Opret Log ind
Min motivation
Skrevet af: Daring    28. april 2019 15:20      
Kort introduktion

Jeg hedder Benjamin Daring, jeg er 28 år gammel. Far til 2 drenge, bosat i Nivå og arbejder til dagligt med voksne udviklingshæmmede. I min unge dage begik jeg mig en del på eSports scenen som både spiller, manager, tilskuer og fulderik. Idag bruger jeg mest af min tid på mit arbejde, mine børn, træning i form af powerlifting og en smule gaming i ny og næ.

Grunden til jeg skriver en blog på d2 som omhandler motivation:

Grunden til at jeg vælger at skrive en en blog er primært jeg håber nogen læser den og tænker at de kan bruge den til noget. Jeg skriver den også for at fortælle en smule om min historie omkring at komme ud af en masse problematikker, erstatte dårlige vaner med gode vaner og hvad er ligesom drev maskineriet for at udvikle mig selv til en bedre udgave af mig selv end jeg var. I mine unge dage var jeg altid lige ud af posen og sagde hvad jeg mente. Det skabte mig en helvedes masse problemer fordi det aldrig var særlig velovervejet og jeg var styret af impulser og følelser. Jeg vil selv mene jeg er en lover og ikke en fighter, men når man gik over min grænse og pissede på mig, så var helvede løs og jeg blev altid en fighter. Det var ikke særlig konstruktivt. Om det så var i forhold til at være en teammate, manager, far, ven, eller generelt bare et menneske man mødte på sin vej. Det skabte mig mange problemer som jeg prøver at ''make amends'' for den dag idag. Så måske jeg også skriver den her blog, fordi jeg ikke ønsker folk skal begå mine fejl. Jeg blev en smule inspireret af Benjamin ''cube'' Stabell da jeg så hans blog. Jeg fik lidt blod på tanden for at fortælle hvor fucked up man nogengange kan være, men komme ud på den anden side og have lært af sine fejl.

Motivation:

Let's break it down with some theory and my interpretation, shall we?


Jeg ville i dette udsnit tage udgangspunkt i teorier fra Mazlow, Herzberg, Daniel H. Pink og Oldham.

Motivation er en vigtig drivkraft i alle forandringsprocesser.
Motivation handler om mennesker, og om at påvirke menneskers valg af adfærd.
Motivationen fremmes, hvis den enkelte kan se en mening, med det man laver og dermed også hvad forandringen indebærer.
Omvendt hvis man ikke kan se meningen med en forandring, kan motivationen være tilsvarende lav, og modstand mod forandring – modstandsreaktioner – vil være en naturlig reaktion.

Altså drivkraften er at man kan se meningen med det man er igang med. Man har tildens til at have en vis form for adfærd. Den gang altid ændres, men der skal være nogen motivations faktorere der gør at man faktisk når til det punkt at man er motiveret nok til at tage ansvaret og sige ''Hey, der skal ske noget nu! Jeg vil ændre min måde at håndtere tingene på.(eller hvad det nu kunne være)'' Min tolkning af dette er, at nok slag over nakken, gør at man nogen gangen må erkende at man ikke gør sig tilstrækkeligt. Eller at man sårer mennesker på sin vej fordi man selv, går med en idé om at man gør det rette, men udadtil er det fuldstændigt modsat effekt. Jeg tænker det kommer med erfaring i livet. Fordi som udgangspunkt er ingen perfekte, men der er nogen som har en rygsæk med sig hvori at de er bedre ''stuitet'' for at gøre sig bedre i mange sammenhæng.


Så hvad er motivation?

Motivation kan defineres som din vilje til at øge indsatsen, hvis det resulterer i at du opfylder et behov eller ønske.
Vores adfærd er styret af at opfylde et mål, og de motiver eller behov der ligger bag.
Motivation kan forstås som en psykologisk proces, den enkelte medarbejders individuelle transition.
Motivation er individuelt og vil variere over tiden.
Derfor vil der også være tale om en dynamisk proces som hele tiden skal rekonfigureres.
Selvom beslutningen er taget og ”den gode mening” er klar for beslutningstagerne, er det langtfra ensbetydende med, at dette også giver god mening for medarbejderne, som skal realisere forandringen.

