Opret Log ind
Dansk CS: Mere samlet eller splittet end nogensinde før?
Skrevet af: rijaH    19. juni 2017 16:32      
Som skribent på dette mægtige site, så kan jeg ikke lade være med at komme frem til nogle konklusioner om den danske scene.

1. Den er ustabil som en i fanden
2. Den er rigtig stabil, mere end vi har set det længe
3. Jeg ville aldrig turde eje et CS:GO hold

Disse konklusioner er jo nemme at drage, når man dagligt skriver om hold som finder sammen, splitter op eller har rokeringer jævnligt.

En vision vi har her på sitet er at samle den danske scene, hvilket jeg til fulde synes har lykkedes. Men det er som om scenen bare ikke vil samles, hvis man kigger på det fra spillernes perspektiv.

Stort set samtlige hold vi skriver om har ambitioner om at komme i top 5-10 eller lign. Det er ikke tit man ser et hold udtale de ikke har skyhøje ambitioner. Vi ser desværre ikke mange af dem det lykkedes for, da det kræver blod, sved og tårer at nå dertil.

Hvilket man som en ung cs:go spiller, måske mangler lidt erfaringen med, så når den første modstand kommer på et hold, er det der hvor mange splitter op og vi så igen må til tasterne og skrive om fem unge mennesker, der så gerne ville det, men må kaste håndklædet i ringen.

Jeg tror også det er derfor man netop ser lidt ældre spillere på de store hold, som netop har været i gamet i mange år, og som derfor ved at de her små bump på vejen de kommer, og at det er bedre at holde ud, finde en løsning på problemet og dermed komme videre.

Det er jo også i den grad det som der er brug for hvis vi skal se endnu flere danske hold klare det. Men jeg bliver næppe den første eller sidste som ytrer min mening om dette. Men se nu for fanden og give det en chance, lad være med at give op ved de første par problemer i støder på.

Det jeg også tror mange af spillerne glemmer er at organisationerne bag csgo hold, de også bruger ressourcer på at have et CS:GO hold, det værende løn, spillertrøjer og lign. Det er også en af de grunde til at jeg har taget det med på min korte liste.

Hvis jeg skal forklare det kort og enkelt. Du bliver ansat af en virksomhed, de bruger tid og penge på at lære dig op. Du får et problem med en kollega og siger op efter en måned.

Det kommer du ikke langt med i din karriere, mange små stop ser ikke pænt ud på et cv, det gør en potentiel arbejdsgiver vil lægge dig enten i måske eller nej tak bunken.

Det er selvfølgelig svært at drage en fuldstændig parallel med et almindeligt arbejde, men har du som CS:GO spiller et mål om at blive professionel, så det er ikke vejen at hoppe fra hold til hold.

Det er nok også derfor jeg er indædt modstander af mixhold. Et godt eksempel her, er til CBE kvalifikationen, var det primært mixhold vi så i finalerne. Det er selvfølgelig ikke godt nok at etablerede hold ikke kan spille sig til finalen, men hvor store chance er der for det mixhold, overhovedet snakker sammen om 3 måneder hvor selve LAN’et er… pretty slim, hvis du spørger mig. Super ærgerligt de måske står i vejen for hold som formentlig stadig holder sammen til den tid.

Jeg har desværre ingen ide til hvad der kan samle den danske scene mere, end at spillerne skal tænke sig om en ekstra gang inden de smider det på gulvet de har fået opbygget. Det er bare så ærgerligt, at se alt det talent vi trods alt har i Danmark, gå til spilde fordi folk ikke kan holde sammen i mere end en måned.

Hvad siger i, har vi formået at samle scenen eller ser i den også splittet på samme måde?
#2 noche
2017-06-19 20:09
Synes din blog ligger op til større spørgsmål end om dust2 har samlet scenen :)

Jeg ser forskellige aspekter alt efter, hvor jeg kigger på scenen. Toppen har stabiliseret sig selv gennem kontrakter og ikke mindst resultater, konkurrenceniveauet og de særskilte turneringer. Ja, der bliver ind i mellem lavet udskiftninger, men det er meget begrænset i forhold til tidligere tider.

