Opret Log ind
Man får hvad man fortjener...
Skrevet af: PHedemark    30. marts 2017 16:31      
Jeg har med lige dele undren og moro, fulgt debatten omkring udviklingen i dansk esport og afviklingen af DM i CS:GO lidt fra sidelinjen i et par uger, og nu synes jeg at det var min tur til at lave et fuldstændig subjektivt partsindlæg.

Som udgangspunkt vil jeg starte med et provokerende spørgsmål, som jeg også har bragt i et andet forum:

- Har de etablerede professionelle esportsudøvere i Danmark nogen gavn af det arbejde som paraply-organisationerne laver?

Mit bud er et stort, rungende "NEJ". Jeg siger det ikke fordi jeg ikke har respekt for det arbejde der bliver gjort, men fordi det er et faktum, der har en stor konsekvens for den diskussion der er foregået de sidste par uger.

Den er nemlig baseret på det grundlag, at vi alle bør trække i samme retning - mod mere professionaliserede tilstande for dansk esport.

Og hér springer kæden af for mig. Alle organisationer og interessenter er nemlig ikke født lige - tværtimod. Det har man anerkendt i alle mulige andre sportsgrene hvor amatører og professionelle ligger i hver sin kurv.

For eksempel er Premier League ejet af holdene, og når man rykker op overtager man andelene fra et af de hold, der rykker ned. På den måde sikrer man, at det er i de professionelle klubbers interesse at gøre ligaen mere seværdig, så den bliver mere værd for alle. Omvendt skal de professionelle klubber ikke tage ansvar for, at der findes titusindvis af amatør-klubber over hele landet som er med til at skabe det fundament de lever af.

I esport-Danmark (og her mener jeg communitiet som helhed, ikke organisationen) virker det som om at folk pinedød vil blande alle æggene i samme kurv. De professionelle hold skal være lokomotivet for at alle andre kan få deres projekter til at køre, og de skal gerne tjene penge til dem ved at dukke op til deres events samtidig.

Lad os nu dele det op. Ingen af de kommercielle aktører, har interesse i at blive spændt for mere eller mindre dubiøse vogne, som folk på tværs af den danske esports-scene, finder frem hver eneste gang at Astralis / North / Heroic / Tricked / Agge / N0tail er i medierne.

Her er tre konkrete idéer til hvordan vi kommer videre:

- Lad græsrodsorganisationerne organisere amatør-esporten: Amatør-turneringer, foreninger, trænerkurser, efterskole-kontakt.

- Lad de professionelle forretningsfolk stå for udvikling og afvikling af penge-turneringer over et vist niveau. DM kunne f.eks afholdes af en turneringsarrangør, men være et delejet (og -udviklet) projekt blandt topholdene og arrangøren. Alle kvalificerede til et eventuelt finalestævne modtager en del af omsætning/overskud. En specifik %-del går tilbage til græsrodsorganisationerne.

- Lad "vi fortjener"-mentaliteten dø. Man får hvad man fortjener. Hvis man mener at at barren er sat lavt på DM i CS:GO, så er det fordi der ikke er nogle der kan eller vil gøre det bedre. Hvis du kan, så kom i gang. Det nytter ikke at du klager over de andre gør det dårligt, for DM er ikke en beskyttet titel og den første til at sætte noget op i stil med det jeg har skitseret, kommer formentlig til at vinde kampen om det "rigtige" DM.

Den kontante sandhed er at esport i Danmark er på det niveau den fortjener. De der har formået at rejse sig over middelmådigheden har gjort det, ikke fordi de var heldige eller på baggrund af hvad andre har gjort for dem, men fordi de har visioner og evnerne til at bakke dem op.


PS: Hvis i tror at folk med penge ikke vil investere, fordi der er tosser der ansøger om ting, så er i kørt så meget af sporet at i snart havner i rotation om Jupiter. En del af at være en dygtig forretningsmand og marketingperson er at kunne adskille skidt og kanel. Hvis man ikke kan det, og brænder nallerne, så er det sgu nok så som så med hvor længe man var blevet i esport anyway.
#1 xone
2017-03-30 20:55
Folk skal lytte til Phil, han er klog.

Specielt den der "vi fortjener" mentalitet er forfærdelig.
#4 Zemax
2017-03-31 08:15
Helt enig. Dog skal man også huske på at den mentalitet altid har eksisteret, og ikke er noget den nye generation har taget med sig.