For mit vedkomende, der omhandlede det en HEL masse dårlige vaner, adfærd og handlemønstre i forskellige situationer og kontekster. Så i bund og grund var mit mål engang styret af at have det sjovt. Intet mindre. Fest og farver var det jeg troede var det vigtigste for mig. Jeg har taget en del kursur og taget en længere udgave af uddannelse NLP. Den siger ''De valg du tog på et givende tidspunkt, var måske de rigtige valg dengang''. Det kan tolkes på flere forskellige måder, men udgangspunkt er formentligt at man bliver klogere og udfra ens tidligere adfærd, handlemønstre etc. Så udvikler mig sig som mennesker og tilegner sin den bedre/rette adfærd i forhold til det udfra konsekvens som dine handlinger har haft.

På det tidspunkt hvor meget af mit liv lidt ramlede sammen og blev en stor pose lort, hvor min adfærd var helt hen i vejret, der blev fik jeg også nyheden om jeg skulle være far. Det var en rigtigt svær tid. Jeg havde mange ting jeg ikke arbejdede med og det vil kun være blevet værre hvis jeg ikke tog et ansvar. Så i bund og grund var min ALLERSTØRSTE motivations faktor min søn. Idag er det selvsamme, men det er ikke længere bare en søn, men mine 2 små fucking seje drenge der gør jeg ønsker at gøre mig selv til et bedre menneske.

Så de dårlige vaner jeg havde skiftet jeg ud med træning. Den indre aggresive tendens jeg gik rundt med fik jeg gjort kul på ved at løfte tunge vægte. Jeg begyndt samtidigt til psykolog og arbejdede med de problemetikker jeg havde. Jeg har MASSER af selvindsigt og vidste godt jeg havde en masse problemer, men der er en helvedes forskel på at vide man har dem, til så at finde en løsning til hvordan man ændre dem. I lyset af alle mine problemer, blev det helt klart at jeg var en egoistisk fucking idiot. Jeg troede på at det hele handlede om Benjamin, men i bund og grund handlede det som min søn og nu begge af dem. I min kontekst som far. Hvad end din kontekst er, din motivation, er det netop din opgave at finde ud af det?

''Kommunikation og engagement på tværs og mellem alle niveauer, fremmer de fleste implementeringsprocesser: Hvordan ser det ud fra mit perspektiv (What’s in it for me)?
Hvilken betydning har det for mit arbejde, og min arbejdssituation?
Bekymringer og usikkerheder er naturligt, og det er vigtigt at disse bekymringer og usikkerheder bliver hørt og drøftet, og at alle kommer til at opleve sig som en aktive del af forandringsprocessen.
Ledere på alle niveauer har en central rolle og et centralt ansvar, og det er vigtigt at have en kultur, hvor der kan tales og lyttes opmærksomt mellem de forskellige ledelsesniveauer og medarbejderne.''

''Medarbejder'' i denne kontekst skiftes ud med ''spillere'', ''ledere'' kan skiftes ud med ''callere/managere'' eller what ever. What's inbetween is what is important.


Jeg har ikke mere tid lige nu, så jeg poster det jeg formåede at skrive. Jeg vile gerne se respondsen og jeg derefter overvejer jeg lige om jeg udgiver v.2 af dette og komme med resten af teorierne, men hvis dette har hjulpet bare en person til ikke at begå min fucking fejl, så har jeg sejret!

Der er seriøst mange grammatiske fejl og stavefejl. Jeg hober i ovalevah
#1 walle
2019-04-28 15:25
Motivation findes ikke. Sorry to break it
#2 Daring
2019-04-28 15:26
https://ibb.co/BsV83Gw

Say what?
#3 walle
2019-04-28 15:30
Det er ikke motivation. Det er selvdisciplin i allerhøjeste grad.

Motivation er som du så fint skriver "variende", "dynamisk proces", "skal rekonfigueres" - det er altså noget der ændre sig, og kan siges at være meget midlertidig.

