterladte teammates der er totalt opgivende.

Jeg ved det er en idyllisk og sikkert naiv historie, men husk få år tilbage på det lille Hobro, der tog deres fodbold til superligaen og slog FCK i parken. De havde ikke tid til at fejre det, fordi de allesammen skulle hjem og på arbejde dagen efter. Pointen er at stabilitet, motivation og sammenhold i gode relationer har bevist, at det er muligt, at slå nogen der brugere mere tid, tjener flere penge og er bedre individuelt.

Jeg har arbejdet en del med talentudvikling og eliteidræt i uddannelseperspektiv. Her arbejder man meget med "dualcareer" hvor man giver plads til begge dele. Det kan der være både fordele og ulemper ved.
Jeg tænker, der er mange ting i verden, der kan være vigtigere end CS. Hvis man har en drøm om et hårdt fuldtidsstudie eller arbejde, der er begrænsede for den tid man kan investere i CS, er det selvfølgelig en relevant ting at gøre op, om man vil begge dele eller steppe ned fra CS. Men også relevant om man har opbygget en organisation/kultur, der vil satse på folk der prioriterer andre ting også?
#9(Med 0 svar)
18. juni 2019 kl. 09:42
M1kuta
Super skrevet! Kunne ikke sige det meget bedre selv!
#11(Med 2 svar)
18. juni 2019 kl. 13:49
WeiZ
"Spillerne og organisationen skal være tættere i deres relation end blot et clantag og et gamernick." Syntes de fleste organisationer, i forhold til suptop dansk CS har den relation. Hvis du fx. Kigger på ambush, synes jeg udefra i hvert fald at det ligner det ikke blot er Clantag+nick. Nu er Ambush måske et dårligt eksempel. But dunno :D
#12(Med 1 svar)
18. juni 2019 kl. 15:09
Avaricia
Det er ikke min hensigt at pege fingre af nogen, blot at pege fingeren i retning af, hvad jeg tror vil være gavnligt. Hvorvidt de forskellige teams allerede gør nogle af de ting, eller hvordan det internt fungere ved jeg intet om. Jeg tillader mig blot at tænke, at nogle af de teams som ofte skifter spillere eller bliver forladt af spillere, mangler noget af det beskrevne. Velvidende at mange omstændigheder spiller ind.
#13(Med 0 svar)
18. juni 2019 kl. 15:36
WeiZ
I know, det var heller ikke sådan ment. Jeg synes bare lige på den danske sub scene, er der nemlig den relation mellem spillerne, og organisation. Men hvis du fører den videre ud, så er jeg 100% enig i, at fx, outlaws(den gang de havde et hold) havde mere den der "clantag + nickname", and thats it.

Bare lige til den generelle du har skrevet med indre, og ydre motivation: Der har jeg kunne mærke på mig selv, at jeg er klart mere er glad, og har lysten til at spille med de 4 irl mates jeg spiller med nu, selvom jeg måske godt kunne få et hold som er/ville være bedre, og have mere potientiale. =D
#4(Med 1 svar)
16. juni 2019 kl. 11:46
Afloringerdk
Godt indlæg! Jeg har heller ikke noget at byde ind med.
#5(Med 0 svar)
17. juni 2019 kl. 15:02
Avaricia
Tak for det :)
#10(Med 0 svar)
18. juni 2019 kl. 13:35
Sandloqqen
Spændende indlæg. Jeg har selv haft samme overvejelser om at skrive et indlæg som ville ligne dette, da jeg ligeledes ser nogle store faldgruber i den måde kulturen er inden for den danske CS verden.
Der findes som tidligere nævnt tusindvis af motivationsteorier, herunder 6C, TARGET, Achievement goal, you name it. Maslows behovspyramide er lige så interessant at inddrage i denne sammenhæng.
I forbindelse med ANj og SMFs afgang fra Maknitude, kommenterede rizc et indlæg, hvor han svarede på en kommentar om hvorvidt spillerne har for meget “magt” i forhold til ledelsen i de pågældende organisationer. Jeg synes det leder tilbage til diskussionen om spillernes tilbøjelighed til at skifte, hvis resultater og ambitioner ikke stemmer overens. Her skal spillerne og organisationerne være meget bedre til at forventningsafstemme deres ambitioner med hinanden.
I min optik så mangler der derudover en generel professionalisme i det danske CS-miljø. Astralis er ofte det gode eksempel i denne diskussion og min påstand er at deres succes er et resultat af en vedvarende konsensus om, at hold og org. skal præstere sammen og derfor tror jeg heller ikke at vi vil se nogle af spillerne forlade holdet på trods af deres aktuelle resultater. Deres succes er i høj grad et resultat af de andre holds manglede evne til at forblive sammen som et hold, da spillerne ikke er individuelt bedre end deres modspillere. Hver gang der skiftes en spiller, skal holdene træde nogle skridt tilbage for at få alle spillere med - Dermed forlænges vejen til resultatmålene, hvilket må være frustrerende for resten af holdet.
Derfor tror jeg også at Astralis formkurve snart vil vende igen. Hvis det sker, så synes jeg i hvertfald det kan være med til at bekræfte relevansen i at lade hold og org. præstere sammen - og forhåbentlig vil de andre hold tage ved lære, så niveauet kan hæves inden for CS.
Som afrunding af indlægget, så tror jeg at organisationerne bag holdene skal turde tage mere kontrol og være skarpere på at indgå i dialog med spillerne. Ledelse kan foregå på mange niveauer, men jeg synes helt klart at vejen frem mod en mere professionel tilgang til CS må være, at der træder en frem som kan styre, arbejde med målsætninger og indgå i dialog.
Snakker de vrøvl på internettet? Har de behov for dit indspark? Login eller opret en bruger for at kunne kommentere.