Jeg er godt klar over scenen, og pengene er noget helt andet idag, men vi andre er bare blevet ældre, og klogere. :)
#6 PHedemark
2017-03-31 09:24
Ah det er vist en røver. Topholdene har altid haft en mentalitet der indikerede at de fortjente mere end de fik, men det jeg taler om er den allestedsnærværende idé om at dansk esport fortjener bedre forhold end den har. Dét er en ny tanke, specielt fordi den kommer fra folk i communitiet, der ikke selv løfter en finger for at hente penge, stable events på benene, eller generelt bare er uvidende om hvor stort et arbejde det rent faktisk er at sætte et CPH Games op f.eks.
#11 Zemax
2017-03-31 10:25
Det mener jeg slet ikke du har ret i.

Hvis LANs ikke kørte som smurt, ikke havde nok præmiepenge, eller der generelt ikke var nok LANs, så klagede folk da, og spurgte "hvorfor sker der ikke noget?!". Folk ville hele tiden have nye tiltag, bedre præmier, og små online cups, kunne jo ikke tillade sig at faile en gang, før de fik på munden over hvor dårlige admins var osv.

Jeg mener at den mentalitet, som du snakker om der, altid har eksisteret blandt folk. Måske ikke i så overdrevet grad som nu, men den har sgu altid været der.
#2 ClinT
2017-03-30 20:57
Tak for nogle gode forslag til hvad der kan gøres. jeg synes nogle gange der mangler nyancerede billeder når folk bare klager til højre og venstre over det ene og det andet. Jeg er fuldstændigt enig i præmissen omkring at man burde dele det mere op, det var vel næsten sådan det var "i gamle dage" xplayn / slap. <-- Det må du næsten vide bedre, men sådan så det i hvert fald ud for os udefra.



Det sidste ved jeg ikke helt om jeg forstår. Er det noget du kan uddybe? Det er nok for folk med dybere indsigt.
#3 Holztan
2017-03-30 22:50
Det har nok noget at gøre med at f.eks. CPH Games søger over en million fra KBH kommune i økonomisk støtte, og så skulle det få folk til at tro at det er svært at finde investorer til esport i dk.

Er fuldstændig enig i at det ikke er sagen. Der er så mange virksomheder, store som små, der står i kø for at poste penge i det her nye hippe esport, som medierne æder rådt lige pt.
#9 PHedemark
2017-03-31 09:43
Min pointe var nu mere at folk skal stoppe med at brokke sig over at X, Y og Z får penge til projekt A, B, C, hvilket gør deres egne udsigter til at få penge mindre. Hvis dét er tilgangen, så har man tabt på forhånd. Hvis man er en dårlig sælger, så sælger man ingenting. Hvis man er en god sælger, der sælger et dårligt produkt, så sælger man kun én gang.

Når Copenhagen Games har været i stand til at overleve så længe som de har, så må de være gode sælgere og sælge en vare som folk er glade for. Ellers ville de jo ikke komme igen. Hvis man mener at varen kunne gøres bedre, jamen så må man jo selv lave den. Ellers skal man lukke røven.
#19 ClinT
2017-03-31 12:47
Jeg tror phil han skriver det jeg tænkte bedre end jeg selv ville ha gjort :D
#7 PHedemark
2017-03-31 09:26
XplayN <> Slap har intet med det her at gøre. SLAP kunne for min skyld godt køre events for penge, og stable et DM på benene. Min anke går på hvis folk fra SLAP også sidder på tunge poster i et eventuelt esports forbund, som så kommer ind over et DM/SLAP event som partner.

Den sidste del handler primært om at de dygtige forretningsmænd og kvinder, der gerne vil ind i esport, også er nødt til at gøre deres benarbejde for at undgå idioter og dårlige projekter. Hvis man ikke gør det, så er man ikke god nok til at sidde på en pengekasse, og så havde man nok alligevel trukket sig relativt hurtigt ud af esport fordi man ikke fik nok ud af det.
#20 ClinT
2017-03-31 12:50
Så du snakker om konflikter i form af interesserenter eller hvad? Altså at man kan påvirke noget i sin egen forretnings vej gennem poster andre steder? Jeg blir lige nødt til at få det skåret ud i pap. Det med Xplayn<> Slap var mere sådan en hentydning til hvad man tilmeldte sig af events i gamle dage i forhold til niveau og ambition. Slap liga kontra DEL. Slap lan kontra everything else. osv.