Din søn var ikke din "motivation", din søn gav dig selvdisciplin, fordi du tænkte at du ikke skal være en fuckt op far.

Det kan godt lyde som om, at det er en snak om definition, men det er det virkelig ikke - jeg skriver kommentaren, fordi det kan være væsentligt for mange mennesker at få afvide. Der er utrolig mange mennesker der trøster sig med at "de ikke er motiveret lige nu" - det er verdens ringeste undskyldning, for ikke at tage sig sammen. Selvdisciplin, selvdisciplin, selvdisciplin.

Hvis det er dig på billedet, så er det fandme stærkt gået min ven! Men det er ikke en eller anden magisk kræft, der har gjort at du gider stå op om morgnen, og løbe 10 km. Det er DIG, og kun DIG.

Derfor er det altså vigtigt, at folk der læser din ellers gode blog, forstår at det handler om selvdisciplin, og ikke motivation, som i noget der bare lige kommer, og løfter dem igennem processen til deres mål, i en periode af 6 måneder eller 2 år.
#4 Daring
2019-04-28 15:47
Så du vil have motivation afskrevet fra menneskeheden fordi du ikke tror på det?

Er man ikke ''motiveret nu'' så er det simpelt. Så vil man ikke ændre, forandre, eller gøre det der skal til for at det skal ske på nuværende tidspunkt.

Jeg er fan motivation, men den kommer inde fra. Det er den der driver lysten til at gøre ting ved ting, hvor der skal gøres ting ;)

Og mange tak walle.
#6 walle
2019-04-28 15:53
Nejnej, overhovedet ikke :D

Er bestemt ikke alene, der er flere anerkendte forskere der har kigget på det - og det er her jeg har fået en øjenåbner. Der har været kigget på extrinsic og intrinsic motivation, og mange mener at motivation ikke eksisterer.

Grunden til at mange, måske også dig, er "fan" af motivation, er at de kan bruge den som undskyldning til sig selv, og andre, og retfærdiggøre at de ikke får dét gjort, som skal til - det kan være træning, arbejde, uddannelse, hobby osv.

Hvis det har interesse, så vil en hurtig google søgning lede dig til flere videnskabelige artikler der tager emnet op :D
#34 alexsomfan
2019-04-29 20:04
Men selvom der er flere anerkendte forskere der har kigget på det, er der jo også andre anerkendte forskere der mener at motivation findes, Dosil, Smol, Jansen, you name it.

Fordi der er enkelte forskere der mener at det ikke findes er det jo ikke ensbetydende med at det er definitivt.
#5 Hateville
2019-04-28 15:51
hahaha gå i seng
#7 walle
2019-04-28 15:54
Først lidt senere i aften :D
#9 ClinT
2019-04-28 16:27
Motivation kan vel føre til selvdisciplin?

I min optik kan der være mange grunde til man ikke motiveret, og derfor kommer med dårlige undskyldninger, og det er in generel hvis man er drevet af den ydre motivation.. Det handler vel mere om teorier omkring selvværdsbeskyttelse som er nemmere at proppe på ydre ting en selv tage ansvar. Hvilket (et subjektivt bud) 80% + på denne scene gør.
Der ligger altid 100% noget andet bag den undskyldning.

Den indre motivation tilgængel. Puha den kan få en langt, og netop fordre mange af de ting du nævner. Jeg tror du har ret i det handler om definition.
Virkeligt mange på den her scene er drevet af ydre motivation. Penge, fame etc.
Hvor det at skulle forbedre sig selv og blive en bedre version kan være en indre motivation der kan drive en langt. Blive verdens bedste etc.
#10 walle
2019-04-28 16:58
Den indre motivation, er måske den jeg vil gå med til at kalde selvdisciplin - er dog stadig lidt skeptisk - for den kan vel reelt set, kun drive dig så langt.

Der er også den motivation der kommer januar måned, når man lige har købt løbesko og fitness tøj og meldt sig ind i fitness world, og er der 4 gange om ugen, de første 3 uger - og aldrig igen - også samme tur næste år. Det er den form af motivation, som mange kender og mener når de snakker motivation. Det er den jeg mener ikke eksisterer - og den er en blanding af både indre og ydre motivation (man vil være en bedre version af sig selv + kropsidealer til sommertiden og bla bla bla)

Min pointe var sådan set bare, at det er forkert at sige at han var motiveret til at blive et bedre menneske og en god far.

