Opret Log ind
Politiske kommentatorer
Skrevet af: Nomad    19. november 2016 16:20  
Suk. Ok, først en disclaimer, jeg stemmer / stemte LA, og går meget ind for rigtig meget af deres politik, derfor kan denne blog let komme til at ligne en stor undskyldning for Anders Samuelsen, men læs den nu lige til ende først.

Ok, så skete det, de fik skovlen under mr. stålsatte øjne, hah, dumme Samuelsen gav sig for en personlig taburet, vi vidste det! - Det er ca. hvad man nu hører fra både befolkning og eksperter, men er det nu egentligt sådan det hænger sammen, eller rettere, er vi sikre?

LA gik på valg på mange ting, men at sænke topskatten med præcis 5% var jo faktisk ikke en af dem, de ville have den helt væk, de 5% kom kun fordi Lars Løkke prøvede at få LA til at give sig, ved at profilere dem som et rigmandsparti med hans million grænse. Men de 5% var jo altid bare det som LA så var indenfor rækkevidde ved 2025 forhandlingerne, fordi der allerede var stor modstand fra alle de røde (læs DF) bare ved Løkkes udspil.

LA valgte så at holde på, og sætte alt ind på de 5% hele vejen op, man kan jo sige at hvis de havde givet sig og gået med Løkkes plan, så havde vi for længe siden været færdig med 2025 planen, og nu haft en millionærskat, det gad LA ikke, og derfor var de overordentligt klare i retorikken, da det jo var nødvendigt at sige at man ikke gad være støtteparti medmindre man fik det man var lovet.

Men nu ændrer situationen sig jo så ret drastisk, hvis de træder ind i en regering er de ikke længere et støtteparti, og ja, bevares de får nogle Audi'er, men de får også chancen for at forhandle i “ro og mag” med V og K, og komme samlet ud med et udspil til DF i fremtiden, og så er det jo så DF som må bestemme sig for om de vil vælte regeringen eller ej.

Så har LA tabt og mistet alt respekt, jamen det ved jeg ikke, hvorfor skulle de egentligt have det? Hvis de bruger de næste 2 år på at hygge sig, og blive ved med at lave rød politik de serverer for DF på et sølvfad, så ja, så har de sgu solgt ud, og så kan de rolig forvente at se min stemme hos nye borgerlige næste gang, men det ved vi altså først om 2 år. Så hvorfor er der ikke en eneste af de såkaldte eksperter der kan se ud over den fantastiske historie at Samuelsen nu har givet sig, til at det måske er en (ikke nødvendigvis planlagt) genistreg at tvinge sig selv ind i en regering, som de ikke måtte være med i, i første omgang.

Alt i alt forstår jeg slet ikke hvad vi skal med eksperterne hvis de ikke kan give mere indsigt end blot at konstatere at LA har givet sig, det kan enhver idiot jo se. Det de burde fortælle os er HVORFOR LA har givet sig, og Audi'er og ministerposter kan jo være en grund, men vi kunne måske også prøve at se om der kunne være andre?
#1 SuperJoachim
2016-11-21 10:36
Problemet er vel at de netop siger en ting og så gør en anden.
De havde klare udmeldinger omkring at de skulle have X opfyldt, ellers ville de vælte regeringen, hvilket nu er blevet trukket i land igen.

Det kan meget vel være at de har større muligheder for at gøre mere, nu de får ministerposter, men hvis man grundlæggende ikke kan stole på hvad de siger, har de samme problem som mange af de andre partier og er faldet tilbage til den kasse som de ville ud af.

Ps. Jeg stemte selv LA ved sidste valg, så jeg må indrømme jeg er en af dem der er skuffet over at deres "ultimative krav" ikke var så ultimative alligevel :(
#2 Nomad
2016-11-21 12:22
Men venstre regeringen gav jo op. Det her er jo meget bedre end et valg nu, chicken spillet mod DF endte jo med at Løkke gav sig. En ny 2025 plan med LAs fingeraftryk på mere end bare 5% topskat over 10 år er ærligtalt at foretrække.

