Opret Log ind
Hvor er dem med store nosser i CS:GO?
Skrevet af: RomanEmpire    19. august 2017 01:58      
Manglende ansvar

Da jeg spillede CS, og alle mulige andre spil for den sags skyld. Så synes jeg altid det var sjovest at stræbe efter det ypperste, at blive verdens bedste, eller i hvert fald se hvor langt jeg kunne tage det med mine talenter. Når man tænker på noget 24 timer i døgnet, glemmer at spise, sove, og det er en pestilens at skulle rejse sig op for at gå på toilettet. Så ved man at man har fundet sit kald, eller sin passion. Fuldstændigt besat og opslugt af målet, og platformen som så kunne være cs.go.

Jeg ser ikke mig selv som den fødte leder på nogen måde. Jeg kan faktisk ikke lide at være i centrum eller i spotlightet, og jeg ville med glæde følge en der har det mere naturligt i den rolle, og dø for den person og holdet.

Men jeg endte altid op med den samme konklussion i CS. Ingen vil tage lederskab, ingen vil tage ansvar, ingen har modet til at gå forrest og vise vejen. Så jeg så mig selv tvunget til at tage rollen som "leder" - Selvom jeg virkeligt inderligt ville ønske at der var en anden der kunne tage den rolle. Men det var der bare ikke, og når ingen andre vil gøre det der skal til for holdet. Så måtte jeg jo selv gøre det. For hvordan fanden skulle jeg ellers komme frem? Det var den sidste udvej, som jeg så det. Jeg ser mig selv som holdets tjener, og dermed må jeg gøre hvad der er bedst for holdet og udfylde de huller der er for at balancere holdet. Som en supportiv person, kan jeg ikke bare se der er en hul i båden, og lade den synke, og ingen andre gider at stoppe hullet, så må man jo gøre det selv.

Hvad har min oplevelse så været som IGL? Først skal det siges at jeg har kun været IGL på "bunden" så min oplevelse er også stærkt farvet af det. Så jeg kan kun snakke fra egen erfaring og baseret på det jeg har observeret af tendenser som ser ud til at gennemsyre hele cs.go scenen.

Måske er det ikke sådan, og måske tuder jeg bare. Men det virker som om at jeg skal gøre alt selv. Jeg skal samle 4 andre personer. Jeg skal lave alle taktikkerne, jeg skal motivere alle på holdet, jeg skal lege pædagog på holdet, jeg skal mægle mellem de forskellige spillere da de ikke kan kommunikere som voksne mennesker selv.

Og hvad bliver man så belønnet med til gengæld. Folk gider ikke at "dryrunne" noget da det er kedeligt. Folk sidder på facebook under taktikkerne, og er fraværende, og folk kan ikke huske noget de fik skåret ud i pap efter 5 min, fordi et eller andet sted, selvom de påstår at have ambitioner, er deres handlinger ikke tilsvarende. Samt man bliver potentielt skidt på, over at taktikken er dårlig hvis man taber en runde, når folk kun gider at følge ens calls halvhjertet.

Også blander man det med den naturlige livscyklus for hold på scenen.

1. Du finder 4 andre
2. 1 bliver pigesur over noget random efter 1 månede, skrider, også skrider der 1 til, og resten orker ikke at starte forfra.
3. Back to square one

1. Du finder 4 andre
2. Efter 3 måneder er der en der mister motivationen, en anden har fundet en kæreste, de sidste 2 orker ikke at vente på at man finder 2 nye og starter forfra.
3. Back to square one.

Det fede ved gaming og CS er at man kan samle hvem som helst og skabe et hold. Men omvendt rigtig sport er det også det største og mest skrøbelige korthus der kan falde sammen når som helst, selvom det har taget flere måneder og hundredvis af timer som IGL/leder at stable holdet på benene og havde 10 hatte på for at få holdet til at fungere, uden nogen af de andre 4 har ville løfte en finger i processen.