På den anden side har vi alle spillerne, som kigger ind, og vil have del i det. Det er her den manglende stabilitet starter, fordi de først og fremmest ikke lever op til deres ofte for høje forventninger. Samtidig er der tilbud på alle hylder hele tiden både i form af hold (hvis man er god nok) og i form af turneringer. Jeg husker selv, at jeg med et hold ikke fik deltaget i kvallen til DEL dengang det startede, og så kunne vi stort set ligeså godt stoppe, fordi der var få andre alternativer fra den hylde. DEL gik hen og blev et stabilt punkt for mange af holdene i top10, og noget flere hold ude fra begyndte at efterstræbe. Ligesom 1337 havde været det tidligere.
I min verden mangler vi den stabilitet, som konkurrencen fra de turneringer var med til at skabe. De blev samtidig understøttet af danske LANs, hvor der var præstige om at vinde, og lad os bare være ærlige, der ikke synderlig meget præstige i LANs nu om dage, da de store hold ikke deltager, fordi deres muligheder for at tjene penge hjem er større og bedre andre steder. De manglende LANs og turneringer, der bringer top og "bund" sammen er samtidig med til at give den manglende udvikling mange hold og spillere har brug for.
Nu ser jeg på det med briller udefra, da jeg ikke længere selv er aktivt spillende, men det virker som om at scenen er blevet splittet i det professionelle og amatørerne, og det så er op til midtersegmentet at forene de to, og være udviklingspotentialet for resten af scenen - både opad, men i den grad også nedad, hvor nye spillere og hold skal kunne komme til. Heldigvis virker den udvikling til at være gående i positiv retning med flere hold og spillere, der blander sig i den danske top10 og sågar udenfor. Der mangler dog stadigvæk den bredde og konkurrence, som gør at mixhold ikke bare kan redde den hjem på rutinen, og det står og falder med de manglende stabile konkurrencer og tilbud for midtersegmentet, som i højere grad skal turde tage udenlands for egne midler ligesom hold gjorde det i gamle dage. Hvorfor? For udviklingens skyld, for oplevelsen, for sammenholdet og for at ville det.

Det bringer mig egentlig over til de næste punkter, mentalitet og venskaber, men det må jeg gemme til en anden gang.

For at svare på spørgsmålet, om dust2 har været med til at samle scenen. Ja og nej. Dust2 er kommet med initiativer, som hjælper scenen til at blive mere konkurrencemindet. En simpel top10 liste kan gøre underværker på konkurrencementaliteten og krydret med nogle gode turneringer har det bestemt hjulpet, men jeg tror ikke at man kan komme derhen, hvor xplayn var tidligere, fordi det kræver så meget mere den dag i dag, og fordi der er så meget længere mellem niveauerne.
#3 rijaH
2017-06-20 06:58
Formålet var egentlig også mere at belyse problemet med sammenholdet på holdene, men jeg er helt enig i dig med alle dine synspunkter. Den stabilitet er så skide vigtig, så ja super ærgerligt at små lans ikke rigtig tæller så meget, som de gjorde før i tiden. Det gir jo bare noget til et hold at kunne gå ud og vinde et lan, men på den anden side giver det ikke rigtigt hvad det har gjort.

I forhold til venskaber, ja det er en helt anden snak, men der kan du jo nå rigtigt langt hvis du kender de rette folk, som spiller på et måske højere niveau end andre. Det gør også rigtig meget for at komme frem. I nogen tilfælde ikke til det bedre, desværre..... :D
#4 noche
2017-06-20 16:45
Ja okay, mine tanker bragte mig et andet sted hen først, og da jeg så var nået til netop de to punkter, så var jeg blevet lidt for træt til at fortsætte :)