Det er jeg fuldstændigt enig i.
#27 PHedemark
2017-03-31 14:35
Jeg mener man skal skille amatørdelene af esport ad fra de professionelle dele. Esport Danmark, eller hvem der nu skal være interesse-organisation for græsrodssporten, bør ikke have håndsret over nogle professionelle tiltag - som f.eks et pro DM i CS:GO.
#30 Hani
2017-03-31 14:46
Men der er vel aldrig nogen der har sagt at DM er for pro hold?
Jeg ser det lidt ligesom boksning, hvor OL F.eks. var forbehold amatør boksning indtil sidste år. Og generelt i Boksning er der heller ikke den store interesse for nationale mesterskaber, fokussen ligger på alle de forbund der selv laver deres egne mesterskaber - hvor man blandt andet vil kunne drage paraleller til dreamhack, esl, pgl m.m.
Generelt kan vil man kunne drage mange paraleller imellem strukturen af amatør vs pro hvis man sammenligner boksning og esport.
#5 vnG
2017-03-31 09:08
Enig i rigtig meget Phildrengen - med undtagelse af "En del af at være en dygtig forretningsmand og marketingperson er at kunne adskille skidt og kanel. Hvis man ikke kan det, og brænder nallerne, så er det sgu nok så som så med hvor længe man var blevet i esport anyway."

Esport er så skrøbelig en størrelse, selvom alle tror at det er arvetageren for alle store sportsgrene.

Der er lige så store chancer for den klassiske bobbel, som der er for en reel stadfæstet sportsgren, med stor interesse fra omverdenen. Den interesse er ligeledes skrøbelig og de er nødsaget til at lytte til scenen, især til de forgangsmænd der er - forgangsmænd som ikke altid er lige imponerende kompetente. Det kan sagtens betyde alverden for den enkelte virksomhed og deres interesse i esport fremover.

Egentligt, så ser jeg den stadig nærmest fanatiske følelsesmæssige tilgang til alting, som den helt store katalysator i esport - på godt og ondt, men især det sidste.
#8 PHedemark
2017-03-31 09:41
Jeg kan godt se din pointe, Dennis, men din grundpræmis er simpelthen forkert. Det er netop dét jeg gerne vil væk fra, nemlig at det hele handler om hvor skrøbeligt esport er og at vi derfor er nødt til at trække i flok.

Det er rent ud sagt bullshit.

Esport er et kapitalistisk foretagende, hvor de der er gode til deres arbejde kan overleve, og de der ikke er, ikke overlever. Esport som sport, marketingsobjekt og interessefelt skal nok overleve 100 dårlige investeringer, for kernen er at så længe der er spillere, så vil der være virksomheder som er interesserede i at tale til dem.

De eneste det kommer til gode, at man skal løfte i flok og danne en fælles professionel front mod "omverdenen", er de mennesker, der ikke har penge nok, tid nok eller evner nok, til at investere lige nu. Det er de mennesker, der mener at andre skal elevere deres produkter, så det fodarbejde de selv skal lave overfor interesserede virksomheder, bliver mindre.

Jeg kan da sagtens se appellen i at alt bliver mere professionelt, ser bedre ud og bliver løftet til et nyt niveau. Det vil give de mennesker, der pt. ikke har succes med at sælge deres projekter ind til virksomheder, en bedre platform at tale ud fra. Men det er bare ikke Copenhagen Games', Astralis', Norths, Trickeds, NPFs eller DM i CS:GOs ansvar, at gøre esport i Danmark mere professionelt, så andre mennesker kan komme ind og tjene penge.

De profitdrevne virksomheder i esport arbejder for deres eget bedste. At det tilfældigvis kan være med til at gøre esport mere professionelt er en sideeffekt, men det er ikke målet. Målet er at dominere branchen så meget som muligt, fjerne eller formindske konkurrenternes indflydelse og i sidste ende tjene penge.

Følelser er fint på fansiden, men sekundet man trækker det ind på forretningssiden og står med store, våde, blanke øjne og taler om at "gøre esport i Danmark mere professionelt", så står jeg af. Jeg abonnerer ikke på at de profitdrevne virksomheder har et ansvar overfor andre end deres kunder og dem selv.
#10 Hani
2017-03-31 09:52
Jeg er helt enig i det med at drive en virksomhed og som chef må det altid være målet at få størst muligt overskud. Problematikken opstår bare når de melder noget andet ud selv og påstår at alt de gør er for scenens bedste. Hvis de havde meldt klart ud at deres intention var at tjene penge, tror jeg ikke konflikterne ville opstå på samme måde.