Det jeg ikke helt forstår er at folk åbenbart bare ville have været glade hvis de havde holdt ud, og der havde været valg, eller de ville blive glade hvis de havde holdt ud og fået de 5%, de 5% er jo stadig laaaaaaaaangt fra hvad LA gerne vil have, de vil jo have den helt væk, sammen med tonsvis af andre skatter.

Som jeg ser det var Samuelsen ikke på valg da han sagde 5% eller valg, så det var ikke et valgløfte, men en forhandlingstaktik, som jo viste sig at give pote, og derfor virker det underligt at egne vælgere slagter ham for det.
#3 Sander
2016-11-21 12:36
Tror det handler om, at særligt Samuelsen førte en valgkamp på, at LA er anderledes end alle de andre. De sviner ikke de andre partier og taler de andres politik ned - de snakker om det de selv vil opnå, og man kan stole på dem osv. Og det var sgu befriende, for han gjorde det godt.

Efter valget har han så stillet det ene ultimative krav til Løkke efter det andet, men det bliver bare ved snakken.. Nu er det så helt slut med truslerne for nu kan de komme i regering, så det viser sig jo bare, at Samuelsen alligevel ikke var så meget anderledes.

Jeg er helt enig i, at LA nok får mere indflydelse nu, men jeg må ærlig talt også se mig skuffet over, at Samuelsen så alligevel ikke lever op til den profil han selv og LA's dygtige PR afdeling har ladet offentligheden vide, at han er.
#5 Nomad
2016-11-21 12:45
Tjah, jeg er bare uenig, hans ultimative krav var jo en ny måde at gøre tingene på. Hvorvidt de er anderledes når de så kommer i regeringen skal vi jo så vente og se, om som jeg også skriver, hvis de bare klinger sig til magten uden at lave noget liberalt så vil jeg blive mindst lige så skuffet, jeg mener bare ikke vi ved det endnu.
#4 SuperJoachim
2016-11-21 12:41
5% var et virkelig dårligt ultimativt krav. Det var en lille del af befolkningen der ville få noget ud af det. Så allerede der begyndte min tro til partiet at vakle - hvorfor vil man true med at vælge en regering pga. en "sådan lille ting"?

Selvfølgelig kan de få flere ting opfyldt nu de har fået mere magt.

Men hvis man er så stålsat som han var på de 5%, så skal man da virkelig også holde sig til det? Ellers mister man troværdighed som han så har gjort nu.

Samuelsen gik ikke på valg på de 5%, men han var meget klar i mælet omkring det senere hen.
Der er ingen valgløfter der er brugt (af hvad jeg ved) - men bare fordi det ikke er nævnt i valget er det vel stadig et løfte?
#6 Nomad
2016-11-21 12:46
Men 2025 er jo droppet, der er stadig 2år til at få så meget af det som de gik på valg med igennem? Hvorfor vurderer vi dem midt i forløbet på hvad de har opnået? Det virker da underligt.
#7 SuperJoachim
2016-11-21 13:41
Jeg vurderer dem udelukkende på troværdigheden pt. Og som Sander så godt siger det, så har de desværre vist sig at være som alle de andre.

Måske var jeg bare naiv og havde troet at et parti sagde tingene som de var og fulgte op på deres løfter. Både dem under men også efter valget.

Det er desværre meget begrænset hvad de har fået ud af det indtil videre - men lad os håbe det kommer nu. Men tror desværre de har mistet min stemme.
#10 Nomad
2016-11-21 16:04
Hvordan har han vist sig at være som alle andre? Vi ved jo ikke endnu om de kommer til at få en masse politik igennem eller ej? Hvorfor skal resultatet opgøres nu?
#11 SuperJoachim
2016-11-21 16:30
Fordi han ikke tog konsekvensen som han havde fremlagt.