Han mandede sig op, hev fat i sig selv, og sagde at han var NØDT til at blive et bedre menneske og en god far. Det er ikke motivation.

Jeg er begyndt at træne 6 gange om ugen - og det er noget jeg begyndte på for ca. 3 måneder tiden. Jeg vil ikke mene jeg har været motiveret på noget tidspunkt i processen. Jeg var 185cm høj og vejede omkring 64 kg - det var slet ikke nok for mig - nu vejer jeg omkring de 73-75kg, fordi jeg har gjort alt hvad jeg kan for at holde ved, også på de dage hvor man virkelig ikke kan magte at spise 3000kcal, eller virkelig ikke kan magte at køre 20 minutter hver vej, for at træne i en time. Hvis jeg troede på motivation, så var jeg stoppet efter 2-3 uger.
#13 ClinT
2019-04-28 17:12
Det er jeg egentligt meget enig i! :)Jeg tror dog meget på indre motivation, og jeg tror nogengange man glemmer den fordi man siger "JEG VIL DET HER" hvilket også er stærkt at kunne, men jeg synes bare altid man har noget der driver en udover det.
Så kan vi vel diskutere som du siger hvor langt det så kan bære en, for hvis det kun er ydre tror jeg det stopper hurtigere end indre motivation.

Så du har på intet tidspunkt haft noget der drev dig udover din selvdisciplin? Så har den fandme også været stærk!
Jeg tror egentligt vi i bund og grund er enige om at selvdisciplin kan fordre motivation og omvendt?
Han kan vel godt være drevet fra noget ydre af at han gerne vil vise noget for sig selv og sit barn, "man kan hvis man vil aktigt?"
#11 Daring
2019-04-28 16:59
Jeg ved min sikkerhed når jeg lige læser dit skrift at du ved hvad du snakker om. I bund og grund handler meget af dette om indre og yrdre motivationen.

Den indre motivation kan opstå på forskelige måder, men det er ligesom den der skaber 'thefoundation'' for den ydre selvom den er implementeret, men i manges tilfælde er ''ros'' kodeordet som er begge ting. Altså en ydre og indre motivation for at opnå det man gerne vil.
#14 ClinT
2019-04-28 17:14
Ja det er jeg enig i. Ros er vel en ydre motivation, det der skal drive den indre handler om en selv og sine mål og sine livskvaliteter? Jeg synes dog selvdisciplin kan fordre motivation og omvendt.
#15 Daring
2019-04-28 17:16
Jeg tænker også at ros er noget der gør den ydre motivation gavn. Never the less. I alle teori jeg læser, er ros en KÆMPE del i begge kategorier.

Ros/anerkendelse er ALT afgørende for motivation!
#16 ClinT
2019-04-28 17:25
Hehe nu kommer skolelæreren op i mig, for, hyppig ros og overdrevet ros kan vel også give den modsatte effekt. :D Men jeg er enig det er et virkeligt godt skridt på vejen med ros og anerkendelse. Jeg mener at Ros er en ydre motivations faktor da den indre motivation er drevet af dig selv. "så kan det være fordi du roser dig selv" men hvis det er for at få ros af andre vil jeg vove at påstå at det er ydre påvirket. Præmier, ros, skæld ud, altså gulerødder og ris og ros.
Den indre motivation for mig er ting du gør for dig selv noget du bliver motivativeret af for dig selv. Jeg føler mig godt tilpas fordi jeg taber mig, jeg føler større værdi i mig selv fordi min mave ikke er så stor etc. Jeg kan bedre komme rundt og er ikke så forpustet og det øger min livsglæde etc!