- Ligesom at der altid er brok omkring NPF når man hører omkring Præmiepengene når det er danmarks største lan. De har bare deres på det rene når de målrettet udmelder at det er et hyggelan, hvor det ikke er esporten og konkurrencerne der er i centrum. Det gør også at modstanderne af det giver meget hurtigt op, for der er ligepludselig ikke så meget at diskutere.
#14 PHedemark
2017-03-31 10:53
Jeg er enig i at det kan være problematisk at melde ud at man gør noget for scenens bedste - men er det ikke også typisk den personkreds, der er fedtet ind i både amatør-organisationerne OG profitdrevne virksomeheder, der gør det? Det er jo netop det jeg berører i min blog - at vi er nødt til at skille de to ting ad.
#12 vnG
2017-03-31 10:26
Jeg tror vi snakker om æbler og appelsiner her mate.

Mit grundpræmis er netop ikke at de enkelte profitdrevne virksomheder skal drive noget som helst, andet end deres egen forretning. Det er der andre der skal varetage, i et upartisk setup.

Problemstillingen er heller ikke de enkelte virksomheder, som ser et soleklart marked for deres forretning. Det er mere for de 90% andre virksomheder, som undersøger markedet via såkaldte eksperter der springer frem på facebook. Vi har ikke et gennemsigtigt markedet endnu, som man kender det fra fodbold og andre sportsgrene og det kan skabe et problem for alle andre end North, Tricked og RFRSH. Især når den interesse varetages af enten komplet upartiske eller inkompetente folk.

Jeg har slet ikke nævnt at vi skal løfte i flok, for jeg er faktisk ikke helt enig. Et upartisk forbund, skal løfte i flok indbyrdes - resten af scenen skal bare finde deres eget reb at trække i, fremfor at hive i modsatte retning af alle de andre, i mangel af bedre ideer.
#15 PHedemark
2017-03-31 11:00
Din grundpræmis er at esport er skrøbeligt, det er det ikke. Hvis man har problemer med at sælge sit produkt fordi andre lykkeriddere har failet, så må man skabe et bedre produkt - eller knokle for at vise at produktet rent faktisk kan flyve selv. De virksomheder du nævner er jo eksempler på at det ER muligt at tiltrække seriøse penge og seriøse mennesker, til seriøse projekter.
#16 vnG
2017-03-31 11:25
Præcis som det var muligt for de seriøse mennesker, at skaffe seriøse penge til håndbold, da medierne hypede det og alt spillede for det danske marked.

I min optik er det præmaturt at påstå at esport ikke er skrøbeligt og rent gætværk, præcis som min modsatte mening er det.
#17 PHedemark
2017-03-31 11:39
Business-casen på håndbold og business-casen på esport er vidt forskellig. Vores business case i North er f.eks ikke bundet op på det danske marked, som den bølge du fremhæver, var. Vi kan sagtens være uenige, men alle undersøgelser fra hele spektret af seriøse konsulenthuse, peger på at jeg har ret og markedet kun forsætter én vej.

Selvfølgelig kan vi ikke spå om fremtiden, men Newzoo, Superdata, Nielsen og Deloitte er enige med mig om at esport ikke er skrøbeligt.
#18 vnG
2017-03-31 11:48
Jeg anerkender hermed dit mere kvalificeret gæt, mate :)
#24 Silan
2017-03-31 13:19
Syntes verden pludselig er blevet utrolig positiv siden man kom bag fck skribebordet. Esport boom er ægte! :D

Men seriøst, hvad er forskellen fra da CGS gjorde esport til det nye store og til nu?

Du siger netop selv at det hele er profitbaseret, hvad hvis de 20 største investeringer der sker i esport pt er lavet med udgangspunkt i at skabe profit og trække sig om 2 år - og om 2 år viser det sig at de 3 mest populære esport hold har udført aftalt spil for betting penge. Ingen chance for at det pludselig kunne vende igen? Da CGS døde tog det 2 år før esport begyndte at vækste positivt igen, jeg er egentlig enig med alle de fancy analyser om at jeg ikke tror det sker igen, men du får det til at lyde som om man er idiot hvis man tror der er en bobbel, mens jeg sidder herude som casual observer og syntes det virker rimelig tydeligt at CS er lidt i samme vogn som SC2 var et par år efter deres lancering, selv om det obv er i en anden størrelsesorden.
#28 PHedemark
2017-03-31 14:39
Altså, jeg har da også arbejdet i Astralis, og 5 år i SteelSeries inden da, uden at være negativ. Det er bare gået hurtigt i de sidste to år.