I dag brugte han undskyldningen "Man kan billedligt talt sige det på den måde: Hvis vi kommer i mål med det her, så er Venstre-regeringen ikke længere. Det er jo dét, vi har sagt; den ville ikke overleve, hvis ikke vi fik de fem procent i toppen."

Det er simpelthen for tyndt.
#13 Nomad
2016-11-21 16:50
Regeringsgrundlaget hvor løftet om topskatte lettelser er jo revet i stykker, de 5% var omkring specifikke 2025 forhandlinger. Regeringen er jo væltet.

"så er Venstre-regeringen ikke længere" - det er jo præcis hvad der er sket?
#14 SuperJoachim
2016-11-21 16:57
Jeg er simpelthen ikke enig i fortolkningen her :)
#8 McLoud
2016-11-21 13:51
Politik handler om at finde kompromis'er og ikke mindst flertal for de ting man går ind for.

Samuelsen dummede sig allerede, da han stillede ultimative krav om noget, der hverken er flertal for i befolkningen eller folketingssalen...
#9 Nomad
2016-11-21 16:03
Ser da ellers ud til han vandt, 2025 planen blev ikke vedtaget med ringe skattelettelser, og nu kommer de i regering hvor de kan få endnu mere indflydelse.

Sjovt ingen kigger på Løkkes ultimative krav on 2025 planen skulle vedtages, eller DFs om at topskatten ikke måtte sænkes.
#12 SuperJoachim
2016-11-21 16:36
Vi er vant til at de ikke holder deres løfter. Det er noget nyt for LA
#15 Nomad
2016-11-21 17:01
De har aldrig lovet 5%, de har krævet 5% hvis de skulle stemme for 2025 planen, der er da en enorm forskel.

Venstre lovede dem topskattelettelser i regeringsgrundlaget, disse forhandlinger indgik i 2025 planen, LA var ikke tilfreds med millionærskat, ergo er 2025 nu droppet og regeringen bliver skiftet ud med en anden, fatter simpelthen ikke hvordan det kan ses som løftebrud.
#20 McLoud
2016-11-29 00:16
Hvad er det præcis han har vundet - udover en ministerbil og en dejlig pension?
LA har mistet rigtig meget respekt i befolkningen og de kommer til at føre DF politik de næste to år..!

Desuden bliver jeg nødt til at tage afstand fra, når ønsket om magt overskygger ønsket om at føre landet i en bedre retning. Og når der bliver indgået studehandler, hvor partier pludselig stemmer for ting de i virkeligheden ikke går ind for (og det gælder både blå og rød). Så bliver der pludselig ført politik der ikke afspejler folkets holdninger - og det er ødelæggende for demokratiet.
#16 Martin
2016-11-21 20:19
FANBOY
#17 ruggah
2016-11-22 12:43
Har elsket at se bl.a. Tirsdagsanalysen tidligere, men synes generelt at politiske kommentarorer er blevet så intetsigende, læg dertil at de skyder totalt forbi mål - pga. de har andre politiske synspunkter end størstedelen af befolkningen - så er det sgu tørt at høre på.

Man kan være enig eller uenig med vælgerne, men når så store %-dele af befolkningen stemmer på noget/et-eller-andet-parti, så brækker jeg mig over at høre alle de bagkloge kommentarer i medierne.

Politik, kommentarorer og politikere er efterhånden så meget ude af sync med resten af landet, at det er ved at være komisk.
#18 Martin
2016-11-24 09:38
JA!
Vi render rundt og leger/tror, at vi bestemmer, hvad retning landet skal, men de gør hvad der passer dem på Borgen. Fuck em.
#21 ziptrium
2016-12-05 00:20
De røde medier farver så utrolig meget på facebook m.m. hvor folk bare æder det råt, det er forfærdeligt at se på.
Log ind eller opret en bruger for at kunne kommentere