Man skal tage så meget ansvar, putte så meget arbejde ind i det som leder og IGL på et nyt hold i CS:GO, og selvom man prøver at kontrollere alt hvad der kan kontrolleres er der stadigt så mange ting der er ude af ens hænder og kontrol, og det er til dels svært at styre ens egen skæbne pga. alle de eksterne faktorer man ingen magt har over. Selvfølgeligt har man indflydelse på sin egen skæbne, og hvis man bliver ved med at give 100% i flere år, og er bedre end alle andre skal man nok rykke op. Men hvornår er tilfældigt og ude af dine hænder. Omvendt fodbold hvor du rykker hurtigt op i systemet fordi holdet er styret af en organisation og ikke umodne og unge ustabile mennesker der ikke vil tage ansvar for en skid.

Lad os være ærlige. Hvem ville ansætte folk på 15-25 i CS til at lede deres firma? Men det er ultimativt sådan man skaber et hold i CS og de folk der er lederne på holdet.


Overfladiskhed

Når man så endeligt som IGL har gjort alt for alle. Så er det oftest den bedste fragger på ens hold der bliver håndplukket med den store klo ligesom i ToyStory, og ført videre op i hierakiet. Imens man skal finde en ny spiller igen, og en mister modet og det hele falder sammen og man står med ingenting igen.

Denne måde at se CS på skaber et helt nyt problem. Når folk ser udelukkende på stats og mekaniske skills vs ledere/IGLs.


Et dysfunktionelt cs.go økosystem

Når man ser på topscenen i CS er der et kæmpe problem for de fleste teams. De har ingen leder typer og ingen ordenligt uddannede IGLs.

Skal vi lige prøve at danne et overblik?

VP har ingen rigtig IGL. (Neo)
G2 har ingen rigtig IGL (Shox)
fnatic har ingen rigtig IGL (flusha)
Gambit har ingen rigtig IGL (AdreN)
ex-Optic havde ingen rigtig IGL (Tarik)
Nye Optic (friberg)
C9 har ingen rigtig IGL (Stewie)
ex-navi havde ingen rigtig IGL (Seized)
NiP har ingen rigtig IGL (xizt)
mouz har ingen rigtig IGL (chrisJ)

Hvad fanden mener du når du siger ikke en rigtig IGL? Der mener jeg at det er folk der er blevet pro på udelukkende at være mekaniske dygtige fordi det er det som er deres styrke. Ikke deres taktiske hjerne eller naturlige ledergen. Det jeg også mener er at alle disse individer er fuldstændigt fantastiske uden IGL byrden, men som IGL er de langt ringere individuelt + de faktisk ikke engang er gode IGLs og nok aldrigt bliver det, fordi det bare ikke er der deres personlige styrker ligger.

I Danmark er vi så heldige at have hele 3 folk der faktisk er decent IGLs. Glaive, MSL og Karrigan. I Sverige har de ingen top tier IGLs. Selvom de tilbage i tiden havde nogle af de største i Carn, Threat og Robban. Det smitter også af på den svenske scene og deres fald lige pt. Der er simpelthen et kæmpe vacuum efterladt efter de personer. Pronax gjorde det godt i en tid hvor man kunne slippe afsted med at have nogle af verdens bedste individuelle spillere på sit hold og ikke selv fragge. Men cs.go er så stacked på nuværende tidspunkt at man ikke kan spille 4v5 fragwise mere.

Hvordan afspejler det sig så i resultaterne?

Lad os kigge på nogle af verdens bedste IGLs.

Fallen & SK 1#
Glaive & Astralis #2
Karrigan & Faze #3 (min vurdering)

Og for lige at slå det ekstra hårdt fast. Så vandt Zeus som også er en af de bedste IGLs nogensinde med et Gambit hold som på papiret slet ikke burde vinde sådan et event. Men igen det viser bare hvor meget en stærk leder og IGL kan gøre. De kan slå selv de bedste individuelle spillere og hold med de bedste mekaniske skills. Fordi teamplay > Soloplay.

Samtidigt har BiG også fornyeligt overrasket alle fordi Gob B som IGL og TabseN som leder på holdet har fået de 3 andre til at lytte til dem og træne som sindssyge når de flyttede ind i et teamhouse sammen. Igen vandt David mod Goliath til majoren. 1 IGL vs 5 aimere.