Jeg kan personligt godt li' at sætte tingene i relief til gamle dage, dengang scenen var prydet med hold, og stadigvæk væsentlig flere end i dag. Grobunden for scenen dengang var suverænt færre valg, hvad angik spil, og spiltyper. Mange af de hold og spillere der var dengang var samtidig venner, som var vokset op sammen og lært spillet ved at spille i mod hinanden, hvilket gav mange af dem et ens niveau i forhold til vennerne, og derfor var det mere naturligt, at spille med vennerne. Der var serverpakker, som i sig selv var en lille landsby - XPC, JG, boomtown/Opasia, Get2net, Telia etc., som var med til at skabe og definere hold.
Nu er vennerne fordelt ud på flere spil, der er nærmest intet sammenhold på serverne og FFA delen er i sig selv nærmest død, hvilket ellers var de steder, hvor de fleste kunne finde deres holdkammerater, fordi der var plads til dialog og jokes, og at man lærte hinanden at kende på en anden måde end de mange deathmatch-, arena- og retakeservere ligger op til nu. Ligesom at hele matchsystemet ikke ligefrem gavner relationer i samme grad. Det var på FFA at alle hang ud ligegyldigt niveau. Nu er alt stort set så segmenteret. Globals spiller mod Globals, Faceit rank 10 mod faceit rank 10 osv, og det påvirker det generelle niveau og den udvikling, som skal komme nedefra. Du bliver hurtigere bedre ved at spille mod spillere, som er bedre end dig selv.

En ting jeg mener, der påvirker ligeledes i en negativ retning er mentaliteten. De årgange som er blevet båret frem af deres forældre, og som er vant til at få i hoved og røv for at sige det mildt. Og nej det er ikke alle, og ja det er en hård generalisering af nutidens unge. Det har selvfølgelig samtidig en positiv effekt i at de fleste har nærmest perfekt gear og de færreste lider under at have pingtider over 30-40. Det er som om hold nu om dage forventer at en organisation kommer til dem uden at de har vist noget som helst, men blot har latterlige navne som midlertidig, NoOrg, Orgless og gud ved hvad, som på ingen måde udviser professionalisme. Hele setupet med netop de navne udstråler, at det her gider de egentlig ikke, og at de venter på noget bedre.

Nu skal alt dog ikke være negativt. Synes der er en tone herinde, som er meget anderledes og noget bedre end vi fx havde på xplayn. De fleste spillere kender hinanden, og der ikke de store stridigheder hold eller spillere i mellem, som vi ellers havde tidligere. Folk virker til at være blevet bedre til at netværke og opføre sig pænt, fordi de ved, at ellers kommer de ikke meget videre. Jeg vil dog ikke tilskrive den sitet, men i stedet en ændret kultur.
#5 rijaH
2017-06-20 17:05
Jeg har selv en mand der spillede cs med hans irl mates dengang og nu dog er gået over til wow, så det har du helt ret i mht. det. At det mangler der stadig, men i dag formes venskaberne vel også mere primært online tænker jeg?

Mentaliteten er helt klart ændret, håber ikke vi får set curlingforældrene i det her community andet end at sørge for gearet er i orden. Det gavner vel så også talentudviklingen på den led, kan man sige. At gearet er i orden ;)

Men det var også det jeg mente med mixhold, som de vel egentlig er, da de aldrig rigtig ses komme videre.. Altså de her midlertidige teams, som nogen spillere bliver ved med at hænge under, synd, da der er nogen rigtig gode spillere imellem. Men når man gang på gang ser dem hoppe på et nyt hold, så gavner det dem absolut ikke.

Yeah helt sikkert, kulturen er ændret, det er lækkert!
#6 noche
2017-06-20 18:22
Synes lidt vi ser "curling" mentaliteten. Der er mange, der ikke skaber deres egen succes ved at oprette holdene, holde ved og stå for det sure slæb på vejen op. De fleste håber i stedet på hele tiden, at blive samlet op af bedre hold.

Andre der omvendt forsøger fastholder samme tema, samme type team og stort set de samme spillere. De forstår ikke helt hvorfor det ikke virkede første, anden eller tredje gang, men de skal selvfølgelig også holde båden oven vande længe nok til at de selv får tilbuddet om at komme videre.
#16 rijaH
2017-06-25 09:25
Ingen nævnt, ingen glemt i dit sidste punkt der ;D
#7 steady
2017-06-22 00:28
Jeg mener helt klart ikke, at det kun er dust2s opgave at samle hele scenen - derfor mener jeg heller ikke, at det er dust2 der fejler.