Forskellen er at CGS kom ind som én spiller, med astronomisk mange penge, hvor investeringerne og dermed risikoen, er delt ud over langt flere spillere nu.

Du forveksler tingene. CS:GO kan sagtens være en bobbel der brister fordi lønningerne og udgifterne overstiger indtægterne på den lange bane, men når esport som helhed, trækker millioner af mennesker ind hvert år, så vil der altid være brands der forsøger at nå de mennesker. Specielt med den demografi der er i esports-segmentet.

I øvrigt så kan man jo ikke trække sig ud (med profit), medmindre der står nogle klar med flere penge end man selv kom ind med, så det er jo ikke sådan at CS:GO falder fra hinanden når RFRSH f.eks sælger deres hold om 3 år.
#33 Silan
2017-03-31 15:01
Ok, du er med på der er en masse problemstillinger og risici stadig. Vi er enige om at esport ikke bare forsvinder, men det betyder ikke at det vækster 500% om året fremover. Om vi så kalder eller ikke kalder det skrøbeligt eller volatilt eller hvad pokker gør mig ikke så meget.
#46 PHedemark
2017-04-03 16:13
Jeg er fuldstændig med på at der er problemstillinger og risici, men det ændrer bare ikke på mit argument:

Hvis der er millioner af mennesker, der spiller et spil og ser esport broadcasts (og INTET tyder på at den vækst stopper), så er der sponsorer og firmaer, der vil betale for at komme ud til dem.

Så nej, jeg mener hverken at esport er skrøbeligt eller volatilt. De enkelte spil kan variere, men jeg er ikke i tvivl om at esport, som "digitale spil i konkurrence-format" er kommet for at blive.
#47 Silan
2017-04-04 11:42
Som udgangspunkt er jeg som sådan enig i at esport som helhed er alt for stort til bare at forsvinde (eller blive væsenligt mindre end den er) nu, selv om spil popularitet kan gå op og ned.
#21 ClinT
2017-03-31 12:57
Jeg forstår også som interessent udefra, at det ikke har stor betydning for de store virksomheder, og bl.a. din arbejdsgiver at gøre forholdende for amatørerne bedre, jeg tænker bare det kunne være en rigtigt god ting at få mere organisation på "esporten" i Danmark for netop at gøre forholdende for Amatørene bedre. Det håber jeg er noget de store hold fokusere på i fremtiden selvom jeg godt ved det ikke er der der er flere penge at hente.
#25 PHedemark
2017-03-31 14:32
Forholdene for amatører har bare intet med professionalisme at gøre (udover i den interesse-organisation, der skal stå for det).
#34 Silan
2017-03-31 15:04
Du mener ikke at organiseret amatørforhold er med til at fostre professionelle?
#35 ClinT
2017-03-31 17:13
Det var det min tanke var med det jeg skrev :)
#36 PHedemark
2017-04-02 19:14
Jeg har ikke set antydningen af det endnu. Og i øvrigt har organiseringen af amatørforhold bare ikke nogen særlig stor krydsflade med de profitdrevne virksomheder. Hvilket er det jeg slår på tromme for at få opdelt.

Så slipper man også for at amatør-organisationerne ligger i skyttegravskrig om penge fra profitdrevne events og lign.
#37 Silan
2017-04-03 10:51
For mig svare det til at du siger at amatørfodbold ingen indvirkning på professionel har. Jeg er med på at esport ikke nødvendigvis profitere på samme måde af en struktureret amatørscene, fordi folk kan meget alene, men jeg mener personligt det er helt skævt ingen interesse at have for den. Jo hurtigere og mere struktureret du kan få talenter opdyrket og ind på professionelle hold, jo bedre for scenen. Jeg forstår ikke du snakker om opdeling når de to ting er naturligt forbundet.

De sidste år af 1.6 og nuværende SC2 scene viser fint hvad der sker når der ingen nye spillere kommer til scenen, det er ikke kønt.
#38 PHedemark
2017-04-03 11:26
Okay nu blander du ting sammen:

- En struktureret amatørscene er fin, men ikke en forudsætning for at levere spillere til den professionelle scene. Det har vi set i de sidste 15 år hvor Danmark - uden en struktur på amatør-scenen - har leveret nogle af de bedste esportatleter i verden, i mange spil.

- At strukturere en amatørscene har intet at gøre med at drive profitbaseret professionel virksomhed i esport. Esport Danmark må hjertens gerne gøre dette, så længe de ikke driver pro events med store præmiepuljer. Sekundet der er personsammenfald mellem folk der driver amatørsport og pro-sport, opstår der mudrede forhold og turf-wars om personlige gevinster. Den nuværende danske esports-scene er vist argument nok for dette punkt.