De 2 mest værdifulde roller i spillet er klart IGLs og support spillere, og alligevel får de sjældent chancer for at advancere fordi folk tænker stats og frags over lederskab og taktisk snilde.

Vi får aldrig nogen kvalificerede IGLs og support spillere hvis vi ikke begynder at se bag overfladen og statestikkerne. Vi bliver nød til at se hensides det vi ser og se hvad der egentligt er motoren på holdet, og hvorfor holdet vinder i første omgang. Man bliver nød til at kigge i maskinrummet. Hvem der får hjulene til at dreje rundt.

Sverige får jo aldrigt nogle nye IGLs hvis de ikke giver de små IGLs chancen. De får aldrig erfaringen eller hjælpen til at komme derop. Og da der nærmest ingen gode IGLs er, så skal de også lære det hele selv, og bliver ikke guidet af erfarne profiler, medmindre de er heldige at have dem som coach.

Ingen gider at være IGLs, eller support. Fordi det er ikke sexede roller, og det beskidte arbejde, og ingen gider at tage ansvar eller mande sig op til at tage rollen. Ingen har modet, og dem der har bliver ikke værdsat eller får håndsrækningen.

Men forestil dig nu den perfekte verden hvor alle på holdet tog ansvar. Alle tog lederskab, alle hjalp med det taktiske og at få alt til at køre. Forestil dig hvor godt et hold hurtigt kunne blive og hvor uendeligt meget potentiale det kunne have.

Men der er jo ingen der gider. Så jeg spørger bare, hvor er folkene med de store nosser? Store nosser til at tage lederskab og store nosser til at vælge en IGL over en fragger.

Det er sådan man vinder CS, men økosystemet og måden at se CS på er helt forfejlet.

Det er derfor SK og Astralis er langt foran alle andre, og FaZe potentielt også kan komme det hvis GuardiaN og Olofm performer. Det er derfor jeg kan garantere jer at Navi kommer i top5 inden længe. Fordi de har bollerne til at erkende de tog fejl og tage Zeus og coach Kane tilbage.

Men en stor problemstilling som IGL er at mange kan ikke multitaske på den måde. Jeg ser folks kognitive evner ligesom en CPU kerne. Hvis du fokuserer på 1 ting, som fragging, så fragger du obviously også bedre og din computer kører mere smooth. Men hvis du skal IGL og fragge på samtidigt, så skal din CPU splitte din brainpower over i 50/50. Hvilket er grunden til at de fleste ender med at tabe på alle parametre. De bliver dårligere fraggere, og dårligere IGLs.

Det jeg ser som en hemmelighed er at etablere et system der fungerer som en automatisk backbone på ethvert team. Det vil sige at FalleN & SK har øvet deres holds/defaults så ekstremt meget samt analyseret og debateret demoer og gamespecifikke situationer, at han faktisk ikke behøves at tænke pisse meget når han caller. Systemet gør at meget af det taktiske allerede er automatiseret og blevet second-nature for alle spillerne på holdet, og dermed kan han fokusere på sin fragging, og bare give små beskeder i starten af runden, samt andre spillere også kan komme med input. Det ser bare ikke ud som om de fleste har sådan et system og det er derfor de lider. Men sådan et system kræver også at man har disciplinen og tager sig tiden til at få det ind under huden, og de fleste virker ikke til at have en attentionspan der er længere end 5 sekunder de her dage. Så folk skal bare ind på serveren også skal IGL opfinde den dybe tallerken hver runde.

Vi er i en tid der minder meget om Real Madrids Galacticos projekt. Hvor man samler alle de bedste individuelle spillere på 1 hold. Men ikke de spillere der sætter dem op til at få succes som support spillere eller IGLs.