Det I gør, som ingen andre kan, er at dække samtidig med at inkludere. Gaming.dk og Esportmagasinet dækker, men har intet community med sig. Og eSport.dk kan ikke dække andet end deres egne ting. I har mange cups, hvor eSport.dk driver liga. Er der noget her, som jeg har misset, så skrig endelig.

Det helt store problem, som jeg ser det - og snakkede med zarGoth om til DM-finalerne - er, at der ikke er et samlingssted væk fra dust2, eSport.dk osv. Der mangler IRC. Facebook er kun for bekendtskaber og ikke et sted at møde nye. Derfor skal de forskellige community-sites (jeg mener vel reelt kun, at det er jer der er et community-site for dansk eSport) løfte en tåbeligt stor byrde, som f.eks. XplayN ikke skulle i gamle dage.

Noget andet interessant, som er på vej nu og aldrig er set før i dansk eSport, er foreningsdannelsen. Måske der her kan ske noget af det, som er en mangel efter Quakenet tabte slaget til sociale medier, steam friends og VOIP-klienter. Måske mumble, som har nogle af de samme IRC-træk, kan skabe lidt af det her med at mødes online uden man nødvendigvis kender hinanden. Jeg kan da huske, at percy var et nick man undgik på seekcw i gamle dage, men dag i dag ville jeg da give min højre arm for at have den slags "skudkraft" på mit hold.

Oveni alt det ovenstående gælder selvfølgelig også et væld af ting, som ikke har ændret sig og også gav ustabilitet i gamle dage. Det er børn og unge, der er ikke mange, der kan leve af det osv osv.

Jeg håber, at der kan komme noget positivt imellem foreningstanken og de online communities der er. Jeg agter at stille op til ESD-bestyrelsen og forsøge at skabe noget brodannelse og transparens, eller hvad der nu mangler.
#15 rijaH
2017-06-25 09:25
Håber virkelig det kan lykkedes dig at få ændret noget i ESD, lige nu ser jeg dem som ret ligegyldige hvis jeg skal være helt ærlig :(
#8 Messias
2017-06-22 01:27
Synes CS scenen minder meget om cs for 10 år siden med få undtagelser.
I 1.6 tiden var det "Toppen af poppen" (ca top10) som var en eksklusiv gruppe som byttede spillere på kryds og tværs. De havde deres egen VT server og spillede ofte gathers med og imod hinanden.
Der skete ikke så store forandringer når de hold tabte lans - de byttede måske en spiller eller to ud fra top10.
Dem uden fra top10, men havde et rigtig godt niveau, lavede et godt hold og spillede ofte sammen i 3-4 måneder op til et LAN. Der var også kun et lan hver 3-4 måned. Når de tabte så splittede de nærmest altid.
Cajun blev jo lidt kendt i 1.6 som clanjumper inden han skiftede til css.

Det som måske der skal til at få mere stabilitet ind i scenen er mindsettet hos folk når de laver et hold. Det er at de lover hinanden at give det fx 6, 8 eller 12 måneder lige gyldigt resultaterne.
#14 rijaH
2017-06-25 09:22
LAN har jo så også langt fra samme prestige som det engang havde. Der er verden til forskel fra den gang og nu, men jeg ellers er jeg enig, stabilitet kræver man lægger mere end en måned i et projekt.
#9 funa
2017-06-22 15:25
Man skal bare blive sammen i længere tid end 3 måneder. Gerne mindst 6-12 måneder.

Derudover skal man også være åben for kritik og generelt kunne finde ud af kommunikere. Det kan dog godt være svært, da man ofte kommunikerer via VOIP og langt størstedelen af vores fælles forståelse stammer fra mimikken.

Vi havde ikke nogle problemer med at spille os til sub-toppen/toppen i 1.6, og jeg vil mene at det er det samme niveau, mere eller mindre.