Men ydre motivation kan vel godt udvikle sig til indre motivation.
#17 Daring
2019-04-28 18:41
Men du har sikkert også ret. Motivation for mig og den måde jeg forbinder motivation i livet er bare så meget mere end som så. Møder jeg en overvægigtr person, så jeg ikke tænkt mig at kører selvdecipliplin i hovedet på ham, jeg har tænkt mig at stoppe op og høre hvad det er som at der han eftersøger og derved er hans motivation. Det små ting ting er dem der starter rykket. Er en ydre motivation det der gør at du som person ændre opfattelse af dig selv så ændres din indre motivation også derved per automatik og den følger den gennem livet. Det store spørgsmål er jo bare? Gør du noget ved det, eller lader du det være en talesang/optik i dit liv?
#18 ClinT
2019-04-28 19:32
Jeg tænker man har svært ved at motivere folk der ikke vil motiveres! Men helt sikkert. Jep præcis, den indre motivation kan sagtens påvirkes af ydre.
Enig.
Jeg har brugt rigtigt lang tid på at tilegne mig teoretisk og praktisk viden i forhold til mit virke som underviser. Har bl.a. skrevet bachelor hvor det har været et del-emne i min opgave. Så synes det er skide spændende ! :D
#8 cube
2019-04-28 16:22
Flot tekst fra en flot mand!
#12 Daring
2019-04-28 17:03
Tak amigo :)
#19 grand
2019-04-28 20:44
Havde du ikke været en tosse på nettet i sin tid, havde vi aldrig mødt hinanden! ❤️
#27 Daring
2019-04-29 19:25
Dig vi jeg ikke have været foruden mate <3
#33 grand
2019-04-29 19:55
❤️
#20 zikkan
2019-04-28 20:53
Du er sgu dejlig Benja 🤪
#28 Daring
2019-04-29 19:25
I lige måde smukke. Du flækker for tiden ye? :D
#21 kREZ
2019-04-28 21:03
Jeg har sgu kendt dig på begge sider, helt fra du var flabet teenager med din cap' på skrå, også som du er idag. En flot herre med "spoiler instagram alert" fornuftig dødløft form!
(Vi skal stadig have arbejdet på den bænkpres, men rom blev jo ikke bygget på 1 dag ;D)
- Jeg er fan! Keep going!
#32 Daring
2019-04-29 19:29
Tak homie! I lige måde. Morten ''ThaGingerBodybuilder'' Møller
#22 fren
2019-04-28 22:00
Du var en smuk mand.
Du er en smuk mand.
Du er en dejlig far (i hvert fald på IG :D)
Vi har ikke snakket meget, vi kender reelt set ikke hinanden, men du har altid gjort et godt indtryk på mig. Flink fyr, der altid står op for sine venner - også selv om det kunne skabe lidt "uro" :D.
Og jeg glæder mig til at se dig til nogen PL meets snart ! Siger bare, der er stærkmand d.25 Maj på Amager, kom frisk ;-)
#29 Daring
2019-04-29 19:26
Man bliver jo hel varm om hjertet!

Jeg er i tyrkiet der, men vil fandme til nogen snart! Eller stærkmand konkurrencer som tilskuer til en start :D
#23 sirr
2019-04-29 10:36
Du gør det godt min ven :-)!
#31 Daring
2019-04-29 19:28
I lige måde daddyo!
#24 Rall0w
2019-04-29 11:36
Jeg ku godt, min gamle ven!
#30 Daring
2019-04-29 19:28
Din bandit
#25 Sander
2019-04-29 11:38
Selvom vi hader hinanden til fodbold, er du en helt fantastisk person, og du burde altså kigge ud til flere LANs!

Din tekst er meget interessant, og jeg håber andre kan bruge den. Særligt delen om, at motivation varierer har jeg også virkelig lært, og det er for mig derfor meget vigtigt at sætte nye mål hele tiden. De er ikke altid lige ambitiøse, men det er for mig bare vigtigt at have noget jeg arbejder hen imod, for ellers falder jeg ret hurtigt tilbage i gamle, dårlige vaner.
#26 Daring
2019-04-29 19:24
Du fandme sød Sander! Jeg ser sku ikke så meget bold længere, så jeg kan godt acceptere dig som den fc ***** du nu engang er ;)
#35 Thomas
2019-07-16 19:33
<3 <3
Log ind eller opret en bruger for at kunne kommentere