- At tage de sidst år af 1.6 og nu SC2 som argument for din pointe er en forfejlet logik. At der ikke kommer spillere til døde spil bliver jo ikke ændret af at man har en struktureret amatørscene, og dermed ikke nogen indflydelse på fødekæden til de professionelle hold.
#42 Silan
2017-04-03 12:36
A)
For det første er der allerede struktur. Der er communities, der er mix og gather kanaler ect. Hvis du kan anderkende at disse ting er med til at bygge profesionelle spillere, er du vel også enig i at mere af det kun kan være en god ting?

B)
Lige for slå esportDanmark fast: Deres ide om foreningsdanmark og esport danmark er vi enige om er håbløse langt hen af vejen, og deres arbejde de sidste 10 år har været stort set ubrugeligt. Med det sagt forstår jeg ikke din hårde opdeling af professionel og pro. For mig at se er dette netop en meget vag opdeling, fordi der er så mange spillere og hold, der lige har sikret deres første sponsoret og kan få/udbetale deres første lønning. Mange af dem er stadig glade amatøre der drømmer eller måske er på vej mod at have professionelle fuldtidsansatte. Er det dem du kalder amatørsport? Er det ikke netop dem vi burde hjælpe for at vokse og styrke scenen?

C) SC2 er ikke dødt. Derudover så har SC2s problem fra første dag været at de havde store problemer med at få newbies ind og konvertere dem til profs. Hvormeget et mere aktivt community ville ha hjulpet er svært at sige, men jeg mener igen bestemt det er relevant. Folk som HuskyStarcraft og Day9 tror jeg var super store årsager til tidlig SC2 success.
#43 PHedemark
2017-04-03 15:55
Hele mit argument handler om "forening vs forretning". Og når jeg skriver amatør-sport, så handler det om de strukturer som en amatør-forening skal stå for. Når jeg skriver pro-sport, så handler det om de strukturer som de profit-drevne parter skal stå for.

Så:

A) De strukturer var/er skabt af communitiet, ikke af nogle 3. parter der ejer, driver eller tjener på det. Faceit og ESEA har til dels bygget en forretning op omkring det, men de er netop også profit-drevne, og forsøger ikke at være almennyttige foreninger samtidig.

B) Der er faktisk en ret nem opdeling. Er du ansat i en virksomhed som giver dig en skattemæssig indkomst? Hvis ja, så er du "pro"/betalt/ansat, whatever, i en virksomhed der forsøger at tjene penge på dig. Hvis du bliver udbetalt i sorte penge, musemåtter, præmiepenge, så er du ikke. Der er måske en håndfuld i Danmark, og i min verden skal den slags virksomheder ikke have nogle bånd til ESD eller andre almennyttige foreninger. Der må ikke være overlap i ejer-kreds eller interessent-kreds. Der kan være et overlap i sponsorer, men kun hvis den sportslige integritet er sikret i den professionelle klub.

C) SC2 er stendødt som konkurrence-spil. Det eneste der pt holder det i live, er Blizzards mund-til-mund med flere millioner dollars om året. Ingen turneringsarrangører vil røre SC2 med en ildtang, uden kraftige tilskud. SC2s problem er ikke kun at der mangler spillere, men også at der uden for et hardcore segment, mangler generel interesse. Det er et problem som alle spil kan komme til at stå med, så det er absolut ikke fordi SC2 er dårligt, det er bare nået til et stadie hvor folk er kommet videre.
#48 Silan
2017-04-04 12:01
Jeg tror langsomt jeg er kommet frem til at jeg ikke forstår din problemstilling. Jeg forstår du er irriteret over at nogen er sure over at i ikke gider DM, men det virker for mig som om du påstår, at udvikling og strukturering af amatør og semiprofessionelle, intet har at gøre med jer. Hvilket jeg slet ikke kan sætte mig ind i, for jo mere vi gør for talenter, jo mere talentmasse har i vel at arbejde med. Hvem der arrangerer gathers, lans, komsammen, træningsaftener, uddannelseskurser til esport lærere ect syntes jeg ikke så vigtigt, det vigtige for mig er erkendelsen af at scenen hænger sammen fra top til bund.