Det kræver dog at man er god. :-P

Ps. Snart fri.
#12 rijaH
2017-06-25 09:18
Det er jo nok problemet, mange unge mennesker har måske svært ved at tage den kritik til sig, da de går rundt og tror de er verdensmestrer ;D

Udover det så kræver det også tit man kender de rette mennesker, som Messias også var inde på, så var det ikke nemt at komme ind i toppen i 1.6 da det var en lukket gruppe af mennesker som skiftede ud på kryds og tværs, som du jo også selv ved ;D
#31 funa
2017-06-25 17:30
Ja og sådan er det vel stadig den dag i dag. Man skal jo huske på at det stadig er unge mennesker, uden reélt opsyn, som styrer de fleste hold. :P
#19 noche
2017-06-25 10:24
Ikke for at gøre jeres præstation mindre, men rent historisk var der efterladt et tomrum efter at mange havde stoppet med at spille CS. Det gav plads til en del nye hold og spillere her i blandt jeres ideal, consider, chemistry og ex inferis (lidt tidligere end de andre).

Det er ikke blot et spørgsmål om at være god, men også at ramme det rigtige hold på det rigtige tidspunkt. Tag fx Multiply med dine tidligere hold kammerater, hvor de i stedet spillede med FaG, mJe og husse, og alligevel ikke kunne slå igennem til trods for, hvad der i min verden var et mere talentfuldt hold.
#30 funa
2017-06-25 17:29
De slog da netop igennem i Multiply, hvor de så blev efterladt. Det var jo aldrig sådan et alle spillere fra et lineup blev samlet op af de større hold.

Det der med at der var efterladt et tomrum er noget vrøvl. Der har altid været generationsskift på scenen, og der er der også i dag. Du kan se det med fx NiP/fnatic som var top1-2 for et par år siden. Hvor er de spillere i dag?

Jeg er helt enig i at det et langt stykke hen ad vejen var kemi og tilfældigheder der afgjorde, om man slog igennem/kom på et godt hold.

Du kunne vel også have one med, som drillede mange af de store hold. Det hold indeholdt bl.a. karrigan, trace, Lapez og mig. De to førstnævnte kom da ret langt!
#10 atephon
2017-06-25 09:06
Hej rijaH!

Set udefra, er det hele i hvert fald meget uoverskueligt (LÆS: Den danske CS-scene). Dust2 er helt sikkert en fin platform, men hvor mange spiller egentligt CSGO i Danmark? Antallet af brugere på Dust2 synes i hvert fald lavt (Hvilket undrer undertegnede, da jeg synes, I er MEGET synlige).

Findes der er en liste med aktive hold et sted? Lidt i stil med clanbase, hvis man gerne vil danne sig et overblik over scenen?

Folks motivation for at spille synes også at være noget anderledes i dag. Tidligere spillede de fleste, fordi det var sjovt og udfordrende, og nu synes jeg, at det virker som om, at spillernes ambition lyder: "Vi vil være kendte og tjene kassen". Ustabiliteten kommer nok herfra, eftersom spillerne leder efter genvejen til toppen, som de tror findes.
#11 rijaH
2017-06-25 09:17
Ja jeg forstår heller ikke der ikke er flere brugere her ;) ej vi har faktisk rigtig mange, men ikke alle tager tid til at kommentere jo, så det kan godt virke som om der er færre end der rent faktisk er.

Jeg tvivler på der findes en liste der går udover top20 i DK, i så fald vil den være umulig at opdatere, med alt den udskiftning der foregår. Men hvis man kigger på WAOO ligaen, var der jo 8 divisioner med hvert 8-10 hold i, så der har du en lille liste i hvert fald og så kan du jo i hvert fald starte der.

Ja motivationen er helt klar anderledes, men det er vel også klart når vi trods alt har så mange professionelle spillere i forhold til hvor lille et land vi bor i. Chancen for at rent faktisk slå igennem herhjemme er en del større end i udlandet, så det kan jo også have en afgørende betydning.
#13 atephon
2017-06-25 09:20
Ja, der var ikke nogen gulerod for at jagte pengene "dengang".