Makelele som var Real Madrids defensive midtbane som var kendt for at arbejde som en hest og bare at aflevere bolden videre til stjernene samt for at generobre bolde, havde en snak med Zidane som forstod hvor vigtig han var, og anbefalede Makelele at bede om en lønforhøjelse. Fordi han tjente virkeligt lidt i forhold til de store profiler i Real Madrid. Så Makelele gik til præsidenten og anmodede om en fortjent lønforhøjelse, og fik at vide at han kunne stikke piben ind, eller finde et andet sted at være. Så han smuttede til Chelsea i stedet som endte med at få massiv success pga. Makelele og Mourinho som træner, han blev så legendarisk og ikonisk i rollen på den defensive midt at den stadigt til denne dag kaldes "Makelele"-rollen.

Zidane var citeret for at sige dette om salget af Makelele, og Real Madrids køb af David Beckham: "Why put another layer of gold paint on the Bentley when you are losing the entire engine?"

Hvilket er præcist det samme fænomen man ser i CS. F.eks da NaVi smed Zeus på porten. (Ja jeg er klar over Starix og coaching reglen) men effekten af det endte med at blive præcist det samme. Hvor Gambit endte med at sejre i stedet med et langt svagere spillermateriale pga. den enorme motoriske drivkraft i Zeus, evnen til at få det bedste ud af alle spillere.

Men hvad siger du, er jeg en kæmpe idiot, eller giver det mening?
#1 KENZYY
2017-08-19 02:21
En der kan skrive et resume til mig?
#2 RomanEmpire
2017-08-19 02:28
CS.GO fra 0-A niveau starter op d. 01.09.2017 - Så tager vi hele pensum på et 3 måneders lynkursus, så du kan kvalle dig til uddannelsen for folk der vil have store nosser på Dobreins Universitet. Du kommer ikke ud før du ligner elefant-manden.
#32 innerjo
2017-08-28 12:49
AHAHAHAHAH
#4 Lyng
2017-08-19 04:01
"jamen du skyder ikke 30, hvert game, så du er en dårlig spiller" Mentaliteten skal væk og mere af det ovenstående. Mange folk der ikke fatter for 5kr blandet, men blivet set som cs guder hvis de laver hs. I dont get it.
#12 Mads
2017-08-19 12:36
"For 5kr blandet" - Du overgår dig selv jævnligt Mathias
#13 RomanEmpire
2017-08-19 12:44
Synes det er noget irriterende fis at skrive, nu frister han mig til at købe bland selv slik i fakta imens de har fredags/lørdags rabat! ;)
#16 Mads
2017-08-19 13:00
hahahaa
#5 blameF
2017-08-19 04:12
Hold kæft hvor er det bare godt skrevet.. fed læsning.
#6 gudluc4z
2017-08-19 05:34
+1
#7 HXG
2017-08-19 10:09
+2
#29 thiezen
2017-08-26 15:08
3+?
#8 vedde
2017-08-19 10:19
Elsker Makelele referencen! Det er så rigtigt!
#9 Messias
2017-08-19 10:48
God skrevet :)
#10 diOnysos
2017-08-19 10:49
Godt skrevet, og kan kun sige at jeg genkender mønsteret fra vores organisation igennem de sidste par år, heldigvis ikke som et stort problem da vores igl er standhaftig og tager ansvar det samme gør vores hold. Men nogle af de foregående vi har samarbejdet med har det været rent børnehave og jeg har blandt andet siddet og leget pædagog for halvvoksne mænd som skabte sig som børn.

Jeg er helt enig i dig med at der er mange spillere der burde leve op til deres alder og ansvar omkring gaming, kan kun sige at det bedste "våben" imod sådanne typer er, klar tale og tal højt så det forstås og ellers er det døren da man ikke skal spilde for meget tid på idioti og infantil opførsel.

Kan være man skulle tilmelde sig Dobrein akademiet.
#11 Hety
2017-08-19 11:00
jeg er super enig, i mange af de ting du skriver, men du skal også tænke på hvordan metaen er, hvis metaen, bare er "run'n gun, så har nogle hold, været i den situation, at de manglede firepower, i forhold til andre hold.

ud over det, så er indførslen af coaches, også blevet en del af hverdagen, og mange af dem fungerer også som igls og/eller sparing(i de events det nu er tilladt)

selfølgelig som du siger, mange af de der "igl" der er kørende pt, er måske ikke direkte opdraget som igls, men med erfaring, kommer også forståelse. fx, neo og taz, er rigtigt dårlige eks.