SC2 har flere præmiepenge og turneringer end sidste år, så det kan godt være det holdes i live af Blizzard penge, men det ændre ikke på at der er turneringer og seere og spillere. Da SC2 udkom var det også et af de første virkelig populære livestream spil, fordi lortet er fantastisk nemt at overskue som tilskuer. Men som LoL hurtigt vise, er det vigtigere at have x milioner spillere end et tv-venligt spil, for hvis du har spillere nok vil du helt naturligt få seere også.
#50 Thomas
2017-05-21 08:28
Hvor er det smukt skrevet.
#51 PHedemark
2017-05-22 11:40
<3
#13 regn
2017-03-31 10:30
Lækker læsning!!
#22 Silan
2017-03-31 13:02
jeg syntes et spillerforbud stadig virker som den oplagte løsning som alle snakker om og ingen tager sig af. Og her er det netop vores elite der skal tage første spadestik. Jeg forstår godt det er svært, og hårdt, og alle er grådige og vil ikke dele og alle er "bare computerspillere" eller har økonomiske tilknytninger der gør de ikke har tid eller integritet. Men jeg kan ikke se esport tage et stort spring frem i professionalisme og struktur før det sker.
#29 PHedemark
2017-03-31 14:42
Spillerforbud i forhold til hvad? At man hopper fra hold til hold? Det lyder utopisk (det var en dårlig idé for 10 år siden og når det ikke er blevet indført i mellemtiden, så er det nok stadig en dårlig idé). Hvis vi kigger helt objektivt på det, så har Danmark en af de mest kompetitive communities i verden, så vi MÅ jo gøre noget rigtigt, ikke?

Og hvad er det for en professionalisme og struktur du savner? Hvad er det for et fatamorgana som folk jagter?
#31 Hani
2017-03-31 14:53
Jeg tror egentlig han mener spillerforbund og ikke forbud.
#32 Silan
2017-03-31 14:55
Du har kørt om WESA? PEA? Turneringer der ikke udbetaler penge, giver dårlige træningsforhold, spillerhop som du nævner, kontrakter der bliver overtrådt ect. Føler du spillerne har den passende magt de burde i esport? Jeg har svært ved at tro Phil der skrev på xplayn for år siden har glemt alle disse ting pludseligt.

Hvis du virkelig ikke mener der er et problem, så hør Misery og Synderen her: http://www.dr.dk/p3/gamers/gamers-2

Edit: Ja mener obv spillerforbund, ikke forbud :D
#39 PHedemark
2017-04-03 11:28
Et spillerforbund vil blive for de professionelle spillere og ikke ændre en tøddel på amatørernes forhold. Lidt ligesom at Spillerforeningen i fodbold ikke bekymrer sig om hvorvidt Søndre Ommes spillere får bedre træningstøj eller rigtige mål istedet for keglemål.

Jeg synes bestemt at spillere burde lave en spillerorganisation til forhandle med hold og orgs, men det har bare ingen relation til det emne jeg snakker om.
#40 Silan
2017-04-03 12:01
Det er vel op til hvordan en spillerorganisation vælger at køre. Hvis den f.eks. laver standarder for turneringsudbetalinger eller kontrakter, kan det i høj grad have betydning. AmatørSøren ved pludselig hvad han skal forvente i en kontrakt (og kan afvise amatørhold1 der prøve at fange med lorteaftale) og han kan undgå turneringer som er kendt for ikke at overholde spillerforeningens krav.

Men min pointe var også mere netop struktur og professionalisme for de professionelle spillere. De fortjener ordenlige forhold, men jeg føler ikke det kommer til at ske før dette spillerforbund kommer på banen.
#44 PHedemark
2017-04-03 15:57
Jamen det er vi da enige om at de gør, det har bare stadigvæk ikke noget at gøre med min blogs emne.
#23 diOnysos
2017-03-31 13:14
Jamen så syntes jeg du bør lave den såkaldte pro stil og finde pengene med mere.
#26 PHedemark
2017-03-31 14:33
Wut?
#41 steady
2017-04-03 12:06
HEJ!

Din grundpræmis er forkert! (:D)

Jeg tror bestemt, at amatørforholdene har en effekt på de professionelles muligheder for at hente talenter. At man intet har fået fra amatørscenen i dansk CS i 15 år fordi den har været ustruktureret kan jeg kun være uenig i. Det skyldes til og med dit eget formidable (om end alt for kortvarige arbejde) med blandt andet XplayN. Hvis det ikke var for de liga'er, cups og what not som blev gennemført af nogen i tide og utide fra den spæde start til nu i CS, så var der ikke kommet den mængde af talenter som Danmark høster godt af nu. Det er klart, at det er ren spekulation, fra os begge to.