Tak, jeg tjekker lige WAOO ud - Ved du om der har været en opgørelse over antallet af CS:GO spillere fra Danmark?
#17 rijaH
2017-06-25 09:27
Ved dog ikke hvor meget du får ud af at kigge på WAOO ligaen, jeg deltog selv med et for sjov hold, så hvor mange af dem der er imellem er jo ikke til at sige. Plus der var tre hold i vores liga, der droppede ud mens den var igang og de er stadig på listen i vores division.

Hmm måske du kan grave tal frem på http://steamspy.com ? ellers har jeg ikke rigtigt et godt bud på det desværre.
#18 atephon
2017-06-25 09:34
Kan kun lige umiddelbart finde globale tal, men tak for hjælpen. Jeg graver videre!

EDIT: Fandt alligevel noget på steamspy. Tak!!!
#20 noche
2017-06-25 10:27
Hvad fandt du så frem til? :)
#22 atephon
2017-06-25 12:56
Et tal som ikke helt giver mening. Omkring 500.000 brugere fra DK har spillet CS:GO inden for de sidste to uger. Det synes jeg lyder en anelse for højt!
#23 Sander
2017-06-25 13:01
Der er sikkert smurfs med i. Min lillebror og hans venner har fandeme 3 brugere hver, det brager jo tallet pænt meget i vejret, hvis det er normen blandt de helt unge 😄
#25 Heyz
2017-06-25 13:50
Ah den har du vist regnet forkert ud. Jeg har tidligere set tallene og det er omkring 120000.
#27 atephon
2017-06-25 15:08
Jeg vil ikke udelukke, at der er sket en fejl. Synes, som skrevet, at tallet er alt for højt. Hvor har du dit tal fra?
#35 Heyz
2017-07-14 09:32
beregner ud fra antallet af aktive csgo spillere over de sidste 14 dage ganget med procentsatsen for danmark.
#36 atephon
2017-07-14 10:17
Jeg gjorde det samme, men ved ikke hvor fejlen er sket.
#37 rijaH
2017-07-29 18:07
I øvrigt, hvis man kigger på FACEit, så kan man jo få en nogenlunde ide om det. Jeg ligger f.eks nr. 47,306 i DK ;)
#38 atephon
2017-07-29 21:08
Meeeeeen nu er langt fra alle på FACEit! Jeg tror faktisk at under halvdelen af spillerne fra DK er repræsenteret på FACEit.
#39 atephon
2017-07-29 21:09
Og jeg har intet belæg for den påstand, men tænker at mange yngre spillere og casual-spillere, ikke tilmelder sig FACEit.
#40 rijaH
2017-07-29 21:56
Nej det er klart. Men du har da i hvert fald de første par tusinde derinde til regnestykket 😆
#21 Martin
2017-06-25 10:48
Forventningen om at tjene på CS:GO med det samme er i hvertfald en helt anden end da vi startede med CS i sin tid.

Der er vel heller ikke nogen tilbage som laver noget for sjovt længere, men det er måske også fint.
#28 steady
2017-06-25 16:00
Jo, vi er nogen der kun laver ting på hyggebasis!
#24 xone
2017-06-25 13:07
Holdmæssigt synes jeg, at der mangler ledere. Vi har rigtig mange dygtige fraggere, men vi mangler folk der kan svinge pisken og fremtvinge udvikling på et hold. For mange tror bare, at jo flere timer på faceit/esea gør en til en god holdspiller.

Jeg synes egentlig at Dust2 gør et godt stykke arbejde, med at give folk noget at spille for på regelmæssig basis, og så skal de aktive spillere også komme lidt mere ud af busken, og deltage i de lans der er.
#29 Martin
2017-06-25 17:03
Det med LAN er et stort problem. Så ærgerligt flere hold ikke deltager. Heller ikke meget sjovt ved at dække dem som nyhedsside.
#33 Thomas
2017-07-06 12:25
Jeg har tænkt over noget...

I gamle dage var det jo måden at samles på, én gang for alle, at tage til LAN i den anden ende af Danmark. Men i takt med at ALLE unge har bærbare, så er der langt flere lokale mini-LANs på fx min skole. Konceptet er det samme, bare 50 reklameboder og 970 deltagere færre.