Alle er ikke fødte ledere, korrekt men meget kan komme helt af sig selv. se tilbage i midt 1.6 eller hvordan du vil beskrive det, hvor svært det faktisk var at komme frem som igl, grundet at der var så mange dygtige, som altid var at finde på de gode hold.
#15 birdfromsky
2017-08-19 12:57
Men grunden til metaen bare er run'n gun er vel fordi hold var nødsaget til at bruge dette, da de netop manglede en med de taktiske evner?

Tænker specielt hvis du ser på topholdene, at metaen dog ikke er run'n gun, da de netop har det taktiske aspekt med inde over ideerne, som netop er det der skiller dem ud fra de resterende gode hold?
#20 Hety
2017-08-19 14:25
nah ikke rigtigt, spillet er bare ikke optimalt, der er stadig for meget peaker advantage og sådan, men true, de er begyndt at gå mere over til det taktiske igen.
#14 birdfromsky
2017-08-19 12:55
God læsning og du har skide gode pointer! WP
#17 DongeR
2017-08-19 13:51
Rigtig god læsning, dejligt med et andet syn på tingene!
#18 byx
2017-08-19 14:13
Du er langt fra idiot, du rammer spot on på så godt som det hele.

Problemet med cs når vi er forbi de lavere niveauer (matchmaking osv.) er at man ofte har at gøre med op til flere spillere på et potentielt hold som også har et stort ego. De er måske rigtig fine spillere og spiller godt, men de har ikke indset at et hold i CS er et kollegium.

Det er et holdspil som skal spilles som et hold, og hvis man ikke gør det så står man ingen chance overfor hold som kan spille som et hold i praksis. Aim er selvfølgelig en pæn del af det samlede regnskab, men et hold der er spot on med deres teamplay og kommunikation vil altid være en skræmmende modstander, også selvom de måske individuelt ikke er på højde med et andet hold som dog ikke spiller som et decideret hold teamplay-mæssigt.

Udover det, så er det også en betingelse for succes at spillerne har tillid til deres IGL og lytter til de calls der er. Der må ikke herske den der "Ja måske har han ret, men jeg tror at det jeg tænker lige nu er mere rigtigt" eller "Jeg tror lige jeg har et godt move jeg kan trække her selvom jeg måske gør min teammate sårbar".

Det vigtigste for et holds succes er at de har en IGL der er klog (både iq mæssigt og spilmæssigt) og skarp på alt det taktiske, men ikke desto mindre også at du har 4 øvrige spillere som vil engagere sig ordentligt i at udvikle holdet, lære af fejl og blive bedre. Hvis man ikke vil lytte er det en tabt sag.

At man begår fejl og tilter er menneskeligt, men hvis bare man har en stor nok portion intelligens og helt tørt er villig til at analysere demoer og lære af fejl, så er man fandme på vej til noget godt.

Jeg tror langt hen af vejen de mange splittede hold og individuelle gode spillere der aldrig får chancen for at skinne ordentligt igennem, skyldes at de ikke har styr på de her ting.

Godt indlæg!
#19 byx
2017-08-19 14:19
Der er meget mere jeg kunne sige, men lige en vigtig ting at huske:

Kernen for succes på et hold er blandt andet også at man lytter til spillerne i forhold til hvordan de føler sig komfortable i forhold til positioner og roller. Hvis spiller A er neutral omkring at stå midt på overpass, men en spiller på B ikke er så glad for at stå kort, men ikke rigtigt får det sagt, er det også et problem, og så påhviler det også spillerne at råbe op og sige hvordan de helst vil spille og hvilke roller de skal have, og så er det op til IGL at optimere ens gameplan bedst muligt til dette. Ikke sagt at man kan gøre dette til perfektion, men bare at man gør det bedst muligt i forhold til folks styrker.
#27 Django
2017-08-26 09:05
Meget enig, men tilliden til igl vil uanset hvad blive målt i succes. Hvis igl ikke har tænkt dybt over de strats som bliver ført ind, så får du ikke opbakningen. Tilliden kommer på baggrund af dit forarbejde og analyser. Det var lidt ligesom at fremlægge i skolen, hvis du ikke var forberedt så ville du blive usikker eller slagtet. Jeg fik tillid den vej og det selvom en af mine team mates selv mente fra dag 1 gjorde klart at han ikke var god til at lade andre styre ham og helst selv ville have rollen. Jeg tror hvis min personlighed ikke var sådan, så var han smuttet hurtigt, men han holdte ved i 4 år og havde sikkert stadig holdt ved hvis ikke jeg var stoppet. Og det selvom ham og mig ikke kunne fordrage hinanden, selv før jeg valgte at starte holdet.
#35 byx
2017-08-28 13:48
Hov så ikke dit svar.

Det er jeg for det meste enig i, men der kan jo som du selv nævner også være ting der gør at folk ikke vil lytte.

Fedt at I havde nogle gode år og fik styr på tingene :)
#21 StrykeR
2017-08-22 16:45
God læsning!
#22 zypath
2017-08-22 17:01
Kunne ikke være mere enig med dig :-)
#23 Sander
2017-08-22 17:38
Det er sgu godt skrevet
#24 Trixitlol
2017-08-22 19:26
Kæmpe thumps up herfra - vanvittig godt skrevet, og endelig en som tager teten til at skrive indlægget!

+11111111111111
#25 Divi
2017-08-22 19:45
En lang smøre, men en god smøre. :D
#26 Django
2017-08-26 08:53
Godt skrevet og spot on. Sagt med al beskedenhed var jeg selv en succesfuld igl, dog i cod da den scene var stor mange år siden i dk. Sammensatte et hold meget ud fra personlighed, men også evner. Rykkede 2 divisioner op og vandt DM. Blev desuden valgt til team dk kaptajn og havde den rolle i 3 år før jeg stoppede. Men lavede kun en ændring på mit faste hold i 4 år og det var grundet en spiller som mødte op til 3 træninger efter at have røget en fed. Vi havde lige præcis trænet ekstremt meget på defaults og når det var kommet dybt nok under huden, så handlede det om 2 ting. Succes med dette således folk havde tålmodighed til at træne flere ting ind. Det var ikke sjovt, men fungerede og langsomt, men sikkert rykkede vi også skillsmæssigt. De forskellige naturlige roller på holdet spiller meget ind og det handler også om personligheder. Vi havde en til at sprede godt humør, en mand som kunne underholde på de kedelige grå træningsdage. Lidt ligesom dit eksempel med fodbold da nyoprykkede Crystal Palace købte en færdig Attilo Lombardo, fordi som træneren senere, han var købt for at sprede godt humør i omklædningsrummet. Det er udmattende at være igl og jeg hverken orker det eller har evnerne til at påtage den rolle ingame mere. Så vær taknemmelig, hvis i finder den rette mand og støt op.
#28 RomanEmpire
2017-08-26 14:48
>Vi havde en til at sprede godt humør, en mand som kunne underholde på de kedelige grå træningsdage.

Minder mig om da jeg læste en af Ulrik Wilbeks bøger (red. tideligere dansk landsholdtræner for kvinde og herre landsholdet i håndbold, kendt for at lave lort til guld) Han havde også roller til mange på holdet for at skabe ejerskab og fællesfølelse. Som humørspreder, eller forsvarsgeneral osv.
#30 thiezen
2017-08-26 15:16
Fantastisk læsning! :D
Det så langtrukkent ud men jeg er glad for at jeg tog mig tid til at læse det hele! :)
#31 Ra1nb0wD45h
2017-08-27 19:51
Jeg må bare lige følge trop og sige at det er eminent god læsning, din kæmpe idiot.
#33 vnG
2017-08-28 13:08
Alle vil være filmstjernen, ingen vil være instruktøren.
#34 logiNzxD
2017-08-28 13:45
Nok noget af det mest rigtige og fortrolige jeg nogensinde har læst på dust2! Godt gået makker :)
#36 C-LIND
2017-08-28 16:49
Velskrevet, den skal du have. Du rammer alle pointerne godt, og det er desværre tit mentaliteten i dag. Big thumbs up! :)
#37 Martin
2017-08-30 09:13
Sindsygt fed blog.
#38 ratzB
2017-08-30 09:36
+1
#39 ratzB
2017-08-30 09:37
Godt skrevet, du rammer virkelig mange af de store udfordringer der er i cs-hold-wise
#40 noche
2017-08-30 11:03
Svært ikke at være enig i, hvad du skriver i bloggen. Heldigvis tror jeg det er ved at gå op for folk, hvad en god IGL betyder for et hold efter Gambits sejr med Zeus ved roret og NaVi's samtidige derute selvom de individuelt var blevet styrket. Måske med Zeus får folk også øjnene op for hvad en motivator kan gøre for et hold. Lidt synd du ikke nævner ham som #1.