Men hvis teoretikere snakker altså samme sprog - altså om hvad det selv-organiserede community har bragt de professionelle. Bare T.L. Taylor selv er i den grad inde på, at de praksisfællesskaber, som skabes, udvikles og producerer det ene innovative tiltag efter det andet for organisering af eSport, er medskaber omkring de rammer den professionelle scene har i dag.

At Premier-League holdene sidder med ejerskabet af ligaen er korrekt, men de støtter sig i den grad op af FA stadig og bruger denne organisation til at styrke deres egen forretning. At ville adskille, som i at køre fuldstændigt separat, virker farligt for mig. Der er for mange gode ting at hente ved at få de to ting til at arbejde sammen. At skabe en tydelig bro fra hobby til amatør og amatør til pro. Og her står et forbund som en stærk spiller, i min optik. Et forbund skal sikre, at der er en kontinuitet i arbejdet med eSport på tværs af kommercielle interessenter, der kan hive i de retninger de lyster.

Og her har du helt ret; et forbunds bestyrelse skal, død og pine, være løsrevet fra interesser i det kommercielle - andet end det gavner dem forbundet repræsenterer.

Hvis community og andet havde en interesse i det, så skulle jeg glædeligt forlade alle kommercielle aktiviteter og stille op til valg i forbundet. Om end ikke andet, så bare for at bevise hvad det forbund kan og bør være - og hvorfor det er noget positivt.

I øvrigt ærgerligt, at I ikke havde tiden til DM eller Copenhagen Games i år. Håber det bliver et gensyn på et senere tidspunkt med et større dansk event. Det er jo jeres pligt, det skylder I ligesom (.... :D).
#45 PHedemark
2017-04-03 16:09
Min grundpræmis er ikke forkert, men jeg vil gå med til at den kan være overdrevet (for at fremstille pointen skarpere). Til gengæld har du fået den pointe lidt galt i halsen.

- Jeg har ikke sagt at Danmark ikke har fået noget ud af amatørscenen. Jeg har derimod sagt at pro-esport i Danmark ikke har fået noget ud af det arbejde som græsrodsorganisationerne har lavet i de sidste 10 år.

- Jeg har derimod sagt at en bedre strukturering af amatørforholdene ikke nødvendigvis ændrer på noget for pro-holdene. Det står jeg ved. OneDayCup, D.E.L, de forskellige mix-kanaler, #seekmix osv. har haft en stor indflydelse på dansk CS, men det var bare ikke struktureret på den måde som f.eks ESD søger at gøre det. Tværtimod vil jeg vove den påstand at for meget struktur dræber det, som har gjort dansk esport så stort, nemlig den diversitet der opstår i det vakuum som manglen på struktur skaber.

- Premier League holdene styrer (via FA blandt andet) stortset alle de økonomiske områder omkring EFL, og FA sørger for det grundlæggende arbejde med talenter, amatører og strukturer udenfor disse områder. Det er den vægtning jeg gerne ser. ESD må og skal ikke være afhængig af profitdrevne events, hvis de vil være den organisation de har ytret ambition om at være. Hvis de er uafhængige af dem, så undgår man også at folk der sidder i ESD kan have interessekonflikter, hvis de samtidig har et økonomisk engagement i f.eks North, Astralis, Copenhagen Games, Tricked, eller andre spillere.

- Ét ord mere om hvad vores pligter er og jeg hælder en øl udover dig til CPH Games :>
#49 Eutaku
2017-04-10 20:35
**Slow claps into roaring applaus**

"PS: Hvis i tror at folk med penge ikke vil investere, fordi der er tosser der ansøger om ting, så er i kørt så meget af sporet at i snart havner i rotation om Jupiter. En del af at være en dygtig forretningsmand og marketingperson er at kunne adskille skidt og kanel. Hvis man ikke kan det, og brænder nallerne, så er det sgu nok så som så med hvor længe man var blevet i esport anyway."

Jeg er en stor fan Phil. Særligt efter jeg læste det hele posten igennem.

En af mine største problem indstillinger som du har også påpeget er den form for "jeg vil gerne lave esport og det betyder jeg skal være med", indstillingen. Vi mangler folk med de rigtige kompetencer i de rigtige steder.

Phil som du siger her, " Hvis man mener at varen kunne gøres bedre, jamen så må man jo selv lave den. Ellers skal man lukke røven." Er jeg fan af. Jeg er nok ikke den bedste til lige at efterfølge den mantra, men jeg prøver at efterkomme.
Log ind eller opret en bruger for at kunne kommentere