Og da vi var unge knejte, var der jo også det spændende ved endelig at mødes med folk man havde socialiseret med online, og man nu langt om længe skulle mødes med IRL, som ikke nødvendigvis var en god oplevelse. :D Idag logger man jo bare på Skype, tænder det indbyggede cam, og voilá; så er den barriere overstået.

Det vi forbinder med LAN, var et hav af oplevelser, som langt oversteg det at spille computer. Det tror jeg ikke de unge gør på samme måde idag. Det er nok det vi gamle skal til at fatte. Bum bum.
#34 Martin
2017-07-06 12:43
Jeg tror det er meget mere enkelt.

Man gider ikke sove i en hal, man gider ikke arbejde for meget for det, man gider ikke betale for det.

Det er meget nemmere bare at sidde bag skærmen.

Det er pisse synd. CS:GO spillere samlet giver en afslappethed og fest :D
#26 regn
2017-06-25 14:01
Vi har sygt mange dygtige aimer, men vi mangler nogen der kan tage styringen på en måde, du ser utrolig mange hold starte virkelig godt ud og efter en periode med gode resultater så kommer den tunge periode jo også ALTID og det er der holdende bliver splittet eller prøver udskiftninger, men det er bare ikke løsningen imo hvis de har vist at man godt kan spille godt og så prøve noget nyt. - men dust2 gør et fremragende stykke arbejde :)
#32 wazorntB
2017-06-29 16:54
God blog rijaH og et interessant emne at få på banen.

Jeg synes den danske scene overordnet set er i fremgang, hvilket den har været over det års tid eller to.. Men jeg kan da godt undre mig lidt over, at et på papiret mindre hold som Singularity(dog anført at AnJ), endte med at have et bedre år end hold som Tricked og Heroic.

Måske kom dette netop af, at de prøvede på at holde på deres stamme af spillere, samt forsøgte at forbedre sig ved at rette tingene internt og kigge indad, i stedet for at kigge ud på markedet og tage den umiddelbart lettere løsning; Bytte det svageste led i kæden ud med en anden spiller.

At de så måske heller ikke har følt samme pres udefra, som Tricked eller Heroic f.eks har gjort, tror jeg også har været til deres fordel, i forhold til, at der ikke kommer uro i et hold og snakken i krogene omkring eventuelle udskiftninger i holdet..
Jovist, Anj røg ud af holdet og søgte nye udfordringer, men dette skete jo ikke pga problemer i holdet eller manglende resultater - tværtimod.


Jeg synes generelt at vi på den danske scene har mange dygtige spillere, hvilket jo egentlig aldrig har været en mangelvare i gennem tiderne - men jeg synes godt nok ikke at der er mange "ledere" at finde i blandt dem, altså en ingame leader der kan gøre en forskel for sit hold og løfte sine medspilleres niveau.


Talent og dygtige spillere har vi rigeligt af på den danske scene, men vi mangler struktur og lederskab for at skubbe os ydermere frem og fortsætte udviklingen af dansk cs.
#41 The-Krow
2017-08-11 09:46
God artikel rijaH.

Du har så uendelig ret i at hvis man kigger på den liste, som folk har over hvilke team de har været i, så vil man pr definition kigge nærmere på dem, som ikke har været i så mange klaner grundet at det ser ud som en stabil spiller som ikke bare jumper videre hvis det i en periode går skidt, og det vil det altid gøre, uanset hvad team/clan man spiller for.
Der hvor jeg tror at hjulet hopper af for mange, det er at det kræver engagement for at blive bedre, samtidig også at vokse som hold, og det kommer absolut ikke over natten, tværtimod, det kræver enorm tålmodighed, og uendelig timer med "suk...suk og atter suk" og en masse kameler der skal sluges. Nogen har det, og andre har det ikke, og det spotter man forholdsvis hurtigt, og dem som ikke har dét som skal til, det er dem med den laaaange liste over hold de har været på.

Dog er der intet nyt under solen at folk hopper fra team til team i jagten efter succes, sådan har det været siden ruder konge var knægt, og team/clanjumping går næppe ud af mode lige forløbig.
Log ind eller opret en bruger for at kunne kommentere