Glæd dig samtidig over, at du selv tør påtage dig rollen og være den ledende kraft. Lært af egen erfaring, så er det noget du kan bruge væk fra computeren - omvendt lærer du intet i livet ved at være den som kan fragge flest.

Glem Makelele, vi har Kanté!
#41 JKN
2017-08-30 11:12
Spot on, virkelig.
#42 sirr
2017-09-19 10:25
Virkelig, virkelig fed blog. Godt skrevet :-)
#43 funa
2017-09-19 10:48
Nu har jeg spillet med KarrigaN (som heller ikke startede som IGL i 1.6, det var først meget sent), for det var mit job i gamle dage. Netop af de samme årsager som du nævner - ingen andre gad.

Jeg kan også godt nikke genkendende til det med, at man egentlig ikke har lyst til/kan lide at være i centrum, men der er bare så mange børn omkring en at man - mere eller mindre - er tvunget.

Det med at folk ikke kan holde sammen er ikke noget nyt. Mit bedste råd må være at få lavet en form for bootcamp/LAN, som vi gjorde i gamle dage. Det er en god og sjov måde at skabe forbindelser spillerne imellem.

Uden at være sikker, så tror jeg umiddelbart ikke man føler samme behov for den slags længere, da der simpelthen er flere events (LAN såvel som online). Dertil kommer måske også at folk med tiden er selviscenesættende end de var førhen, hvilket kan skabe splid på et hold.
#44 Zebbe
2017-09-19 11:19
Fed læsning og kunne ikke se mig mere enig i det!
#45 vnG
2017-09-20 15:54
Det fuldstændig essentielle, hvis man vil fungerer som IGL og have success med det, er aftaler og rammer. Præcis som du også nævner det, så kræver det måneder at opnå de aftaler og rammer, som gør det muligt for IGL at ramme sit maksimale potentiale.

Netop derfor, så vælger de fleste at springe over hvor gærdet er lavest. I et setup hvor intet fungerer, IGL kalder forkert og skyder i øvrigt ikke særlig mange, så har topfraggeren et konstant frikort overfor kritikken. Det frikort bliver givet af spillerne selv, men ISÆR også af alle andre som følger holdet. Det er langt nemmere at lykkes med opgaven, for alle andre end IGL - for han er som oftest den eneste der står til regnskab, som bundfraggeren og den ansvarlige.

Jeg var som oftest IGL selv, ikke af nød, men af lyst. Det er den mest facinerede del af spillet, når man ikke længere kun skal have sit eget spil til at fungerer, men også have alle andres.

Selvom jeg ikke spiller længere og ikke har gjort det aktivt i 2-3 år, så er der stadig tilbud fra diverse 'tophold' i Danmark i ny og næ. Ens for dem alle? De mangler alle sammen en IGL og ville aldrig have overvejet mig en eneste gang, hvis det udelukkende handlede om at skyde folk. De mangler simpelthen bare alternativer, men forstår at en rigtig IGL - er alt afgørende for holdets udvikling.

Forrest i køen til tæsk, bagerst i køen til hæder, men altid først på ønskelisten.
Log ind eller opret en bruger for at kunne kommentere